Hond met artrose

03-10-2018 11:31 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze hond (American Stafford) van 10 jaar heeft artrose. Een aantal jaar geleden in heupen vastgesteld, het ging nog een tijdje goed, hij werd wel langzamer en had moeite met opstaan. Ondertussen zijn ook zijn voorpoten aangetast, 1 poot is dik en begint te vervormen. Hij krijgt nu pijnstillers/ontstekingsremmers. De volgende, en laatste, stap zijn injecties met cortisone. Heeft iemand hier enige ervaring mee, eventueel hulpmiddeltjes om het voor hem draaglijk te houden. Ik ben er (voorlopig) nog niet aan toe om afscheid van hem te nemen. Dankjewel!!
Misschien is de hond er wel aan toe om zo zoetjesaan afscheid van jou te nemen.
Die pijnstillers zijn in ieder geval een goed beginpunt. Verder? Houd er rekening mee dat het weer erg gaat tegenzitten
Onze hond had versleten heupen, gelukkig geen pijn. Bij het uitlaten hield ik hem aan zijn staart omhoog, hij had altijd een grijns van oor tot oor. Thuis poepte hij wel eens op de vloer, zal die schuldige blik nooit vergeten. Wij hebben hem thuis laten inslapen omdat hij kanker in zijn bek kreeg. De laatste dagen, omdat hij niet meer kon kauwen, alleen maar lappen rauwe lever en slagroom taart gegeven.
Mijn punt? Jij houdt van jouw beest en je maakt zijn laatste tijd, of dat nou een maand is of een jaar, zo leuk mogelijk.
Ondanks alles toch nog een fijne tijd met elkaar!
Lastig. het kan nog een tijdje zo blijven maar ook ineens hard gaan, hou daar rekening mee.

Kan hij nog wat wandelen aan de riem?
Omdat het probleem vaak niet alleen de artrose is, hebben veel (grotere) honden met dergelijke problemen baat bij het gebruik van supplementen met glucosemine/chondroitine/MSM, zoals bijv deze:

https://www.puurvoordieren.nl/glucosami ... byEALw_wcB

Hier wat uitleg over wat het doet: https://degroeneos.nl/feiten-en-fabels- ... ucosamine/

Ik ken veel mensen met (nog veel) grotere rassen en die hebben daar echt positieve ervaringen mee. En zelf heb ik dat effect ook gezien toen ik een logeerhond met artrose ermee ondersteunde (uiteraard in overleg met de baasjes).

Je hebt ook speciale supplementen voor artrose, maar daar ken ik zelf geen ervaringsverhalen van, dus geen idee of dat ook echt helpt (bijv deze: https://www.petfooddiscount.nl/product/ ... QSEALw_wcB)

Daarnaast heb je nog speciaal dieetvoer, en zou je met je dierenarts kunnen overleggen of dat voor jouw hond een goed idee is. (Zo ja, dan is het via internet vaak stukken goedkoper verkrijgbaar).

En natuurlijk zorgen dat de hond goed op gewicht blijft, want overgewicht maakt de problemen groter. Dus let goed op voeding (bij minder bewegen hebben ze minder nodig) en geef lichte snacks.
Oh, en uiteraard de gewrichten in het dagelijks leven zoveel laten mogelijk ontzien. Dus; liever wat vaker een korte wandeling dan een lange. Niet laten springen maar voor de auto of andere plekken looptrapjes en opstapjes neerzetten, of helpen bij in de auto stappen door hem een “kontje” te geven. Geen trappen laten lopen. Denkspelletjes doen i.p.v. met de bal spelen. Enz.
_Monti_ schreef:
03-10-2018 12:07
Lastig. het kan nog een tijdje zo blijven maar ook ineens hard gaan, hou daar rekening mee.

