Negatieve opmerking van baas over kinderwens

02-10-2018 17:30 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Viva forummers,

Graag zou ik jullie advies vragen betreft het volgende:

Mijn vriend en ik hebben regelmatig gesprekken over onze kinderwens. We hebben afgesproken dat er nog een aantal dingen zijn die we goed geregeld willen hebben voordat we er serieus aan beginnen.

Ik ben zelf 23 en heb een vriend van eind 20. Wij wonen al een tijd samen en gaan in over een aantal maanden verhuizen naar ons koophuis dat momenteel verbouwd wordt. We hebben beide een baan, vriend een vast contract. Als het bij mij op mijn werk goed blijft gaan heb ik binnenkort ook zelf een vast contract. We hebben voor ons zelf bedacht dat we volgend jaar dus klaar zijn voor een kindje. Mocht het zwanger worden allemaal lukken zou dat dan betekenen dat ik 24 of 25 zou zijn als ik moeder wordt.

Het probleem is echter dat ik nog vrij jong ben (gemiddelde leeftijd voor vrouwen ligt geloof ik rond de 30) en dat ik laatst een erg vervelende opmerking kreeg.Toen ik op mijn werk vertelde over de aankoop van ons huis was het eerste wat mijn baas vroeg: of ik dan ook al een baby wilde, want dan moest hij nog even bedenken of ik wel een nieuw contract zou krijgen. Ik heb hier toen geen antwoord op gegeven, volgens mij mag hij dat namelijk ook helemaal niet vragen ( wel uit interesse natuurlijk maar niet in verband met het wel/niet verlengen van mijn contract). Ondanks alles natuurlijk volledig mijn eigen keuze is, vind ik dit wel erg vervelend om te moeten horen. Wat nou als mijn baas hier totaal niet mee om kan gaan en ik allerlei problemen op mijn werk krijg? Daar zit ik natuurlijk ook niet op te wachten.

Vriend en ik vinden dat wij alles goed voor elkaar hebben en dat mijn leeftijd helemaal geen probleem moet zijn als we verder alles op de rit hebben. Door dit soort reacties als die van mijn baas ga ik dan toch twijfelen of het echt wel zo'n goed idee is, ik wil namelijk ook niet mijn baan verliezen. Wat vinden jullie?
Garanties in het leven heb je nooit meid en ik zou mijn kinderwens niet af laten hangen van wel of geen vast contract.

Was je baas serieus of bedoelde hij het gekscherend?
Naar jullie gevoel luisteren en dan doen wat jullie willen. Ik vind 24/25 helemaal niet jong om moeder te worden. Sommige zijn er dan al klaar voor andere pas eind dertig ieder zijn ding. Mijn vriendin werd ook moeder bij 24. Ik daarin tegen studeerde nog en had mijn vriend nog niet ontmoet. Ik had graag vroeger moeder geworden maar he dat zat er niet in. Echter hebben mijn man en ik elkaar beter leren kennen omdat het langer duurder.

Laat vooral je werkgever lekker kletsen. Je bent hem geen verantwoordelijkheid schuldig
Mocht het nog een keer ter sprake komen (en het is niet duidelijk of het schertsend bedoeld is), vraag dan of hij deze vraag even op de mail wil zetten ....
ronja79 schreef:
02-10-2018 18:28
Mocht het nog een keer ter sprake komen (en het is niet duidelijk of het schertsend bedoeld is), vraag dan of hij deze vraag even op de mail wil zetten ....
Nou inderdaad. Wat een flapdrol.
Ik vind 24/25 helemaal niet superjong om moeder te worden. 30 vind ik eerder al aan de oude kant voor een eerste kind, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Enfin, ik zou het er op het werk verder niet over hebben en als hij er naar vraagt gewoon op de vlakte blijven van 'dat weten we nog niet' of 'ja ooit'.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 02-10-2018 18:33
0.16% gewijzigd
Dat gaat hem helemaal niks aan. Dus als je die vraag weer krijgt voordat je een vast contract krijgt, zeg gewoon dat je daar nog niet mee bezig bent.
ik geef mn bek ook maar een douw
-Darkside- schreef:
02-10-2018 18:32
Ik vind 24/25 helemaal niet superjong om moeder te worden. 30 vind ik eerder al aan de oude kant voor een eerste kind, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Enfin, ik zou het er op het werk verder niet over hebben en als hij er naar vraagt gewoon op de vlakte blijven van 'dat weten we nog niet' of 'ja ooit'.
Ik wel!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Prima leeftijd, ik ben in de 30 begonnen aan kinderen en laat me je verzekeren: je hebt dan nog maar de helft van je energie voor al dat gezeur en gezuig. Was ik maar eerder begonnen, denk ik wel eens.

En je baas is een idioot.
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Belachelijke vraag. Negeren inderdaad en doen wat je wilt. Wij waren 27 toen we graag een kindje wilden, nu zijn we 30 en 31 en zijn we aan IVF toe. Garanties heb je niet, maar als je er klaar voor bent zou ik er zeker voor gaan.
Was het niet een beetje gekscherend bedoeld?
Je baas is een hork.
En het gaat hem niets aan, hij mag zelfs niet vragen of je zwanger bent, al sta je onderhand op knappen en roep je om je vroedvrouw.
Nope
Hoeveel man personeel heeft je baas, of eigenlijk, hoe groot is het bedrijf
ronja79 schreef:
Dit.

En of anderen het jong vinden of niet is helemaal niet relevant, als jullie het zelf maar niet jong vinden. Het is jullie beslissing. Jij vindt iemand die een paar jaar langer wacht misschien wel weer aan de oude kant, maar daar bemoei jij je toch ook niet mee?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Wat een hork. Glashard liegen als hij er weer eens over begint. En desnoods naar HR lopen en klagen over dit middeleeuwse gedrag.

Mijn (oude) baas heeft intern ook een keer flink op zijn flikker gehad toen hij als eerste reactie: Godverdomme, riep toen een medewerkster zei dat ze zwanger was. Dat had hij goed in zijn oren geknoopt dus daarna feliciteerde hij netjes.
Hij had alleen niet begrepen dat het daarna ook not-done was om aan 2 vrouwelijke medewerkers te vragen samen te overleggen wie wanneer het tweede kind zou krijgen zodat er geen overlappend verlof zou plaatsvinden.

Maarja, hij kwam dan ook nog uit de prehistorie en het was nog in de vorige eeuw.
ronja79 schreef:
+1

al vraag ik me af of het geen grap was?
Ik vind dat iedere opmerking die je aan het twijfelen brengt een goede opmerking. Bij twijfel neem je je eigen denkbeelden nog eens onder de loep. En kinderen krijgen is zo onherroepelijk dat je de twijfels meer beter vooraf krijgen dan naderhand.
Het feit dat deze opmerking van je baas jou aan het twijfelen brengt over je kinderwens is in mijn ogen dus veelzeggend.

Niet zozeer dat je twijfelt aan je kinderwens maar blijkbaar brengt zo’n opmerking je wel van je stuk. Terwijl jonge moeders juist stevig in hun schoenen zouden moeten staan, want advies en kritiek zul je altijd krijgen. Je moet je eigen standpunt dus heel duidelijk bepalen.

Ik zou met je werkgever toch eens om de tafel gaan. Hoe hij die opmerking bedoelde, of hij ontevreden over je werkzaamheden is en welke problemen hij verwacht bij jou eventuele zwangerschap. Dan kun je hem ook direct vertellen dat het niet echt mag, iemand een vast contract ontzeggen om die reden.
Bedankt voor de reacties!

Om op de vraag terug te komen of dit wellicht een grap was, dat was het absoluut niet. Hij heeft het later namelijk nogmaals gevraagd toen we het tijdens lunch over de dochter van een andere collega hadden. Ik maakte een opmerking en toen zei hij: mag toch hopen dat jij daar voorlopig helemaal niet over na hoeft te denken. Toen riep een collega dat hij dit helemaal niet mocht vragen en hield het op.

@bryndyse, ik zit op een kantoor met ongeveer 15 man personeel, maar wij hebben wel veel meer kantoren dan alleen die waar ik werk.

@ninanoname, ik snap je opmerking maar op die manier was het niet bedoeld. Mijn twijfels zijn gebaseerd op het feit dat hij straks mijn contract misschien niet verlengd en ik dus zonder baan zit en zwanger niet makkelijk aan een nieuwe baan zal komen. Daarom dacht ik misschien wachten op een vast contract, maar dan alsnog kan hij zijn ongenoegen uiten en ik was benieuwd naar jullie reacties over of dit wel of niet terecht zou zijn van zijn kant
ninanoname schreef:
02-10-2018 19:06

Ik zou met je werkgever toch eens om de tafel gaan. Hoe hij die opmerking bedoelde, of hij ontevreden over je werkzaamheden is en welke problemen hij verwacht bij jou eventuele zwangerschap. Dan kun je hem ook direct vertellen dat het niet echt mag, iemand een vast contract ontzeggen om die reden.
Niet doen hoor. Neem het voor kennisgeving aan hoe hij erover denkt en volg lekker je eigen kinderwens zodra je je vaste contract in de pocket hebt.
Restera schreef:
02-10-2018 18:35
Prima leeftijd, ik ben in de 30 begonnen aan kinderen en laat me je verzekeren: je hebt dan nog maar de helft van je energie voor al dat gezeur en gezuig. Was ik maar eerder begonnen, denk ik wel eens.

En je baas is een idioot.

Je doet het overkomen alsof je 50 bent :P in de 30 heb je nog genoeg energie denk ik zo.
Ik wel tenminste. En je kan het niet plannen, ik belande na 5 jaar proberen op de afdeling fertiliteit.

Ik vind die opmerking om je baas te vragen die vraag op de mail te zetten wel een hele goeie. Laat jij gelijk zien dat je geen dom wicht bent die over zich heen laat lopen.
StephanieTanner schreef:
02-10-2018 19:20
Je doet het overkomen alsof je 50 bent :P in de 30 heb je nog genoeg energie denk ik zo.
Ik wel tenminste. En je kan het niet plannen, ik belande na 5 jaar proberen op de afdeling fertiliteit.

Ik vind die opmerking om je baas te vragen die vraag op de mail te zetten wel een hele goeie. Laat jij gelijk zien dat je geen dom wicht bent die over zich heen laat lopen.
Dat ben jij. Ik ben ik. Ik ben om 9 uur ‘s avonds compleet uitgeput. Misschien omdat ik tot mijn eind 20 nog wild gefeest heb? Geen idee.
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Waarom zou je het op de spits gaan drijven door hem hierop aan te spreken vóórdat je een vast contract hebt?
Nou, met zulke opmerkingen zou die baan me sowieso al niet meer heilig zijn en zou ik me er al helemaal geen reet meer van aantrekken wat mijn baas ervan vindt.
Voor zo'n man moet je niet willen werken hoor!
Helemaal straks niet, zodra je een keer vroeger naar huis wil oid, gaat het zeiken. Ik zou andere baan zoeken, nog voor je zwanger faakt.
Het zal wel gekscherend zijn geweest die opmerking. Trek je er niks van aan.

Ik was zelf 25 en was toen net begonnen bij een nieuwe werkgever, zat nog in mijn proeftijd. Was ook heel bang om mijn baan te verliezen maar gelukkig keek mijn werkgever gewoon naar mijn werk en niet naar mijn privé situatie. En zo hoort het ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven