Rolverdeling
zaterdag 29 september 2018 om 14:41
Hallo,
Graag jullie input. Ik zit ergens mee waar ik niet echt uitkom. Mijn vriend heeft een baan waarin hij in periodes dagen achtereen 12 uur per dag werkt. Daar verdiend hij goed mee en tijdens de feestdagen en de zomer is hij daarom vrij. We wonen niet samen, betalen ieder onze eigen vaste lasten. Wel zijn we veel bij elkaar als hij vrij is. Omdat ik afgekeurd ben heb ik een laag inkomen. Als wij samen zijn betaald hij de boodschappen en uitjes e.d.
Ter compensatie doe ik het huishouden. Daar heb ik op zich geen problemen mee. Echter in de lange zomerperiode merk ik dat ik er toch moeite mee heb dat hij helemaal niets doet. We zijn aan het bouwen en daar help ik ook aan mee. Daarnaast is er een grote tuin waarin ik werk verricht. Het meest lastig vind ik het als ik niet lekker ben of erg moe (ben niet voor niets afgekeurd) dan komt er geen zorg van zijn kant uit. Als ik er iets van zeg, zegt hij: "dan doe je het toch niet" "toen ik alleen was redde ik me ook prima" (alles uit de magnetron e.d.) . Daardoor krijg ik het gevoel dat hij het huishouden ziet als iets wat niets voorstelt. Kortom ik weet me er geen raad mee.
Graag jullie input. Ik zit ergens mee waar ik niet echt uitkom. Mijn vriend heeft een baan waarin hij in periodes dagen achtereen 12 uur per dag werkt. Daar verdiend hij goed mee en tijdens de feestdagen en de zomer is hij daarom vrij. We wonen niet samen, betalen ieder onze eigen vaste lasten. Wel zijn we veel bij elkaar als hij vrij is. Omdat ik afgekeurd ben heb ik een laag inkomen. Als wij samen zijn betaald hij de boodschappen en uitjes e.d.
Ter compensatie doe ik het huishouden. Daar heb ik op zich geen problemen mee. Echter in de lange zomerperiode merk ik dat ik er toch moeite mee heb dat hij helemaal niets doet. We zijn aan het bouwen en daar help ik ook aan mee. Daarnaast is er een grote tuin waarin ik werk verricht. Het meest lastig vind ik het als ik niet lekker ben of erg moe (ben niet voor niets afgekeurd) dan komt er geen zorg van zijn kant uit. Als ik er iets van zeg, zegt hij: "dan doe je het toch niet" "toen ik alleen was redde ik me ook prima" (alles uit de magnetron e.d.) . Daardoor krijg ik het gevoel dat hij het huishouden ziet als iets wat niets voorstelt. Kortom ik weet me er geen raad mee.
zaterdag 29 september 2018 om 15:39
Als hij vrij is, wonen we eigenlijk samen. En dan is zijn redenatie dat hij financieel een hoop mogelijk maakt, en dat het dan niet onredelijk is dat ik het huishouden doe.
Nogmaals, dat vind ik niet erg. Maar ik vind het wel erg dat er zo weinig zorg is voor mij als ik niet lekker ben. En ik vind het raar dat in de weken dat hij vrij is, ook niets huishoudelijks doet.
Hij werkt wel hard aan de verbouwing e.d.
Het voelt voor mij gewoon zo ongelijkwaardig. En als ik jullie reacties lees, voel ik dat niet zo verkeerd.
Nogmaals, dat vind ik niet erg. Maar ik vind het wel erg dat er zo weinig zorg is voor mij als ik niet lekker ben. En ik vind het raar dat in de weken dat hij vrij is, ook niets huishoudelijks doet.
Het voelt voor mij gewoon zo ongelijkwaardig. En als ik jullie reacties lees, voel ik dat niet zo verkeerd.
zaterdag 29 september 2018 om 15:57
TO zegt;
Als hij vrij is, wonen we eigenlijk samen. En dan is zijn redenatie dat hij financieel een hoop mogelijk maakt, en dat het dan niet onredelijk is dat ik het huishouden doe.
zaterdag 29 september 2018 om 15:57
En dan is zijn redenatie dat hij financieel een hoop mogelijk maakt, en dat het dan niet onredelijk is dat ik het huishouden doe.
Een relatie gaat niet over geld maar over rekening houden met elkaar, zoeken naar een compromis, liefde, begrip, aanvoelen wat de ander nodig heeft en daarbij helpen.
Hij denkt dat de basis van een goede relatie geld is, boodschappen, uitjes, en verder moet moeder de vrouw haar mond houden.
Jullie verschillen daarin enorm.
Ook daarin moeten jullie keuzes maken. Hij kan wel dat huis willen bouwen, allemaal leuk en aardig, maar jij runt twee huishoudens en helpt ook nog eens mee bij de verbouwing. En zit afgekeurd thuis.
Er zit een hoop scheef.
Mijn ervaring is dat je van een niet-zorgzaam type geen zorgzame kunt maken. Moet je ook niet willen want zijn karakter is wat het is.
anoniem_6407abae851fb wijzigde dit bericht op 29-09-2018 15:58
0.17% gewijzigd
zaterdag 29 september 2018 om 16:08
Jullie verwoorden wel wat ik denk. Toch wil ik eerst met hem een goed gesprek voeren. Veel zit goed en is fijn. We knuffelen veel en doen veel samen en dan is het ook gezellig. Ik kan vragen hoe het in eerdere samenwoon relaties van hem geregeld was. En hoe hij het graag in deze relatie ziet. Dat we niet officieel samen wonen is niet een keus maar omdat het praktisch onmogelijk is.
Ik kan ook aanvoeren dat ik voor hetzelfde geld wel had gewerkt en hoe het er dan uit had gezien volgens hem?
Wel fijn om zo imput te krijgen. Maakt het voor mij makkelijker om het allemaal te overzien. Het valt niet mee als je er middenin zit en er gevoelens in het spel zijn.
Ik kan ook aanvoeren dat ik voor hetzelfde geld wel had gewerkt en hoe het er dan uit had gezien volgens hem?
Wel fijn om zo imput te krijgen. Maakt het voor mij makkelijker om het allemaal te overzien. Het valt niet mee als je er middenin zit en er gevoelens in het spel zijn.
zaterdag 29 september 2018 om 16:22
zaterdag 29 september 2018 om 16:28
Plus de grote tuin, die vergeet je.iets_perzik schreef: ↑29-09-2018 16:15Huh, afgekeurd zijn maar twee huishoudens doen en helpen een huis bouwen!?Kun je dan niet beter gewoon gaan werken?
zaterdag 29 september 2018 om 16:31
Ik hou alles goed bij, en op dagen dat ik meer energie heb, doe ik iets extra's. Ik heb zelf maar een klein appartement.
Zijn huis is ook niet groot.... veel poetsen doe ik niet. Maar ik kook, was af en stofzuig. Boodschappen doen we wel samen.
Het gaat mij voornamelijk om het gevoel wat ik erbij krijg.
Hij toont wel interesse in mijn ziekte en gaat ook mee als het kan. Echt officieel met hem samenwonen wil ik sowieso niet totdat we het hier over eens zijn.
Zijn huis is ook niet groot.... veel poetsen doe ik niet. Maar ik kook, was af en stofzuig. Boodschappen doen we wel samen.
Het gaat mij voornamelijk om het gevoel wat ik erbij krijg.
Hij toont wel interesse in mijn ziekte en gaat ook mee als het kan. Echt officieel met hem samenwonen wil ik sowieso niet totdat we het hier over eens zijn.
zaterdag 29 september 2018 om 16:33
zaterdag 29 september 2018 om 16:57
Nee, hij vindt het huishouden gewoon niet zo belangrijk. Niet zoals jij dat vindt. Dat is alles. Leg hem niet jouw mores op. En doe gewoon wat hij adviseert "dan doe je het toch niet" of "dan doen je toch minder". Vrouwen hechten in het algemeen kennelijk meer waarde er aan dat alles spic en span is.
zaterdag 29 september 2018 om 17:00
Dus jij doet zijn huishouden zoals JIJ dat wil en nodig vindt, hij geeft expliciet aan dat je dat niet moet doen als je dat niet wil want voor hem hoeft het niet. En hij betaalt uit zijn werk zaken voor jou.
Ja zeg, wat een lul
Ja zeg, wat een lul
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
zaterdag 29 september 2018 om 17:00
Tiva schreef: ↑29-09-2018 15:07Hij wast gewoon niet af (hekel aan) kookt niet en maakt ook niet schoon. Ik krijg het antwoord: "dan doe je het toch niet" niet omdat hij dat dan meent... maar om een eind aan het gesprek te maken. Op andere momenten krijg ik te horen dat ik niet begrijp hoe hard hij werkt en hoe er toch zoveel kan, dankzij hem. Als ik dan zeg dat ik ook een hoop doe, krijg ik als reactie: toen ik alleen was deed ik het zo simpel mogelijk. Soep uit de pan eten e.d. (want minder afwas).
Helaas moet ik gezien mijn gezondheid gezond eten. Alleen maar junkfood en magnetronspul is voor mij niet echt een optie (af en toe kan wel).
Een huishoudster vind hij maar onzin... ik heb toch tijd zat...
Je woont niet samen, waarom heb je dan deze problemen?
Ik zou echt het huis niet gaan schoonmaken, van iemand die er zelf het belang niet van inziet en mijn inzet ook niet waardeert. Lekker terug naar je eigen huis, als je dat van hem te goor vindt worden om in te leven.
Later is nu
zaterdag 29 september 2018 om 17:03
Tiva schreef: ↑29-09-2018 15:14Gezien mijn gezondheid, zijn junkfood en magno maaltijden niet zo geschikt voor mij. Afwassen doet hij sowieso nooit (hekel aan). Koken kan hij niet. Dat hij zegt dat ik het niet hoef te doen, is meer om een eind aan het gesprek te maken dan dat hij het meent. Op andere momenten heb ik volgens hem niet genoeg begrip voor hoe hard hij werkt. (heb ik op doorgevraagd, maar waarom hij dat zo voelt kan hij niet zeggen). Hij is vrij traditioneel ingesteld.
Ik heb al overwogen om voor de dagen dat ik ziek ben maar wat diepvriesmaaltijden in de vriezer te doen. Toch steekt het mij dat hij niet voor mij wil zorgen.
We bouwen een tijdelijk huisje, zodat we met de tijd zijn huis opnieuw kunnen bouwen. Daar mankeert nu veel aan. Het lekt en het is ijskoud.
Ik doe 2 huishoudens, het mijne (waar ik alleen ben als hij aan het werk is) en het zijne. Nogmaals op zich vind ik het niet erg, omdat hij veel meer betaald. Maar als hij in de zomer 6 weken vrij is, kan hij ook wel wat doen, vind ik en al helemaal als ik ziek ben.
Denk je?
Je vindt het wél erg, denk ik. En de reden dat hij meer betaalt is omdat jij wegens gezondheidsredenen niet kan werken. Maar dan nog, wat als je minder verdiende maar evenveel werkte. Zou je het dan ook normaal vinden?
Hij ziet totaal niet wat jij doet of vindt het niet relevant. Als jij je niet goed voelt, is hij niet van plan wat voor jou te doen.
En hij is leuk omdat...?
Later is nu
zaterdag 29 september 2018 om 17:06
Als je zijn huishouden kan doen, kan je in plaats daarvan niet 8 uur gaan werken? Dit bovenstaande klinkt alsof hij je heeft uitgekozen omdat hij een sloof wil. Om eerlijk te zijn denk ik dat jullie relatie niet gaat werken. Als je dit gezeik al hebt als je nog niet eens bij elkaar woont, wordt het alleen maar erger.Tiva schreef: ↑29-09-2018 15:14Gezien mijn gezondheid, zijn junkfood en magno maaltijden niet zo geschikt voor mij. Afwassen doet hij sowieso nooit (hekel aan). Koken kan hij niet. Dat hij zegt dat ik het niet hoef te doen, is meer om een eind aan het gesprek te maken dan dat hij het meent. Op andere momenten heb ik volgens hem niet genoeg begrip voor hoe hard hij werkt. (heb ik op doorgevraagd, maar waarom hij dat zo voelt kan hij niet zeggen). Hij is vrij traditioneel ingesteld.
Ik heb al overwogen om voor de dagen dat ik ziek ben maar wat diepvriesmaaltijden in de vriezer te doen. Toch steekt het mij dat hij niet voor mij wil zorgen.
We bouwen een tijdelijk huisje, zodat we met de tijd zijn huis opnieuw kunnen bouwen. Daar mankeert nu veel aan. Het lekt en het is ijskoud.
Ik doe 2 huishoudens, het mijne (waar ik alleen ben als hij aan het werk is) en het zijne. Nogmaals op zich vind ik het niet erg, omdat hij veel meer betaald. Maar als hij in de zomer 6 weken vrij is, kan hij ook wel wat doen, vind ik en al helemaal als ik ziek ben.
zaterdag 29 september 2018 om 17:07
ZaraZara100 schreef: ↑29-09-2018 15:57Een relatie gaat niet over geld maar over rekening houden met elkaar, zoeken naar een compromis, liefde, begrip, aanvoelen wat de ander nodig heeft en daarbij helpen.
Hij denkt dat de basis van een goede relatie geld is, boodschappen, uitjes, en verder moet moeder de vrouw haar mond houden.
Jullie verschillen daarin enorm.
Ook daarin moeten jullie keuzes maken. Hij kan wel dat huis willen bouwen, allemaal leuk en aardig, maar jij runt twee huishoudens en helpt ook nog eens mee bij de verbouwing. En zit afgekeurd thuis.
Er zit een hoop scheef.
Mijn ervaring is dat je van een niet-zorgzaam type geen zorgzame kunt maken. Moet je ook niet willen want zijn karakter is wat het is.
Oh... nog even en er komt iemand zeggen dat je ook wel kunt werken, als je 2 huishoudens kunt runnen...
Goed eerste stukje ook
Later is nu
zaterdag 29 september 2018 om 18:40
Waarom verblijven jullie dan niet in jouw appartement wanneer hij vrij is? En hoe gaan jullie dit in godsnaam doen wanneer jullie samenwonen? Ik vraag me af of hij dan ineens veranderd is en jullie dan wel meer op 1 lijn zitten qua verdeling.
Mijn vriend heeft ook totaal geen oog voor schoonmaken en opruimen, werkt meer dan ik maar helpt wel mee wanneer ik het hem vraag. Ook niet altijd de meest ideale situatie maar ik weet ook dat hij niet ineens s werelds opruimwonder wordt omdat ik dit graag zou willen. Omdat ik minder werk en minder verdien, wil dit nog niet zeggen dat ik dan maar zijn huishoudster ben. Ik vraag mijn vriend vaak om in ieder geval 1 ding in het huishouden te doen in het weekend. Bijvoorbeeld stofzuigen of de was. Dit doet hij dan ook zonder morren. Je vriend kan afwassen, koken, opruimen etc heel vervelend vinden maar het hoort er nou eenmaal bij wanneer je volwassen bent. En hij zou dit ook gewoon moeten doen net als iedere andere volwassene die een eigen huishouden heeft.
Hij is toch geen kind meer? En om jou te ontlasten gezien je ziekte en hij blijkbaar een kleuter is die volwassen taken uit de weg gaat, kunnen jullie net zo goed een huishoudster nemen. Geven en nemen hoor in een relatie.
Mijn vriend heeft ook totaal geen oog voor schoonmaken en opruimen, werkt meer dan ik maar helpt wel mee wanneer ik het hem vraag. Ook niet altijd de meest ideale situatie maar ik weet ook dat hij niet ineens s werelds opruimwonder wordt omdat ik dit graag zou willen. Omdat ik minder werk en minder verdien, wil dit nog niet zeggen dat ik dan maar zijn huishoudster ben. Ik vraag mijn vriend vaak om in ieder geval 1 ding in het huishouden te doen in het weekend. Bijvoorbeeld stofzuigen of de was. Dit doet hij dan ook zonder morren. Je vriend kan afwassen, koken, opruimen etc heel vervelend vinden maar het hoort er nou eenmaal bij wanneer je volwassen bent. En hij zou dit ook gewoon moeten doen net als iedere andere volwassene die een eigen huishouden heeft.
Hij is toch geen kind meer? En om jou te ontlasten gezien je ziekte en hij blijkbaar een kleuter is die volwassen taken uit de weg gaat, kunnen jullie net zo goed een huishoudster nemen. Geven en nemen hoor in een relatie.
zondag 30 september 2018 om 19:06
Het is zeker niet zo dat het hem niets uitmaakt. Hij heeft het graag schoon en opgeruimd. Hij zegt alleen maar dat het hem niets uitmaakt als ik zeg dat ik het niet leuk vind om alle huishoudelijke taken te doen.
Ik heb hier een aantal goede argumenten gehoord om een gesprek aan te gaan. Bedankt daarvoor! Eerst voor mezelf op een rij zetten wat ik wil en wat niet.
Ik heb hier een aantal goede argumenten gehoord om een gesprek aan te gaan. Bedankt daarvoor! Eerst voor mezelf op een rij zetten wat ik wil en wat niet.
zondag 30 september 2018 om 19:17
Precies, hij vindt het prima, als zij dit allemaal doet is dat Leuk, doet ze dat niet, ook prima, hij deed het ook niet, en toen leefde hij ook vrolijk door
Nu doet zij dat wel en moet hij dat opeens ook als zij dat om gezondheidsredenen niet kan. Hij moet dus opeens vanalles wat hij totaal niet noodzakelijk vindt (anders had hij het eerder ook wel gedaan).
To, ik denk echt dat jij wil dat hij iets belangrijk vindt, dat hij gewoon niet belangrijk vindt. Hij stelt prioriteiten (invulling vrije tijd) geeft aan dat jij dat ook moet doen (hij zegt dat jij het ook niet hoeft te doen), maar jij blijft duwen dat het toch moet.