Kind liever bij vader

29-10-2018 15:09 169 berichten
Mijn dochter van 13 is liever bij haar vader dan dat ze bij mij is. Ze woont ook bij haar vader en komt naar mij als ze daar zin in heeft. Ik heb geprobeerd om met haar vader een vast ritme te creëren wanneer ze waar moeten zijn. Maar vader vindt dat kinderen niets tegen hun zin moeten doen. Hij behandeld haar ook als een gelijke ipv een kind van 13 jaar. Ze hoeft van hem dus helemaal niets wat ze zelf niet wil en in mijn ogen gaat het hier helemaal fout met de opvoeding en heeft ze ook het idee dat ze totaal niet naar mij hoeft te luisteren.
Nu heb ik vorige week haar mobiele telefoon afgepakt omdat ze een grote mond had tegen mij. Vader gaat dezelfde dag met haar naar de stad om een nieuwe iPhone 8 plus voor haar te kopen.
Nu wil ze dat ik toestemming geef omdat ze op vakantie willen in de kerstvakantie. Vakantie is al geboekt en betaald maar ik ben hier door dochter van op de hoogte gebracht. Haar vader wil absoluut geen contact met mij.
Ik ben van plan om geen toestemming te geven maar van de andere kant ben ik bang dat ik haar hierdoor helemaal kwijt raak.
Wat is wijsheid in deze situatie?
Ik heb ook nog een zoontje van 10 en die is wel vaker bij mij dan bij vader. Dochter deelde mij mee dat hij met kerst bij mij is omdat hij niet meegaat op vakantie.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
29-10-2018 17:15
Of dochter wel of niet een paar dagen school kan missen is een andere discussie. Ze is leerplichtig en TO kan dus een flinke boete tegemoet zien als ze toestemming geeft. Aangezien ze blijkbaar eenhoofdig gezag heeft, zou ik in dit geval vader een aangetekende brief sturen en daarin aangeven dat je vanwege leerplicht helaas geen toestemming kan geven voor een vertrek op de 20e maar dat vakantie vanaf 22 e bespreekbaar is.
Dit.
Never judge someone without knowing the whole story. You may think you understand, but you don't.
forumfossiel schreef:
29-10-2018 21:40
Dat een kind gehoord wordt door de rechter betekent niet dat kind mag kiezen bij wie het gaat wonen. En als kind aangeeft dat vader vakantie boekt onder schooltijd en een nieuwe telefoon koopt als moeder m inneemt denk ik dat dit eerder in het nadeel dan in het voordeel van vader weegt.
Nee? Ik ging ervan uit dat het heel zwaar weegt wat kind zelf wil. Vader is afgekeurd dus 24/7 tijd voor de kinderen en ik werk 36 uur. Aan de hand van die 2 dingen dacht ik dan eigenlijk dat hij een grote kans maakt..
Knockknock schreef:
29-10-2018 23:35
Nee? Ik ging ervan uit dat het heel zwaar weegt wat kind zelf wil. Vader is afgekeurd dus 24/7 tijd voor de kinderen en ik werk 36 uur. Aan de hand van die 2 dingen dacht ik dan eigenlijk dat hij een grote kans maakt..
Er wordt wel degelijk rekening gehouden met wat het kind wil vanaf deze leeftijd. Andere zaken zijn wel belangrijk maar als de ouder bij wie het kind wil wonen hier ook mee akkoord gaat en er geen zwaarwegende redenen zijn ivm veiligheid om dit niet te doen is de kans groot dat dit wordt toegewezen.

In dit geval is het wel lastig omdat je aangeeft dat vader geen gezag heeft. Waarom heeft hij dit niet?
Wanneer dit voor de rechter zou komen zou het ook zo kunnen zijn dat vader ook het gezag zal aanvragen zodat hij ook beslissingen kan nemen. Het is nl. Wel lastig als de hoofdverblijplaats bij vader is en hij geen beslissingen mag maken.

Dus nogmaals zoek hulp. Hulp voor jezelf om.grenzen aan te leren geven. Zijn gedrag zal in eerste instantie heftiger worden maar Daarna afzwakken als hij merkt dat het niet help.

En hulp voor jullie en jullie kinderen om duidelijke afspraken te maken en goed te communiceren.
Knockknock schreef:
29-10-2018 23:35
Jij hebt het gezag, hij niet. Dat is op zich al best een dingetje.

Maar goed, het wordt een herhaling
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Laat je in godsnaam adviseren door een deskundige op dit gebied.
Dat ligt er natuurlijk ook maar aan of datgene waarop ie is afgekeurd m niet ook ongeschikt maakt als hoofdopvoeder. Iemand met een slechte rug kan prima voor kinderen zorgen maar iemand die is afgekeurd omdat ie psychotisch of zwaar schizofreen is, zal niet zo snel de volledige zorg krijgen.
YagaBaba schreef:
30-10-2018 03:20
Laat je in godsnaam adviseren door een deskundige op dit gebied.
Dit. Je hebt ideeen over hoe vader het gezag kan krijgen maar je weet t eigenlijk gewoon niet. En wij kunnen ne natuurlijk geen passend advies geven want we kennen niet alle details.
Dus: zoek hulp bij een expert. Een advocaat zou goed zijn. Zet hulp in gang om om te gaan met de vader op psychisch vlak.
Vandaag zou ik beginnen met een advocaat/jurist om je te helpen met die brief over de vakantie en de leerplicht.
Een zebra is geen paard met strepen
ga geen machtsstrijd aan over die vakantie
Ga naar een juridisch loket of bel de rechtstelefoon.
Neem een advocaat in de arm.

Het zal je ex maar zijn, sterkte!
Ik ben wel verbaasd over de hoeveelheid mensen die blijkbaar denken dat je een rechtszaak moet beginnen. Begin gewoon met hulpverlening om de communicatie op gang te brengen.
Je ex doet het niet goed door het contact met jou zo stelselmatig af te houden. Maar telefoons afpakken en moeilijk doen over een vakantie vind ik ontzettend kinderachtig gedrag.
Het lijkt me goed als een onafhankelijke persoon jullie helpt je rol als volwassene en ouder weer op te nemen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Ik vind moeilijk dien over een vakantie onder schooltijd van een leerplichtig kind, wanneer jij opdraait voor de boete, helemaal niet kinderachtig. Zou ok ook geen toestemming voor geven. En daar hoeft geen rechter aan te pas te komen, want TO heeft het gezag en vader niet.
Vakanties buiten schoolvakanties zou ik ook geen toestemming voor geven.

Verder lijkt het mij vrij normaal dat een 13 jarige puber niet altijd meer zin heeft om naar de andere ouder te gaan, meestal zijn die toch liever op de plek waar ze het meeste verblijven.

Ik zou een mediator inschakelen. En een andere manier van communiceren afspreken. Per post of toch e-mail, als persoonlijk contact er echt niet meer inzit door gebrek aan medewerking.

Verder valt mij het gezag op. Ik ga er nu even vanuit dat hij geen gezag heeft omdat jullie niet getrouwd waren. Maar inmiddels woont dochter bij hem. Ik zou het toch echt zeer in haar belang vinden dat er GEZAMELIJK gezag komt. Wat nou als er iets gebeurd. En met gezamelijk gezag heeft hij nog steeds toestemming nodig van jou. En jij van hem. Het zou wellicht ook de band tussen jullie versterken. En wellicht ook met dochter, die duidelijk zal voelen dat haar ouders elkaar niet accepteren en tollereren.

Als er een rechtszaak komt zal hij zonder twijfel gezamelijk gezag krijgen, mits hij dat om deze reden niet heeft en niet omdat het ooit is afgepakt.

Telefoon afpakken bij slecht gedrag zou ik ook doen hoor. Maar hoe kan vader dan een nieuwe kopen?? Ik bedoel, je kan toch niet de telefoon bij jou houden als zij naar haar vader is?? Haar persoonlijke spullen horen met haar mee te gaan, straf of geen straf. Vanaf ze bij haar vader is neemt hij het over (of niet, dat is zijn beslissing). Maar haar telefoon bij jou houden als zij naar haar vader is vind ik absoluut een no-go.
lolapaloeza schreef:
30-10-2018 20:33
Ik ben wel verbaasd over de hoeveelheid mensen die blijkbaar denken dat je een rechtszaak moet beginnen. Begin gewoon met hulpverlening om de communicatie op gang te brengen.
Je ex doet het niet goed door het contact met jou zo stelselmatig af te houden. Maar telefoons afpakken en moeilijk doen over een vakantie vind ik ontzettend kinderachtig gedrag.
Het lijkt me goed als een onafhankelijke persoon jullie helpt je rol als volwassene en ouder weer op te nemen.
Als vader een vakantie heeft geboekt en kind dus meeneemt zonder toestemming van de moeder, onder schooltijd, weigert met moeder te communiceren daarover en zonder zelf ook gezag te hebben, dan moet daar wél een rechter aan te pas komen.
Heftige situatie.
Wat is de reden dat je ex geen contact wil met jou? Het is niet de taak van een kind om een ''boodschapper'' te zijn tussen ouders.
Daarbij vind ik dat je ex wel gelijk heeft wat betreft het feit dat ze zelf mag kiezen bij wie ze is. Ik snap dat het vreselijk is voor jou in die situatie maar probeer het juist leuk te maken in de tijden dat ze wel bij jou is. Ga leuke dingen doen en ook samen met haar broertje, zorg dat ze zicht weer op haar gemak voelt bij jou.

En wat betreft die Iphone 8 plus. Een kind is niet om te kopen, aandacht en liefde dat is wat ze nodig hebben. En geen toestemming geven voor de vakantie is ook niet de oplossing.
Geef bij je ex aan dat je het fijn vind als zulke dingen van te voren in overleg gebeuren en dat je dit niet nog een keer wenst.

Veel sterkte.
Knockknock schreef:
29-10-2018 15:28
Klopt, maar dat speelt al langer en heb ook gedeeld dat ik me ernstige zorgen over haar maak.
Hij wil geen enkele vorm van communicatie. Relatie is over dus hij wil niets met mij te maken hebben op geen enkele manier. Niet zien, niet horen, niet spreken, niet communiceren via een andere weg. Hij wil geen enkele kant op.
Ik zou inderdaad hulp hier bij zoeken. Geen communicatie is niet mogelijk als je samen een kind hebt.
TO, zoals meerderen je hebben geadviseerd: schakel svp snel hulpverlening in. Eerst stappen ondernemen waarbij je laat zien dat je openstaat voor hulp, overleg en dat je flexibel ingesteld bent. Zonder het welbevinden van je kinderen en jezelf uit het oog te verliezen.
Knockknock schreef:
29-10-2018 16:15
Ik zit ook hard te overwegen om een advocaat in te schakelen. Maar of dat slim is uiteindelijk weet ik ook niet. Ik denk dat vader dan het gezag wil hebben en ik daarna helemaal buitenspel word gezet.
Als vader gezag wil hebben zal hij moeten kunnen aantonen dat zijn handelen gericht is vanuit het welzijn van zijn kinderen. Die indruk wekt je schrijven niet. Kan alleen vanuit ervaringen uit eigen netwerk spreken waarbij de hulpverlening absoluut niet achter de ouder stond die alle vormen van communicatie weigerde en kinderen als boodschapper bleef inzetten. Als dat soort gedrag aantoonbaar gemaakt wordt aan de rechter, ook door de hulpverlening, dan moet het wel heel raar lopen als de andere ouder toch gezag krijgen toegewezen.

Je moet wel zelf blijven aandringen bij vader (en aantoonbaar kunnen maken bij hulpverlening en rechters) dat jij niet akkoord bent dat je kinderen worden ingezet voor de communicatie. Zij waren nooit, zijn niet en worden nooit verantwoordelijk voor informatieoverdracht.
Koetje86 schreef:
30-10-2018 22:33
..Ik zou een mediator inschakelen. En een andere manier van communiceren afspreken. Per post of toch e-mail, als persoonlijk contact er echt niet meer inzit door gebrek aan medewerking.

.. Ik zou het toch echt zeer in haar belang vinden dat er GEZAMELIJK gezag komt. Wat nou als er iets gebeurd. En met gezamelijk gezag heeft hij nog steeds toestemming nodig van jou. En jij van hem. Het zou wellicht ook de band tussen jullie versterken. En wellicht ook met dochter, die duidelijk zal voelen dat haar ouders elkaar niet accepteren en tollereren.

Als er een rechtszaak komt zal hij zonder twijfel gezamelijk gezag krijgen, mits hij dat om deze reden niet heeft en niet omdat het ooit is afgepakt.
TO gaf al aan dat vader op geen enkele wijze wil communiceren. Zoals ze de man omschrijft zal hij niet uit zichzelf mee willen werken aan mediation, post, email of ander soort contact tussen hen als ouders.

Ben zelf bekend met een situatie waarbij beide ouders gezag hebben en moeder na jaren tegenwerking (waar de kinderen na jaren nog steeds door vader als informatie kanaal werden ingezet) uiteindelijk na meerdere trajecten en meerdere hulpverleners zelf om OTS heeft gevraagd. Alle door TO genoemde dwarslig elementen waren ook hier (al vele jaren) aan de orde. Weigering van vader tot verbetering, medewerking, samenwerking etc. In die zaak is de hulpverlening er binnen enkele maanden achter gekomen door de houding van vader zelf dat vader alleen maar die dingen doet en wil die hem persoonlijk goed uitkomen maar niet gelijk lopen met het welbevinden van de kinderen. Alle andere zaken frustreert hij opzettelijk. Kinderen krijgen via therapeut weerbaarheid aangeleerd om, op advies van de gezinsvoogd, weerstand te kunnen bieden aan de indoctrinatie / beïnvloeding (van vader).

Hulpverlening is samen met moeder bezig om moeder eenhoofdig gezag te laten krijgen. Het is een andere situatie ( hoofdverblijfplaats is bij moeder en beiden gezag).

Het is mede daarom zeker niet zo dat in alle andere zaken of in TO's situatie de vader "vanzelfsprekend" gezag krijgt als tegelijkertijd blijkt dat vader er alles aan doet om communicatie af te wijzen en niet wil mee werken aan verbetering daarin.
Hij gebruikt je dochter om wraak op jou te nemen. Laat je zeker professioneel begeleiden hierin.
lolapaloeza schreef:
30-10-2018 20:33
Ach...hulpverlening heeft alleen zin als de andere partij ook mee wil werken. Wil hij absoluut niet mee werken....kun je niets.

Dusss hup naar een familierecht advocaat....dan moet hij wel....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven