Narcist gespot? Meld het hier!
dinsdag 2 oktober 2018 om 16:11
Het is echt niet meer normaal, dit land gaat ten onder aan de narcisten!
Vooral onder het viva volkje blijken veel mensen last te hebben van deze narcisten, topic na topic wordt geopend over narcistische collega's, exen en natuurlijk schoonloeders en exen van partners.
Meld het vooral hier als er weer een opduikt hier, samen kunnen we wellicht een vuist maken!
Vooral onder het viva volkje blijken veel mensen last te hebben van deze narcisten, topic na topic wordt geopend over narcistische collega's, exen en natuurlijk schoonloeders en exen van partners.
Meld het vooral hier als er weer een opduikt hier, samen kunnen we wellicht een vuist maken!
woensdag 3 oktober 2018 om 22:16
En als over 10 jaar de narcistische persoonlijkheidsstoornis niet meer als zodanig voorkomt in de DSM? Wat dan?
DSM is niet in steen gebeiteld en dient zeker niet enkel als een leidraad voor het afstrepen van eigenschappen met vervolgens een uitkomst.
Als je een dergelijke eenvoud wenst moet je een quiz in de Cosmopolitan doen.
DSM is niet in steen gebeiteld en dient zeker niet enkel als een leidraad voor het afstrepen van eigenschappen met vervolgens een uitkomst.
Als je een dergelijke eenvoud wenst moet je een quiz in de Cosmopolitan doen.
woensdag 3 oktober 2018 om 22:28
Hi vrij woord, bedankt voor de duiding. Het was/is een rel topic voor je, begrijp ik? Ik dacht dat je je er echt aan irriteerde. Beide is wat mij betreft ok, maakt mij niet uit.Hetvrijewoord schreef: ↑03-10-2018 19:42Je mag de OP overigens gewoon met een korrel zout nemen hoor, doe ik ook.![]()
Wat voor mij ergerlijk is, is dat vrouwen (en mannen) op het forum die in een vechtscheiding of complexe relatiebreuk zitten door sommigen zo snoeihard worden weggezet. En als dan ook nog wordt gemeld of gehint naar hinderlijk cluster B gedrag, zijn de rapen helemaal gaar. ‘Slachtofferig vrouwtje’ ‘borderliner’ ‘geen zelfreflectie’ ‘nooit kinderen moeten nemen’ bla bla bla.
Deze reacties zijn imo niet constructief (bedoeld). Ze zijn (voor mij) niet ok.
Maar goed ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. Laten we het daar op houden.
woensdag 3 oktober 2018 om 22:53
Omdat je aangeeft dat we het topic niet te serieus moeten nemen (‘korrel zout’).Hetvrijewoord schreef: ↑03-10-2018 22:41Er zitten nogal wat schakeringen tussen pikzwart en spierwit.
Waarom denk je aan een 'rel topic'? (wat dat ook moge zijn)
Ik ben oprecht benieuwd welke tint grijs je in gedachten had bij dit forum. Vertel...
woensdag 3 oktober 2018 om 23:04
Je kunt ook gewoon zo'n systeem (DSM) verwerpen hè. Niet iedereen schikt zich naar hokjes die anderen ontworpen hebben.merle78 schreef: ↑03-10-2018 22:03Jij beweert dat je bewijs hebt voor je stelling o.a. n.a.v. een reactie op dit topic. Mijn vraag aan jou -aangezien je zo stellig iets beweert over narcisme- kun je 3 van de 9 criteria van de DSM noemen van een narcistische persoonlijkheidsstoornis?
Volgens de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders is er sprake van narcistische persoonlijkheidsstoornis als er aan vijf of meer van deze criteria wordt voldaan. De DSM criteria worden nog steeds wereldwijd door psychologen en psychiaters toegepast. Dit is bepaald geen psychologie van de koude grond.
@Strikjemetstippels, als je onwetend bent over een onderwerp, moet je niet zulke stellige uitspraken doen. Het komt niet snugger over.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
woensdag 3 oktober 2018 om 23:10
Ten eerste is het een 'ziekte' die niet meetbaar is en vaak voor interpretatie vatbaar is. Ten tweede gaat dit hele topic over vrouwen die hier komen posten met 'mijn man/ex/hond is een narcist'.merle78 schreef: ↑03-10-2018 22:03Jij beweert dat je bewijs hebt voor je stelling o.a. n.a.v. een reactie op dit topic. Mijn vraag aan jou -aangezien je zo stellig iets beweert over narcisme- kun je 3 van de 9 criteria van de DSM noemen van een narcistische persoonlijkheidsstoornis?
Volgens de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders is er sprake van narcistische persoonlijkheidsstoornis als er aan vijf of meer van deze criteria wordt voldaan. De DSM criteria worden nog steeds wereldwijd door psychologen en psychiaters toegepast. Dit is bepaald geen psychologie van de koude grond.
@Strikjemetstippels, als je onwetend bent over een onderwerp, moet je niet zulke stellige uitspraken doen. Het komt niet snugger over.
En al die opmerkingen naar mij toe (en als eerst naar Hetvrijewoord) waren wel degelijk psychologie van de koude grond. Het mag niet op Viva, maar ik doe het toch: ik wijs die vrouwen op hun eigen verantwoordelijkheid niet in een vervelende relatie te blijven zitten.
Het komt op mij weer totaal niet snugger over als je jezelf constant weg zet als slachtoffer, behalve als iemand daar iets van vindt. Dan kunnen de zielige slachtoffers weer wel uitstekend van zich afbijten.
woensdag 3 oktober 2018 om 23:47
Laatst de mix zout/zoet in bioscoop gegeten, ook best lekker
Katten manipuleren vrouwen.......ik wist het ik wist het......
donderdag 4 oktober 2018 om 08:11
Alsof psychologiemagazine vivaforum gelezen heeft, ze trappen vandaag in hun mailing af.
Narcisme: alles wat je moet weten
Meer lezen:
https://www.psychologiemagazine.nl/arti ... 4_Narcisme
Meer lezen:
Katten manipuleren vrouwen.......ik wist het ik wist het......
donderdag 4 oktober 2018 om 08:16
Ergerde.Franky77 schreef: ↑03-10-2018 22:28Hi vrij woord, bedankt voor de duiding. Het was/is een rel topic voor je, begrijp ik? Ik dacht dat je je er echt aan irriteerde. Beide is wat mij betreft ok, maakt mij niet uit.
Wat voor mij ergerlijk is, is dat vrouwen (en mannen) op het forum die in een vechtscheiding of complexe relatiebreuk zitten door sommigen zo snoeihard worden weggezet. En als dan ook nog wordt gemeld of gehint naar hinderlijk cluster B gedrag, zijn de rapen helemaal gaar. ‘Slachtofferig vrouwtje’ ‘borderliner’ ‘geen zelfreflectie’ ‘nooit kinderen moeten nemen’ bla bla bla.
Deze reacties zijn imo niet constructief (bedoeld). Ze zijn (voor mij) niet ok.
Maar goed ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. Laten we het daar op houden.
Of het irriteerde je.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
donderdag 4 oktober 2018 om 11:09
donderdag 4 oktober 2018 om 13:05
het AD heeft er ook 1 gevonden;thedutchwiseguy schreef: ↑04-10-2018 08:11Alsof psychologiemagazine vivaforum gelezen heeft, ze trappen vandaag in hun mailing af.
Meer lezen:
https://www.ad.nl/buitenland/vervalst-g ... ~a565ebd6/
wij slapen nooit.
donderdag 4 oktober 2018 om 13:05
@strikje
Ik heb gister de discussie met je afgekapt. Dit omdat je zo overtuigd lijkt van je stelling: 'er zijn vrouwen/mannen die zich slachtofferig opstellen, dus ALLE mannen/vrouwen die cluster B problematiek ervaren zijn trieste figuren/slachtofferig'. Dit is een generalisatie waar niet tegen op te redeneren valt. En komt over als ad hominem.
Maar als ik je loep zie ik dat je overwegend constructief reageert. Dus ipv Merle kritisch te bestoken over mijn posts, sta ik graag zelf voor je klaar.
Nogmaals: ik vind jouw stelling niet kloppen. Noch je gevolgtrekkkingen dat ik DUS een heel slachtofferig vrouwtje ben (en met mij de rest dus ook). Je bent volgens mij een fijne forummer en Ik zou heel graag uit willen nodigen om dmv vragen je eigen stelling nog eens te onderzoeken. Sta je daar voor open?
Overigens: deze inspanning doe ik niet omdat het voor MIJ belangrijk is erkenning van forummers te krijgen. Het zal me jeuken. Ik hoop wel eraan bij te dragen dat anderen met soortgelijke problematiek in de toekomst die ms wel met hun ziel onder hun arm lopen, niet genadeloos worden afgebrand. Snap je?
Ik hoop dat jij (of anderen) van de uitnodiging gebruik maakt om vragen te stellen om de generalisatie te nuanceren.
Daarbij een paar disclaimers:
Ik neem vast een schot voor de boeg door wat eerste vragen neer te zetten. Situatie:
Mijn ex is een full blown narcist of psychopaat. 19 jaar samen geweest, 3 kinderen, nu 2 jaar uit elkaar. Er is co-ouderschap. Mijn bouwjaar is duidelijk
.
Hoe durf ik dit zo stellig te beweren?
Na de breuk 2 jaar terug zijn er wekelijks direct én achter mijn rug constant interacties die dat aantonen. Zijn doel: destructie. Zijn middel: lastercampagnes, liegen, verantwoordelijkheid bij de ander leggen, derden woorden in de mond leggen, uitspelen, feiten verdraaien, wraak nemen bij 'gezichtsverlies', de ander klem zetten, expres over grenzen heen gaan, pesten, kinderen in strijd gebruiken, intimideren, bedreigen, contant contact zoeken (voeding)... De schade die hij probeert te veroorzaken is zo heftig zowel richting mij als kinderen, dat moraliteit (geweten) overduidelijk afwezig is.
Hoe veel van dit soort interacties?
Nou, eh....meer dan duizend? (in twee jaar).
Echt 95% vd communicatie is niet zuiver.
Zien anderen dit (professionals)?
In eerste instantie niet want het is een charmante man, welbespraakt, thuis in hulpverleningsjargon, en ook zielig want heeft een lastige situatie had met een depressieve vrouw/ex die daar haar verantwoording (volgens hem) niet voor neemt.
In tweede instantie wel hij spreekt zichzelf tegen, staat niet open voor oplossingen, gebruikt constant valse argumenten, komt afspraken niet na, handelt niet in het belang van de kinderen.
Hij wilt na een aantal bijeenkomsten steevast van hulpverlener wisselen. Bij school is ie erg op zijn hoede geraakt.
Ben ik slachtoffer?
Ja! Zulk gedrag leidt tot schade op veel terreinen.
Ben ik machteloos?
Nee, niet geheel. We leven immers in een rechtsstaat. Daarnaast kan ik me sterken door mijn aandacht op MIJN leven te richten en de interactie met hem te minimaliseren en van me af te laten glijden.
Gedraag ik me slachtofferig?
Ja, vast wel. Probeer het te beperken en om te buigen want dat zuigt. Eigen leven herpakken dus en zijn invloed beperken.
Vind ik mezelf zielig?
Oh ja, ook wel een beetje. Ik heb hier niet om gevraagd en het heeft hele forse invloed/schade op mijn leven gehad. Ook hierin wil ik vooral naar de toekomst zonder hem kijken.
Ben ik zelf manipulatief?
Ja, as hell!!! Duh... Ik doe mijn best in de rest van mijn leven (weer) zo normaal mogelijk te doen, maar merk dat ik zelf ook verrotter en geslepener ben geworden. Moet nu echt vaak mezelf even stoppen. Dan merk ik dat ik impulsief reageren wil vanuit de dynamiek tussen mij en ex (ook richting betrokken derden dus), terwijl het belang vd kinderen en mijn eigen leven gewoon centraal moeten staan in mijn reacties. Vroeger was is echt een heel onbedorven, naïef en eerlijk schatje..
Was de relatie voor de breuk dan wel normaal?
Nee, maar de volle narcistische woede kwam er pas na de breuk uit. Dit gedrag in lichtere mate heeft er zowel voor gezorgd dat ik de relatie zat was, als ervoor gezorgd dat ik veel te lang in de relatie ben gebleven. Goed, wel 3 schatten van kinderen. Dat maakt dat deze relatie toch zo heeft moeten zijn
.
Ik stel me met deze post best kwetsbaar op. Hoop vooral dat het bij kan dragen aan iets meer nuance richting anderen. Ik vind het een leuk topic, bedankt aan 'het vrije woord'.
Ik heb gister de discussie met je afgekapt. Dit omdat je zo overtuigd lijkt van je stelling: 'er zijn vrouwen/mannen die zich slachtofferig opstellen, dus ALLE mannen/vrouwen die cluster B problematiek ervaren zijn trieste figuren/slachtofferig'. Dit is een generalisatie waar niet tegen op te redeneren valt. En komt over als ad hominem.
Maar als ik je loep zie ik dat je overwegend constructief reageert. Dus ipv Merle kritisch te bestoken over mijn posts, sta ik graag zelf voor je klaar.
Nogmaals: ik vind jouw stelling niet kloppen. Noch je gevolgtrekkkingen dat ik DUS een heel slachtofferig vrouwtje ben (en met mij de rest dus ook). Je bent volgens mij een fijne forummer en Ik zou heel graag uit willen nodigen om dmv vragen je eigen stelling nog eens te onderzoeken. Sta je daar voor open?
Overigens: deze inspanning doe ik niet omdat het voor MIJ belangrijk is erkenning van forummers te krijgen. Het zal me jeuken. Ik hoop wel eraan bij te dragen dat anderen met soortgelijke problematiek in de toekomst die ms wel met hun ziel onder hun arm lopen, niet genadeloos worden afgebrand. Snap je?
Ik hoop dat jij (of anderen) van de uitnodiging gebruik maakt om vragen te stellen om de generalisatie te nuanceren.
Daarbij een paar disclaimers:
- ik wil niet de hele dag met mijn 'gedoe' bezig zijn, heb ook nog een gewoon leven waar ik mijn aandacht vooral op richt
, dus ik limiteer mijn tijdsbesteding aan dit topic;
ik wil graag een 'stop'- knop. Kan zijn dat het teveel losmaakt en ik er toch te onrustig van word;
ik hou niet van 'ad-hominem'(op de man). Kritische observaties of kritische vragen zijn zeer welkom;
ik zal meer patronen en interacties laten zien dan ingaan op 'wie deed wat'. Juist die interacties zijn namelijk kenmerkend;
er speelt nog het eea op juridisch en justitieel vlak. Ik ben daardoor enigszins beperkt in wat ik hier kwijt kan (en wil).
Ik neem vast een schot voor de boeg door wat eerste vragen neer te zetten. Situatie:
Mijn ex is een full blown narcist of psychopaat. 19 jaar samen geweest, 3 kinderen, nu 2 jaar uit elkaar. Er is co-ouderschap. Mijn bouwjaar is duidelijk
Hoe durf ik dit zo stellig te beweren?
Na de breuk 2 jaar terug zijn er wekelijks direct én achter mijn rug constant interacties die dat aantonen. Zijn doel: destructie. Zijn middel: lastercampagnes, liegen, verantwoordelijkheid bij de ander leggen, derden woorden in de mond leggen, uitspelen, feiten verdraaien, wraak nemen bij 'gezichtsverlies', de ander klem zetten, expres over grenzen heen gaan, pesten, kinderen in strijd gebruiken, intimideren, bedreigen, contant contact zoeken (voeding)... De schade die hij probeert te veroorzaken is zo heftig zowel richting mij als kinderen, dat moraliteit (geweten) overduidelijk afwezig is.
Hoe veel van dit soort interacties?
Nou, eh....meer dan duizend? (in twee jaar).
Echt 95% vd communicatie is niet zuiver.
Zien anderen dit (professionals)?
In eerste instantie niet want het is een charmante man, welbespraakt, thuis in hulpverleningsjargon, en ook zielig want heeft een lastige situatie had met een depressieve vrouw/ex die daar haar verantwoording (volgens hem) niet voor neemt.
In tweede instantie wel hij spreekt zichzelf tegen, staat niet open voor oplossingen, gebruikt constant valse argumenten, komt afspraken niet na, handelt niet in het belang van de kinderen.
Hij wilt na een aantal bijeenkomsten steevast van hulpverlener wisselen. Bij school is ie erg op zijn hoede geraakt.
Ben ik slachtoffer?
Ja! Zulk gedrag leidt tot schade op veel terreinen.
Ben ik machteloos?
Nee, niet geheel. We leven immers in een rechtsstaat. Daarnaast kan ik me sterken door mijn aandacht op MIJN leven te richten en de interactie met hem te minimaliseren en van me af te laten glijden.
Gedraag ik me slachtofferig?
Ja, vast wel. Probeer het te beperken en om te buigen want dat zuigt. Eigen leven herpakken dus en zijn invloed beperken.
Vind ik mezelf zielig?
Oh ja, ook wel een beetje. Ik heb hier niet om gevraagd en het heeft hele forse invloed/schade op mijn leven gehad. Ook hierin wil ik vooral naar de toekomst zonder hem kijken.
Ben ik zelf manipulatief?
Ja, as hell!!! Duh... Ik doe mijn best in de rest van mijn leven (weer) zo normaal mogelijk te doen, maar merk dat ik zelf ook verrotter en geslepener ben geworden. Moet nu echt vaak mezelf even stoppen. Dan merk ik dat ik impulsief reageren wil vanuit de dynamiek tussen mij en ex (ook richting betrokken derden dus), terwijl het belang vd kinderen en mijn eigen leven gewoon centraal moeten staan in mijn reacties. Vroeger was is echt een heel onbedorven, naïef en eerlijk schatje..
Was de relatie voor de breuk dan wel normaal?
Nee, maar de volle narcistische woede kwam er pas na de breuk uit. Dit gedrag in lichtere mate heeft er zowel voor gezorgd dat ik de relatie zat was, als ervoor gezorgd dat ik veel te lang in de relatie ben gebleven. Goed, wel 3 schatten van kinderen. Dat maakt dat deze relatie toch zo heeft moeten zijn
Ik stel me met deze post best kwetsbaar op. Hoop vooral dat het bij kan dragen aan iets meer nuance richting anderen. Ik vind het een leuk topic, bedankt aan 'het vrije woord'.
donderdag 4 oktober 2018 om 18:03
Wat een bespottelijk topic is dit. Mensen die er geen ervaring mee hebben roepen van alles, topic starter is zo iemand,lijkt me.
Mensen te kijk zetten die daadwerkelijk te maken hebben (gehad) met een narcist of iemand met narcistische trekken.... Why!?!
Laat de diagnoses over aan professionals en als mensen denken te maken hebben (gehad) met een narcist of iemand met die trekken, of dat vrezen, ze zijn vrij om er over te praten en of er hulp voor te zoeken.
Juist mensen in zo'n destructieve relatie hebben vaak moeite om de narcist te herkennen, te verlaten, en zichzelf er tegen te beschermen, door psychologisch/fysiek misbruik. De machtsdynamiek is vaak erg sterk.
Door er over te (durven!) praten, kan daar verandering in komen.
Maar dat wordt met dit topic afgedaan als aanstellerij, belachelijk.
Mensen met gelijksoortige ervaringen kunnen helpen.
Dit topic draagt daar niet aan bij. Integendeel.
Voor wie (h) erkenning zoekt, er helaas echt mee te maken heeft (gehad), daar hulp voor zoekt :
https://www.stichtingzijweg.nl/
anoniem_349789 wijzigde dit bericht op 04-10-2018 18:48
24.89% gewijzigd
donderdag 4 oktober 2018 om 18:46
Een narcist (of iemand met narcistische trekken) is niet pas een narcist als deze officieel is gediagnosticeerd alszijnde.
Als zo iemand zich niet vrijwillig laat onderzoeken, loopt hij/zij met narcistische trekken gewoon vrij rond in de maatschappij, zonder etiket of behandeling ertegen. Maar hij/zij kan wel het specifieke gedrag vertonen. En mensen kunnen er mee in aanraking komen, relatie mee krijgen,met alle ellende van dien.
Onvrijwillig onderzoek/diagnosticering vindt pas plaats na een rechterlijke machtiging. Je snapt dat dat veel te laat is en dat er dan al veel te veel leed is geschied.
Als mensen de behoefte hebben om te praten over eventuele (verborgen) narcisme : laat ze gewoon ! zonder deze mensen belachelijk te maken
Als zo iemand zich niet vrijwillig laat onderzoeken, loopt hij/zij met narcistische trekken gewoon vrij rond in de maatschappij, zonder etiket of behandeling ertegen. Maar hij/zij kan wel het specifieke gedrag vertonen. En mensen kunnen er mee in aanraking komen, relatie mee krijgen,met alle ellende van dien.
Onvrijwillig onderzoek/diagnosticering vindt pas plaats na een rechterlijke machtiging. Je snapt dat dat veel te laat is en dat er dan al veel te veel leed is geschied.
Als mensen de behoefte hebben om te praten over eventuele (verborgen) narcisme : laat ze gewoon ! zonder deze mensen belachelijk te maken
donderdag 4 oktober 2018 om 18:50
Dat je een selffulfilling prophecy beschrijft is je hopelijk duidelijk?Julia10 schreef: ↑04-10-2018 18:46Een narcist (of iemand met narcistische trekken) is niet pas een narcist als deze officieel is gediagnosticeerd alszijnde.
Als zo iemand zich niet vrijwillig laat onderzoeken, loopt zo iemand met narcistische trekken gewoon vrij rond in de maatschappij, zonder etiket of behandeling ertegen. Maar hij/zij kan wel het specifieke gedrag vertonen. En mensen kunnen er mee in aanraking komen, relatie mee krijgen,met alle ellende van dien.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
donderdag 4 oktober 2018 om 20:19
Nee, is het niet.
In een self fullfilling prophecy zijn beide deelnemers (zender en ontvanger) leerbaar en veranderbaar.
Bij dit gedag kan je op je kop staan, een paars hoedje op zetten, overal ajb voor en na zeggen, zwijgen, schreeuwen. Het maakt niet uit. Nooit is het goed. Altijd ligt het aan jou. En elke keer weer een nieuwe ‘verrassing’. het pad van machtsspel en destructie wordt enkel intenser naarmate de macht afneemt. Dat is het enge. Wat gebeurt er met hem als ik het hoger beroep ‘win’? Dat is serieus een zorg.
Dat MIJN ex de destructie kiest, komt niet omdat ik a, b of c deed. Dat komt omdat zijn bedrading niet in orde is. Daar komt het door. En alleen daardoor.
donderdag 4 oktober 2018 om 21:28
zondag 7 oktober 2018 om 11:15
Hoe weet je dat zo zeker als je niet eens weet wat de eigenschappen zijn van een persoon met een narcistische persoonlijkeidsstoornis (dit kan ook je baas zijn, een collega, een vriendin, familielid e.d.).strikjemetstippels schreef: ↑03-10-2018 20:44Het gaat prima hoor, ik vind slachtofferige vrouwtjes gewoon heel vervelend.
En projectie? Wat moet ik projecteren dan? Ik ben geen narcist en geen man, en ik laat mij niet manipuleren door eentje.
Hier een filmpje met de titel "why you fell in love with the narcissist"
Ik denk niet dat jij open staat voor deze input, aangezien je je mening al klaar hebt, maar misschien vindt een ander het wel leerzaam:
https://www.youtube.com/watch?v=73N2HCVoeUQ
zondag 7 oktober 2018 om 13:11
Het paradoxale in narcisten is dat zij zich slachtoffer wanen en zich daarmee van een excuus bedienen om de ander te kleineren, te beschadigen, emotioneel/geestelijk/psychologisch/fysiek geweld aan te doen.strikjemetstippels schreef: ↑03-10-2018 23:10Ten eerste is het een 'ziekte' die niet meetbaar is en vaak voor interpretatie vatbaar is. Ten tweede gaat dit hele topic over vrouwen die hier komen posten met 'mijn man/ex/hond is een narcist'.
En al die opmerkingen naar mij toe (en als eerst naar Hetvrijewoord) waren wel degelijk psychologie van de koude grond. Het mag niet op Viva, maar ik doe het toch: ik wijs die vrouwen op hun eigen verantwoordelijkheid niet in een vervelende relatie te blijven zitten.
Het komt op mij weer totaal niet snugger over als je jezelf constant weg zet als slachtoffer, behalve als iemand daar iets van vindt. Dan kunnen de zielige slachtoffers weer wel uitstekend van zich afbijten.
De dynamiek van een narcist is een machtsstrijd, waarin enkel de narcist de waarheid in pacht heeft, volgens hem/haar. Hij/zij waant zich in extreme gevallen zelfs boven de wet of justitie. Zeer grensoverschrijdend en zeer gevaarlijk is de sadistische of psychopathische narcist.
Een narcist zal niet openlijk zeggen dat hij/zei een narcist is. Sommigen zijn er zelf niet van bewust en of spreken dit met volle overtuiging tegen. Of doen er alles aan om dit te maskeren (zichzelf beter voordoen dan ze zijn).
Vrijwilig zich laten onderzoeken/behandelen is er dan niet bij. Pas na (ernstige) delicten kan hiertoe justitieel gedwongen worden, maar dan gaat zo iemand al richting gevangenis of TBS. Dat is veel te laat natuurlijk.
Enkel in het gedrag (wat soms pas na een tijd en na een reeks van 'incidenten' blijkt) kan je opmaken of iemand narcistisch is of er trekken van heeft.
Slachtoffers die verstrikt zijn geraakt in het web van een narcist, kunnen door de narcist-dynamiek in een emotionele gijzeling zitten. Het Stockholsyndroom is er een benaming voor.
Om daar uit te komen, is er vaak hulp van buitenaf voor nodig, omdat veel slachtoffers zelf niet zien dat ze in zo'n relatie zitten, en ook vaak niet weten wat ze moeten doen. Angst is in dergelijke relaties een bindende factor. De narcist houdt zijn slachtoffer vast in de greep van angst.
Ook na verbreking van de relatie kunnen slachtoffers nog veel last houden van de impact van een narcist. PTSS, depressie, angststoornissen zijn veelvoorkomend verschijnselen. Het te boven komen van de psychische schade die een narcist heeft aangericht kan jarenlang therapie en of medicatie betekenen. Uiteraard moet er dan ook worden gewerkt aan waarom het slachtoffer zich inliet met de narcist en vooral hoe dit te voorkomen in de toekomst.
Als je zelf nooit deze dynamiek hebt ervaren , wees blij dat je er nooit mee te maken hebt gehad. Maar is het dan nodig om anderen die er helaas wel mee te maken hebben (gehad) of dat vrezen te kleineren?
anoniem_349789 wijzigde dit bericht op 07-10-2018 16:07
20.54% gewijzigd
zondag 7 oktober 2018 om 13:40
Dat slachtoffers zijn gevallen voor of hebben gekozen voor de verkeerde: ja! En dat ze uit die relatie moeten stappen: ja!
Maar dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan.
De narcist laat zich in de beginfase en in de goedmaakfases van zijn/haar beste kant zien. Eenmaal de buit binnen, krijgt het slachtoffer te maken met zijn/haar andere kant.
Het kan bij sommigen jaren en heel veel leed duren voor ze beseffen met wat voor een type ze werkelijk te maken hebben door de psychologische spelletjes, mindfucks, intimidaties, goedmaaksessies etc waar een narcist zich van bedient.
Het is daarom goed dat als mensen denken in een narcist-relatie te zitten, dat ze erover kunnen praten. Om er evt op te worden gewezen, als ze het zelf niet (kunnen/willen/durven) inzien. En advies kunnen krijgen. Een serieus adres hiervoor:
https://www.slachtofferhulp.nl/
Narcisme komt voor in gradaties, van lichte trekjes die niet zo schadelijk zijn en die best veel mensen hebben (ook hier op het forum), tot extreem, wanneer mensen er psychologisch en ook fysiek aan onder door gaan. Dodelijke slachtoffers komen ook voor.
Lacherig doen over dit onderwerp en mogelijke slachtoffers kleineren vind ik daarom belachelijk.
En schadelijk.