Kan hij nog wat wandelen aan de riem?
Ja, hij wandelt nog mee, aangelijnd, maar heel, heel langzaam. Tot een tijdje terug speelde hij heel graag met andere honden uit de buurt, maar nu is dat praktisch niet meer mogelijk omdat hij het niet meer kan verdragen dat ze wild doen of op hem springen. Dan zou hij bijten, dat kan natuurlijk niet.
Nummer*Zoveel schreef:
03-10-2018 12:14
Omdat het probleem vaak niet alleen de artrose is, hebben veel (grotere) honden met dergelijke problemen baat bij het gebruik van supplementen met glucosemine/chondroitine/MSM, zoals bijv deze:

https://www.puurvoordieren.nl/glucosami ... byEALw_wcB

Hier wat uitleg over wat het doet: https://degroeneos.nl/feiten-en-fabels- ... ucosamine/

Ik ken veel mensen met (nog veel) grotere rassen en die hebben daar echt positieve ervaringen mee. En zelf heb ik dat effect ook gezien toen ik een logeerhond met artrose ermee ondersteunde (uiteraard in overleg met de baasjes).

Je hebt ook speciale supplementen voor artrose, maar daar ken ik zelf geen ervaringsverhalen van, dus geen idee of dat ook echt helpt (bijv deze: https://www.petfooddiscount.nl/product/ ... QSEALw_wcB)

Daarnaast heb je nog speciaal dieetvoer, en zou je met je dierenarts kunnen overleggen of dat voor jouw hond een goed idee is. (Zo ja, dan is het via internet vaak stukken goedkoper verkrijgbaar).

En natuurlijk zorgen dat de hond goed op gewicht blijft, want overgewicht maakt de problemen groter. Dus let goed op voeding (bij minder bewegen hebben ze minder nodig) en geef lichte snacks.
Glucosamine neemt hij al enkele jaren. Ook onlangs gestart met dieetvoeding. Hij is zeker niet te zwaar. Dankjewel voor je feedback, ik ga het zeker bestuderen.
Ravotten is niet handig nee.

De bovengenoemde tips zijn goede tips.

Ik heb nog een grote pot glucosamine staan van één van onze honden met artrose die onlangs is overleden. Voor onze hond met spondylose doet het niets.
Als je wilt stuur ik het je op.
Bij ons komt één keer in de zoveel tijd de fysiotherapeut thuis om alles los te maken. Het helpt natuurlijk niet voor de artrose, maar het maakt de spieren lekker los waardoor ze beter in hun vel zitten.
Stoofpotje schreef:
03-10-2018 12:23
Glucosamine neemt hij al enkele jaren. Ook onlangs gestart met dieetvoeding. Hij is zeker niet te zwaar. Dankjewel voor je feedback, ik ga het zeker bestuderen.
Geef je wel glucosemine met chondroitine en MSM? In die link staat waarom alledrie belangrijk zijn en wat ze doen.

Sterkte!
Nummer*Zoveel schreef:
03-10-2018 12:19
Oh, en uiteraard de gewrichten in het dagelijks leven zoveel laten mogelijk ontzien. Dus; liever wat vaker een korte wandeling dan een lange. Niet laten springen maar voor de auto of andere plekken looptrapjes en opstapjes neerzetten, of helpen bij in de auto stappen door hem een “kontje” te geven. Geen trappen laten lopen. Denkspelletjes doen i.p.v. met de bal spelen. Enz.
Ik ga inderdaad een aantal keer meer met hem naar buiten voor een korte tijd, vroeger minder maar veel langer. Zijn bal neem ik ook niet meer mee, hij kan er toch niet achteraan. Thuis hebben we gelukkig geen trappen, dat zou hij ook niet meer kunnen. Denkspelletjes, leuk !! Kan je me hier een beetje bij helpen ? Een paar tips ?
Nummer*Zoveel schreef:
03-10-2018 12:26
Geef je wel glucosemine met chondroitine en MSM? In die link staat waarom alledrie belangrijk zijn en wat ze doen.

Sterkte!
Dat moet ik eens nakijken straks, komt van een dierenspeciaalzaak die het me hebben aangeraden.
_Monti_ schreef:
03-10-2018 12:23
Ravotten is niet handig nee.

De bovengenoemde tips zijn goede tips.

Ik heb nog een grote pot glucosamine staan van één van onze honden met artrose die onlangs is overleden. Voor onze hond met spondylose doet het niets.
Als je wilt stuur ik het je op.
Dankjewel voor het aanbod. Ik bekijk eerst even hoe hij het doet met de nieuwe pijnstillers/ontstekingsremmers in combinatie met de glucosamine die ik nog heb. Wat erg dat je hond onlangs is overleden, ik kan en wil het me nog niet voorstellen. Voornaamste is nu de pijnbestrijding, genezen kan jammer maar helaas niet.
groef schreef:
03-10-2018 12:01
Die pijnstillers zijn in ieder geval een goed beginpunt. Verder? Houd er rekening mee dat het weer erg gaat tegenzitten
Onze hond had versleten heupen, gelukkig geen pijn. Bij het uitlaten hield ik hem aan zijn staart omhoog, hij had altijd een grijns van oor tot oor. Thuis poepte hij wel eens op de vloer, zal die schuldige blik nooit vergeten. Wij hebben hem thuis laten inslapen omdat hij kanker in zijn bek kreeg. De laatste dagen, omdat hij niet meer kon kauwen, alleen maar lappen rauwe lever en slagroom taart gegeven.
Mijn punt? Jij houdt van jouw beest en je maakt zijn laatste tijd, of dat nou een maand is of een jaar, zo leuk mogelijk.
Ondanks alles toch nog een fijne tijd met elkaar!
Onlangs heeft hij ook op de vloer gepoept, hij had zich verscholen onder tafel, bang voor de reactie, ongelofelijk, alsof ik ooit al boos op hem ben geweest. Ik probeer het hem zo comfortabel mogelijk te maken, een extra kussen op 'zijn' bank, een warmwaterkruik, en als hij een slechte dag heeft mag hij achterin de tuin zijn plasje maken.
Stoofpotje schreef:
03-10-2018 12:40
Onlangs heeft hij ook op de vloer gepoept, hij had zich verscholen onder tafel, bang voor de reactie, ongelofelijk, alsof ik ooit al boos op hem ben geweest. Ik probeer het hem zo comfortabel mogelijk te maken, een extra kussen op 'zijn' bank, een warmwaterkruik, en als hij een slechte dag heeft mag hij achterin de tuin zijn plasje maken.
Wow hoeveel ik ook van mijn honden hou,of heb gehouden op het moment dat ze zelf niet meer gelukkig waren
Dus niet meer konden spelen zoals ze willen, hun ontlasting lieten lopen, dan is het klaar voor mij

Hoeveel IK er dan ook niet aan toe ben om afscheid te nemen
Het beste voor de honden staat hier altijd bovenaan
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Vervelend.
Ik zie dat je al veel goede raad hebt gekregen.
Pas idd op met het balletjes gooien (geen scherpe draaien maken en korte sprintjes trekken)
Het strand is ook geen aanrader voor een hond met artrose.

En verder.. jij kent je eigen hond het beste. Jullie mogen samen bepalen wanneer het genoeg geweest is.

Jouw hond zal het jou laten merken, en jij zult het dan zien en voelen.. daar ben ik van overtuigd.

Laat je daar nu nog niet te verdrietig door maken. Hij/zij is er nog en zolang het voor jullie beide de moeite waard is, is het okay!

Dit blijven altijd de verdrietige kanten van het hebben van een huisdier. Wanneer je zo gelukkig bent met je dierenmaatje, je zoveel van elkaar houd.. maar lijf en leden beginnen het te laten afweten.
Dan wordt je geconfronteerd met dat onvermijdelijke einde.

Niet leuk, maar laat het niet alles overheersend worden.
Doe voorzichtig, luister naar je dierenarts en kijk goed naar je hond zelf.
Nogmaals: jij en je hond weten zelf het beste hoe lang het nog de moeite waard is.

Geniet van elkaar!
Stoofpotje schreef:
03-10-2018 12:30
Thuis hebben we gelukkig geen trappen, dat zou hij ook niet meer kunnen.

Maar ik lees dat hij ook op de bank mag? Dan zou ik daar ook een opstapje voor maken.

Denkspelletjes, leuk !! Kan je me hier een beetje bij helpen ? Een paar tips ?

Je hebt bijvoorbeeld van die snuffelkleden waar je lekkers (of gewoon zijn maaltijd) in kunt verstoppen. En er zijn bij de dierenwinkel hondenpuzzels te koop. Daar verstop je ook snoepjes in en dan moeten ze zelf uitzoeken hoe ze dat eruit krijgen. Je kunt ook in huis wat lekkers verstoppen, maar dat vergt weer meer beweging, dus is in jouw geval een minder goed idee denk ik. Als je even googelt op “denkspel hond” kom je veel tegen.
Summerdance schreef:
03-10-2018 12:47

Hoeveel IK er dan ook niet aan toe ben om afscheid te nemen
Het beste voor de honden staat hier altijd bovenaan

Zo hoort het te zijn!
Zolang er hoop is om zijn pijn draaglijk te houden zal ik hem niet laten gaan. Ik weet ook wel dat dit niet vol te houden is natuurlijk. Volgens de dierenarts kunnen we inderdaad (als de pijnstillers niet voldoende meer zijn) nog eens proberen met de cortisone-kuur.
Een hond met pijn door laten leven, omdat jij geen afscheid wil/kunt nemen is een vorm van dierenmishandeling.
karin6789 schreef:
03-10-2018 12:57
Een hond met pijn door laten leven, omdat jij geen afscheid wil/kunt nemen is een vorm van dierenmishandeling.
Ja natuurlijk, wat ben jij negatief seg, ik doe er alles aan om hem zijn, nog korte, leven heel aangenaam te maken. We hebben nu nog even de tijd nodig om van elkaar afscheid te nemen, mag dat ? Als het echt niet meer gaat zal de dierenarts dat ook melden, dat hebben we afgesproken.
Jij hebt tijd nodig, de hond niet.
http://www.dierenkliniekdehaardstede.nl/euthanasie/

Hoop dat ik de link goed gekopieerd heb. Hier kun je lezen uit het boekje Zijn we niet te vroeg.

Ik zou je aanraden dat alvast te lezen, incl de gezinsleden. Het is goed van te voren de grens te bepalen.

Cortisone is maar kortdurend , als het al voldoende werkt. Zou je dat moeten willen?
Een grens kan bijv zijn als deze pijnstilling niet meer werkt, dan..
Of als hij incontinent wordt dan..

Pijn is een lastig iets. Onze husky met spondylose kan geen strandwandelingen/boswandelingen etc meer maken. Maar hij kan wel nog een dik uur mee wandelen aan de riem.
Wat spelen met de andere honden gaat ook nog wel, hetzij voorzichtig.
En in huis is het nog steeds een dondersteen.
Wel zit hij aan zeer zware pijnstillers en hebben we standaard klysma's diazepam in huis voor noodgevallen. Hij heeft momenten dat het niet goed gaat maar dat krijg we, tot op heden, binnen enkele dagen weer onder controle

Zijn leven is hondwaardig. Zodra de pijnstillers niet meer werken en hij niet meer naar buiten kan voor een wandeling is dat de grens voor ons.

En niet alle honden geven duidelijk pijn aan, houd daar ook rekening mee.

Voor onze laatste hond die we hebben moeten laten gaan met artrose lag de grens weer anders. Zij was een 3 poter en heeft haar hele leven gerend en gestoeid en alles gedaan wat elke hond doet. Ze kon al een tijdje niet meer mee naar het bos, maar lekker in het park snuffelen was helemaal prima voor haar.
Toen de fysiotherapeut overduidelijk de ernstige slijtage voelde, de da dat bevestigde en zelfs naar het park lopen niet meer ging was dat voor ons direct de grens. We gingen echt niet meer met die meid aanklooien met medicijnen . Dan lag ze misschien pijnvrij in huis, maar naar het park lopen was een drama gebleven.

Dus ja, wat is kwaliteit van leven voor een dier? Ook dat is per hond verschillend.
Ik denk dat het boekje Zijn we niet te vroeg je daar zeker goede inzichten in kan geven.

En voor nu hopen dat de pijnstilling en ontstekingsremmers aanslaan!
Dankjewel Monti, hier heb ik wat aan. Niet aan "Hoe kan ik mijn hond zo snel mogelijk laten inslapen". Hier reageer ik zelfs niet meer op, zonde van de tijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven