Gezondheid alle pijlers

Allergisch voor eigen katten

14-09-2018 21:30 23 berichten
Sinds bijna 3 jaar heb ik 2 katten, en heb eigenlijk al jaren een verstopte neus. De laatste tijd realiseer ik mij dat het door de katten komt.
Afgelopen Lowlands was mijn neus weer als herboren, en na een dagje thuis weer helemaal dicht. En vandaag ben ik thuisgekomen na 2 weken vakantie, op de bank lekker ER teruggekeken met de katten, en gelijk weer hetzelfde liedje. Mijn vriend is overigens ook allergisch, die wel wat erger (jeukende ogen). We hebben erg veel geluk met dit huis; het de keuken zit boven met nog een huiskamerruimte en de katten moeten beneden blijven (en mogen naar buiten). Vriend heeft alleen die jeukogen na een avondje in dezelfde kamer met de katten zitten en als hij daarna weer even in een andere kamer is gaat het weer over. Die neus van mij gaat helaas niet zomaar over; alleen als ik echt een paar dagen weg ben of op vakantie ga. Ik begin het nu wel een beetje zat te worden. Katten wegdoen is geen optie voor mij; dan nog liever voor altijd een verstopte neus. Elke dag stofzuigen oid gaat hem ook niet worden; we werken allebei fulltime en daar heb ik gewoon geen zin in. Minder knuffelen wil ik ook niet doen.

TLDR: heeft iemand ervaring met een middeltje dat goed helpt tegen kattenallergie? Je kunt natuurlijk makkelijk anti-histamine krijgen, maar is dat niet meer voor hooikoortsaanvallen en zo, ipv dagelijkse allergie onderdrukken?
Alle reacties Link kopieren
Vriend van mij heeft een tijdje van die pilletjes van de drogist geslikt en dat werkte goed. Kon er op een gegeven moment zelfs mee stoppen. Nu slikt hij alleen nog weer na een vakantie want dan moet hij weer even wennen.

En koop een robotstofzuiger.
Laat het anders echt testen zodat je het zeker wet en het niet huisstofmijt is of iets anders.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
14-09-2018 21:38
Laat het anders echt testen zodat je het zeker weet en het niet huisstofmijt is of iets anders.
Ik denk wel dat ik over het algemeen gevoelige luchtwegen heb, als ik op werk een stoffige ruimte inloop voel ik dat ook onmiddellijk. Maar die constant verstopte neus is wel iets van de laatste jaren (kan niet met zekerheid zeggen dat het precies sinds ik de katten heb natuurlijk). Misschien is het een combinatie van factoren. Als een pilletje van Kruidvat niet werkt wil ik het wel laten testen.
En koop een robotstofzuiger.
Ik heb er eentje, maar daar is een van de katten bang voor dus die staat nu ongebruikt in de kelder (ik ben een gestoord kattenvrouwtje, I know)
Tja, hier is de kat ook bang voor de stofzuiger. Dan vlucht ze naar een andere kamer. Ik blijf dat ding toch echt gewoon gebruiken
Ik stofzuig wel hoor, alleen niet meer met de robot! Maar misschien moet ik hem toch weer eens gaan gebruiken, de katten gaan nu toch veel naar buiten
medicijnen van de drogist kunnen werken, maar voorgeschreven medicijnen werken vaak beter. Even laten testen, dan weet je ook zeker dat je allergisch bent voor katten. Daarnaast vaak stofzuigen, je bent waarschijnlijk allergisch voor kattenharen, als je die weghaalt heb je echt minder last. Als je elke dag of om de dag even stofzuigt kost dat een uren toch? Kan makkelijk na je werk.
Als dit niet werkt kun je ook nog je katten wegdoen of accepteren dat je een verstopte neus hebt.
Bij mij hielp zwanger worden :yes: spontaan geen last meer van mijn allergie voor katten en tevens verlost van mijn hooikoorts. Helaas na de 2e zwangerschap weer terug.

Allergie bouwt zich vaak op, hopelijk bij jou niet het geval. Sterkte!
Ik zou eerst eens naar de huisarts gaan voor advies over allergiemedicatie, dat hoeft volgens mij niet alleen bij acute aanvallen.

Ik ken iemand die ook allergisch is, die heeft een luchtreiniger in huis. Stofzuigen helpt vaak niet omdat het de schilfers en haren rondblaast. Een luchtreiniger haalt pollen en schilfers uit te lucht. Werkt bij hem erg goed!
Mijn zoon heeft laatst van de huisarts dymista gekregen, een neusspray die de klachten moet verminderen.
Dit helpt wel, het is niet weg maar wel een stuk minder.
Verder las ik op internet laatst iets over een luchtfilter, heeft iemand daar ervaring mee?

Verder was ik elke week zijn bed, is alles glad in huis en in het nieuwe huis staat een leren bank geland i.p.v. stof.
Sansa_ schreef:
14-09-2018 22:01
Ik zou eerst eens naar de huisarts gaan voor advies over allergiemedicatie, dat hoeft volgens mij niet alleen bij acute aanvallen.

Ik ken iemand die ook allergisch is, die heeft een luchtreiniger in huis. Stofzuigen helpt vaak niet omdat het de schilfers en haren rondblaast. Een luchtreiniger haalt pollen en schilfers uit te lucht. Werkt bij hem erg goed!
Daar was ik benieuwd naar, er schijnen ook stofzuigers te zijn met die filters erin. Zodat de schilfers niet rond geblazen worden.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-09-2018 09:45
Reden: medisch advies
0.00% gewijzigd
Je wil echt niet weten waar ik allergisch voor ben en hoe vaak mensen zeiden: het is je kat, voordat ik wist wat het echt is. Ik heb namelijk een voedselallergie die leidt tot de symptomen die jij beschrijft.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Antihistamine kun je prima dagelijks gebruiken. Het heeft dan ook gewoon dagelijks een werking en werkt tegen kattenallergie. Echter heeft het als bijwerking dat je er enorm moe van wordt. Ik kon echt de hele dag slapen, waardoor ik op een ander middel ben overgestapt.
Je kan ook met je huisarts overleggen over desensibilisatiekuur.
Feetje2018 schreef:
14-09-2018 22:03
Daar was ik benieuwd naar, er schijnen ook stofzuigers te zijn met die filters erin. Zodat de schilfers niet rond geblazen worden.
Klopt, maar die stofzuigers schijnen minder goed te werken dan een luchtfilter
Laten testen inderdaad, in mijn ervaring helpt de medicatie vd huisarts op recept hier ook veel beter tegen dan wat er bij de drogist ligt
Ik gebruik de medinose. Al jaren. Tegen hooikoorts in de zomer, dan drie keer per dag. In de winter door vanwege de katten. Bij mij haalt het zo´n 90% van mijn klachten weg.

Anti-allergie apparaat heet het ook wel, bij het kruidvat te koop voor een paar tientjes. Het origineel is ietsje duurder.

Het duurt een week of twee eer het werkt én je moet de batterijen een beetje in de gaten houden. Ik krijg weer jeukende ogen als ik ze niet op tijd vervang.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
hier jaren last gehad van verstopte neus en prikkende en jeukende ogen.
Was bang dat de katten weg zouden moeten, dus nooit durven testen.
Op gegeven moment toch maar gedaan, omdat het te erg werd.

Nu al jaren aan de desloratidine en de katten kunnen gewoon blijven!
Vrijwel nergens last meer van! :-D
Eerst laten testen welke allergie het is voor je medicijnen gaat slikken. Dan kun je een desensibilisatietest overwegen of medicatie.
Een vriend van me heeft Chinese acupunctuur en/of medicijnen gedaan (thee geloof ik) en hij had er na een paar sessies al geen last meer van. Hij geloofde er zelf niet in maar omdat een bekende van hem er zo lovend over was en hij geen zin had om jarenlang medicijnen te moeten slikken, heeft hij het toch geprobeerd. En het werkte.

Indien je interesse hebt kan ik vragen waar hij is heengegaan en wat het nou precies was want dat weet ik niet meer zeker. Maar iig iets met Chinese nogwattus ;-)
Poep, wie heeft jou gescheten?
louise1 schreef:
15-09-2018 09:08
Een vriend van me heeft Chinese acupunctuur en/of medicijnen gedaan (thee geloof ik) en hij had er na een paar sessies al geen last meer van. Hij geloofde er zelf niet in maar omdat een bekende van hem er zo lovend over was en hij geen zin had om jarenlang medicijnen te moeten slikken, heeft hij het toch geprobeerd. En het werkte.

Indien je interesse hebt kan ik vragen waar hij is heengegaan en wat het nou precies was want dat weet ik niet meer zeker. Maar iig iets met Chinese nogwattus ;-)

Ik ben hier wel erg nieuwsgierig naar.
Heb het even nagevraagd: het was acupunctuur. Na twee jaar is hij nog een keer teruggegaan en hij sluit niet uit dat hij misschien ooit nog een keer terug moet maar hij is grotendeels van zijn klachten af. Wanneer hij toch een x erg last van heeft neemt hij een Allerfre. Hij ging naar Yu Yi Tang in Eindhoven.
Poep, wie heeft jou gescheten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven