Mantoux test
donderdag 4 oktober 2018 om 10:48
Hoi. Omdat ik binnenkort stage doe als kinesitherapeut, moest ik maandag de mantoux test ondergaan. Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben?
Ik heb vandaag een mail gekregen waarin ik moet aanduiden of er reactie is op het prikje of niet. Maar ik twijfel, omdat ik nog heel duidelijk kan aanwijzen waar ze geprikt hebben, omdat het daar gevoelig is als ik erop duw en rond de plaats van het prikje is er een licht roze cirkel, misschien 1cm diameter, maar je kan het niet zo goed zien met het haar op mijn armen. Verder is er wel geen blaasje of zwelling.
Wie heeft ervaring en weet wat ik hier het best mee doe?
Bedankt!
Ik heb vandaag een mail gekregen waarin ik moet aanduiden of er reactie is op het prikje of niet. Maar ik twijfel, omdat ik nog heel duidelijk kan aanwijzen waar ze geprikt hebben, omdat het daar gevoelig is als ik erop duw en rond de plaats van het prikje is er een licht roze cirkel, misschien 1cm diameter, maar je kan het niet zo goed zien met het haar op mijn armen. Verder is er wel geen blaasje of zwelling.
Wie heeft ervaring en weet wat ik hier het best mee doe?
Bedankt!
vrijdag 5 oktober 2018 om 19:22
Overigens hoef je niet op basis van een positieve Mantoux test meteen een heftige behandeling hoor. Vaak betekent het alleen dat je het in het verleden hebt gehad, en dan is er niks aan de hand en mag je ook gewoon in het ziekenhuis werken. Ze gaan alleen verder onderzoek doen, en soms blijkt het wel actieve ziekte te zijn. Dan heb je natuurlijk wél een behandeling nodig.
vrijdag 5 oktober 2018 om 19:44
Toevallig heb ik ook zo'n 33 jaar geleden tbc gehad, maar dan de lymfeklier variant. Was nog maar peutertje van 1,5 dus weet er zelf nog weinig vanaf, ook veel penicilline etc gehad en was heel heel ziek. Ook nooit meer terug gehad.seashore schreef: ↑05-10-2018 18:36Goed dat er ook door een arts naar gekeken is. Gelukkig maar dat het negatief is.
Het was ook heftig. Kon vanwege eventuele bijwerkingen ook naar gynaecoloog en oogarts. Gelukkig was er niks aan de hand.
Bij mij is het 33 jaar geleden. Bij mij is het nooit terug gekomen. Ik had het in m'n linker long. Ikheb daar toen een lidteken aan overgehouden. Dit is een paar jaar zichtbaar gebleven op röntgenfoto's.
Maar mantoux prik zal inderdaad altijd reactie blijven geven bij ons.
Gelukkig was prik goed to, veel succes op je stage!
zaterdag 6 oktober 2018 om 03:34
Klopt, de mantoux kijkt of je antistoffen tegen tbc hebt. Dus als je ooit TBC (of de vaccinatie) hebt gehad test je positief. Bij ons kreeg je vooraf een vragenlijst, als je gevaccineerd had of ooit eerder positief testte kreeg je gelijk een verwijzing voor een röntgenfoto/bloedtest.
In het begin van de studie kregen we ivm de stages de test jaarlijks. Van de 100 studenten waren er ieder jaar wel 2 nieuwe positieve uitslagen.
To, wat fijn dat de uitslag goed was. Goed dat je gewoon even langs bent gegaan. Dat lijkt me, zeker bij twijfel, het slimste.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
zaterdag 6 oktober 2018 om 05:26
En jij hebt je laten behandelen voor iets wat je aantoonbaar niet hebt?!?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
zaterdag 6 oktober 2018 om 22:08
Yep! De mantoux was negatief, maar een eerdere bloedproef gaf een mogelijk risico aan. Dus om die te mijden werd ik behandeld. Maar ik vond het dus vreemd om de mantoux te doen als de eerdere bloedproef sowieso al betekende dat ik behandeld zou worden.