Werk & Studie alle pijlers

Weer solliciteren?

29-09-2018 15:55 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie van intern een tweede keer solliciteren naar een functie, waarbij je de 1e x niet uitgenodigd bent op gesprek? Dit binnen een tijdsbestek van enkele maanden zonder in de tussenperiode meer ervaring in die richting o.i.d. op te hebben gedaan.
Mochten ze je echt serieus willen nemen gaan ze je LG sowieso eerst bellen om na te vragen hoe je functioneert, hoe je kwa karakter bent enz. Als die geen goed woord voor je kan doen dan kan je die functie wel op je buik schrijven.
Iedereen weet dat je een LG kan hebben waar het niet mee werkt of die je gewoon tegen wil werken. Als het zo is, zoals jij schrijft dan kun je bij wijze van nooit intern overstappen door je LG. Te kort door de bocht. Overigens heb ik wel referenties die ik kan opgeven, juist toen ik dat andere werk deed. Ook mijn toenmalige LG.
Ksenija schreef:
30-09-2018 10:28
Iedereen weet dat je een LG kan hebben waar het niet mee werkt of die je gewoon tegen wil werken. Als het zo is, zoals jij schrijft dan kun je bij wijze van nooit intern overstappen door je LG. Te kort door de bocht. Overigens heb ik wel referenties die ik kan opgeven, juist toen ik dat andere werk deed. Ook mijn toenmalige LG.
Hangt ervan af waarom het niet loopt met je LG. Komt het omdat je vaak te laat bent of omdat je de kantjes ervan af loopt, of je volgt zijn aanwijzigen niet op etc, dan sta je gewoon zwak tenzij er iemand is op hetzelfde niveau als jouw LG die jouw LG kan tegenspreken. Die kans is waarschijnlijk klein en dus kom je over als een koppige werknemer die denkt dat ze het beter weet dan haar LG. Dat icm het feit dat je eerder beny afgewezen omdat je te licht werd bevonden en je nu alweer sollicteert zonder relevante ervaring te hebben opgedaan, kan als negatief worden opgevat.
Ik hoop dus dat je een hele goede motivatie klaar hebt staan wanneer je gevraagd word waarom je nu wél geschikt denkt te zijn voor de functie en wat je in de tussentijd gedaan hebt om je positie te verbeteren. Daarnaast zal je ook een weerwoord klaar moeten hebben liggen als ze je gaan vragen over de samenwerking op je huidige afdeling (en dus met de chef).
Ik heb al aangegeven dat ik in de maanden er tussen niets heb kunnen doen om meer ervaring op te doen.

Ik kom niet te laat, heb geen slechte beoordeling of wat dan ook. Er spelen andere dingen. Dat het de LG is betekent niet dat hij correct is, hoor.
En ik denk nu niet na over een mogelijk gesprek, maar of ik wel of niet zal reageren.
Ksenija schreef:
30-09-2018 11:04
Ik heb al aangegeven dat ik in de maanden er tussen niets heb kunnen doen om meer ervaring op te doen.

Ik kom niet te laat, heb geen slechte beoordeling of wat dan ook. Er spelen andere dingen. Dat het de LG is betekent niet dat hij correct is, hoor.
En ik denk nu niet na over een mogelijk gesprek, maar of ik wel of niet zal reageren.
Het betekent zeker niet dat hij correct is, maar hij heeft wel een paar strepen voor omdat hij je LG is. tenzij hij bekend staat als een aso natuurlijk.
Ik zou voor je eigen geruststelling een belletje wagen om te polsen of je überhaupt kans maakt gezien het feit dat je verder geen relevante werkervaring hebt opgedaan. Ze zullen je niet direct afwijzen omdat het niet netjes staat maar probeer tussen de regels door te lezen of ze enthusiast zijn of niet.
Ik denk dat het van een aantal dingen afhangt die je zelf misschien ook niet allemaal weet. Als er beide keren 50 brieven zijn gekomen, is de kans groot dat je wederom niet uitgenodigd zal worden. Hebben ze met moeite de functie kunnen (blijvend) kunnen vervullen, dan zal het er anders uitzien.

Ik zit zelf vaak aan de andere kant bij dit soort situaties en het is heel verschillend. Verschil is wel dat ik de meeste mensen wel ken. Maar soms wordt iemand het niet en hoop ik echt dat ze het nog eens proberen. En soms is het vrij hopeloos, maar blijven mensen proberen. We proberen zoveel mogelijk feedback te geven na assessments, maar niet iedereen zet dat concreet om.
Bij de laatste interviews had ik eigenlijk al in mijn hoofd wie ik wilde, maar hij was zo belabberd in het gesprek, dat dat toch echt niet ging gebeuren. En het is belangrijk dat je duidelijk maakt waarom je de functie graag zou willen, zodat je niet iemand lijkt die op alles solliciteert wat er te vinden is. Die mensen zijn er ook (motivatie: Ik werk hier al heel lang of elke stap omhoog is goed.) en soms ga ik in de feedback achteraf ook een gesprek aan met de vraag of ze de functie nou echt bij zichzelf vinden passen. (Nee, is meestal de conclusie.)

Het is wel erg jammer dat je geen inhoudelijke reactie hebt gekregen, dat zou jij bij bovenstaande veel helpen. Ik denk dat je plan om te gaan bellen goed is. Misschien geeft dat iets meer duidelijkheid.
Lilli-Putter schreef:
30-09-2018 11:18
Het betekent zeker niet dat hij correct is, maar hij heeft wel een paar strepen voor omdat hij je LG is. tenzij hij bekend staat als een aso natuurlijk.
Ik zou voor je eigen geruststelling een belletje wagen om te polsen of je überhaupt kans maakt gezien het feit dat je verder geen relevante werkervaring hebt opgedaan. Ze zullen je niet direct afwijzen omdat het niet netjes staat maar probeer tussen de regels door te lezen of ze enthusiast zijn of niet.
Klopt, hoe oneerlijk het ook is.
Maar inderdaad het gaat die geruststelling en ik denk zelf ook dat ze wellicht zegt: solliciteer maar. Enkel uit beleefdheid. Dus ook enthousiasme zegt me weinig.

Zit nu in dilemma. Zal ik bellen of gewoon vragen of ik weer op de stapel kom? Dat gaat dan niet via de contactpersoon, maar een andere afdeling. Al denk ik dat het qua uitkomst weinig uitmaakt.
strandjuttertje schreef:
30-09-2018 11:55
Ik denk dat het van een aantal dingen afhangt die je zelf misschien ook niet allemaal weet. Als er beide keren 50 brieven zijn gekomen, is de kans groot dat je wederom niet uitgenodigd zal worden. Hebben ze met moeite de functie kunnen (blijvend) kunnen vervullen, dan zal het er anders uitzien.

Ik zit zelf vaak aan de andere kant bij dit soort situaties en het is heel verschillend. Verschil is wel dat ik de meeste mensen wel ken. Maar soms wordt iemand het niet en hoop ik echt dat ze het nog eens proberen. En soms is het vrij hopeloos, maar blijven mensen proberen. We proberen zoveel mogelijk feedback te geven na assessments, maar niet iedereen zet dat concreet om.
Bij de laatste interviews had ik eigenlijk al in mijn hoofd wie ik wilde, maar hij was zo belabberd in het gesprek, dat dat toch echt niet ging gebeuren. En het is belangrijk dat je duidelijk maakt waarom je de functie graag zou willen, zodat je niet iemand lijkt die op alles solliciteert wat er te vinden is. Die mensen zijn er ook (motivatie: Ik werk hier al heel lang of elke stap omhoog is goed.) en soms ga ik in de feedback achteraf ook een gesprek aan met de vraag of ze de functie nou echt bij zichzelf vinden passen. (Nee, is meestal de conclusie.)

Het is wel erg jammer dat je geen inhoudelijke reactie hebt gekregen, dat zou jij bij bovenstaande veel helpen. Ik denk dat je plan om te gaan bellen goed is. Misschien geeft dat iets meer duidelijkheid.
Daar zat ik ook een beetje mee, dat het straks overkomt alsof ik maar iets anders wil. (is gedeeltelijk ook zo) Aan de andere kant valt dat ook wel mee qua aantal sollicitaties en die worden via een afd. doorgegeven aan de vacaturehouder. Ik solliciteer niet altijd naar een specifieke afdeling.

Maar dit is dus echt iets wat me leuk lijkt en bij me past. Heb er wat ervaring in op gedaan (niet hetzelfde niveau) en dat ging goed en naar tevredenheid. Zou er dus echt in kunnen groeien als ik die kans zou krijgen.
Is er nu wat wezenlijks veranderd aan je C.V. dat je nu wel denkt een kans te maken?
Bij interne vacatures nemen onze recruiters standaard contact op met mensen waarvan zij denken dat ze geschikt zijn, zij hebben een streep voor op collega's die uit zichzelf solliciteren. Ik denk dat ze gewoon echt geen interesse hebben in je profiel.
lise1985 schreef:
30-09-2018 13:34
Is er nu wat wezenlijks veranderd aan je C.V. dat je nu wel denkt een kans te maken?
Nee, dat heb ik al aangegeven.
Bloody_Mary schreef:
30-09-2018 13:36
Bij interne vacatures nemen onze recruiters standaard contact op met mensen waarvan zij denken dat ze geschikt zijn, zij hebben een streep voor op collega's die uit zichzelf solliciteren. Ik denk dat ze gewoon echt geen interesse hebben in je profiel.
Dan zijn die mensen al bekend op 1 of andere manier bij Recruitment. Dat is ook niet altijd het geval. Dat gaat eerder via de vacaturehouder. Neemt niet weg dat het vrij staat te reageren.
Wat het tweede betreft, ben ik het met je eens.
Ksenija schreef:
30-09-2018 13:47
Nee, dat heb ik al aangegeven.
Waarom zou je dan nu nog een keer solliciteren?
[edit: dit was allemaal al besproken, excuses]

Heb ze je dus ook geen afmelding gestuurd bij de eerste sollicitatie? Want dat zou wel slordig zijn, zeker bij iemand die intern solliciteert.

Bovendien kan het ze dus meer werk opleveren als je nu weer zou solliciteren.

Je kunt misschien eerst wat meer informatie inwinnen? Een externe sollicitant mag ook bellen voor meer informatie.

Ik vermoed helaas wel dat je weinig kans maakt, anders hadden ze je vorige keer echt wel weten te vinden.

Tot slot, vaak is het wel zo netjes je huidige leidinggevende te informeren als je intern solliciteert.
lise1985 schreef:
30-09-2018 13:57
Waarom zou je dan nu nog een keer solliciteren?
Dat was de vraag dus, zie mijn en andere reacties.
Nitflex schreef:
30-09-2018 14:12
[edit: dit was allemaal al besproken, excuses]

Heb ze je dus ook geen afmelding gestuurd bij de eerste sollicitatie? Want dat zou wel slordig zijn, zeker bij iemand die intern solliciteert.

Bovendien kan het ze dus meer werk opleveren als je nu weer zou solliciteren.

Je kunt misschien eerst wat meer informatie inwinnen? Een externe sollicitant mag ook bellen voor meer informatie.

Ik vermoed helaas wel dat je weinig kans maakt, anders hadden ze je vorige keer echt wel weten te vinden.

Tot slot, vaak is het wel zo netjes je huidige leidinggevende te informeren als je intern solliciteert.
Jawel, netjes een afwijzing gekregen. Zoals aangegeven.

Zoveel werk krijgen ze niet door mij, hoor. En dat IS onderdeel van hun werk..

Ik voel totaal geen behoefte om dit aan de LG te melden. Voegt niets toe. Plus dat hij zelf helemaal niet netjes is naar mij toe dus dat boeit me echt niet. Daarnaast weet hij wel dat ik intern aan het kijken ben, hoor. Als ik wat vind dan hoort hij het wel.
Ksenija schreef:
30-09-2018 14:27
Jawel, netjes een afwijzing gekregen. Zoals aangegeven.

Zoveel werk krijgen ze niet door mij, hoor. En dat IS onderdeel van hun werk..

Ik voel totaal geen behoefte om dit aan de LG te melden. Voegt niets toe. Plus dat hij zelf helemaal niet netjes is naar mij toe dus dat boeit me echt niet. Daarnaast weet hij wel dat ik intern aan het kijken ben, hoor. Als ik wat vind dan hoort hij het wel.
Nee, ik bedoelde dat het naar je nieuwe afdeling netter overkomt als je aangeeft dat je het besproken hebt met huidige LG. Anders roept het misschien vragen op wbt loyaliteit.
O zo, heb je een punt. Maar zover gaat het vast niet komen dus daar denk ik niet over na. Zie het zelf overigens los staan van loyaliteit. Het is me wel eens gevraagd, trouwens. Ik heb toen aangegeven dat mijn LG weet dat ik verder aan het kijken ben. Maar om nu voor iedere sollicitatie dit bij hem te gaan melden vind ik onzin.
Ik ben ooit afgewezen ivm te licht terwijl ze mij op een andere vestiging graag wilde hebben.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Het gaat om een interne vacature dus men moet niet zo zeuren over loyaliteit.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
30-09-2018 16:03
Niet over loyaliteit maar To is te licht bevonden voor de functie een paar maanden geleden. Dit beamt ze zelf door aan te geven dat de nieuwe functie heel wat verchilt kwa schaal en salaris.
Je mag heel graag een andere functie willen maar een beetje realiteitzin is belangrijk.
Als ik geen "realiteitzin" of hoe je het ook noemt heb dan zou ik geen topic openen en lag de brief al bij ze.
viva-amber schreef:
30-09-2018 16:01
Ik ben ooit afgewezen ivm te licht terwijl ze mij op een andere vestiging graag wilde hebben.
Is maar net wie je treft. Zoals bij alles; huisarts, collega, buurman...
viva-amber schreef:
30-09-2018 16:03
Dit. Plus dat ik geen probleem lever als ik vertrek. Ze hoeven niemand te zoeken..Al moeten ze dat wel, zou mij ook een zorg zijn.
Maar goed TO, je hebt voldoende reacties gelezen hier. Hoe hoog schat je je eigen kansen in? Wat is conclusie obv alles wat je nu weet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven