Help??

05-10-2018 20:32 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,

Ik ben een dame van 19 jaar oud en ik heb een vriend die 10 jaar ouder is dan ik. Nu wilt hij graag dat ik het mijn ouders vertel dat we een relatie hebben, wat terecht is. Maar het probleem is dat mijn ouders heel erg gelovig zijn. Hoe moet ik dit overbrengen aan hen ?
Nemaìn’ schreef:
06-10-2018 00:13
Zat studenten die zichzelf bedruipen, dus nee, dat zie ik niet. Ze houdt zichzelf wel in een afhankelijkheidsrelatie, oa door haar relatie voor hen te verbergen.
Hoe zou jij het hebben uitgelegd als je in de zelfde situatie zou zitten ?:)
Nemaìn’ schreef:
06-10-2018 00:11
Dat denk ik niet. Ik denk namelijk dat haar ouders nog steeds hetzelfde geloof zullen behouden en nog steeds dezelfde normen en waarden zullen hebben en nog steeds zullen vinden dat ze pas het huis uit mag als ze huwt met een man die zij goedgekeurd hebben.
Dat klopt, maar TO heeft dan meer mogelijkheid om haar eigen keuzes te maken en heeft iets op terug te vallen als ze haar de deur wijzen of erg vijandig op haar vriend reageren.
Nemaìn’ schreef:
06-10-2018 00:11
Ik schrijf niets over wat het met wie doet. Ik stel vragen.
Vragen over wat het met hem doet.
Enkel over hem.
Dametje36 schreef:
06-10-2018 00:17
Hoe zou jij het hebben uitgelegd als je in de zelfde situatie zou zitten ?:)
Mezelf kennende had ik mijn eigen pad gelopen.
Paarsebloem schreef:
06-10-2018 00:24
Vragen over wat het met hem doet.
Enkel over hem.
Oja, laten we ons vooral alleen maar met de vrouw bezighouden. Er zijn er natuurlijk geen twee in de relatie.
Nemaìn’ schreef:
06-10-2018 00:26
Oja, laten we ons vooral alleen maar met de vrouw bezighouden. Er zijn er natuurlijk geen twee in de relatie.
Jij houdt je enkel met de man bezig. Als hij het niks vindt, kan hij altijd nog daten met een vrouw die niet in zo'n situatie zit en in dezelfde leeftijdsfase zit in plaats van een tiener die nog thuis woont. Als TO dit vertelt en er komt een vijandige reactie (en dat kan soms best ver gaan), dan zijn de gevolgen veel minder goed te ontsnappen.

Zoals gezegd is TO veel kwetsbaarder en een stuk jonger dan de vriend. Het is belangrijker dat zij niet in een vijandige situatie terecht komt. De prioriteit is daarom inderdaad TO's welzijn en dan pas de relatieblijdschap van de minder kwetsbare partij.

TO, kijk eerst wat voor jou de veiligste opties zijn. Kijk eens op internet en lees verhalen van mensen die soortgelijke dingen hebben meegemaakt.
Ik ken de situatie, veel succes. Maar laat je niet opnaaien als je er niet goed bij voelt!
anoniem_376951 wijzigde dit bericht op 09-10-2018 00:52
86.67% gewijzigd
Worlds change when eyes meet. “
Hoever zouden je ouders gaan om de familie eer te bewaken?
Je bent geen dame. Je bent een meisje. 'Hij wil"....en je moet niets.

Wanneer jij die relatie nog voor jezelf wil houden dan is dat jouw keuze.
Ik neem aan dat je nog thuis woont?

Je bent dus afhankelijk van je ouders en je kunt ze beter te vriend houden tot je op jezelf woont.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Vind raar dat je vriend je onder druk zet. Wat heeft hij eraan als ze het weten? Je ouders gaan dan heus niet ineens heel westers worden.
Woont hij op zichzelf? Is hij de moeite waard om het contact met je ouders op te geven (in het ergste geval)? Ik zou daar even diep over nadenken. Je vriend snapt duidelijk niet hoe het vaak gaat in Islamitische gezinnen.
Ik heb een tijd een relatie gehad met een moslim jongen toen ik nog studeerde.

Zijn ouders ontmoeten was een no go. De rest van de familie zag ik regelmatig.

Ik vind het rot voor je om te lezen dat je in deze spagaat zit maar ook echt niet oke van je vriend dat hij je zo onder druk zet.

Als hij de relatie anders voor zich ziet dan jij dan passen jullie in elk geval voor nu niet bij elkaar.
Dametje36 schreef:
05-10-2018 22:51
Maar het vervelende van het verhaal is dat mijn vriend er nu ook een beetje klaar mee is dat ik hem thuis nog niet heb voorgesteld..
had die geen relatie met je moeten beginnen
jammeren terwijl die op zijn leeftijd inmiddels het verstand moet hebben dat het gewoon soms niet kan

edit : Zeker niet met je geloof ook nog
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Paarsebloem schreef:
06-10-2018 00:40
Jij houdt je enkel met de man bezig. Als hij het niks vindt, kan hij altijd nog daten met een vrouw die niet in zo'n situatie zit en in dezelfde leeftijdsfase zit in plaats van een tiener die nog thuis woont. Als TO dit vertelt en er komt een vijandige reactie (en dat kan soms best ver gaan), dan zijn de gevolgen veel minder goed te ontsnappen.

Zoals gezegd is TO veel kwetsbaarder en een stuk jonger dan de vriend. Het is belangrijker dat zij niet in een vijandige situatie terecht komt. De prioriteit is daarom inderdaad TO's welzijn en dan pas de relatieblijdschap van de minder kwetsbare partij.

TO, kijk eerst wat voor jou de veiligste opties zijn. Kijk eens op internet en lees verhalen van mensen die soortgelijke dingen hebben meegemaakt.

helemaal mee eens,
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Je zit nog op school en bent pas 19. Zowel je ouders als je vriend zouden geen druk op je moeten zetten.
Beslis voor jezelf dat je je diploma gaat halen en eventueel nog gaat studeren en een goede baan krijgt.
Pas als jij weet dat je het kunt redden zonder je familie of zonder je vriend kan je een keuze maken die het beste is voor JOU.
Tegen die tijd ben je ook een stuk volwassener en bereidt om alle consequenties te nemen die ongetwijfeld bij jouw beslissing komen.
Jouw vriend moet jou die tijd gunnen, jij moet je eigen keuzes in het leven kunnen maken en komen tot volwassenheid. Hij is al bijna 30, hij zou dat moeten weten.
Caitriona* schreef:
05-10-2018 23:28
Heb je enig idee wat het is om thuis te wonen en het gedram van je ouders steeds over je heen te krijgen? En dat de mannen in het koffiehuis over je roddelen? En je ooms zeggen dat je de eer van de familie moet bewaren?

Ik ken de groepsdruk, omdat ik zelf uit een religieuze omgeving kom. (Details laat ik achterwege, anders komt daar weer discussie over.)

Erg fijn dat VIVA-forummers zo ruimdenkend en chill zijn, op hun achttiende het huis uit gingen en vrije partnerkeuze hadden.
Maar in veel migratiegezinnen gaat het anders.

Misschien moet deze vraag dan niet op dit forum gesteld worden, want dit is de normale gang van zaken.

TO moet voor zichzelf beslissen wat ze in het leven wil. Is dat de rest van haar leven volgens het patroon van haar ouders doorbrengen?

Of wil ze een ander leven? Dan moet ze ook de moed hebben de consequenties te aanvaarden.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Let op veiligheid voor alles. Zorg voor zelfstandigheid ! Dus opleiding afronden en werken, eigen inkomen, eigen woonruimte. Is dat niet mogelijk omdat je alleen gehuwd het huis uit mag ga dan (naastof na je studie) werken en kijk dan of je bv overdag een eigen plek kan krijgen bv een kamer in een stad waar je een vervolg opleiding gaat doen of een tuinhuisje op een volkstuin complex ofzo, nog hardstikke leuk ook. Laat je niet door je vriend onder tijdsdruk zetten.

Bereid alles goed voor, zorg dat je geld en papieren of kopiën hebt.

Je hoeft niet hals over kop te besluiten of weg te lopen (tenzij je accuut gevaar loopt). Je kan ook langzaam en goed voorbereid vertrekken, steeds een stapje verder. En misschien hoeft dat uiteindelijk niet eens ;

Is het een idee om het eerst heel voorzichtig bij je ouders af te tasten hoe ze reageren ? Door vragen te stellen "hoe zou je het vinden als...?" Of heb het over een klasgenote of over iets dat je las of een bepaalde film of boek ofzo. Reageren ze extreem ofdan juist begripvoller en milder dan verwacht dan weet je waar je aan toe bent.
unuance schreef:
06-10-2018 11:14
Let op veiligheid voor alles. Zorg voor zelfstandigheid ! Dus opleiding afronden en werken, eigen inkomen, eigen woonruimte. Is dat niet mogelijk omdat je alleen gehuwd het huis uit mag ga dan (naastof na je studie) werken en kijk dan of je bv overdag een eigen plek kan krijgen bv een kamer in een stad waar je een vervolg opleiding gaat doen of een tuinhuisje op een volkstuin complex ofzo, nog hardstikke leuk ook. Laat je niet door je vriend onder tijdsdruk zetten.

Je hoeft niet hals over kop te besluiten of weg te lopen (tenzij je accuut gevaar loopt). Je kan ook langzaam en goed voorbereid vertrekken, steeds een stapje verder. En misschien hoeft dat uiteindelijk niet eens ;

Is het een idee om het eerst heel voorzichtig bij je ouders af te tasten hoe ze reageren ? Door vragen te stellen "hoe zou je het vinden als...?" Of heb het over een klasgenote of over iets dat je las of een bepaalde film of boek ofzo. Reageren ze extreem ofdan juist begripvoller en milder dan verwacht dan weet je waar je aan toe bent.
Helemaal mee eens en mooie, nuttige tips.

Het is mooi (en makkelijk) om te roepen dat 'iedereen zijn eigen keuze moet maken' en 'ik zou mijn eigen plan trekken' als je in een Nederlands gezin zo bent opgevoed, maar dat is bij TO heel anders gegaan. Het is daarom alleen al een veel grotere stap dan voor iemand voor wie dat altijd de beoogde toekomst was.

Voor haar zal alles veel moeilijker zijn in de weg naar onafhankelijkheid. Het is daarom belangrijk dat TO goed voorbereid het volwassen leven in gaat. Stel je voor dat ze het nu zegt, en de situatie wordt zo dat ze het huis uit moet. Dan staat ze zonder opleiding en met de spanningen die boze familieleden met zich meebrengen. Dan moet ze gedwongen zsm een woonruimte en inkomstenbron vinden, terwijl ze ook haar leren niet verwaarloost. En dan reken ik nog niet de meest extreem mogelijke uitkomst dat familieleden aggressief worden.

Een man van bijna 30 die er 'nu wel klaar mee is' neem ik daarom niet al te serieus. Ga dan een vrouw van je eigen leeftijd daten en niet een meisje van 19 die in zo'n situatie zit en haar opleiding nog af moet maken. Dan kan hij daarmee gezellig elke weekend op de bank zitten bij schoonma en pa. Zelfs als TO het vertelt, is de kans uiterst klein dat dit gaat gebeuren (zeker in het begin), dus wat verwacht hij nou eigenlijk?

TO, jouw veiligheid en welzijn voorop.
Ik voorspel veel problemen als je het aankondigt en die zijn allemaal voor jou, want jij woont nog thuis, je vriend heeft makkelijk praten...
unuance schreef:
06-10-2018 11:14

Ik heb het echt al heel vaak aangekaart bij mijn ouders hoor zowel qua leeftijdsverschil als een relatie met iemand die Nederlands is, maar dan krijg ik weer vooroordelen te horen over Nederlanders en dat het niet klopt om met iemand iets te hebben die 10 jaar ouder is.
Dametje36 schreef:
06-10-2018 15:50
Ik heb het echt al heel vaak aangekaart bij mijn ouders hoor zowel qua leeftijdsverschil als een relatie met iemand die Nederlands is, maar dan krijg ik weer vooroordelen te horen over Nederlanders en dat het niet klopt om met iemand iets te hebben die 10 jaar ouder is.

Leeftijd doet er niet zoveel toe vind ik. Ik bedoel, je kunt ook 30 zijn en 40 lijken en je kunt 30 zijn en 20 lijken. Stel dat je met iemand thuis komt van jouw leeftijd maar hij lijkt 30 dan zouden jouw ouders ook raar opkijken. En in dit topic hebben leden het steeds over het grote leeftijdsverschil, maar als jouw vriend jou niet volwassen vond en niet bij elkaar vond passen dan had hij het toch al uitgemaakt?

Je vriend kan zich bekeren, ik heb ook een vriendin die bekeerd is en de ouders van haar nu man ontvingen haar juist heel hartelijk, omdat ze op het goede pad was beland volgens hun. En ze draagt ook hoofddoek en gaat vrijdags naar de moskee. Dat vinden de ouders van haar man prachtig. Haar ouders iets minder juist. Je kunt je moeder apart nemen of een zus en een bekeerlingen filmpje laten zien en dan vragen wat ze vinden van iemand die trouwt met een bekeerling?
.
Dametje36 schreef:
06-10-2018 15:50

Wat zijn de vooroordelen dan?
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
vandale schreef:
06-10-2018 17:05
Wat zijn de vooroordelen dan?
Hele vervelende dingen en ik keur ze ook zeker niet goed hoor. Maar dan zegt ze bijv. ze zijn niet trouw en dat soort dingen snapje
-vanille- schreef:
06-10-2018 16:03
Leeftijd doet er niet zoveel toe vind ik. Ik bedoel, je kunt ook 30 zijn en 40 lijken en je kunt 30 zijn en 20 lijken. Stel dat je met iemand thuis komt van jouw leeftijd maar hij lijkt 30 dan zouden jouw ouders ook raar opkijken. En in dit topic hebben leden het steeds over het grote leeftijdsverschil, maar als jouw vriend jou niet volwassen vond en niet bij elkaar vond passen dan had hij het toch al uitgemaakt?
Daar kan je niet van op aan. Sommige mannen vinden een jonger meisje fijn, omdat ze daar dan makkelijker overwicht op kunnen hebben.
Leeftijd en levensfase doet er wel degelijk toe in deze situatie. Zij woont nog bij haar ouders en heeft geen inkomsten.
Hij is al op de leeftijd dat de meeste mensen een carriere hebben en een eigen plek. 25 en 35 is heel wat anders dan 19 en 29, en al helemaal iemand van 19 die in de situatie van TO zit.

De vriend vindt het leuk een jong dametje als vriendin te hebben, maar gaat dan druk op haar leggen om zich zo te gedragen zoals hij dat wil. Dit ondanks dat dit haar in de problemen kan brengen.
Ik schrik er echt van dat mensen ervan uitgaan dat dit heel erg mis kan gaan voor TO als ze eerlijk is over haar partnerkeuze. Vind het echt rot voor je dat je die vrijheid niet hebt blijkbaar.

Laat je niet pushen door je vriend hoor. Straks haal jij van alles overhoop met je familie en neemt hij de benen. Of je wordt helemaal afhankelijk van hem en dat lijkt me ook niet gezond.

Denk dat je beter kunt wachten tot je klaar bent met school en je voor jezelf kunt zorgen. Dan kan je kiezen wat voor jou goed voelt zonder rekening te hoeven houden met verwachtingen van je vriend of familie.
Gewoon zeggen hoe het zit. Je bent oud genoeg.
They say there's no harm in daydreaming, but there is. If you don't daydream your life is a nightmare.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven