Gezondheid alle pijlers

Burn out

08-10-2018 23:39 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
En toen was het ineens zover. . Jaren lang door gegaan.

Heftige jeugd gehad met familieruzie, jeugdzorg etc.
Altijd het gevoel gehad dat ik mezelf moest bewijzen en dat ik moest laten zien dat ik wel iets van mijn leven kan maken.
Ondertussen tijdens mijn opleiding 2 keer zwanger geweest en 2 mooie kindjes op de wereld gezet.

Na mijn opleiding werken en tussendoor ook nog de perfecte echtgenoot proberen te zijn, de perfecte moeder, de perfecte dochter en de perfecte vriendin.
Maar nu ben ik op. Ik heb een Burn out volgens de psycholoog.

Op het werk een tijd deels in de ziektewet gezeten en nu toch besloten in overleg met de bedrijfsarts dat het tijd is voor een pauze van minimaal 4 weken. Tijd om aan mezelf te gaan werken en even niet te hoeven werken.
Daar zit ik dan ineens thuis, volledig in de ziektewet vanwege een burn out.
Het onregelmatig werken in combinatie met mijn gezin, mijn verleden en mijn verdriet en schuldgevoel is nu mijn boosdoener.
Ik Kan niet meer. Alles voelt nu als teveel.

Nooit gedacht dat dit mij zou overkomen. Altijd was ik de stoere en harde vrouw die alles makkelijk aan kon en nooit emotioneel was. Die vrouw herken ik nu niet meer terug.
De afgelopen jaren ben ik mezelf verloren. Ik heb mezelf helemaal gegeven voor mijn gezin, het werk en mijn vrienden.

Nu vraag ik me af.. Hoe lang duurt een herstel? Hoe lang zit iemand thuis voor dat je weer gaat reïntegreren?
Wat helpt bij een herstel van een burn out? En wat doe je zo de hele dag thuis als je een burn out hebt?
4 weken thuis is erg kort als je echt in een burn out zit. Maar de "wijsheid" in arboland is tegenwoordig dat je zo snel mogelijk weer aan de slag moet. Dat is voor sommigen misschien ook heel goed, voor anderen juist niet.
Dus hou heel goed in de gaten of de reintegratie niet te snel gaat. Kijk of je in eerste instantie arbeidstherapeutisch aan de slag kunt, dan ligt er een stuk minder druk op.

Krijg je psychologische ondersteuning? Want dat is wel hard nodig, om je verleden te verwerken, maar ook om te kijken hoe je nu met dingen omgaat en hoe je in de toekomst zaken anders kunt aanpakken. Dit is een lastig en soms langdurig proces.
Jee heftig voor je zeg!
ik heb qua ervaring zelf geen burnout meegemaakt, wel een depressie, die ongeveer 2 jaar heeft geduurd. En hoewel een burnout en depressie zeker verschillende dingen zijn is een ding wat overeenkomt aan jezelf werken, jezelf weer gaan respecteren, grenzen stellen...
Het lijkt inderdaad een korte periode 4 weken, maar gezegd werd minimaal 4 weken. Dus zal er per periode met je bekeken worden wat haalbaar is.
mij werd in die tijd gezegd dat ik te vroeg wilde gaan werken. Ik wilde zeld perse werken.
Ik denk zeker in combinatie met welke therapie dan ook, is werken op therapeutische basis heel goed en effectief. Je blijft een ritme houden en staat in het maatschappelijke leven.
Voor iedereen is het anders natuurlijk, en ik zou je willen zeggen, probeer goed te luisteren naar jezelf, dat is echt een hele leer..
Heel veel sterkte en succes.
Ik merk nu al dat ik weinig rust kan vinden met het idee dat ik misschien over 4 weken aan de gang moet. Dat maakt me rusteloos en gespannen. Maar inderdaad per periode wordt er bekeken wat wijsheid is en wat ik aan kan. Dus over 4 weken maar even kijken dan.

Ik vind het lastig om te accepteren dat ik een stap terug Moet doen. Maar helaas moet ik me hier nu toch wel echt aan toe gaan geven, hoe moeilijk ook.

Ik krijg inderdaad therapie van een psycholoog waarbij mijn begeleiding opgehoogd gaat worden naar intensief.

Dankje!
Ik mis een beetje de rol van je man in dit verhaal. Wat is zijn positie in jullie gezin? Verdelen jullie de taken, of komt alles op jou neer? Hoeveel werkt hij en kan hij een stap terug doen om meer op te vangen thuis?
Hoelang 't gaat duren kan niemand zeggen. Bij mij duurde het meer dan 2 jaar.
Goed dat je begeleiding hebt.
Je zal van dag tot dag moeten kijken hoe 't gaat. En de ene dag gaat beter dan de andere.
Bij mij speelde ook veel zaken uit mijn verleden mee.
Ik wilde overal de regie over hebben en alles 100% doen. Toen dat uiteindelijk niet lukte stortte ik in. Perfectionisme kan ook een lastige eigenschap zijn in deze.
gatti wijzigde dit bericht op 09-10-2018 13:19
0.12% gewijzigd
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
We verdelen de taken. Maar ik werk parttime en vandaar dat er dus wel iets meer op mij terecht komt omdat mijn man meer werkt.

En mijn man probeert de laatste maanden ook extra taken over te nemen om mij te ontlasten. Heel erg lief.
Maar helaas is dat zelfs nog niet genoeg voor mij nu.
Ik herken me wel een beetje in jou verhaal gatti.
Ik ben ook perfectionistisch en wil alles voor 100% doen. Liever zelfs nog voor 200%.
De laatste jaren ben ik eigenlijk alleen maar bezig geweest met alle ballen hoog te houden en maar door te gaan.
Ook speelt er nog wel het een en ander uit mijn verleden wat nog niet afgesloten is.
Roanjoty schreef:
09-10-2018 13:19
We verdelen de taken. Maar ik werk parttime en vandaar dat er dus wel iets meer op mij terecht komt omdat mijn man meer werkt.

En mijn man probeert de laatste maanden ook extra taken over te nemen om mij te ontlasten. Heel erg lief.
Maar helaas is dat zelfs nog niet genoeg voor mij nu.
Dus hij werkt fulltime? Kan hij tijdelijk een dag in de week vaderschapsverlof opnemen om meer taken thuis op zich te nemen? Kunnen jullie op andere manieren de lasten verlagen? Grote boodschappen wekelijks laten bezorgen, schoonmaker/tuinman nemen, eens per week vaste oppas zodat jullie samen iets buiten de deur kunnen ondernemen?
Hij werkt fulltime ja. En dat hebben we ook wel nodig om alle vaste lasten te kunnen betalen.
Boodschappen doen we al wekelijks en een poets is inmiddels ook al geregeld.
Kinderen gaan regelmatig ergens logeren of naar de kinderopvang zodat we samen iets leuks kunnen doen.
Al met al is het nog steeds te veel.
Dat gaat ook niet helpen. Een burn out gaat echt niet weg omdat man een dagje extra thuis is.
Je bent jaren te ver gegaan voor jezelf.
Je zult nu aan jezelf moeten gaan werken. En dat is hartstikke moeilijk. Maar je hebt gelukkig hulp.
Gatti schreef:
09-10-2018 13:31
Dat gaat ook niet helpen. Een burn out gaat echt niet weg omdat man een dagje extra thuis is.
Je bent jaren te ver gegaan voor jezelf.
Je zult nu aan jezelf moeten gaan werken. En dat is hartstikke moeilijk. Maar je hebt gelukkig hulp.
TO werkt parttime, dus het is niet zo dat ze te hard heeft gewerkt. Het ligt daarom voor de hand om de taken thuis eerlijker te verdelen. Ik weet niet hoe oud de kinderen van TO zijn, maar met kleine kinderen gaan die taken 24/7 door.
Ikigai schreef:
09-10-2018 13:35
TO werkt parttime, dus het is niet zo dat ze te hard heeft gewerkt. Het ligt daarom voor de hand om de taken thuis eerlijker te verdelen. Ik weet niet hoe oud de kinderen van TO zijn, maar met kleine kinderen gaan die taken 24/7 door.
Rare uitspraak
Hoezo kun je niet te hard werken als parttimer? Er zijn zat werkgevers die voltijd werk in deeltijduren proppen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Een burn out heeft niet (alleen) met werk te maken.
En jeetje wat een onzin dat je met een parttime baan niet te hard kan hebben gewerkt.
Het gaat erom dat je zo opgebrand bent dat je je werk of studie niet meer kunt uitvoeren en dat kan verschillende oorzaken hebben.
Heb jij ooit een burn out gehad Ikigai of ben jij behandelaar?

Burn-out wordt ook wel omschreven als het gevolg van overmatige stress en overbelasting. Burn-out is een energiestoornis veroorzaakt door langdurige chronische (werk)belasting. Verwar burn-out dus niet met overspannenheid of depressie!
Gatti schreef:
09-10-2018 13:42
Een burn out heeft niet (alleen) met werk te maken.
En jeetje wat een onzin dat je met een parttime baan niet te hard kan hebben gewerkt.
Het gaat erom dat je zo opgebrand bent dat je je werk of studie niet meer kunt uitvoeren en dat kan verschillende oorzaken hebben.
Heb jij ooit een burn out gehad Ikigai of ben jij behandelaar?

Burn-out wordt ook wel omschreven als het gevolg van overmatige stress en overbelasting. Burn-out is een energiestoornis veroorzaakt door langdurige chronische (werk)belasting. Verwar burn-out dus niet met overspannenheid of depressie!
Het heeft inderdaad niet alleen met werk te maken, dat zeg ik juist. TO werkt parttime, dus grote kans dat het niet de werkbelasting is die haar burn out heeft veroorzaakt. Vandaar dat ik de nadruk leg op een eerlijkere verdeling van de taken thuis.
Volgens mij zegt TO dat juist zaken uit het verleden een grote rol spelen. Een psycholoog lijkt me een betere optie dan dat man halsoverkop minder moet gaan werken
Sofietje1983 schreef:
09-10-2018 13:53
Volgens mij zegt TO dat juist zaken uit het verleden een grote rol spelen. Een psycholoog lijkt me een betere optie dan dat man halsoverkop minder moet gaan werken
Dit is uiteraard ook een goed idee, maar dat een vader zijn deel van de taken op zich neemt lijkt me juist erg normaal. Hoeft ook niet hals over kop trouwens.
Wat vervelend dat je je zo voelt, TO, maar heel goed dat je aan de bel hebt getrokken en nu aan jezelf probeert te werken!

Het is heel lastig om te zeggen wanneer je volledig hersteld bent van een burn-out, dat verschilt per persoon en is ook afhankelijk van hoeveel ondersteuning je krijgt op je werk en thuis. Maar het is eerder een kwestie van maanden (of jaren) dan van weken. Je hebt die burn-put namelijk ook niet in maar een paar weken opgebouwd.

Ik kan je helaas verder weinig tips geven, omdat ik er nu zelf ook nog middenin zit, maar mijn advies zou zijn om nu eerst even alleen maar uit te rusten en te proberen te ontspannen. Toen ik ‘omviel’ een tijdje terug, wilde ik ook meteen aan de slag om aan mezelf te werken en meteen plannen te maken hoe ik mn werk weer zou kunnen opbouwen. Maar daar was ik eigenlijk nog veel te moe voor. Nu, na een aantal weken echt rustig aan doen en oefenen met ontspannen, heb ik eindelijk weer wat ruimte in mn hoofd om vooruit te kijken en te beginnen met nadenken over wat ik in de toekomst misschien anders zou kunnen doen. En dan heb ik nog niet eens de diagnose burn-out, maar ‘alleen’ overspannen.

Ik ben trouwens aan het oefenen met mindfullness, via een app (‘Calm’). Ben er nog niet echt goed in, maar de oefeningen helpen wel om wat rustiger te worden. Misschien is dat ook iets voor jou.
Ikigai schreef:
09-10-2018 13:58
Dit is uiteraard ook een goed idee, maar dat een vader zijn deel van de taken op zich neemt lijkt me juist erg normaal. Hoeft ook niet hals over kop trouwens.
Hij neemt ook taken op zich, lees ik? En ze hebben het inkomen nodig.
Ik vind het nogal kort door de bocht om te zeggen dat als je part time werkt dat je hierdoor niet overbelast kunt raken.

Ik werk in de zorg, onregelmatig en zoals iedereen weet zijn hier nogal wat tekorten in waardoor je iedere maand bijna wel minimaal 10 overuren draait.
Ook is het op veel werkplekken nogal een zooitje ivm de tekorten waardoor iedereen op zijn tenen loopt.

Net nog eens de papieren doorgelezen van de psycholoog. Hierin staat dat ik een depressie heb... Bijzonder dat de woorden van de psycholoog anders zijn dan de benaming op papier.
Wat is het verschil ? Wat komt er bij het herstel van een depressie kijken en hoe gaat dit in zijn werk.
Procne schreef:
09-10-2018 13:58
Wat vervelend dat je je zo voelt, TO, maar heel goed dat je aan de bel hebt getrokken en nu aan jezelf probeert te werken!

Het is heel lastig om te zeggen wanneer je volledig hersteld bent van een burn-out, dat verschilt per persoon en is ook afhankelijk van hoeveel ondersteuning je krijgt op je werk en thuis. Maar het is eerder een kwestie van maanden (of jaren) dan van weken. Je hebt die burn-put namelijk ook niet in maar een paar weken opgebouwd.

Ik kan je helaas verder weinig tips geven, omdat ik er nu zelf ook nog middenin zit, maar mijn advies zou zijn om nu eerst even alleen maar uit te rusten en te proberen te ontspannen. Toen ik ‘omviel’ een tijdje terug, wilde ik ook meteen aan de slag om aan mezelf te werken en meteen plannen te maken hoe ik mn werk weer zou kunnen opbouwen. Maar daar was ik eigenlijk nog veel te moe voor. Nu, na een aantal weken echt rustig aan doen en oefenen met ontspannen, heb ik eindelijk weer wat ruimte in mn hoofd om vooruit te kijken en te beginnen met nadenken over wat ik in de toekomst misschien anders zou kunnen doen. En dan heb ik nog niet eens de diagnose burn-out, maar ‘alleen’ overspannen.

Ik ben trouwens aan het oefenen met mindfullness, via een app (‘Calm’). Ben er nog niet echt goed in, maar de oefeningen helpen wel om wat rustiger te worden. Misschien is dat ook iets voor jou.
Dankjewel voor je tip. Ik ga de app downloaden wellicht heeft dit mij wat verlichting. Ik merk dat ik nu ook al veel bezig ben met wat ik moet over 4 weken. Heel lastig om dit los te laten.
Roanjoty schreef:
09-10-2018 14:00
Ik vind het nogal kort door de bocht om te zeggen dat als je part time werkt dat je hierdoor niet overbelast kunt raken.

Ik werk in de zorg, onregelmatig en zoals iedereen weet zijn hier nogal wat tekorten in waardoor je iedere maand bijna wel minimaal 10 overuren draait.
Ook is het op veel werkplekken nogal een zooitje ivm de tekorten waardoor iedereen op zijn tenen loopt.

Net nog eens de papieren doorgelezen van de psycholoog. Hierin staat dat ik een depressie heb... Bijzonder dat de woorden van de psycholoog anders zijn dan de benaming op papier.
Wat is het verschil ? Wat komt er bij het herstel van een depressie kijken en hoe gaat dit in zijn werk.
Overuren is ook gewoon werk hè? Als je 32 uur werkt en je maakt 10 overuren per week, dan werk je dus 42 uur en niet parttime. Als het dan ook nog onregelmatig is en alles is een puinzooi op je werk + je neemt het grootste deel van de taken thuis op je, dan snap ik dat je uiteindelijk opgebrand raakt.

Nogmaals: volgens mij mag je nog best wat meer verwachten van je man. Jullie hebben samen kinderen, dus de taken thuis zijn ook van jullie samen. Als hij nu meer doet, betekent dit niet dat hij jouw taken overneemt, maar dat hij eindelijk zijn eigen taken oppakt.
Hou toch op. In ieder topic dat zelfde riedeltje.
Of 't nu over zweetvoeten gaat of de badkamer schoonmaken of een burn out.
Altijd maar weer dat 't gaat over de taakverdeling en over hoe goed jij 't voor elkaar hebt.
Het geeft niet dat jij zo beperkt denkt, komt alleen zo dom over.
Roanjoty, als het specifieke dingen uit jouw verleden betreft kan EMDR eventueel ook nog helpen.
Mindfullness helpt bij veel mensen. Ik had er helaas weinig aan.

Depressie is wel heel anders dan een burn out en zou ook een andere behandeling moeten hebben..

Laat 't gegeven dat je over 4 weken weer moet beginnen los. Ze geven je nu tijd om tot jezelf te komen. Als 't over 4 weken nog niet lukt is de kans klein dat je toch aan 't werk moet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven