Huizenprijzen

11-10-2018 14:22 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Elke dag meer berichten in de media dat de huizenmarkt ontploft.

Aan de ene kant zorgt het voor een grotere tweedeling in nederland en dat vind ik erg.

Aan de andere kant.....ik heb nu bijna een winst van 3 ton op mijn huis. Dat is ook niet erg.

Ik maak me zorgen, wie nog meer?
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
11-10-2018 15:09
Goede insteek.

Als je ergens járen blijft, wordt dat stukje dat je teveel betaald hebt elk jaar over een langere periode uitgesmeerd. Stel dat het idd 70k is en je blijft er 15 jaar wonen, dan is dat (afgerond) 4.600 per jaar -> 390 euro per maand. Dan is het puur de vraag, is dat het woongenot waard?
Volgens het CBS verhuisd men gemiddeld 7 keer in een heel mensen leven. Dus eens in de 10 jaar. Dat kun je laten meewegen in de berekening of je het waard vindt. Natuurlijk is dit een gemiddelde.
Klopt! Dat zeiden wij ook al tegen elkaar. Stel je verkoopt je huis over 40 jaar met uiteindelijk €50.000 verlies. Ja jammer, maar onoverkomelijk? Nee, ook weer niet. Het is toch allemaal maar speculeren, 1 of 5 jaar vooruit kijken is al lastig, laat staan een half mensenleven.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
11-10-2018 14:23
En dan valt iedereen over je heen dat onze kinderen met 25 nog thuis wonen.
Goh, hoe zou dat nu komen?
ehhhh want ze kunnen niet op kamers, of iets huren...? Dit is toch geen excuus om thuis te blijven wonen hoop ik...
forsyth schreef:
11-10-2018 16:11
En krijg je wel een hypotheek, dan worden de betaalbare woningen voor je neus weggekaapt door de babyboomers die de armslag hebben om meer te bieden dan de vraagprijs en cash kunnen aftikken.
Yes, dus maar duur huren. We willen uiteindelijk een tiny House. Enige oplossing. Ik wil niet jarenlang huren, niet sparen en angstig leven.
godfried schreef:
11-10-2018 17:05
ehhhh want ze kunnen niet op kamers, of iets huren...? Dit is toch geen excuus om thuis te blijven wonen hoop ik...
Nou ik ken dus een stel dat weer bij de ouders in is gaan wonen om te kunnen sparen voor een eigen woning. Ze hebben jaren op kamers gewoond, en in gedeelde woningen met anderen maar het lukte ze op die manier niet om voldoende geld bij elkaar te schrapen voor een eigen woning. Zijn beiden afgestudeerd en al jaren fulltime werkzaam bij een overheidsinstelling. Na jaren (bij de ouders) op een houtje te hebben gebeten en met een voorschot op een erfenis is het ze uiteindelijk gelukt om bescheiden huisje te kopen. Ze zijn nu halverwege de dertig en eindelijk klaar om een gezin te stichten, vinden ze.
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
11-10-2018 14:26
en die 3 ton winst is ook subjectief natuurlijk; een eventueel groter huis is ook duurder geworden. Dus die winst heb je alleen op papier, en dat is geld waar je niet zoveel mee kan.


Tenzij je naar een regio verhuist waar de prijzen flink lager zijn
Dan heb je nog steeds een bovengemiddeld huis, maar met geld op de bank
Ikkuz schreef:
11-10-2018 16:01
Wij zijn tweeverdieners en krijgen bij lange na geen hypotheek. Het is echt irritant. We verdienen te veel voor de sociale huur en komen net aan rond met particulier wonen. Wij zouden makkelijk (!) een koophuis kunnen betalen. Daarnaast dan ook nog kunnen sparen, etc. Maar helaas is het allemaal zo krom geregeld en alleen voor de rijkere weggelegd.
Waarom kunnen jullie geen hypotheek krijgen dan?
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
11-10-2018 16:33
Maar waarom willen zo veel mensen momenteel opeens kopen? Waar wonen die mensen nu allemaal? Zijn dat allemaal huurders? Of is er werkelijk sprake van een gekte en denken veel mensen dat ze mee moeten doen omdat ze anders de boot missen?


Er worden niet zoveel huizen verkocht. Wat idd op de markt komt gaat soms voor abnormaal hoge prijzen. Sommige makelaars hebben het moeilijk:

https://www.quotenet.nl/Nieuws/Gaat-de- ... iet-217583
Ikkuz schreef:
11-10-2018 16:01
Wij zijn tweeverdieners en krijgen bij lange na geen hypotheek. Het is echt irritant. We verdienen te veel voor de sociale huur en komen net aan rond met particulier wonen. Wij zouden makkelijk (!) een koophuis kunnen betalen. Daarnaast dan ook nog kunnen sparen, etc. Maar helaas is het allemaal zo krom geregeld en alleen voor de rijkere weggelegd.

Ach wij kunnen ook in deze markt wel gemakkelijk een huis kopen maar je zou gek zijn als je dat nu doet als het niet persé moet.
Tenzij het echt je droomhuis is waar je verwacht minstens 20 jaar te gaan wonen, dan maakt het niet zoveel uit dat je nu iets teveel betaalt.
In de regio waar ik woon krijg je momenteel een rijtjeshuis van matige kwaliteit voor 400.000,- . Dan weet je dat je binnen een paar jaar onder water staat.
Wij wachten rustig af.
Sara9876 schreef:
11-10-2018 16:33
Maar waarom willen zo veel mensen momenteel opeens kopen? Waar wonen die mensen nu allemaal? Zijn dat allemaal huurders? Of is er werkelijk sprake van een gekte en denken veel mensen dat ze mee moeten doen omdat ze anders de boot missen?

Er komen nauwelijks woningen op de markt. En er zijn natuurlijk altijd mensen die wel moeten kopen want de huurmarkt is ook niet-bestaand en dus schreeuwend duur op het moment. Dan kan zelfs te duur kopen nog voordeliger zijn. De huizen díe op de markt komen daar duiken alle woningzoekers dus op.
Tel daarbij op een groep die van een appartementje uit de stad komt en daar een ton overwaarde heeft gecasht en dus zonder problemen ruim overbiedt op gezinshuizen in de randgemeenten en provincie.

Schaarste en stadsverhuizers drijven de prijzen op.
clemance schreef:
11-10-2018 18:19
Waarom kunnen jullie geen hypotheek krijgen dan?
We verdienen te weinig, geen spaargeld en ik kan geen vast contract krijgen in mijn branche. Toevallig hebben zij het op nos erover.
forsyth schreef:
11-10-2018 17:40
Nou ik ken dus een stel dat weer bij de ouders in is gaan wonen om te kunnen sparen voor een eigen woning. Ze hebben jaren op kamers gewoond, en in gedeelde woningen met anderen maar het lukte ze op die manier niet om voldoende geld bij elkaar te schrapen voor een eigen woning. Zijn beiden afgestudeerd en al jaren fulltime werkzaam bij een overheidsinstelling. Na jaren (bij de ouders) op een houtje te hebben gebeten en met een voorschot op een erfenis is het ze uiteindelijk gelukt om bescheiden huisje te kopen. Ze zijn nu halverwege de dertig en eindelijk klaar om een gezin te stichten, vinden ze.
Als je zo weinig zelfredzaam bent vraag ik me af of je ooit klaar bent voor kinderen.
Ikkuz schreef:
11-10-2018 20:03
We verdienen te weinig, geen spaargeld en ik kan geen vast contract krijgen in mijn branche. Toevallig hebben zij het op nos erover.
Hoorde ik nou goed dat 1 op de 10 woningen in bezit is van investeerders?! Dat lijkt me bizar hoog. Over welke prijsklasse gaat dat?
Ikigai schreef:
11-10-2018 20:06
Als je zo weinig zelfredzaam bent vraag ik me af of je ooit klaar bent voor kinderen.
Ik denk dat je een vertekend beeld hebt van de werkelijkheid.
forsyth schreef:
11-10-2018 20:08
Hoorde ik nou goed dat 1 op de 10 woningen in bezit is van investeerders?! Dat lijkt me bizar hoog. Over welke prijsklasse gaat dat?
Ik had dat net gemist, zappte toen net naar nos. Maar in mijn woonplaats worden alle huizen zowat opgekocht en particulier verhuurd. Een persoon ken ik goed. Zijn doel is om elk huis wat te koop komt te staan in favoriete wijken op te kopen.
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
11-10-2018 14:34
Klopt. Maar t klinkt wel leuk:-)
Het klinkt leuk, totdat je belasting moet betalen. Je huurwaardeforfait zal een stuk hoger worden en de OZB ook. Als je overlijdt zal je erfgenaam, in de regel je partner, ook veel hogere successierechten moeten betalen. Mocht je huis in Box3 zitten dan betaal je zelfs 1200 Euro per ton aan belasting.
Verder zal de opstalverzekering duurder worden.

Op papier ben je een rijker, in werkelijkheid betaal je je blauw.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
quattro35 schreef:
11-10-2018 18:16


Tenzij je naar een regio verhuist waar de prijzen flink lager zijn
Dan heb je nog steeds een bovengemiddeld huis, maar met geld op de bank
Dat klopt. Of als je kleiner gaat wonen. Ook kun je verkopen en een paar jaar gaan huren in afwachting tot het barsten van de huizenbubble en daarna goedkoop kopen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
forsyth schreef:
11-10-2018 20:10
Ik denk dat je een vertekend beeld hebt van de werkelijkheid.
Ja, want ik leef in een totaal andere werkelijkheid. NOT!

Op mijn 18e op een klein kamertje begonnen. Daarna een periode anti-kraak gewoond. Toen door naar particuliere huur (helft van ons inkomen ging destijds naar ons kleine huurhuis). Op mijn 30e na een lange weg en allebei 10-15+ jaar aan het werk een woning kunnen kopen.

Nooit terug gegaan naar onze ouders.
Alle reacties Link kopieren
godfried schreef:
11-10-2018 17:05
ehhhh want ze kunnen niet op kamers, of iets huren...? Dit is toch geen excuus om thuis te blijven wonen hoop ik...
kamers? Welke kamers?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ikkuz schreef:
11-10-2018 20:03
We verdienen te weinig, geen spaargeld en ik kan geen vast contract krijgen in mijn branche. Toevallig hebben zij het op nos erover.
Met 2 inkomens en dan nog te weinig verdienen? Vertel.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Nichtje van 26 is nu klaar met haar studie en moet binnen 6 maanden haar studentenkamer uit. Dus die komt weer thuis wonen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
11-10-2018 20:21
Nichtje van 26 is nu klaar met haar studie en moet binnen 6 maanden haar studentenkamer uit. Dus die komt weer thuis wonen.
Waarom gaat ze niet werken?
Madeliefjees schreef:
11-10-2018 20:18
Met 2 inkomens en dan nog te weinig verdienen? Vertel.
Geen baan vinden in je sector;) en waar ik werk verdien je helaas niet heel veel. Vriend verdiend minimumloon nog. Ondanks dat kunnen we wel particulier huren, maar leven ook zuinig. Koophuis zou gunstiger zijn. Stuk goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
11-10-2018 20:22
Waarom gaat ze niet werken?
Ja ze zal eerst een baan moeten vinden. Zonder werk (lees geld), kan je niks huren en ook geen huis inrichten.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ikigai schreef:
11-10-2018 20:06
Als je zo weinig zelfredzaam bent vraag ik me af of je ooit klaar bent voor kinderen.

Soms zijn de omstandigheden niet anders.

Mijn vriend en ik zijn beide begin 30 en wonen in een kleine studio (gehuurd). We hebben beide een fulltime baan met een mooi salaris. Een huis kopen kan niet; de prijzen zijn hier (Londen) te hoog en er is een 'deposit' van tienduizenden ponden vereist voordat je zelfs maar in aanmerking komt voor een hypotheek. We betalen veel huur en bijkomende kosten (boodschappen, etc.) waardoor sparen voor een deposit heel moeizaam gaat. Ja, we zouden kunnen verhuizen naar een goedkopere stad of regio, maar daar zijn vrijwel geen banen. Zeker niet in mijn sector. Dus tja, dan maar op deze manier.

Ik weet dat het in dit topic over Nederland gaat en ik het over Engeland heb, maar ik kan me voorstellen dat er ook in Nederland (vooral in de Randstad) jonge mensen tegen soortgelijke problemen aanlopen. Misschien in mindere mate, maar toch.
anoniem_64cfde2573b58 wijzigde dit bericht op 12-10-2018 11:07
4.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Caitriona* schreef:
11-10-2018 14:23
Ik maak me meer zorgen over de opwarming van de aarde.
Precies
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven