Franchiser worden
woensdag 7 november 2018 om 13:04
Hallo allemaal,
Ik ben in gesprek met een organisatie om eventueel franchisenemer te worden. Het is een totaal nieuwe wereld voor mij, maar wel iets waar ik enthousiast over ben.
Even wat feiten:
- Het gaat om een soort online platform, waarbij ik dan een regio onder mijn hoede krijg.
- Ze vragen een startfee, jaarfee en vragen daarnaast nog 10% van de jaaromzet.
- Voor zover ik nu weet vragen ze geen extra geld voor marketing, maar hoe ze dit dan precies hebben vorm gegeven weet ik niet (niet alles is online, ze hebben bijvoorbeeld ook wel posters en flyers) Dit moet ik dus nog navragen, maar er is niet gesproken over een apart bedrag voor de marketing.
Nu ben ik benieuwd waar ik aan moet denken. Wat is jullie reactie als je dit zo leest?
Ik ben in gesprek met een organisatie om eventueel franchisenemer te worden. Het is een totaal nieuwe wereld voor mij, maar wel iets waar ik enthousiast over ben.
Even wat feiten:
- Het gaat om een soort online platform, waarbij ik dan een regio onder mijn hoede krijg.
- Ze vragen een startfee, jaarfee en vragen daarnaast nog 10% van de jaaromzet.
- Voor zover ik nu weet vragen ze geen extra geld voor marketing, maar hoe ze dit dan precies hebben vorm gegeven weet ik niet (niet alles is online, ze hebben bijvoorbeeld ook wel posters en flyers) Dit moet ik dus nog navragen, maar er is niet gesproken over een apart bedrag voor de marketing.
Nu ben ik benieuwd waar ik aan moet denken. Wat is jullie reactie als je dit zo leest?
woensdag 7 november 2018 om 13:36
Laten we - om het simpel te houden - een vergelijking maken met de Gouden Gids of de Telefoongids. De bedrijven worden benaderd en gaan op het aanbod in om zichzelf vindbaar te maken, en dan kunnen ze bijv kiezen voor een normale simpele vermelding, een vermelding met website en directe telefoonlijn en een uitgebreide vermelding met nog een extra brochure of promovideo erbij ofzo.Iekx schreef: ↑07-11-2018 13:28Het voorziet absoluut in een behoefte.
Het is niet een vorm waar ik me als professional bij aansluit om er vervolgens marketingvoordelen uit te halen. Het is iets wat je misschien ook zelf wel zou kunnen opzetten/doen. Voordeel hiervan is dat de regio al bestaat, er heel veel klanten zijn en het platform veel bezoekers heeft. Het merk staat al heel wat jaar inmiddels.
Het platform is voor ondernemers interessant omdat ze hier een grote doelgroep in één keer aanspreken. Zowel grote (landelijk bekende) als kleine ondernemers zijn er te vinden. Het is ook niet dat je dan als ondernemer zelf dingen moet plaatsen, dat is dan wat ik voor je zal doen.
Vragen die dan direct in mij opkomen, zijn:
- Hoe zit het met bestaande klanten als die verlengen? Is dat dan jouw verkoop of de verkoop van degene die al eerder verkocht?
- Kun je hen zelf toevoegen, of ben je afhankelijk van het bedrijf (waar van alles mis kan gaan waardoor je weer klanten verliest).
- Welke cijfers kunnen ze overleggen over aantal nieuwe aanmeldingen, vernieuwingen, opzeggingen, enz?
- Welke info kunnen ze aanleveren over klanttevredenheid?
- Hoeveel verkopen moet je doen om welke omzet te behalen? En hoe verhoudt zich dat tot het aantal nog niet gecontracteerde potentiële klanten?
woensdag 7 november 2018 om 13:41
En voordat je ja zegt; check vooral ook andere bronnen.
- Wat zegt de KvK over de ontwikkelingen in de branche/regio?
- Heeft de organisatie een jaarverslag ingediend, en zo ja, wat staat daarin?
- Wat zijn de concurrenten? En wat staat er in hun jaarverslagen?
- Zijn er onafhankelijke onderzoeken gedaan door derden (bijv grote accountants of consultancybureaus) waar je interessante info uit kunt halen?
Als je dit overweegt, dan overweeg je in zaken te gaan. En dus is een kritisch zakelijke opstelling echt onontbeerlijk.
- Wat zegt de KvK over de ontwikkelingen in de branche/regio?
- Heeft de organisatie een jaarverslag ingediend, en zo ja, wat staat daarin?
- Wat zijn de concurrenten? En wat staat er in hun jaarverslagen?
- Zijn er onafhankelijke onderzoeken gedaan door derden (bijv grote accountants of consultancybureaus) waar je interessante info uit kunt halen?
Als je dit overweegt, dan overweeg je in zaken te gaan. En dus is een kritisch zakelijke opstelling echt onontbeerlijk.
woensdag 7 november 2018 om 13:41
Dank je wel!Nummer*Zoveel schreef: ↑07-11-2018 13:36Vragen die dan direct in mij opkomen, zijn:
- Hoe zit het met bestaande klanten als die verlengen? Is dat dan jouw verkoop of de verkoop van degene die al eerder verkocht? Voor mij
- Kun je hen zelf toevoegen, of ben je afhankelijk van het bedrijf (waar van alles mis kan gaan waardoor je weer klanten verliest). Moet ik zelf doen
- Welke cijfers kunnen ze overleggen over aantal nieuwe aanmeldingen, vernieuwingen, opzeggingen, enz? Weet ik niet, ga ik meenemen in het volgende gesprek
- Welke info kunnen ze aanleveren over klanttevredenheid? Ga ik ook meenemen
- Hoeveel verkopen moet je doen om welke omzet te behalen? En hoe verhoudt zich dat tot het aantal nog niet gecontracteerde potentiële klanten? Idem
woensdag 7 november 2018 om 13:48
Gaat het om een branche die erg afhankelijk is van de staat van de economie? (Als in: gaat het om zaken waar de consument als eerst op bezuinigt?)
Daarnaast, loopt de organisatie risico op flinke imagoschade als klanten blijken te frauderen bijvoorbeeld? Worden de klanten 'uitgeknepen' omdat ze kansloos zijn als ze zich níet aansluiten bij het platform?
Daarnaast, loopt de organisatie risico op flinke imagoschade als klanten blijken te frauderen bijvoorbeeld? Worden de klanten 'uitgeknepen' omdat ze kansloos zijn als ze zich níet aansluiten bij het platform?
woensdag 7 november 2018 om 13:50
happybaby schreef: ↑07-11-2018 13:48Gaat het om een branche die erg afhankelijk is van de staat van de economie? (Als in: gaat het om zaken waar de consument als eerst op bezuinigt?) Ja in de meeste gevallen zal dat zo zijn
Daarnaast, loopt de organisatie risico op flinke imagoschade als klanten blijken te frauderen bijvoorbeeld? Worden de klanten 'uitgeknepen' omdat ze kansloos zijn als ze zich níet aansluiten bij het platform? Nee
woensdag 7 november 2018 om 14:00
Maar je weet nog niet eens hoeveel klanten je moet werven/behouden om je/hun/een omzet te behalen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
woensdag 7 november 2018 om 14:02
woensdag 7 november 2018 om 14:07
Dit is dus zo'n berucht piramide systeem. Ze beloven heel veel, en de bovenste laag zijn alleen de mensen die er financieel van profiteren. De rest mag blij zijn om geen verlies te leiden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 7 november 2018 om 14:21
Ik snap niet waarom dat zo nodig via een franchiseformule moet. Als het allemaal zo goed loopt, waarom nemen ze hun accountmanagers dan niet gewoon in dienst? Of hebben ze er daarvoor dan toch zelf net niet genoeg vertrouwen in?
The world weighs on my shoulders – But what am I to do?
You sometimes drive me crazy – But I worry about you
You sometimes drive me crazy – But I worry about you
woensdag 7 november 2018 om 14:26
Klinkt niet als een full time job ofzo, maar om onregelmatige en incidentele bijverdiensten.
Ga er maar vanuit dat alleen de oprichters/ eigenaren hier financieel beter van kunnen worden ... .
Onder franchisenemers is veel financiële ellende. Als het slecht gaat dan kun je als franchisenemer extra afdragen omdat het slecht gaat en zijn de inkomsten sowieso lager en werk je voor nop. Als het goed gaat, kun je ook extra afdragen omdat het goed gaat (meer reserve/ extra investeringen etc.).
Vaak zijn het ook eenzijdige contracten die ten nadele van franchisenemers zijn.
Je kunt beter een eigen bedrijf opzetten en zelfstandige worden.
Ga er maar vanuit dat alleen de oprichters/ eigenaren hier financieel beter van kunnen worden ... .
Onder franchisenemers is veel financiële ellende. Als het slecht gaat dan kun je als franchisenemer extra afdragen omdat het slecht gaat en zijn de inkomsten sowieso lager en werk je voor nop. Als het goed gaat, kun je ook extra afdragen omdat het goed gaat (meer reserve/ extra investeringen etc.).
Vaak zijn het ook eenzijdige contracten die ten nadele van franchisenemers zijn.
Je kunt beter een eigen bedrijf opzetten en zelfstandige worden.
woensdag 7 november 2018 om 14:52
Brrr.... dit klinkt precies als iets waarvoor ik eens ben benaderd in mijn vakgebied. Uit interesse ben ik toen de gesprekken aangegaan. Uiteindelijk heb ik alle cijfers zitten uitpluizen en vergelijken met een gewone verkoopsituatie (een eigen filiaal of loondienst bijvoorbeeld) en ik kwam totaal niet interessant uit. De enige die er in welk scenario dan ook beter van werd was de franchisegever.
Aanvulling: ik heb dat bedrijf overigens nog een tijdje gevolgd en het is nooit goed van de grond gekomen en uiteindelijk zelfs omgevallen.
Aanvulling: ik heb dat bedrijf overigens nog een tijdje gevolgd en het is nooit goed van de grond gekomen en uiteindelijk zelfs omgevallen.
woensdag 7 november 2018 om 15:20
Hier gewerkt bij franchiseorganisatie. Ik had moeite met het bedrag dat onze franchisenemers moesten betalen en wat ze ervoor kregen.
Bij een klinkende naam zoals Mac Donalds of Subway heb je al een deel van je klanten binnen. Bij andere franchiseorganisatie die minder bekend zijn moet je zelf werven. Dat was bij ons het geval. Ik vond dat ze betaalden voor een lege huls.
Wat marketing, af en toe een bijeenkomst....duurde in mijn ogen veel te lang alvorens de investering werd terugverdiend.
Bij een klinkende naam zoals Mac Donalds of Subway heb je al een deel van je klanten binnen. Bij andere franchiseorganisatie die minder bekend zijn moet je zelf werven. Dat was bij ons het geval. Ik vond dat ze betaalden voor een lege huls.
Wat marketing, af en toe een bijeenkomst....duurde in mijn ogen veel te lang alvorens de investering werd terugverdiend.
woensdag 7 november 2018 om 15:33
Een pyramidespel is het alleen als jij weer verkopers moet aantrekken, dat team gaat begeleiden en deze ook weer een eigen team van verkopers aantrekken.
Wat betreft de vraag waarom franchisenemers en geen eigen medewerkers, dat heeft te maken met keuzes die je maakt in je organisatie. Bijvoorbeeld risicospreiding. Daarnaast zijn mensen vaak gemotiveerder als ze zelf hun inkomsten bepalen. Geen inzet en kwaliteit is geen inkomsten, terwijl een werkgever je dan wel moet betalen en een procedure in moet gaan om van je af te komen.
De vragen van NummerZoveel zijn heel belangrijk. Bepaal welk risico jij loopt en of het je waard is. Ik ben ooit heel naïef in een franchiseformule gestapt en dat heeft me veel gekost. Aan de andere kant weet ik dat er ook veel goede franchisegevers zijn. Succes met je afweging!
woensdag 7 november 2018 om 15:54
Als er meerdere regio's zijn, dan heb je dus (potentiële) collega's die nu in één van de andere regio's werkzaam zijn. Of een voorganger.
Of (vele?) potentiële kandidaten die men heeft benaderd voor 'jouw' regio maar die daar van af gezien hebben?
Ik zou vragen om bijvoorbeeld drie namen van collega's c.q. afgewezen dan wel afgehaakte kandidaten en dan bij die mensen eens je licht op te steken en wat vrgen neerleggen.
Of (vele?) potentiële kandidaten die men heeft benaderd voor 'jouw' regio maar die daar van af gezien hebben?
Ik zou vragen om bijvoorbeeld drie namen van collega's c.q. afgewezen dan wel afgehaakte kandidaten en dan bij die mensen eens je licht op te steken en wat vrgen neerleggen.
woensdag 7 november 2018 om 16:11
Ik zou het inderdaad overnemen van iemand die de regio nu een aantal jaren draait. Via die persoon zou ik cijfers van deze specifieke regio kunnen krijgen. Vragen naar namen van anderen is een goede tip, neem ik mee!
Deze persoon gaat stoppen ivm het missen van directe collega's en toch graag het oude beroep weer op te willen pakken.
Ik hoef geen andere mensen aan te trekken, teams te begeleiden oid.
Het merk staat voor zover ik nu kan beoordelen redelijk stevig. Het is van de grond en draait inmiddels al ruim zes jaar. Inderdaad wel afhankelijk van hoe het met de economie gaat denk ik. Dus dat moet ik zeker meenemen in mijn overweging.
Deze persoon gaat stoppen ivm het missen van directe collega's en toch graag het oude beroep weer op te willen pakken.
Ik hoef geen andere mensen aan te trekken, teams te begeleiden oid.
Het merk staat voor zover ik nu kan beoordelen redelijk stevig. Het is van de grond en draait inmiddels al ruim zes jaar. Inderdaad wel afhankelijk van hoe het met de economie gaat denk ik. Dus dat moet ik zeker meenemen in mijn overweging.
woensdag 7 november 2018 om 16:23
Hebben we het hier over een soortgelijk concept als in de buurt?
https://indebuurt.nl/amersfoort/
maar dan voor een nog buurt waarvoor nog niks is opgezet?
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
woensdag 7 november 2018 om 16:27
Mwah ja ergens is het concept wel te vergelijken.violetskies schreef: ↑07-11-2018 16:23Hebben we het hier over een soortgelijk concept als in de buurt?
Het is niet voor een regio die nog niet is opgezet. De regio bestaat in dit concept al zeker 5 jaar.
woensdag 7 november 2018 om 16:39
Het is dus geen tastbaar product maar een abstract iets.
En jij moet er hard voor werken. Vraag jezelf eens af waarom, als het zo winstgevend is, zij die regio niet zelf doen. Sites zijn vaak achterhaald. Het is de tijd van de apps. Het klinkt als een niche, maar jij bent er dus helemaal nieuw in. Ik houd niet van franchise ondernemingen, je zit te vaak gebonden aan kaders. Check het bedrijf bij de kvk en ook hun bankrekeningnummers en telefoonnummers. En zoek ook uit hoe je kunt stoppen als je wil en wanneer jij dat wil. Het klinkt allemaal als makkelijk verdient geld, maar waarom zou een bedrijf dat al 6 jaar goed draait met een rookie als jij in zee gaan?
En jij moet er hard voor werken. Vraag jezelf eens af waarom, als het zo winstgevend is, zij die regio niet zelf doen. Sites zijn vaak achterhaald. Het is de tijd van de apps. Het klinkt als een niche, maar jij bent er dus helemaal nieuw in. Ik houd niet van franchise ondernemingen, je zit te vaak gebonden aan kaders. Check het bedrijf bij de kvk en ook hun bankrekeningnummers en telefoonnummers. En zoek ook uit hoe je kunt stoppen als je wil en wanneer jij dat wil. Het klinkt allemaal als makkelijk verdient geld, maar waarom zou een bedrijf dat al 6 jaar goed draait met een rookie als jij in zee gaan?
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
woensdag 7 november 2018 om 16:41
woensdag 7 november 2018 om 16:44
Als het een bankrekening is die op de Maagdeneilanden zit of zo dan zou ik er wel vraagtekens bij hebben. Je hebt dit bedrijf toch wel gecheckt bij de kvk? Wie de eigenaar is ed., en of ze niet stiekem failliet zijn ed.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.