Werk & Studie alle pijlers

Weer solliciteren?

29-09-2018 15:55 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie van intern een tweede keer solliciteren naar een functie, waarbij je de 1e x niet uitgenodigd bent op gesprek? Dit binnen een tijdsbestek van enkele maanden zonder in de tussenperiode meer ervaring in die richting o.i.d. op te hebben gedaan.
Ksenija schreef:
29-09-2018 17:08
En ja, wat kan er gebeuren?

Niets, ik zet mezelf alleen voor schut. Hebben ze een leuk onderwerp voor bij de koffieautomaat :proud:
Precies. Wat kan jou dat nou schelen als dat al zo zou zijn. Ik denk dat het wel meevalt, hoor. Nee heb je, ja kan je krijgen. Succes, ik hoop dat je uitgenodigd wordt.
Am Yisrael Chai!
Is ook zo, Lady.
Wellicht houdt iets me tegen, omdat het sowieso qua salaris te grote sprongen zijn en weet niet een of dat mag. Jammer dat het geen junior functie is.

Nou ja, ik laat het afhangen van het belletje deze week. Als ik die durf te plegen :proud:

Als het diezelfde persoon was had ik dus niet gebeld, hè. Het is dat het nu een andere is. Niet dat het wat uitmaakt, maar ik voel me minder voor schut gezet dan.

Ik ben meer van je wil me of niet. En zo niet, dan is dat helder. Een tweede keer is zinloos. Net als bij mannen. :proud:
anoniem_106277 wijzigde dit bericht op 29-09-2018 17:29
12.70% gewijzigd
fashionvictim schreef:
29-09-2018 17:18
Precies. Wat kan jou dat nou schelen als dat al zo zou zijn. Ik denk dat het wel meevalt, hoor. Nee heb je, ja kan je krijgen. Succes, ik hoop dat je uitgenodigd wordt.
Hoe is het bij die gevallen bij jou afgelopen toen?

Ik ga bellen aankomende week en dat gesprek bepaalt of ik wel of geen brief stuur.

Dank je wel, FV.
Jouw advies waardeer ik altijd :rose:
ik heb intern ook wel eens op een heel andere baan gesolliciteerd en gekregen. had geen enkele directe ervaring of opleiding. wel motivatie en juiste niveau. ik heb voorafgaand aan de sollicitatie contact opgenomen met iemand die ik daar kende en daarmee goed doorgesproken wat de functie inhield en vevraagd of zij me wou introduceren bij de manager. vervolgens heb ik met de manager koffie gedronken en kon ik door die eerdere info de juiste vragen stellen. toen heb ik nog gevraagd eens mee te mogen lopen. dat lag toen gevoelig, maar heb toen wel met die bekende een opdracht doorgenomen en mijn voorgestelde aanpak met die manager gedeeld. toen ik vervolgens solliciteerde was ik al erg bekend en kenden ze mijn motivatie en kreeg ik de baan. brutalen hebbem de halve wereld. wat heb je te verliezen.. in een persoonlijk gesprek kun je ook aangeven dat je de overstap wilt maken en een plab wilt maken om toe te groeien naar die functie. dan is de schaalverhoging ook minder groot ineens maar groei je erin. of als het echt nodig is, maak je afspraken voor een stage. zeker bij grote bedrijven kan er zoveel . je relatie met je huidge manager of een andere manager flink aanhalen om ze voor je karretje te kunnen spannen kan ook heel goed werken.
Ik begrijp je advies, maar ik ken daar dus niemand. Mijn manager ziet me het liefst vandaag nog vertrekken, maar hij gaat me niet helpen. Ik heb geen goede band met hem, integendeel. Hij heeft overigens ook niets met die afdeling van doen.
Misschien maak je jezelf te belangrijk?

Het is bijvoorbeeld mogelijk dat ze een kandidaat op het oog hebben, maar voor de vorm even de vacature moeten openstellen. Zo'n vacature waarin ze helaas nét niet mogen schrijven "functie-eisen: Voornaam moet Klaas zijn".

Dus in plaats van dat die selectiecommissie elk moment van de dag met jou bezig is, denken ze eigenlijk aan heel andere dingen.

En bovendien kan nog een keer solliciteren wel gemotiveerd overkomen.
Het allerergste dat je kan gebeuren is dat je niet uitgenodigd wordt. Voor gek sta je niet, want ze kennen je niet eens.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
In dit bedrijf gebeurt het regelmatig dat ze al weten wie ze willen en dat de vacature inderdaad voor de vorm wordt geopend. Dit heb ik zelf ook meegemaakt en dan kwam ik er achter op het gesprek. Ze nodigen dus zelfs mensen uit "voor de vorm" om zo toch aan te kunnen tonen dat *naam* het meest geschikt is. Sterker nog, die mensen werken er al, maar de functie moet nog officieel worden in gevuld.

Dat heb ik toen ook nagevraagd, maar die man zei dat het niet zo is. Maar goed, dat zegt ook niet alles. Wellicht is dit nu weer zo.
fashionvictim schreef:
29-09-2018 16:56
Ik zou als ik jou was die contactpersoon gewoon bellen en vertellen wat je hier ook vertelt. Dat je al eerder hebt gesolliciteerd, dat je nog steeds die functie heel graag wil, maar dat je toen bent afgewezen zonder dat je een duidelijke motivatie hebt gekregen waarom. En dat je je daarom afvraagt of het zin heeft weer te solliciteren of dat dat verspilde moeite is.

Dat is een hele legitieme vraag, ik heb zelf een dergelijk gesprek ook wel eens gevoerd (in beide rollen, trouwens, als sollicitant en als contactpersoon). Als het dan aan de telefoon al klikt vergroot je alleen de kans dat je dit keer wel wordt uitgenodigd.
Helemaal mee eens.
Ik snap overigens niet waarom je voor een 2de keer wil solliciteren voor een functie waar je blijkbaar te licht voor bent. Als er een dusdanig verschil is in schaal en salaris dan lijkt mij dat je inderdaad niet de bagage hebt voor deze functie. Zal jouw slechte band met je leidinggevende ook geen invloed hebben? Mochten ze je uberhaupt willen uitnodigen voor een gesprek dan is het vrijwel zeker dat ze eerst je LG gaan bellen. Als die geen goed woord voor je kan doen is het gewoon klaar.
Qaar ik werk weet ik dat je in de kaartenbak terecht komt als je solliciteerd. Een 2e keer schrijven op een zelfde vacature was niet nodig. Enkel een belletje is genoeg om opnieuw op de stapel te komen. Hoogstens in overleg een mailtje er achteraan om de afspraak te bevestigen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Ksenija schreef:
29-09-2018 17:20
Is ook zo, Lady.
Wellicht houdt iets me tegen, omdat het sowieso qua salaris te grote sprongen zijn en weet niet een of dat mag. Jammer dat het geen junior functie is.
Nou ja, ik ben maar een eenvoudige wasvrouw natuurlijk maar ik maak me sterk dat al die middenkader- en seniorfiguren ook eens als junior zijn begonnen, en dus op een goed moment allemaal die overstap hebben gemaakt. Lijkt me weinig onoorbaars aan.
Apatura schreef:
29-09-2018 18:30
Qaar ik werk weet ik dat je in de kaartenbak terecht komt als je solliciteerd. Een 2e keer schrijven op een zelfde vacature was niet nodig. Enkel een belletje is genoeg om opnieuw op de stapel te komen. Hoogstens in overleg een mailtje er achteraan om de afspraak te bevestigen.
Daar heb ik niet eens aan gedacht. Dat zou ik dan na moeten vragen bij die afdeling. Sowieso zou ik inhoudelijk een tweede brief niet veel anders schrijven dan de eerste.
Lady*Voldemort schreef:
29-09-2018 18:36
Nou ja, ik ben maar een eenvoudige wasvrouw natuurlijk maar ik maak me sterk dat al die middenkader- en seniorfiguren ook eens als junior zijn begonnen, en dus op een goed moment allemaal die overstap hebben gemaakt. Lijkt me weinig onoorbaars aan.
Eens, maar nu willen ze iemand die gelijk op dat niveau zit. Ze zullen op een andere manier binnen gekomen zijn. Wellicht horizontaal.

Ben jij echt een wasvrouw?
Ksenija schreef:
29-09-2018 19:15
Eens, maar nu willen ze iemand die gelijk op dat niveau zit. Ze zullen op een andere manier binnen gekomen zijn. Wellicht horizontaal.

Ben jij echt een wasvrouw?
Nou ja, die horizontale mevrouw/meneer die ze hadden was toch op de een of andere manier een probleem mee, al was het alleen maar dat hij/zij niet meer wilde. Anders zou die vacature nu niet weer uit staan toch. Ik zou gewoon weer solliciteren hoor.

En ja, ik ben echt een wasvrouw.
Zeker bij grote organisaties is vaak veel mogelijk. Dus ga het gesprek aan met je LG. Als dit de plek is waar je naar toe wil, kan je een plan maken hoe je daar komt.
Misschien kan je wat extra taken gaan doen die er op lijken? Misschien kan je een soort van stage doen. Af en toe eens mee lopen. Probeer eens voor jezelf te bedenken wat je nodig hebt om daar te komen.

Mocht je solliciteren en je wordt niet uitgenodigd, bel dan ook om te vragen waarom niet en wat er nodig is om wel uitgenodigd te worden.
Je kan zelf van alles invullen, maar alleen zij kunnen vertellen wat de echte reden is.
Lady*Voldemort schreef:
29-09-2018 19:21
Nou ja, die horizontale mevrouw/meneer die ze hadden was toch op de een of andere manier een probleem mee, al was het alleen maar dat hij/zij niet meer wilde. Anders zou die vacature nu niet weer uit staan toch. Ik zou gewoon weer solliciteren hoor.

En ja, ik ben echt een wasvrouw.
Of zij wilde die persoon niet of ze wil gewoon weer een extra iemand.

Wat is een wasvrouw?
MissesMiep schreef:
29-09-2018 19:27
Zeker bij grote organisaties is vaak veel mogelijk. Dus ga het gesprek aan met je LG. Als dit de plek is waar je naar toe wil, kan je een plan maken hoe je daar komt.
Misschien kan je wat extra taken gaan doen die er op lijken? Misschien kan je een soort van stage doen. Af en toe eens mee lopen. Probeer eens voor jezelf te bedenken wat je nodig hebt om daar te komen.

Mocht je solliciteren en je wordt niet uitgenodigd, bel dan ook om te vragen waarom niet en wat er nodig is om wel uitgenodigd te worden.
Je kan zelf van alles invullen, maar alleen zij kunnen vertellen wat de echte reden is.
Nogmaals, ik heb hier niets mee met mijn LG. Echt niet. Je ideeën zijn op zich goed, daar niet van. Maar ik zal van hem 0 op rekest krijgen.
Probeer in elk geval in mogelijkheden te denken. Wat kan je wel doen? Wat kan buiten je LG om...? Ik zie nu vooral de onmogelijkheden die je benoemt.

Succes iig met het belletje.
Internsolliciteren hoef je echt niet te bespreken met je direct leidinggevenden. Vooral als je er niet lekker mee ligt.
Als ze interesse hebben komt t ooit vanzelf wel ter sprake. Mag je op gesprek dan kan je aangeven dat je dit ivm onderlinge verstandhouding in niet direct besproken wil hebben met je leidinggevende.
Been there, done that, got the T-shirt.
Ksenija schreef:
29-09-2018 19:45

Wat is een wasvrouw?
Een vrouw die bezoldigd de was doet voor anderen.
Ksenija schreef:
29-09-2018 17:07
Maar goed, mag ook wel. Het is niet mijn insteek om te doen alsof ik voor de eerste keer reageer. Dat komt nog idioter over.
.
Waarom? Ik zou juist niet de aandacht erop vestigen dat je een paar maanden terug bent afgewezen. Even bellen van tevoren lijkt me prima, maar ik zou het niet in de brief opnemen.

Het is een groot bedrijf, ander contact persoon. Misschien waren er gewoon andere, meer geschikte kandidaten vorige keer en is het helemaal niet persoonlijk dus maak je nu gewoon weer evenveel kans als vorige keer.s
MissesMiep schreef:
29-09-2018 20:37
Probeer in elk geval in mogelijkheden te denken. Wat kan je wel doen? Wat kan buiten je LG om...? Ik zie nu vooral de onmogelijkheden die je benoemt.

Succes iig met het belletje.

Weinig, alleen zorgen dat mijn brief weer op de stapel komt.

Dank je wel.
Lady*Voldemort schreef:
29-09-2018 21:06
Een vrouw die bezoldigd de was doet voor anderen.
Die stop je dan in je eigen wasmachine? Dus voor wastips kan ik bij jou terecht? :)

Bedankt dat je zoveel meedenkt.
Apatura schreef:
29-09-2018 20:55
Internsolliciteren hoef je echt niet te bespreken met je direct leidinggevenden. Vooral als je er niet lekker mee ligt.
Als ze interesse hebben komt t ooit vanzelf wel ter sprake. Mag je op gesprek dan kan je aangeven dat je dit ivm onderlinge verstandhouding in niet direct besproken wil hebben met je leidinggevende.
Klopt. Dit kan ik gewoon buiten hem om doen. Al is het wel handiger als je er een goede band mee hebt i.v.m. referenties en sowieso als steun.

Maar jij bedoelt met je laatste zin aangeven dat ze hem niet mogen benaderen?
tu1nhek schreef:
29-09-2018 21:54
.
Waarom? Ik zou juist niet de aandacht erop vestigen dat je een paar maanden terug bent afgewezen. Even bellen van tevoren lijkt me prima, maar ik zou het niet in de brief opnemen.

Het is een groot bedrijf, ander contact persoon. Misschien waren er gewoon andere, meer geschikte kandidaten vorige keer en is het helemaal niet persoonlijk dus maak je nu gewoon weer evenveel kans als vorige keer.s
Ik denk ook niet dat het slim is om dat in de brief te zetten. (en voegt niets toe) Maar als ik ga bellen dan zal ik het wel moeten zeggen. Om dan te doen alsof mijn neus bloedt vind ik ook raar overkomen. Persoonlijk zou ik eerlijkheid meer waarderen als ik aan de andere kant zat.

En ja, nieuwe ronde, nieuwe kansen al is die van mij minimaal. Vooral, omdat ze me niet eens op gesprek wilde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven