Werk & Studie alle pijlers

Franchiser worden

07-11-2018 13:04 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben in gesprek met een organisatie om eventueel franchisenemer te worden. Het is een totaal nieuwe wereld voor mij, maar wel iets waar ik enthousiast over ben.

Even wat feiten:
- Het gaat om een soort online platform, waarbij ik dan een regio onder mijn hoede krijg.
- Ze vragen een startfee, jaarfee en vragen daarnaast nog 10% van de jaaromzet.
- Voor zover ik nu weet vragen ze geen extra geld voor marketing, maar hoe ze dit dan precies hebben vorm gegeven weet ik niet (niet alles is online, ze hebben bijvoorbeeld ook wel posters en flyers) Dit moet ik dus nog navragen, maar er is niet gesproken over een apart bedrag voor de marketing.

Nu ben ik benieuwd waar ik aan moet denken. Wat is jullie reactie als je dit zo leest?
Mijn reactie?
Dat jij ze geld moet betalen en daarna zelf zieltjes moet winnen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Als ik dit zo lees heb ik er geen mening over, het klinkt veel te vaag zo.
Wat heb je nog aan info nodig om het minder vaag te laten zijn lise?

@Himalaya, uiteindelijk is dat toch ook een beetje wat franchisen is...? Al klinkt het zo een stuk minder aantrekkelijk, haha.
Iekx schreef:
07-11-2018 13:07
Wat heb je nog aan info nodig om het minder vaag te laten zijn lise?

@Himalaya, uiteindelijk is dat toch ook een beetje wat franchisen is...? Al klinkt het zo een stuk minder aantrekkelijk, haha.
Nee dat heet een piramidespel
Maar wat is hier anders aan dan aan franchiser worden bij een andere organisatie (ik noem maar wat: Subway of de McDonalds)...?
Wat moet je dan doen op dat ‘soort van online platform’?
Hoe verdien jij je geld (wat je deels weer af moet dragen aan de anderen?)
Ik snap een online platform indelen naar regio niet zo goed en op basis van de informatie die je schrijft zou ik argwanend zijn. Maar goed, als je precies weet wat het is kan dat natuurlijk anders zijn.
Rode vlaggen weer. Ik ken niet de details natuurlijk maar waar het vaak op neerkomt; Wat ze doen is je laten betalen. Entree fee, en een contract voor wat kosten waar je een x periode aan vast zit. Soms moet je ook eerst goederen aanschaffen.

Daarna hoor je niks meer... behalve af en toe een rekening die je moet betalen en heb je het nare gevoel dat je erin geluist bent.

Je eerste vraag moet zijn vervult het product of dienst ECHT in een behoefte.
Heel kort door de bocht moet ik een lidmaatschap (dat in meerdere gradaties onder te verdelen valt) verkopen. Daarvoor krijgt men exposure op het platform.
Is het de bedoeling dat je er van kunt leven of is het een hobby?

Is het voor professionals? Bijvoorbeeld je bent nu zelfstandig makelaar en je wilt je gaan aansluiten bij een franchise organisatie? Dus als je kunt het beroep/vak ook prima zelfstandig uitvoeren. Heb je een zelfstandige (web)winkel en wil je je ergens aansluiten zodat je inkoop en marketingvoordelen hebt? Dus voor een professional kan het heel aantrekkelijk zijn om je aan te sluiten.

Of is het iets als tupperware, oriflame, afslankproducten ed. Dus je verkoopt een product voor anderen en jij bent de regiovertegenwoordiger. Voor de tweede groep, dit is vaak multi-levelmarketing. Je moet wel heel goed je best doen en er veel tijd insteken (oa groot netwerk opbouwen) wil je er echt iets aan overhouden. Dit kun je meer zien als veredelde hobby.

Edit: Je moet alleen verkopen? Of is het ook website beheer? Is het een bekende website waar men echt heen zal surfen? Om eerlijk te zijn, op basis van jouw beschrijving valt het volgens mij in de 2e categorie en dan eerder in de twijfelachtige sectie.
dianaf wijzigde dit bericht op 07-11-2018 13:23
13.41% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Is het een heel bekend platform? Het klink voor mij namelijk alsof er geen droog brood mee te verdienen valt als je maar een regio onder je hoede hebt.
Iekx schreef:
07-11-2018 13:18
Heel kort door de bocht moet ik een lidmaatschap (dat in meerdere gradaties onder te verdelen valt) verkopen. Daarvoor krijgt men exposure op het platform.

Dus ik zou dan een brons, zilver of goud abonnement moeten afsluiten en afhankelijk daarvan mag ik iets posten op een bepaalde pijler van (bijvoorbeeld) het Viva forum.

Waarom zou ik dat willen? Waarom is dat platform zo speciaal dat ik er voor moet betalen?
Iekx schreef:
07-11-2018 13:04
Wat is jullie reactie als je dit zo leest?
Ik vertrouw het niet, maar ik vertrouw franchiseformules sowieso meestal niet.

Waar betaal je nu helemaal voor? Om te mogen ondernemen met een product of dienst waar je zelf dan niet eens de totale zeggenschap over hebt? Dus jij neemt de risico's op je en de franchisegever kan lekker cashen?
The world weighs on my shoulders – But what am I to do?
You sometimes drive me crazy – But I worry about you
happybaby schreef:
07-11-2018 13:20
Is het een heel bekend platform? Het klink voor mij namelijk alsof er geen droog brood mee te verdienen valt als je maar een regio onder je hoede hebt.

En ondertussen wel betalen an de mensen die jou ervoor hebben weten te strikken.
Iekx schreef:
07-11-2018 13:15
Maar wat is hier anders aan dan aan franchiser worden bij een andere organisatie (ik noem maar wat: Subway of de McDonalds)...?

Totaal iets anders. Dat is een professionele organisatie die een product verkoopt. En ja, je mag het alleen verkopen als je franchisenemen bent, maar het is wel een echt bestaand product (of dienst) waar ook echt vraag naar is.
Beetje appels en peren vergelijken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Heb je al voor jezelf berekend hoeveel nieuwe klanten je zou moeten werven om break-even te spelen? En of dat haalbaar is, wat betreft het aantal uur dat je erin zou moeten steken om dat te behalen?
Als het goed is vragen ze helemaal geen vergoeding voor hun marketingmateriaal, tenminste, als ze willen dat jij er geld aan overhoudt.
Klinkt als een ouderwetse scam!

Wie zouden de klanten precies zijn, en wat voor belang hebben zij aan " ruimte op dat platform" ?
Vilolam schreef:
07-11-2018 13:21
Ik vertrouw het niet, maar ik vertrouw franchiseformules sowieso meestal niet.

Waar betaal je nu helemaal voor? Om te mogen ondernemen met een product of dienst waar je zelf dan niet eens de totale zeggenschap over hebt? Dus jij neemt de risico's op je en de franchisegever kan lekker cashen?
Ik ben er totaal niet in thuis. Maar dat idee krijg ik er ook altijd bij. Wel de risico's dragen, het werk doen, alles regelen. Maar het geld gaat naar de persoon achter de naam.
Klinkt als oplichterij.
Het voorziet absoluut in een behoefte.

Het is niet een vorm waar ik me als professional bij aansluit om er vervolgens marketingvoordelen uit te halen. Het is iets wat je misschien ook zelf wel zou kunnen opzetten/doen. Voordeel hiervan is dat de regio al bestaat, er heel veel klanten zijn en het platform veel bezoekers heeft. Het merk staat al heel wat jaar inmiddels.

Het platform is voor ondernemers interessant omdat ze hier een grote doelgroep in één keer aanspreken. Zowel grote (landelijk bekende) als kleine ondernemers zijn er te vinden. Het is ook niet dat je dan als ondernemer zelf dingen moet plaatsen, dat is dan wat ik voor je zal doen.
Iekx schreef:
07-11-2018 13:18
"Exposure" op "een platform" klinkt als gebakken lucht waar echt niemand behoefte aan heeft. Laat je door de franchisegever niet zomaar wijsmaken dat hele volksstammen op deze dienst zitten te wachten. Zodra hij (m/v) je aan de haak heeft geslagen, is voor hem de buit binnen. Als daarna niemand interesse in dat hele platform blijkt te hebben, raakt dat jou het hardst en heeft de franchisegever al lang lekker kunnen cashen.
The world weighs on my shoulders – But what am I to do?
You sometimes drive me crazy – But I worry about you
Ik ben er zeker van dat het geen oplichterij is. Ik heb de mensen ontmoet die het ooit zijn begonnen en er nog steeds mee bezig zijn. Ze hebben zelf ook nog een regio in hun beheer.

Ik hoef verder niets aan te schaffen, zoals bepaalde producten oid.

Dat het in regio's is ingedeeld is juist heel logisch, maar ivm herkenbaarheid wil ik daar liever niet te veel over zeggen.

Je zou het kunnen vergelijken met een website waarop hotels te vinden zijn. Die betalen ook om via die website vindbaar te zijn.
Overigens bedankt voor jullie kritische reacties. Is heel fijn om er ook op een andere manier naar te kijken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven