Verstopte red flags

23-10-2018 15:39 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben maandag met therapie begonnen om mijn vorige relaties te verwerken, te kijken waarom ik toch zoveel geef (tijd, geld, aandacht) en ik weinig terugkrijg, etc.

Nu moest ik nadenken welke dingen die mannen allemaal gemeen hadden. Verbaal/fysiek agressief, verslavingen, schulden etc. zijn dingen die een groot probleem waren, maar die de eerste paar maanden vakkundig verstopt werden. In het begin waren al deze mannen hartelijk, vrijgevig ( ik betaal), erg lief ( ik werd op handen gedragen), etc. Tot het om sloeg.

Wat mis ik steeds? Hoe weet ik dat een man zich slechts zo voordoet? Wat zijn red flags hierin? Zeker als ik ze niet via via ken, maar van een app/site/ event.
Als ik het zo lees maak je het zelf ook wel heel gecompliceerd door direct alles op tafel te willen leggen, direct al je grenzen neer te leggen enz. Natuurlijk mag je bepaalde dingen wel door laten schemeren, maar dat zou ik dan doen in gedrag, ipv door het te benoemen.
Franky77 schreef:
23-10-2018 17:27
Interessant topic.

Tip die ik laatst hoorde: ‘let op hoe een man zijn moeder behandeld’. Lijkt mij wel een goede graadmeter.
Ja, hier krijg je dan te lezen dat hij nooit los is gekomen van zijn moeder..
TanteBedelia schreef:
23-10-2018 17:28
Ja, hier krijg je dan te lezen dat hij nooit los is gekomen van zijn moeder..
Dan zal ie zich dus (?!) ook afhankelijk van zijn vriendin opstellen. Dus Red Flag
MoschinoPink schreef:
23-10-2018 17:09
Ik las laatst iets over dat mannen die personeel als vuil behandelen dat ook bij jou doen. Maar mijn ex was extreem beleefd juist. Ruimde zelf ook zijn bord op bijvoorbeeld (wat ik raar vond, daar is de ober voor. Hij bracht hem dan terug).
Maar dat is toch raar gedrag? Als gedrag erg overdreven of niet passend is, vind ik dat een rode vlag.
Is iemand dan wel eerlijk en normaal, of maakt hij een overdreven punt, en zo ja, waarom dan? Of is iemand sociaal niet vaardig? Een restaurant is een vrij standaard situatie, waarom dan afwijken van de gebruikelijke gang van zaken?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Franky77 schreef:
23-10-2018 17:30
Dan zal ie zich dus (?!) ook afhankelijk van zijn vriendin opstellen. Dus Red Flag
Ja en als hij niet naar zijn moeder gaat is het ook niet goed.
TO moet gewoon advies in winnen bij haar psych en niet hier op de viva.Én anders lekker vrijgezel blijven.
MoschinoPink schreef:
Ik las laatst iets over dat mannen die personeel als vuil behandelen dat ook bij jou doen. Maar mijn ex was extreem beleefd juist. Ruimde zelf ook zijn bord op bijvoorbeeld (wat ik raar vond, daar is de ober voor. Hij bracht hem dan terug).

Dat is ook raar, zeker in een restaurant en helemaal niet extreem beleefd. Ik vind het zelfs erg onbeleefd als gasten dat bij mij thuis doen. Echt gasten dus, niet mijn zus die effe mee-eet.
MoschinoPink schreef:
Alleen zijn eigen eigen bord? Wat vreemd, da's toch helemaal niet handig voor degene die de tafels moet afruimen. Of deed hij dat om ongemerkt alvast de rekening te betalen ofzo?
Ambrozijn schreef:
23-10-2018 17:23
Als het niet heel erg of traumatiserend is, deel ik eigenlijk maar heel weinig tot niks. Wat heeft mijn vriend eraan te weten dat hij beter kookt dan mijn ex, en dat mijn ex soms gemeen en egoistisch was.

Dingen die wel belangrijk zijn om te delen mbt eerdere relaties zal ik pas delen als dat a) echt nodig is en b) ik mijn huidige partner echt vertrouw. En denk nu maar niet dat ik geen traumatische gebeurtenissen te delen heb, want dat heb ik wel. Ik heb die ook wel eens te snel gedeeld, en dat maakte dat het (machts)evenwicht scheef kwam te zitten.
Ik kan niet tegen geschreeuw of als iemand mij uit het niks aanraakt. Juist door de agressieve ex. Dus ik vind het wel belangrijk dat hij het weet.
snorriemorrie schreef:
23-10-2018 17:28
Als ik het zo lees maak je het zelf ook wel heel gecompliceerd door direct alles op tafel te willen leggen, direct al je grenzen neer te leggen enz. Natuurlijk mag je bepaalde dingen wel door laten schemeren, maar dat zou ik dan doen in gedrag, ipv door het te benoemen.
Goede, misschien schrikt dat normale mannen af omdat ze denken dat ik het verzin.
lolapaloeza schreef:
23-10-2018 17:30
Maar dat is toch raar gedrag? Als gedrag erg overdreven of niet passend is, vind ik dat een rode vlag.
Is iemand dan wel eerlijk en normaal, of maakt hij een overdreven punt, en zo ja, waarom dan? Of is iemand sociaal niet vaardig? Een restaurant is een vrij standaard situatie, waarom dan afwijken van de gebruikelijke gang van zaken?
Hij zei dat ze het al druk genoeg hadden. Achteraf zie ik het als rode vlag, omdat ik me toen besefte dat zijn aardigheid een act was om zijn nare karakter te verhullen.
MoschinoPink schreef:
23-10-2018 18:06
Ik kan niet tegen geschreeuw of als iemand mij uit het niks aanraakt. Juist door de agressieve ex. Dus ik vind het wel belangrijk dat hij het weet.
Dit zou ik wel gewoon vertellen in het begin van daten/relatie.
Ik heb exen gehad met PTSS/trauma's.
(Nee niet door mij veroorzaakt haha) Beter dat iemand van te voren aangeeft dat hij/zij waarschijnlijk vreemd zal reageren op fysieke aanraking oid, dan dat je daar als partner zelf achter moet komen.
Pammetjes schreef:
23-10-2018 17:47
Alleen zijn eigen eigen bord? Wat vreemd, da's toch helemaal niet handig voor degene die de tafels moet afruimen. Of deed hij dat om ongemerkt alvast de rekening te betalen ofzo?
Na de rekening.
Pammetjes schreef:
23-10-2018 18:17
Dit zou ik wel gewoon vertellen in het begin van daten/relatie.
Ik heb exen gehad met PTSS/trauma's.
(Nee niet door mij veroorzaakt haha) Beter dat iemand van te voren aangeeft dat hij/zij waarschijnlijk vreemd zal reageren op fysieke aanraking oid, dan dat je daar als partner zelf achter moet komen.
Ja, daarom dus. Ik heb het nooit over kleine dingen of zo.
Goed dat je in therapie bent, MochinoPink. Ik hoop dat het je gaat helpen.

Ambrozijn heeft wel een goed punt: het gaat erom dat jij je eigen grenzen kent. Als jij goed weet wat je wel en niet oké vindt, kun je ook beter bepalen of iemand anders die grenzen overtreedt.

Net als met andere relatiedingen is op deze vraag ook geen algemeen geldend antwoord te geven. Het blijft afhankelijk van de individuele mensen en situaties, wat voor de één een duidelijke waarschuwing is, is voor de ander onbelangrijk. Dat met dat bord blijkt achteraf een rode vlag, maar om nou te zeggen dat iedereen die zelf het bord naar de toog brengt ongeschikt is voor een relatie, is weer veel te star. Het gaat ook om de context en om de rest van zijn gedrag.

Dat gezegd hebbende, zijn er wel dingen die ik zou scharen onder 'red flags'. Moet er wel bij vermelden dat ik ze nooit zelf heb meegemaakt in een relatie. Van mensen om mij heen en talloze anonieme internetverhalen heb ik de volgende waarschuwingssignalen opgepikt:

1. Je in de eerste fase op een voetstuk zetten / aanbidden / overladen met cadeaus en complimenten. Waarom? Omdat het een overdreven beeld schept van zowel jou (als perfecte prinses) en hem (als perfecte aanbidder). Dat is een verwachting waar normale mensen niet aan kunnen voldoen en nadat duidelijk wordt dat je toch een gewoon mens bent (want op gegeven moment kalmeren de hormonen) heb je kans dat hij je kwalijk gaat nemen dat je niet het ideaal bent dat hij in zijn hoofd van je gemaakt had.

2. Neerkijken op anderen. Iemand die hele groepen wegzet om oppervlakkige redenen (opleiding/werk/hobby/muzieksmaak) is geen leuk persoon, en heeft blijkbaar behoefte om zichzelf beter te zien dan anderen. Dat hoeft niet ten koste van jou persoonlijk te gaan, hij kan het zelfs gebruiken om te benadrukken dat jij vooral wél goed genoeg bent, maar het is een nare eigenschap die iemand niet leuker maakt om mee te leven.

3. Een hork zijn in de omgang met mensen die hij niet nodig heeft. Of dit nu caissières, zwervers, exen, medeweggebruikers, kinderen of oudere vrouwen zijn; als respectvol gedrag zich beperkt tot mensen op wie hij indruk wil maken is dat een teken dat hij dat basisrespect voor mensen dus niet kan opbrengen. Heb je in het begin geen last van, tot je uit de gratie bent.

4. Na een meningsverschil is hij niet bereid naar zijn eigen aandeel te kijken, en is het pas goed als jij toegeeft of sorry zegt.
Ruzie hoeft niet te betekenen dat de relatie slecht is, maar ruzie ontstaat vaak uit miscommunicatie, vaak door verwachtingen die niet uitgesproken worden. Een ruzie in een relatie zou iets moeten zijn wat je beiden wilt oplossen (samen), niet iets dat de een moet winnen van de ander. Sowieso, iemand die in alles een competitie ziet (met jouw, met de buren, met het internet) lijkt me verschrikkelijk vermoeiend. En veel ruzie vind ik een teken dat je niet bij elkaar past.
tyche wijzigde dit bericht op 23-10-2018 18:30
Reden: voedstuk bestaat niet
4.16% gewijzigd
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
tyche schreef:
23-10-2018 18:21
Goed dat je in therapie bent, MochinoPink. Ik hoop dat het je gaat helpen.

Ambrozijn heeft wel een goed punt: het gaat erom dat jij je eigen grenzen kent. Als jij goed weet wat je wel en niet oké vindt, kun je ook beter bepalen of iemand anders die grenzen overtreedt.

Net als met andere relatiedingen is op deze vraag ook geen algemeen geldend antwoord te geven. Het blijft afhankelijk van de individuele mensen en situaties, wat voor de één een duidelijke waarschuwing is, is voor de ander onbelangrijk.

Dat gezegd hebbende, zijn er wel dingen die ik zou scharen onder 'red flags'. Moet er wel bij vermelden dat ik ze nooit zelf heb meegemaakt in een relatie. Van mensen om mij heen en talloze anonieme internetverhalen heb ik de volgende waarschuwingssignalen opgepikt:

1. Je in de eerste fase op een voedstuk zetten / aanbidden / overladen met cadeaus en complimenten. Waarom? Omdat het een overdreven beeld schept van zowel jou (als perfecte prinses) en hem (als perfecte aanbidder). Dat is een verwachting waar normale mensen niet aan kunnen voldoen en nadat duidelijk wordt dat je toch een gewoon mens bent (want op gegeven moment kalmeren de hormonen) heb je kans dat hij je kwalijk gaat nemen dat je niet het ideaal bent dat hij in zijn hoofd van je gemaakt had.

2. Neerkijken op anderen. Iemand die hele groepen wegzet om oppervlakkige redenen (opleiding/werk/hobby/muzieksmaak) is geen leuk persoon, en heeft blijkbaar behoefte om zichzelf beter te zien dan anderen. Dat hoeft niet ten koste van jou persoonlijk te gaan, hij kan het zelfs gebruiken om te benadrukken dat jij vooral wél goed genoeg bent, maar het is een nare eigenschap die iemand niet leuker maakt om mee te leven.

3. Een hork zijn in de omgang met mensen die hij niet nodig heeft. Of dit nu caissières, zwervers, exen, medeweggebruikers, kinderen of oudere vrouwen zijn; als respectvol gedrag zich beperkt tot mensen op wie hij indruk wil maken is dat een teken dat hij dat basisrespect voor mensen dus niet kan opbrengen. Heb je in het begin geen last van, tot je uit de gratie bent.

4. Na een meningsverschil is hij niet bereid naar zijn eigen aandeel te kijken, en is het pas goed als jij toegeeft of sorry zegt.
Ruzie hoeft niet te betekenen dat de relatie slecht is, maar ruzie ontstaat vaak uit miscommunicatie, vaak door verwachtingen die niet uitgesproken worden. Een ruzie in een relatie zou iets moeten zijn wat je beiden wilt oplossen (samen), niet iets dat de een moet winnen van de ander. Sowieso, iemand die in alles een competitie ziet (met jouw, met de buren, met het internet) lijkt me verschrikkelijk vermoeiend. En veel ruzie vind ik een teken dat je niet bij elkaar past.
Goeie. Vaak zei hij ook wel sorry, maar inderdaad pas als hij mij had laten kruipen. Heel eng.
Wanneer je al je no-go's van te voren al deelt dan geef je de ander ook de kans om daar over te liegen of om het achter te houden. Terwijl je iemand open leert kennen kun je altijd nog zelf bepalen of iets een dealbreaker genoeg is om er mee op te houden.

Daarnaast hebben we hier al bepaald dat veel klagen over je ex(en) een slecht teken is mbt karakter dus wanneer jij dat zelf gaat doen....wat zegt dat dan?
viva-amber wijzigde dit bericht op 23-10-2018 18:26
0.24% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Al deze mannen waren hartelijk, vrijgevig en erg lief en je werd op handen gedragen. Vervolgens gaat het bij alle mannen mis. Dan kan je nadenken wat al die mannen gemeen hebben, maar in jouw opsomming mis ik wat.
MoschinoPink schreef:
23-10-2018 15:49
Nou, meestal kwam het uit de lucht vallen. Soms met een zielig verhaal 'niemand weet dit, maar ik heb schulden en ik schaam me', Ja SIGNAAL. STOP!

Of van lief opeens uit het niks heel kwaad worden om iets en mij het gevoel geven dat ik een rotkarakter heb
Ja SIGNAAL. STOP!

Eerst klagen over zijn exen
Ja SIGNAAL. STOP!

Niet en toen en toen. Een leuke vent die zijn leven op orde heeft, heeft geen stiekeme schulden.

Een leuke vent wordt niet ineens kwaad

Een leuke vent klaagt niet over zijn exen.

Dat weet jij allemaal wel maar je handelt er niet naar. De vraag is niet wat de signalen zijn maar wat je dan moet doen. Wat je dan moet doen is bij het eerste signaal rennen. Uitmaken. Geen 2e date plannen. Of 3e of 10e.
Niet denken “misschien valt het mee” “ach wat zielig voor hem”.
Of “tja we zijn nu al 4 maanden samen, ik kan het nu niet meer zomaar uitmaken”. Jawel hoor, dat kan je wel. Je hoeft niet af te wachten hoe zich dit verder ontwikkelt. Je moet echt geloven dat een leuke man niet dit soort gedrag vertoont. Nooit. 1 signaal is dus genoeg om te weten dat dit geen leuke man is.
Koffiekop1 schreef:
23-10-2018 18:30
Niet en toen en toen. Een leuke vent die zijn leven op orde heeft, heeft geen stiekeme schulden.

Een leuke vent wordt niet ineens kwaad

Een leuke vent klaagt niet over zijn exen.

Dat weet jij allemaal wel maar je handelt er niet naar. De vraag is niet wat de signalen zijn maar wat je dan moet doen. Wat je dan moet doen is bij het eerste signaal rennen. Uitmaken. Geen 2e date plannen. Of 3e of 10e.
Niet denken “misschien valt het mee” “ach wat zielig voor hem”.
Of “tja we zijn nu al 4 maanden samen, ik kan het nu niet meer zomaar uitmaken”. Jawel hoor, dat kan je wel. Je hoeft niet af te wachten hoe zich dit verder ontwikkelt. Je moet echt geloven dat een leuke man niet dit soort gedrag vertoont. Nooit. 1 signaal is dus genoeg om te weten dat dit geen leuke man is.
Ook dat ja.
Geloof maar wat iemand over zichzelf zegt, met zijn gedrag.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
MoschinoPink schreef:
23-10-2018 16:59
Gestaft

Bijzonder hoe je op dit topic kennelijk wel ineens strak je grenzen kunt aangeven en meteen in actie komt
Liefde maakt blind Dymphnatam.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Te veel op het forum zitten ook
Volgens mij ken ik je vorige nick ook, iets met festivals o.a.

Wel grappig dat je zo'n ander beeld van je zelf hebt dan ik zie. Ik zie namelijk iemand die compleet egocentrisch is en helemaal niet veel geeft, maar de ander juist als een middel ziet om bepaalde status te bereiken.

En je valt zelf altijd op het zelfde type, daar moet je iets aan doen. Niet naar red flags zoeken, want je bent er juist zo naar op zoek om een hele winkel aan red flags binnen te laten.
Ambrozijn schreef:
23-10-2018 16:26
Neen, zo werkt het niet. Je moet je eigen grenzen kennen, zodat je die duidelijk kunt aangeven. Als je je eigen grenzen niet kent, ga je nooit voelen dat iemand ertegen aan het aanduwen is, en dan kan je 'zo iemand' dus ook nooit herkennen voor het te laat is.

En je eigen grenzen leren kennen, dat kan alleen als je je een tijdje focust op jezelf, en niet op het krijgen van een relatie of het vinden van een partner.
Dit, jouw grenzen zouden min of meer altijd hetzelfde moeten zijn en niet afhangen van de persoon of de situatie.
Het maakt dus geen bal uit of en hoe je de ander kent, als je iets niet wil dan wil je het niet. Dat is een grens.
Maar goed, ik lees al uit je reacties dat je vooral meehuilers wil, die denken dat er een magische oplossing is.
MoschinoPink schreef:
23-10-2018 18:12
Hij zei dat ze het al druk genoeg hadden. Achteraf zie ik het als rode vlag, omdat ik me toen besefte dat zijn aardigheid een act was om zijn nare karakter te verhullen.
Ok, ik snap dat je signalen mist als je dit labelt als aardigheid. Na zo’n actie heb ik geen tweede date. Ik zou hem raar vinden en de situatie een beetje gênant.
Te aardig zijn wekt normaal gesproken irritatie of verwondering op. Blijkbaar niet bij jou. Waarom niet?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven