Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Hier een koukleum, en ja het wordt idd weer fris op zijn kamer. Dus pyama en slaapzak.
Hier altijd een onderbroek en een hemd aan, verder slapen ze met een dekbed. Had ze van de week een pyama aangetrokken maar toen ik ging kijken hadden ze de dekens van zich af getrapt en waren nat van het zweet. Warmbloedige kindjes hier maar alleen snachts.
@koukleum: Thanks voor de reacties en tips + link :heart: Ik ga nog eens kijken wat handig is. Die badstof pyjama's zijn niet warm genoeg maar misschien zoek ik eenzelfde maar dan van wolbadstof.

@basisschool: Wat spannend zeg! Lijkt me leuk om zo op andere scholen rond te kijken. Wij hebben gekozen voor een kdv waar peuter doorstroomd naar de basisschool die er bij zit. Dat is ook de enige manier om op die basisschool te komen. De goede scholen hier is inschrijven bij de geboorte. Er wordt hier nog niet geloot maar dat is een kwestie van tijd. Er zijn ook maar 3 openbare scholen: 1 is afgrijselijk en daar wonen we naast. 1 is uber kak en de laatste is waar wij zitten en die heeft een hoog gehalte zweefteefhipstergehalte. Maar liever dat dan die andere twee. De rest van de basisscholen zijn katholiek. En dat gaat niet werken met mij.

Ik wil een vast dingetje introduceren als jullie het leuk vinden: Recepten :) We hebben allemaal wel een recept dat altijd of die dag goed beviel en het waard is om te delen toch?

Recept: wij hebben vanavond kinderpaella van Opperdepop op :thumbsup: Ik had hem gemaakt met groente boullion omdat ik dat nog had. Het is makkelijk allemaal vooraf te maken. Peuter zat als een varkentje zijn eten naar binnen te werken dus het was hier een succes. Link: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... lla-2-4-jr
Pestospaghetti met tonijn en courgette: echt dikke hit bij beide kinderen.
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... -courgette
Recept: Indiase curry met pompoen, linzen en kip. Let op: Pittig dus niet alle kinderen vinden hem lekker, denk ik, maar dochter eet graag pittig (bijna 3 jaar). Maar je kunt gemakkelijk het pepertje weglaten natuurlijk.
https://www.eefkooktzo.nl/snelle-indias ... t-pompoen/
Ik eet ipv rijst dan linzen erbij, of naan.
Nijntje* schreef:
27-09-2018 20:46
Pestospaghetti met tonijn en courgette: echt dikke hit bij beide kinderen.
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... -courgette
Haha, dit is exact wat wij vandaag gegeten hebben en peuter heeft zitten smullen (en zelfs nog extra gebietst bij man, die wat later terug was/at). Een hele winst, want avondeten is hier meestal geen succes..
Wij gaan binnenkort ook bij basisscholen op bezoek. Maar ik vind het lastig, want idealiter zijn we over 1.5 jaar al verhuisd en heeft het minder zin om hier in te schrijven. Maar toch maar doen denk ik. Er is genoeg keuze hier in ieder geval.

Ik lees even mee mbt pyjama's. Het wordt bij ons heel koud in de slaapkamers en ik wil peuter niet meer in een slaapzak. Hij blijft op zich wel redelijk onder z'n dekbed nu.

Leuk, recepten :)
Wij aten vandaag Tursks brood met een mengsel van spinazie, tomaat, witte kaas, knoflook en kerriepoeder. Echt lekker en binnen 10-15 minuten klaar. Peuter eet het ook graag.

Ook van allerhande :p
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... -naanbrood
Lekker hoor dames! Ik bookmarks jullie posts :yum:
Trouwens een update van het ledikant->bedje-front: peuter en ik waren vandaag in onze opslag en peuter zag zijn nieuwe bed staan. De vorige keer liep hij er in een grote boog omheen en toen ik hem er op zette begon ie te krijsen.

Nu zei ik tussen neus en lippen door dat hij er wel op mocht liggen. Er ligt een matras op nog in het plastic. Hij kruipt er op, draait op zijn buik, doet de zeester en valt in slaap :lol:
Heb eigenlijk geen bijzondere recepten. Maar ik ga zeker naar deze kijken.

Morgenstond: daar zitten wij ook mee. We willen wel verhuizen, maar hebben nog niks geschikts gevonden. Ik heb laatst al gebeld met de overkoepelende organisatie waar alle openbare scholen hier onder vallen. Er zijn geen wachtlijsten, daar doen ze niet aan. Ik wil wel graag verhuizen voor hij naar de basisschool gaat, zodat hij niet hoeft te wisselen.

Even een vraagje: zoon wil niet meer op het potje. Beetje ik ben 2 en ik zeg nee gedrag. Wat doen jullie daarmee? Ik wil het allemaal gezellig houden met het potje en niet dwingen, maar er op willen zitten is toch wel een vereiste om zindelijk te kunnen worden.
Hij heeft vorige week een aantal keer er op geplast en dan is hij wel heel trots en gaat het zelf weggooien in de wc.
GC, geen idee hoe jullie opslag eruit ziet natuurlijk, en misschien wel heel opgeruimd, maar ik zie zo'n beetje onze opslag voor me en een peuter die daar gaat slapen ten midden van alle troep, haha. Maar klinkt positief zo! ;-)

Tinkeltje, ja, ik sta er ook zo in dat ik niet wil dat hij nog van basisschool moet wisselen wanneer hij eenmaal is begonnen. Zeker aangezien hij toch ook vrij verlegen is heb ik liever gewoon 8 jaar op één plek. Maar misschien is dat niet haalbaar. Dan hoop ik toch in ieder geval te wisselen vóór groep 3. Lastig he?

Mbt het potje heb ik het hier maar weer opgegeven. Peuter laat het wel steeds vaker weten wanneer hij plast/poept, maar hij wil het gewoon niet op de wc of in het potje doen. Hopelijk komt dat vanzelf nog een keer. Ik dacht er ook aan om het verschoon-moment wat saaier te maken en het wc-bezoek gezelliger. Maar weet nog niet zo goed hoe. Om de luier te verschonen zonder al te veel gedoe, praat ik er toch liever wel bij om peuter wat af te leiden.
Ik zou het dus af en toe aanbieden bij je peuter en het verder maar even laten. Ook voor je eigen gemoedsrust, omdat het anders alleen maar frustrerend is.
:-D Haha nee mijn opslag is 200m2 aan meubels in stellingen en een gedeelte daarvan is opslag van onze meubels voor het (nieuwe) huis. En het is opgeruimd want er moet ook een vorkheftruck kunnen rijden.

@potje Het versoberen van het verschonen lijkt mij geen slecht plan. Wij hebben hetzelfde gedaan toen we peuter niet meer wilde tillen. Eerst was het nog gezellig kletsen op de arm en na een week tilde ik peuter horizontaal onder mijn arm rond. Dus niks fraais meer, alleen functioneel tillen. Nou dat vond peuter natuurlijk niet leuk en koos eieren voor zijn geld. Dus liep hij binnen een week gezellig babbelend aan de hand mee.

Hier heeft peuter van de week een eerste plasje op het toilet gedaan. Hij vond het maar niks dat hij door zijn bolle buik niet kan zien wat er gebeurde :facepalm:
Haha GC, heb jij ook zo'n zwaar exemplaar?
Tinkeltje je zou de keuze potje of wc kunnen geven maar geen andere keuzes. Hier was het altijd plassen op de wc en poepen op het potje. Was ik heel blij mee elke keer dat potje schoonmaken 🤦🏻‍♀️.

Qua recepten hebben wij niets bijzonders. Gewone prakkies vinden ze het allerlekkerste.
Hij heeft de keuze al. Wc vindt hij helemaal niks. Potje vond hij wel interessant. Maar nu is het steeds nee en wegrennen.

Zoon eet het liefst agv.
Voelt jouw peuter het al wel aan Tinkeltje? En vindt hij het vies?
Hij zegt wel poepen en plassen. Maar volgens mij meestal als het al gebeurd is. Hij vindt het niet vies. Heeft wel altijd geïrriteerde billen en verschonen doet hem altijd zeer. Ook al verschoon ik direct. Ik moet ook echt altijd smeren.
Ik probeer hem nu wijs te maken dat als hij op het potje poept het niet meer zeer doet.
Hier wil peuter vaak op de wc zitten. Maar na een paar seconden wil ze er weer af en heeft ze dus niks gedaan.

Echt specifieke recepten hebben we niet. Ze is nogal wisselvallig. Als ik een succesrecept denk te hebben, dan kan het zo zijn dat het twee weken later niet meer in de smaak valt. Het enige wat ze echt niet lust is te pittig eten, en daar vergis ik me nog wel eens in, omdat we er zelf wel van houden.

Is het gebruikelijk dat er een fotograaf komt op het kdv, voor groeps en indivuele foto’s? Ik ken dat alleen van de basisschool eigenlijk.
anoniem_346835 wijzigde dit bericht op 28-09-2018 20:01
Reden: Wat een typefouten, niet helemaal helder
1.09% gewijzigd
Bij ons kwam er een fotograaf voor groepsfoto’s. Niet voor individuele foto’s. Was echt heel leuk om die foto’s mee naar huis te hebben en dat peuter alle kindjes bleef opnoemen en aanwijzen.
Bij ons komt de fotograaf volgende week. Hij maakt individuele foto’s, groepsfoto’s en ook foto’s van broertjes/zusjes samen (mits beide op kdv).
Bij ons is 1x een fotograaf geweest, voor individuele foto's tijdens het spelen. Ze zijn heel leuk geworden. Maar volgens mij heeft ons kdv dat niet stelselmatig.

Mijn peuter mag af en toe van mij eten snijden met een scherp mesje. Appel of komkommer oid. En volgens mij eet hij er dan echt meer van. Ik vind het af en toe wel spannend, maar hij doet het best goed! Waar mogen jullie peuters mee helpen omtrent eten (maken)?
Mijn peuter mag niet veel helpen eigenlijk. Ik probeer het wel eens, met bak- of kookprojecten samen, maar het eindigt altijd in drama. Dat hij zomaar begint te eten van het eten wat we koken, dat hij in een seconde verveling het pak bloem expres om gooit, dat hij tijdens het koken even met zijn mond wil voelen of de pan heet is.. dat soort dingen. En vooral tijdens elk kort wachtmomentje klagen en bevragen wat hij nu mag doen (en het antwoord niet afwachten, maar zelf al improviseren met een volle pot kruiden ergens doorheen roeren).

Ja een mandarijntje pellen of een banaan zelf van schil ontdoen mag hij. Dat doet hij ook graag zelf.
En een worteltje snijden of zijn eigen brood smeren en snijden mag ook. Maar dat vindt hij niet boeiend en neem ik gemakshalve dus vaak maar gewoon over.
Volgende week komt ook hier de fotograaf op de PSZ, individueel en een groepsfoto en ook met broertjes/zusjes dus neem de jongste dan ook even mee. Heb er nu al zin in en ga morgen even kijken voor dezelfde outfit voor ze alle 3. Normaal doe ik dat niet maar het lijkt mij nu wel leuk!

Meehelpen met koken begin ik hier niet meer aan. Ik ben echt een chaoot met koken en wil dan maar 1 kind bij me hebben die helpt maar er staan er dan 2 te huilen dat ze niet mogen helpen. En ze pakken de scherpe messen bij het lemmet, gooien ondertussen de saus om, gooien een potje vol zout in de pan etc. Dus nee dat doe ik niet meer.

Zit nu op de bank met de oudste naast me, hij kon niet slapen vanwege de monsters in het washok. Lampje aan, monsterspray het werkt allemaal niet. Dus hij zit nu met mij TV te kijken en ik zit te bedenken hoe ik hem straks in zijn eigen bed krijg voordat mijn man thuis is want hij brengt hem dan gewoon naar z’n eigen bed en zegt niet aanstellen er zijn geen monsters en doei maar dat vind ik zelf geen fijne manier. Dus als iemand nog een tip heeft kom maar op.
Heb je je oudste al gevraagd naar zijn theorie over hoe monsters verschijnen en verdwijnen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven