Narcist gespot? Meld het hier!

02-10-2018 16:11 239 berichten
Het is echt niet meer normaal, dit land gaat ten onder aan de narcisten! :swear:

Vooral onder het viva volkje blijken veel mensen last te hebben van deze narcisten, topic na topic wordt geopend over narcistische collega's, exen en natuurlijk schoonloeders en exen van partners.

Meld het vooral hier als er weer een opduikt hier, samen kunnen we wellicht een vuist maken!
Annemieke
Narcissus was wel een mooie man, moet ik toegeven.

Afbeelding
In februari verwacht ik de eerste narcissen in mijn tuintje.
kopjekoffie70 schreef:
02-10-2018 22:43
@merle78

Als je de materie interessant vindt, kun je hier wat leesplezier vinden. Rechts bij vorige nummers kun je terug tot 1958. Soms gaat het puur over medicijnen maar de gevalbeschrijvingen zijn vaak leerzaam om te lezen.

http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.nl/
@Kopjekoffie, dankjewel.
Ik vind het wel interessant. Ik denk dat deze stoornis al zo oud is als de mensheid zelf. In de bijbel wordt al gesproken over The Jezebel Spirit; te vergelijken met een persoon met narcistische persoonlijkheidsstoornis.
anoniem_63ed2e0ad2db9 wijzigde dit bericht op 03-10-2018 15:20
0.25% gewijzigd
Alex_8 schreef:
03-10-2018 15:01
In februari verwacht ik de eerste narcissen in mijn tuintje.
Je moet geen andere bloemen bij ze in de buurt zetten, dat verdragen de narcissen niet. Geen grapje
:daisy:
anoniem_63ed2e0ad2db9 wijzigde dit bericht op 03-10-2018 20:31
2.32% gewijzigd
Franky77 schreef:
03-10-2018 07:12
Nog een nabrandertje. Je OP sugereert* dat er op dit forum veel met de term narcist gesmeten wordt.

Is niet mijn beeld. Ik besteed best wat tijd hier en deze topics zouden mij ook moeten opvallen. Max 1x per week zie ik gebruik van deze term. Waar zie jij dit ongebreidelde misbruik?

*Het viel me op dat je niet direct zegt dat je vindt dat er teveel gesmeten wordt met.. Je wijst sterk in die richting. Deze indirecte manier van ‘stoken’ zie je ook bij narcisten. Maakt ze ongrijpbaar en schadelijk tegelijk. Dit is een vd dingen waar ik hyper alert op ben geworden (sic.).
Overigens zeg ik dit niet om jou nu als N. weg te zetten laat ik daar direct en duidelijk in zijn. Dit zeg ik om te illustreren hoe een N. subtiel, haast ongemerkt, zijn werk kan doen.
Ik had precies hetzelfde idee toen ik de OP las.
Hetvrijewoord schreef:
02-10-2018 22:44
Ik stel dat het geen exacte wetenschap is en spreek mijzelf dus niet tegen.
Ook ben ik niet verbaasd.

Leer lezen.
Wat bedoel je met 'het'? Psychologie in het algemeen of de Cluster B persoonlijkheidsstoornis in het bijzonder?
merle78 schreef:
03-10-2018 15:12
@Kopjekoffie, dankjewel.
Ik vind het wel interessant. Ik denk dat deze stoornis al zo oud is als de mensheid zelf. In de bijbel wordt al gesproken over The Jezebel Spirit; te vergelijken met een persoon met narcistische persoonlijkheidsstoornis.
Sterker nog, het komt van een Grieks mythologisch verhaal af.
Franky77 schreef:
Nog een nabrandertje. Je OP sugereert* dat er op dit forum veel met de term narcist gesmeten wordt.

Is niet mijn beeld. Ik besteed best wat tijd hier en deze topics zouden mij ook moeten opvallen. Max 1x per week zie ik gebruik van deze term. Waar zie jij dit ongebreidelde misbruik?

*Het viel me op dat je niet direct zegt dat je vindt dat er teveel gesmeten wordt met.. Je wijst sterk in die richting. Deze indirecte manier van ‘stoken’ zie je ook bij narcisten. Maakt ze ongrijpbaar en schadelijk tegelijk. Dit is een vd dingen waar ik hyper alert op ben geworden (sic.).
Overigens zeg ik dit niet om jou nu als N. weg te zetten laat ik daar direct en duidelijk in zijn. Dit zeg ik om te illustreren hoe een N. subtiel, haast ongemerkt, zijn werk kan doen.
LOL ongelooflijk hoe je de balk in eigen oog niet ziet. Jij bent hier iemand heel manipulatief aan het framen.

Bewijst maar weer mijn stelling dat vrouwen die beweren dat hun man/ex een N. (<< wtf, schrijf het gewoon vol uit) is, vaak zelf uiterst manipulatieve vrouwen zijn die zich zelf zo vast hebben gepositioneerd in slachtoffer rol dat iedereen die daar het kleinste vraagteken bij plaatst wordt geframed.

oftewel de meeste mensen verdienen elkaar gewoon.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
03-10-2018 18:19
LOL ongelooflijk hoe je de balk in eigen oog niet ziet. Jij bent hier iemand heel manipulatief aan het framen.

Bewijst maar weer mijn stelling dat vrouwen die beweren dat hun man/ex een N. (<< wtf, schrijf het gewoon vol uit) is, vaak zelf uiterst manipulatieve vrouwen zijn die zich zelf zo vast hebben gepositioneerd in slachtoffer rol dat iedereen die daar het kleinste vraagteken bij plaatst wordt geframed.

Wil je gelijk? Alsjeblieft, je mag het hebben...
:cheers:
Franky77 schreef:

Psychologie van de koude grond.
Je mag de OP overigens gewoon met een korrel zout nemen hoor, doe ik ook. :geek:

@strikjemetstipsels: projectie, projectie, projectie :there:

Gaat het weer een beetje met je?

De verdeling tussen mannen en vrouwen met een cluster B stoornis is ongeveer 50/50.
Jij maakt er hier een strijd van tussen mannen en vrouwen.
Het viva-forum is een vrouwen forum; wat had je dan verwacht?
anoniem_63ed2e0ad2db9 wijzigde dit bericht op 03-10-2018 20:42
16.11% gewijzigd
:popcorn:
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
@TO zou je die ene vraag van mij nog willen beantwoorden?
Het gaat prima hoor, ik vind slachtofferige vrouwtjes gewoon heel vervelend.

En projectie? Wat moet ik projecteren dan? Ik ben geen narcist en geen man, en ik laat mij niet manipuleren door eentje.
Vanzai schreef:
03-10-2018 20:34
:popcorn:
wel zoute popcorn he
Liever die met chocola uit de Stach :popcorn:
03-10-2018 20:44
Het gaat prima hoor, ik vind slachtofferige vrouwtjes gewoon heel vervelend.

En projectie? Wat moet ik projecteren dan? Ik ben geen narcist en geen man, en ik laat mij niet manipuleren door eentje.

In je beschrijving projecteer je je eigen neigingen om te manipuleren op de slachtofferige vrouwtjes die je zo vervelend vindt. Het feit dat je een vrouw bent doet daar niet aan af.

Mensen die denken dat ze niet gemanipuleerd kunnen worden zijn de makkelijkste doelwitten.
03-10-2018 20:45
wel zoute popcorn he
Gatverdamme. Ik snap niet dat ze die zooi verkopen.
merle78 schreef:
03-10-2018 20:57
[/u]

In je beschrijving projecteer je je eigen neigingen om te manipuleren op de slachtofferige vrouwtjes die je zo vervelend vindt. Het feit dat je een vrouw bent doet daar niet aan af.

Mensen die denken dat ze niet gemanipuleerd kunnen worden zijn de makkelijkste doelwitten.
En dit is geen projectie? Mijn god, wat een psychologie van de koude grond.

Vrouwen die blijven bij zo'n vent kiezen daar gewoon voor uit hun eigen noodzaak een martelaar te zijn. Ze halen er iets uit. Kun je achter af zeggen dat je er niets aan kon doen en beweren dat zo'n man een love child is van Satan en Machiavelli, maar dat is je zelf gewoon voor de gek houden.
:popcorn: :popcorn:
rozamunda schreef:
03-10-2018 00:30
en voelde je erkenning?
Gaat om iemand die ik ken - geen idee of diegene erkenning voelt. De ex die de 'diagnose' heeft gesteld, is zelf een bijzonder lastig persoon.
03-10-2018 21:04
En dit is geen projectie? Mijn god, wat een psychologie van de koude grond.

Vrouwen die blijven bij zo'n vent kiezen daar gewoon voor uit hun eigen noodzaak een martelaar te zijn.

Dat ben ik met je eens dat als je blijft dat je dan kiest voor zo iemand (man of vrouw), maar niet om de reden die jij aangeeft. 'Hun noodzaak een martelaar te zijn?' Wat bedoel je daarmee?

Ze halen er iets uit. Kun je achter af zeggen dat je er niets aan kon doen en beweren dat zo'n man een love child is van Satan en Machiavelli, maar dat is je zelf gewoon voor de gek houden.
Wat halen ze eruit volgens jou?
Afbeelding
Geschilderd door Caravaggio (1597-1599)

Met Narcissus ging het niet veel beter. Dit was niet de eerste keer dat hij zo wreed een aanbidder wegjoeg. Zo was er op een dag een maagd die hem tevergeefs probeerde te verleiden. In een gebed aan de goden vroeg ze om Narcissus ook eens te laten voelen hoe het was om iemand lief te hebben die je liefde niet beantwoordt. Volgens sommige bronnen was het een wraakgodin, volgens anderen was het Aphrodite zelf die haar gebed beantwoordde en haar wens in vervulling deed gaan.

Zo kwam Narcissus op een dag aan bij een heilige vijver, waarvan het water kristalhelder was, waar de herders nooit langskwamen met hun kuddes, waar geen berggeit of ander dier zich vertoonde. Zelfs bladeren en takken van de bomen durfden er niet in te vallen. Overal rondom groeide het gras mooier dan elders en de rotsen beschutten het tegen de zonnestralen. Moe van het jagen besloot Narcissus om daar even tot rust te komen en zijn dorst te lessen met het water. Toen hij zich voorover boog zag hij zijn weerspiegeling in het wateroppervlak, maar hij dacht dat het een mooie geest was die in de vijver leefde.

Zo bleef hij daar zitten, in bewondering starend naar deze verschijning. Hij werd verliefd op zichzelf.

Hij bracht zijn lippen naar het water in een poging om de verschijning te kussen, hij stak zijn armen uit om het beeld te omhelzen. Het beeld vluchtte weg maar kwam terug toen het water weer kalm was en trok opnieuw zijn aandacht. Hij kon zichzelf er niet meer toe brengen om van het water weg te kijken, hij dacht niet meer aan eten en drinken, of aan rust. Hij probeerde ermee te spreken, maar kreeg geen antwoord. Hij begon te huilen maar zijn tranen verstoorden het beeld, waarop hij begon te schreeuwen en vroeg of de verschijning wilde stoppen met hem steeds te verlaten. Zo ging het een hele tijd verder, en Narcissus takelde af. Hij verloor zijn kleur, zijn levenskracht en zijn schoonheid. Echo bleef echter dicht bij hem en bleef zijn verdrietige kreten herhalen. Uiteindelijk kwijnde Narcissus helemaal weg en stierf. De nimfen rouwden om hem, vooral de waternimfen, en bereidden zijn lijkverbranding voor, maar het lichaam was nergens te vinden. Het enige wat van hem overbleef was een bloem (volgens sommigen was dit door toedoen van Aphrodite, die hem uit medelijden toch nog liet voortleven, zij het als bloem), geel van binnen, en omringd met witte blaadjes, die nu nog steeds herinnert aan Narcissus. Narcissus zou zelfs, eenmaal aangekomen in de Onderwereld, in de rivier de Styx nog naar zijn spiegelbeeld hebben gekeken.
(Wikipedia, voornamelijk gebaseerd op het verhaal geschreven door Ovidius)

Afbeelding

Geschilderd door Benczúr Gyula (1881)
nounou

Jij beweert dat je bewijs hebt voor je stelling o.a. n.a.v. een reactie op dit topic. Mijn vraag aan jou -aangezien je zo stellig iets beweert over narcisme- kun je 3 van de 9 criteria van de DSM noemen van een narcistische persoonlijkheidsstoornis?

Volgens de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders is er sprake van narcistische persoonlijkheidsstoornis als er aan vijf of meer van deze criteria wordt voldaan. De DSM criteria worden nog steeds wereldwijd door psychologen en psychiaters toegepast. Dit is bepaald geen psychologie van de koude grond.

@Strikjemetstippels, als je onwetend bent over een onderwerp, moet je niet zulke stellige uitspraken doen. Het komt niet snugger over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven