Peutertopic
dinsdag 6 februari 2018 om 18:53
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
maandag 5 november 2018 om 13:51
Ik lees hier altijd mee maar nu wil ik graag wat tips voor mijn peuter puber van bijna 2 en een half.
Hij was altijd heel makkelijk maar sinds een aantal weken is meneertje ontzettend aan het puberen.
Hoort erbij natuurlijk, maar nu het slapen..
We hebben een vast ritueel, badje, drinken, tandjes poetsen, verhaaltje en dan naar bed.
Ging altijd prima, maar sinds een week, begint hij na het verhaaltje al 'die niet' te roepen, oftewel hij wil niet z'n bed in.
Hij ligt al sinds de zomer in een peuterbed, dus dat is het niet.
Er is ook niks veranderd op zijn kamer en hij heeft een nachtlampje en zijn knuffel in bed.
Liggen gaat hij dan ook niet, dus zittend geef ik hem een kus en zeg hem welterusten.
Vervolgens loop ik dan weg.
Brullen! Maar echt brullen, uit bed klimmen..
Ik leg hem steeds terug, zeg hem weinig tot niets en loop weer weg.
Zo gaat dat meestal een uur door en dan geeft hij op.
Maar dan.. Snachts om wisselende tijden, word hij weer schreeuwend wakker, 'die niet'..
Uiteindelijk leggen we hem dan maar bij ons in bed, niet ideaal, want onze nachtrust is dan niets meer,maar dan is hij wel stil.
Ondertussen breken deze nachten mij ontzettend op..
Overdag slapen wil hij ook niet meer, zelfde verhaal, maar dat vind ik dan niet zo belangrijk als de nacht..
Wie heeft een tip voor ons?
Hij was altijd heel makkelijk maar sinds een aantal weken is meneertje ontzettend aan het puberen.
Hoort erbij natuurlijk, maar nu het slapen..
We hebben een vast ritueel, badje, drinken, tandjes poetsen, verhaaltje en dan naar bed.
Ging altijd prima, maar sinds een week, begint hij na het verhaaltje al 'die niet' te roepen, oftewel hij wil niet z'n bed in.
Hij ligt al sinds de zomer in een peuterbed, dus dat is het niet.
Er is ook niks veranderd op zijn kamer en hij heeft een nachtlampje en zijn knuffel in bed.
Liggen gaat hij dan ook niet, dus zittend geef ik hem een kus en zeg hem welterusten.
Vervolgens loop ik dan weg.
Brullen! Maar echt brullen, uit bed klimmen..
Ik leg hem steeds terug, zeg hem weinig tot niets en loop weer weg.
Zo gaat dat meestal een uur door en dan geeft hij op.
Maar dan.. Snachts om wisselende tijden, word hij weer schreeuwend wakker, 'die niet'..
Uiteindelijk leggen we hem dan maar bij ons in bed, niet ideaal, want onze nachtrust is dan niets meer,maar dan is hij wel stil.
Ondertussen breken deze nachten mij ontzettend op..
Overdag slapen wil hij ook niet meer, zelfde verhaal, maar dat vind ik dan niet zo belangrijk als de nacht..
Wie heeft een tip voor ons?
maandag 5 november 2018 om 14:16
Fasee.... Dochter is ook bijna 2,5 en wordt eigenlijk iedere nacht wel weer wakker. Wij kiezen de optie waarbij iedereen het snelst weer slaapt -> we leggen een eenpersoonsmatras naast haar bed en een van ons gaat daar slapen. Dat werkt hier meestal wel goed.
Verder weten wij inmiddels wel dat het vast over een paar weken weer beter gaat (zoveel slecht slapen fases al gehad..).
Het hangt hier ook samen met het einde van middagslaapje. Dat weigert ze al zo'n 1,5 maand. Krijgen haar niet in bed smiddags, in de auto is ze binnen 1 sec vertrokken
. Ze heeft eigenlijk nog wel een uurtje slaap nodig.. dan redt ze het tot de avond. Mja je kunt ze niet dwingen
.
Verder weten wij inmiddels wel dat het vast over een paar weken weer beter gaat (zoveel slecht slapen fases al gehad..).
Het hangt hier ook samen met het einde van middagslaapje. Dat weigert ze al zo'n 1,5 maand. Krijgen haar niet in bed smiddags, in de auto is ze binnen 1 sec vertrokken
maandag 5 november 2018 om 15:06
Ja,vreesde al voor een fase haha.pavo07 schreef: ↑05-11-2018 14:16Fasee.... Dochter is ook bijna 2,5 en wordt eigenlijk iedere nacht wel weer wakker. Wij kiezen de optie waarbij iedereen het snelst weer slaapt -> we leggen een eenpersoonsmatras naast haar bed en een van ons gaat daar slapen. Dat werkt hier meestal wel goed.
Het hangt hier ook samen met het einde van middagslaapje. Dat weigert ze al zo'n 1,5 maand. Krijgen haar niet in bed smiddags, in de auto is ze binnen 1 sec vertrokken. Ze heeft eigenlijk nog wel een uurtje slaap nodig.. dan redt ze het tot de avond. Mja je kunt ze niet dwingen
.
Maar lastig is het wel.. Ook omdat hij gewoon ook echt niet in zijn eigen bed wil.
En idd smiddags ook zoiets, hij wil niet, maar op de bank onder een dekentje slaapt hij binnen een minuut.
Vandaag heb ik hem wakker gehouden van z'n slaapje, hij wil toch niet..
Hoop daarmee dat hij vanacht wel gewoon gaat slapen.
Hoop dat deze fase niet te lang aanhoud haha
dinsdag 6 november 2018 om 11:23
Gisteravond wederom het standaart ritueel gedaan met naar bed gaan.
Hij begon eerst meteen te huilen, en uit uit roepen.
Ik ben na vijf minuten naar boven gegaan, gezegd dat hij nu echt moest gaan slapen, net als alle andere kindjes.
En dat grote jongens in hun eigen bedje slapen.
Hij ging warempel meteen liggen en was stil!
Om uur of negen werd hij huilend wakker, zelfde verteld en ging meteen weer slapen.
Vannacht rond vijf was hij zijn bed uit geklommen, huilend.
Weer in bed gelegd en weer hetzelfde verteld, ging gelijk weer slapen!
Volgens mij werkt deze methode dus wel haha.
Ik ben na vijf minuten naar boven gegaan, gezegd dat hij nu echt moest gaan slapen, net als alle andere kindjes.
Om uur of negen werd hij huilend wakker, zelfde verteld en ging meteen weer slapen.
dinsdag 6 november 2018 om 21:25
Fijn dat die methode werkte!
Ik pak het bij elk kind weer anders aan. Als mijn oudste wakker wordt snachts dan is er ECHT iets aan de hand dus hem neem ik heel erg serieus. Als de middelste snachts wakker wordt dan roep ik eerst dat hij moet gaan slapen en als hij dat niet doet roep ik dat hij stil moet zijn en niks aan mag en op zijn kamer moet blijven. Wat dus inhoudt dat hij direct weer in z’n bed gaat liggen en gaat slapen en bij de jongste ga ik altijd even kijken, hij slaapt nog in z’n ledikant dus dan is zijn knuffel eruit gevallen ofzo. Met middelste ook een tijdje gehad dat hij ging huilen maar heb daar nooit echt aandacht aan gegeven behalve zeggen dat hij moet slapen.
En mijn nieuwe baan zou in december beginnen maar ivm met personeelstekort begin ik vrijdag al. Ik zie er echt heel erg tegenop
. Heb zelfs de neiging om af te zeggen ( vrijdag teken ik m’n contract gelijk) gewoon omdat ik het zo eng vind. En m’n oude baan moet ik nog tot 1 december door dus de komende maand heb ik het echt even heel erg druk! Gelukkig kan ik bij m’n oude baan vooruit werken en ben ik razend snel ( kan het werk makkelijk in de helft van de tijd) dus dat komt wel goed. Maar mijn god ik wil vrijdag echt niet!
Ik pak het bij elk kind weer anders aan. Als mijn oudste wakker wordt snachts dan is er ECHT iets aan de hand dus hem neem ik heel erg serieus. Als de middelste snachts wakker wordt dan roep ik eerst dat hij moet gaan slapen en als hij dat niet doet roep ik dat hij stil moet zijn en niks aan mag en op zijn kamer moet blijven. Wat dus inhoudt dat hij direct weer in z’n bed gaat liggen en gaat slapen en bij de jongste ga ik altijd even kijken, hij slaapt nog in z’n ledikant dus dan is zijn knuffel eruit gevallen ofzo. Met middelste ook een tijdje gehad dat hij ging huilen maar heb daar nooit echt aandacht aan gegeven behalve zeggen dat hij moet slapen.
En mijn nieuwe baan zou in december beginnen maar ivm met personeelstekort begin ik vrijdag al. Ik zie er echt heel erg tegenop
dinsdag 6 november 2018 om 21:33
Die methode werkte hier ook heel goed!! Ging hij alle kindwren benoemen die ook moesten slapen. Op den duur zelfs de buurman;-)Mamamiep schreef: ↑06-11-2018 11:23Gisteravond wederom het standaart ritueel gedaan met naar bed gaan.
Op die manier heb ik trouwens het middagslaapje ook aangepakt: alle kinderen gaan slapen! Net als ... en ... Bij de gastouder. Was ook rond 2,5 jaar dat i in zo'n fase zat.
dinsdag 6 november 2018 om 21:59
Dit doen wij ook regelmatig, letterlijk alle vriendjes/buurkinderen/ooms/tantes/opa’s/oma’s/leidsters opvang benoemen die ook gaan slapen (niet allemaal in één sessie hoor). Dochter vindt het erg leuk om er weer iemand bij te bedenken en gaat daarna (meestal!) redelijk snel slapen.B2L schreef: ↑06-11-2018 21:33Die methode werkte hier ook heel goed!! Ging hij alle kindwren benoemen die ook moesten slapen. Op den duur zelfs de buurman;-)
Op die manier heb ik trouwens het middagslaapje ook aangepakt: alle kinderen gaan slapen! Net als ... en ... Bij de gastouder. Was ook rond 2,5 jaar dat i in zo'n fase zat.
Whats, wat spannend! Op welke afdeling ga je starten, als je dat wilt delen?
Ik werk ook in de gezondheidszorg, ondanks de drukke diensten en problemen die er bij vlagen zijn vind ik het een prachtige sector!
dinsdag 6 november 2018 om 22:23
Peuter en ik hadden vandaag het volgende gesprekje:
Ik: mama gaat je zo aankleden en zichzelf aankleden maar heeft niet zo veel zin. Maarja we moeten nu eenmaal kleren aan maar persoonlijk vind ik er geen fluit aan om al die moeite te doen. Maar in je pyama naar buiten is niet geaccepteerd.
Peuter: nee vogels fluiten.
Ik:
Ik: mama gaat je zo aankleden en zichzelf aankleden maar heeft niet zo veel zin. Maarja we moeten nu eenmaal kleren aan maar persoonlijk vind ik er geen fluit aan om al die moeite te doen. Maar in je pyama naar buiten is niet geaccepteerd.
Peuter: nee vogels fluiten.
Ik:
woensdag 7 november 2018 om 11:08
Heerlijk, die peutergesprekken.
De mijne, in elke winkel waar we komen, tegen elke kassajuf: "waar is de dinosaurus? GRAAAAAR!"
Tenzij hij gepoept heeft, want dan gaat hij dat aan wildvreemden vertellen.
De mijne is tegenwoordig al om vijf uur wakker vaak, staat dan op en doet het licht op zijn kamer aan (waarvan we allemaal wakker worden). Zucht. Een nachtlampje heeft hij maar dat zit nog niet in zijn systeem. Gelukkig laat hij zich wel weer snel in bed leggen met een boekje, en valt dan vanzelf weer in slaap (na wederom alle dinosaurussen opgenoemd te hebben). Dan lig je in bed en hoor je in de kamer naast je: "en dat is de Herrasaurus... En dat is de Coelopsus... En dat is de Pteranodon..."
De mijne, in elke winkel waar we komen, tegen elke kassajuf: "waar is de dinosaurus? GRAAAAAR!"
Tenzij hij gepoept heeft, want dan gaat hij dat aan wildvreemden vertellen.
De mijne is tegenwoordig al om vijf uur wakker vaak, staat dan op en doet het licht op zijn kamer aan (waarvan we allemaal wakker worden). Zucht. Een nachtlampje heeft hij maar dat zit nog niet in zijn systeem. Gelukkig laat hij zich wel weer snel in bed leggen met een boekje, en valt dan vanzelf weer in slaap (na wederom alle dinosaurussen opgenoemd te hebben). Dan lig je in bed en hoor je in de kamer naast je: "en dat is de Herrasaurus... En dat is de Coelopsus... En dat is de Pteranodon..."
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
woensdag 7 november 2018 om 12:31
Wat goed! Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?JonathanStrange schreef: ↑07-11-2018 12:12Wij hadden afgelopen weekend groot drama, maar we kunnen nu vol trots zeggen dat we een peuter ZONDER SPEEN hebben in huis! Volledig speenvrij. Mijn god, wat een drama was dát, zeg. Maar goed, we hebben het gefikst.
Onze zoon slaapt met een speen maar mag hem overdag niet meer. Zijn broertje (van tien maanden) echter wel en dat is dus constant een probleem, want hoewel de oudste heel goed weet dat het niet mag (en het kan zien - we hebben hele andere spenen voor de jongste) loopt hij constant met de speen van zijn broertje rond als we niet opletten. Slapen zonder speen weigert hij pertinent.
woensdag 7 november 2018 om 12:48
Heel gemeen: cold turkey. Echt diep verdriet, mijn hart brak. Maar het moest nu echt voor tandjes en ik vind het ook niet meer schattig, zo'n speen voor een bijna driejarige. Ze kon niet goed tot rust komen zonder de speen, dat is nu de volgende stap, ze slaapt nog wat moeilijk in. Maar dat heeft rustig wat tijd nodig, denk ik. Ze mocht ook sinds haar tweede verjaardag geen speen meer overdag. Dat was al best lastig. Maar nu moesten we er toch aan. Ook al wilde ik het liefst het negeren tot ze 16 was ofzoMaechtje schreef: ↑07-11-2018 12:31Wat goed! Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Onze zoon slaapt met een speen maar mag hem overdag niet meer. Zijn broertje (van tien maanden) echter wel en dat is dus constant een probleem, want hoewel de oudste heel goed weet dat het niet mag (en het kan zien - we hebben hele andere spenen voor de jongste) loopt hij constant met de speen van zijn broertje rond als we niet opletten. Slapen zonder speen weigert hij pertinent.
woensdag 7 november 2018 om 15:02
Whoopwhoop! Dochter van precies 8 maanden ging vandaag zelf staan
@maechtje: hier hebben we nu een probleem dat peuterzoon nu alles weer in zijn mond stopt, want zijn zusje mag het ook.
En toen dochter net geboren was heeft hij mij een korte tijd steeds gebeten, want zusje deed dat ook (borstvoeding, snap dat dat vanuit zijn perspectief op bijten leek
).
En sinds deze week heeft ze een tuitbeker, dus raad maar waar zoon opeens weer uit wil drinken
Ik zou wachten met die speen voor in de avond wegdoen tot hij de speen van zijn broertje overdag niet meer boeiend vind.
@maechtje: hier hebben we nu een probleem dat peuterzoon nu alles weer in zijn mond stopt, want zijn zusje mag het ook.
En toen dochter net geboren was heeft hij mij een korte tijd steeds gebeten, want zusje deed dat ook (borstvoeding, snap dat dat vanuit zijn perspectief op bijten leek
En sinds deze week heeft ze een tuitbeker, dus raad maar waar zoon opeens weer uit wil drinken
Ik zou wachten met die speen voor in de avond wegdoen tot hij de speen van zijn broertje overdag niet meer boeiend vind.
woensdag 7 november 2018 om 16:02
Toen mijn peuter soortgelijk gedrag ging laten zien, ben ik hem als baby gaan behandelen. Hij mocht geen fruit, want baby’s eten nog geen fruit. Ik bracht hem zogenaamd overdag naar bed, want baby’s slapen overdag.
Binnen een uur was peuter er van overtuigd dat hij dan toch liever een grote jongen was dan een baby.. en grote jongens stoppen niks in de mond, hebben geen speen, etc
Binnen een uur was peuter er van overtuigd dat hij dan toch liever een grote jongen was dan een baby.. en grote jongens stoppen niks in de mond, hebben geen speen, etc
woensdag 7 november 2018 om 17:51
Tip: 10 maanden is een ideale leeftijd om de speen te lozen. Kostte ons 1 avond bij onze jongste, daarna was het klaar.Maechtje schreef: ↑07-11-2018 12:31Wat goed! Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Onze oudste was een drama met 2,5 jaar. Dat duurde een week. En ze besloot gelijk ook geen middagdutjes meer te doen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
woensdag 7 november 2018 om 17:54
Ik lees meer mee dan ik reageer trouwens. Maar ook even een vraagje
Iemand tips mbt zindelijkheid voor een peuter. Peuter (3,5) is met geen stok of wortel op het potje of de wc te krijgen. Zusje van 1,5 is met plassen al zindelijk...
Iemand tips mbt zindelijkheid voor een peuter. Peuter (3,5) is met geen stok of wortel op het potje of de wc te krijgen. Zusje van 1,5 is met plassen al zindelijk...
Look at the stars, look how they shine for you
woensdag 7 november 2018 om 19:42
Bij mijn oudste was de 'dreigende' komst van school binnenkort een aardige motivatie.
Ik heb een collega gehad en zij kreeg haar zoon maar niet zindelijk. Ook alles geprobeerd... en hij werd vier en hij zei 's ochtends na het zingen en de kadootjes iets van "ik ben nu 4, ik ga naar school, dus ik hoef geen luier meer" en hij was meteen zindelijk.
Kun jij misschien ook zo'n exemplaar hebben?
donderdag 8 november 2018 om 08:06
donderdag 8 november 2018 om 08:52
Ik heb geen tips Kleinezon. Het lijkt mij frustrerend.
Ik vraag mij juist af wanneer je begint met zindelijkheid toepassen. Hier wil peuter 2,2 jaar oud, steeds vaker mee om te plassen en dan zelf plassen. Soms komt er wat, soms niet. Poepen doet ie vaak na het ontbijt in luier maar ook wel eens 3x op een dag.
Gister zei de leidster op het kdv dat hij op het potje was geweest en geïnteresseerd was in het toilet.
Maar onze peuter doet niks als hij er nog niet aan toe is. Dan kunnen we het wel proberen maar dat werkt het juist tegen. En ik wil niet te veel hoop krijgen dat het nu al kan.
Ik vraag mij juist af wanneer je begint met zindelijkheid toepassen. Hier wil peuter 2,2 jaar oud, steeds vaker mee om te plassen en dan zelf plassen. Soms komt er wat, soms niet. Poepen doet ie vaak na het ontbijt in luier maar ook wel eens 3x op een dag.
Gister zei de leidster op het kdv dat hij op het potje was geweest en geïnteresseerd was in het toilet.
Maar onze peuter doet niks als hij er nog niet aan toe is. Dan kunnen we het wel proberen maar dat werkt het juist tegen. En ik wil niet te veel hoop krijgen dat het nu al kan.
donderdag 8 november 2018 om 09:57
Zindelijkheid staat hier ook nog niet op het programma. Hij voelt niet wanneer hij plast. Hij vindt het potje wel interessant, maar als hij erin plast is het puur toeval. Soms doe ik zijn luier uit om bijvoorbeeld in bad te gaan en zelfs dan krijgt hij het af en toe voor elkaar om op de badkamervloer te plassen in die twintig seconden dat hij er staat.