Help??
vrijdag 5 oktober 2018 om 20:32
vrijdag 5 oktober 2018 om 23:10
Als haar ouders zo traditioneel zijn is het vast niet de bedoeling dat ze ongehuwd het huis uit gaat.Paarsebloem schreef: ↑05-10-2018 23:09Ik vind het van hem wel makkelijk gedacht dat jij het maar moet vertellen. Je kan er problemen mee krijgen.
Zorg er eerst voor dat je onafhankelijk van ze bent (eigen huis en inkomsten). Dan kan je het altijd nog vertellen.
vrijdag 5 oktober 2018 om 23:11
Ja ik studeer nog heb eind dit jaar hopelijk een mbo 4 diploma. En denk ook niet dat ze heel fijn gaan reageren als ik op mezelf wil wonen.Caitriona* schreef: ↑05-10-2018 23:09Heb je je opleiding al afgerond?
En werk je?
Stel dat je op jezelf gaat wonen.
Krijg je dan ook te maken met de druk vanuit je familie?
vrijdag 5 oktober 2018 om 23:12
Paarsebloem schreef: ↑05-10-2018 23:09Ik vind het van hem wel makkelijk gedacht dat jij het maar moet vertellen. Je kan er problemen mee krijgen.
Zorg er eerst voor dat je onafhankelijk van ze bent (eigen huis en inkomsten). Dan kan je het altijd nog vertellen.
Hij heeft ook wel vaak gezegd dat hij samen met mij naar mijn ouders wil gaan om het te vertellen maar ik vind het alsnog lastig.
vrijdag 5 oktober 2018 om 23:14
Jammer dat je ouders zo bekrompen zijn. Jijzelf bent helemaal overtuigd dat hij degene is met wie je oud kan worden? Hij komt niet echt over als iemand die begrijpt hoe jij er nu in staat...hoe moeilijk het voor jou is, deze situatie. Probeer meer begrip te kweken bij je vriend, als hij echt van je houdt gaat ie daar in mee, en steunt hij je. Succes!
vrijdag 5 oktober 2018 om 23:19
Kan zijn, maar dan heeft ze in ieder geval dat vaste inkomen en haar eigen plek.
Nu zit ze bij haar ouders, dus als ze het nu vertelt dan stort het zich allemaal over haar uit terwijl ze nog met hen onder hetzelfde dak zit.
vrijdag 5 oktober 2018 om 23:20
Ik vind dat hij je niet onder druk moet zetten.
Stel dat hij meegaat. Dan zit je vriend bij je ouders op de koffie. Hij gaat weer naar huis toe. En jij wordt vervolgens onder druk gezet door je ouders. En morgen weer en overmorgen weer. Terwijl je waarschijnlijk bij je ouders wil blijven wonen, zeker tot je je MBO hebt afgerond.
Jouw ouders hebben bepaalde verwachtingen en waarden waar ze aan hechten.
'Onze dochter trouwt vanuit huis, met een Turkse moslim-man.'
Ik raad je vooral aan om je opleiding af te ronden. Dan heb je over een jaar een goede baan.
vrijdag 5 oktober 2018 om 23:20
Denk je echt dat ongehuwd op zichzelf gaan wonen makkelijker is dan een Hollandse vriend hebben?Paarsebloem schreef: ↑05-10-2018 23:19Kan zijn, maar dan heeft ze in ieder geval dat vaste inkomen en haar eigen plek.
Nu zit ze bij haar ouders, dus als ze het nu vertelt dan stort het zich allemaal over haar uit terwijl ze nog met hen onder hetzelfde dak zit.
vrijdag 5 oktober 2018 om 23:21
Tot hoe lang moet die vriend geheim blijven? Haar in het geheim ontmoeten? Haar geen onderdeel van zijn leven kunnen maken? Hij geen onderdeel van haar leven zijn? Hoe lang moet hij tevreden zijn met gestolen uurtjes?Caitriona* schreef: ↑05-10-2018 23:20Ik vind dat hij je niet onder druk moet zetten.
Stel dat hij meegaat. Dan zit je vriend bij je ouders op de koffie. Hij gaat weer naar huis toe. En jij wordt vervolgens onder druk gezet door je ouders. En morgen weer en overmorgen weer. Terwijl je waarschijnlijk bij je ouders wil blijven wonen, zeker tot je je MBO hebt afgerond.
Jouw ouders hebben bepaalde verwachtingen en waarden waar ze aan hechten.
'Onze dochter trouwt vanuit huis, met een Turkse moslim-man.'
Ik raad je vooral aan om je opleiding af te ronden. Dan heb je over een jaar een goede baan.
vrijdag 5 oktober 2018 om 23:24
vrijdag 5 oktober 2018 om 23:28
Heb je enig idee wat het is om thuis te wonen en het gedram van je ouders steeds over je heen te krijgen? En dat de mannen in het koffiehuis over je roddelen? En je ooms zeggen dat je de eer van de familie moet bewaren?
Ik ken de groepsdruk, omdat ik zelf uit een religieuze omgeving kom. (Details laat ik achterwege, anders komt daar weer discussie over.)
Erg fijn dat VIVA-forummers zo ruimdenkend en chill zijn, op hun achttiende het huis uit gingen en vrije partnerkeuze hadden.
Maar in veel migratiegezinnen gaat het anders.
vrijdag 5 oktober 2018 om 23:33
Nu woont ze nog bij haar ouders en heeft haar studie nog niet afgemaakt. Maar vooral aanmoedigen dat ze het maar moet vertellen, ongeacht de consequenties. Lekker verantwoordelijk.
En ja, ik denk dat het inderdaad makkelijker voor haar gaat worden om uit huis te gaan zodra ze die opleiding afgerond heeft en een baan heeft dan dat ze nu aan haar ouders vertelt dat ze een vriend heeft, terwijl ze nog geen baan en afgeronde opleiding heeft.
vrijdag 5 oktober 2018 om 23:37
Dit dus. Verder schrijft Nemain enkel om wat het met hem doen, terwijl de TO in een veel kwetsbare situatie zit. Zij is veel jonger en woont nog bij haar ouders. Hij loopt lang niet zoveel risico dat er allemaal nare gevolgen aan zitten als zij.Caitriona* schreef: ↑05-10-2018 23:28Heb je enig idee wat het is om thuis te wonen en het gedram van je ouders steeds over je heen te krijgen? En dat de mannen in het koffiehuis over je roddelen? En je ooms zeggen dat je de eer van de familie moet bewaren?
Ik ken de groepsdruk, omdat ik zelf uit een religieuze omgeving kom. (Details laat ik achterwege, anders komt daar weer discussie over.)
Erg fijn dat VIVA-forummers zo ruimdenkend en chill zijn, op hun achttiende het huis uit gingen en vrije partnerkeuze hadden.
vrijdag 5 oktober 2018 om 23:44
vrijdag 5 oktober 2018 om 23:56
Zou dat de enige oplossing zijn ?Aranes schreef: ↑05-10-2018 23:44Hij is geen moslim en dat mag niet volgens de strikte interpretatie van je geloof, de man moet islamitisch zijn. Als je ouders erg strikt zijn, gaat dit een enorm struikelblok zijn.. je enige kans is wellicht dat hij zich (schijn)bekeert en zich als vrome moslim voordoet bij je ouders.
zaterdag 6 oktober 2018 om 00:07
Maar dat zal altijd zo blijven. Dus hoelang?Caitriona* schreef: ↑05-10-2018 23:28Heb je enig idee wat het is om thuis te wonen en het gedram van je ouders steeds over je heen te krijgen? En dat de mannen in het koffiehuis over je roddelen? En je ooms zeggen dat je de eer van de familie moet bewaren?
zaterdag 6 oktober 2018 om 00:11
Dat denk ik niet. Ik denk namelijk dat haar ouders nog steeds hetzelfde geloof zullen behouden en nog steeds dezelfde normen en waarden zullen hebben en nog steeds zullen vinden dat ze pas het huis uit mag als ze huwt met een man die zij goedgekeurd hebben.Paarsebloem schreef: ↑05-10-2018 23:33Nu woont ze nog bij haar ouders en heeft haar studie nog niet afgemaakt. Maar vooral aanmoedigen dat ze het maar moet vertellen, ongeacht de consequenties. Lekker verantwoordelijk.
En ja, ik denk dat het inderdaad makkelijker voor haar gaat worden om uit huis te gaan zodra ze die opleiding afgerond heeft en een baan heeft dan dat ze nu aan haar ouders vertelt dat ze een vriend heeft, terwijl ze nog geen baan en afgeronde opleiding heeft.
zaterdag 6 oktober 2018 om 00:11
Ik schrijf niets over wat het met wie doet. Ik stel vragen.Paarsebloem schreef: ↑05-10-2018 23:37Dit dus. Verder schrijft Nemain enkel om wat het met hem doen, terwijl de TO in een veel kwetsbare situatie zit. Zij is veel jonger en woont nog bij haar ouders. Hij loopt lang niet zoveel risico dat er allemaal nare gevolgen aan zitten als zij.
zaterdag 6 oktober 2018 om 00:12
Als je je opleiding hebt afgerond en een baan hebt
kan je in je eigen levensonderhoud voorzien
en sta je sterker om bijvoorbeeld het huis uit te gaan.
TO zit momenteel nog in een afhankelijkheidspositie naar haar ouders toe.
Maar goed, dat is al gezegd.
zaterdag 6 oktober 2018 om 00:13
Zat studenten die zichzelf bedruipen, dus nee, dat zie ik niet. Ze houdt zichzelf wel in een afhankelijkheidsrelatie, oa door haar relatie voor hen te verbergen.Caitriona* schreef: ↑06-10-2018 00:12Als je je opleiding hebt afgerond en een baan hebt
kan je in je eigen levensonderhoud voorzien
en sta je sterker om bijvoorbeeld het huis uit te gaan.
TO zit momenteel nog in een afhankelijkheidspositie naar haar ouders toe.
Maar goed, dat is al gezegd.