Stagebegeleiding
woensdag 7 november 2018 om 15:01
Even een vraagje, eerst kort de context: ik ben een stagiaire, voltijd verpleegkunde in het vierde jaar. Ik heb twee werkbegeleiders, echter hoorde ik dat zij geen tijd mogen schrijven voor het begeleiden van mij en dat het niet in het takenpakket zit. Het moet dus een beetje 'tussen neus en lippen door' voor mijn gevoel. Als ik berichten stuur, krijg ik maar soms reactie, als ik afspraken wil maken krijg ik soms niet eens een reactie en als ik dingen wil bespreken of vragen, krijg ik vaak de opmerking dat het even heel kort moet, omdat er geen ongelimiteerde tijd is voor mij en ze dan niet aan hun andere werk toekomen. Ik voel me 'teveel' en schuldig als ik berichten blijf sturen en blijf attenderen op afspraken en vragen. Uiteindelijk ben ik natuurlijk verantwoordelijk en zijn hun werkzaamheden niet mijn probleem.
Mijn vraag is: mag ik een bepaald aantal uren per week/maand eisen (wettelijk gezien) voor begeleiding? Ik mis gewoon de terugkoppeling en evaluatiemomenten en krijg geen duidelijk beeld van hoe het nu gaat, waar ik het beter in kan doen en wat ik nog kan doen voor officiële evaluatiemomenten (ik ben ongeveer op de helft nu).
Mijn vraag is: mag ik een bepaald aantal uren per week/maand eisen (wettelijk gezien) voor begeleiding? Ik mis gewoon de terugkoppeling en evaluatiemomenten en krijg geen duidelijk beeld van hoe het nu gaat, waar ik het beter in kan doen en wat ik nog kan doen voor officiële evaluatiemomenten (ik ben ongeveer op de helft nu).
woensdag 7 november 2018 om 15:05
Neem contact op met het stagebureau van je opleiding en lees je stageovereenkomst nog eens door. Hier zijn vast afspraken over.
Hoe ging het in eerdere jaren met je stages? Alhoewel je nu vierdejaars bent en minder begeleiding nodig hebt kan helemaal solo werken niet de bedoeling zijn van een stage.
Hoe ging het in eerdere jaren met je stages? Alhoewel je nu vierdejaars bent en minder begeleiding nodig hebt kan helemaal solo werken niet de bedoeling zijn van een stage.
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 07-11-2018 15:11
58.95% gewijzigd
woensdag 7 november 2018 om 15:14
Eerdere stages waren eigenlijk veel erger. Daar werd ik volledig ingezet, als ik voor mijn competenties bepaalde activiteiten wilde uitvoeren, kon dat bijna nooit ivm onderbezetting. Begeleider had nooit tijd omdat we beide keihard moesten werken, wederom door onderbezetting. Veel geprobeerd voor mezelf op te komen, maar wat er niet is, is er niet. Uiteindelijk met pijn en moeite een 7 gehaald. Daarvoor één stage gehad (die gold voor twee stages ivm versneld) waar het wel goed geregeld was.Erizon schreef: ↑07-11-2018 15:05Neem contact op met het stagebureau van je opleiding en lees je stageovereenkomst nog eens door. Hier zijn vast afspraken over.
woensdag 7 november 2018 om 15:15
Dit is niet helemaal het geval, ik heb de vrijheid om mee te lopen, dan ben ik niet alleen.Erizon schreef: ↑07-11-2018 15:05Neem contact op met het stagebureau van je opleiding en lees je stageovereenkomst nog eens door. Hier zijn vast afspraken over.
woensdag 7 november 2018 om 15:20
Ik heb dit ook een keer gehad. Ben toen naar mijn begeleider gestapt en heb gevraagd of hij een gesprek in wilt plannen. Dat ging natuurlijk allemaal moeilijk moeilijk, maar uiteindelijk hadden we een gesprek. Ik heb toen aangegeven dat ik ontzettend blij ben mijn mijn plek en ook veel kan leren en dat ik zelfstandig veel wil en kan doen, maar ik echt begeleiding wil op sommige punten en vooral als het gaat om schoolopdrachten omdat hier een deadline aan zit. Wat bleek nou? hij wist niet dat ik het zo voelde en wist ook niet dat deze begeleiding nodig was. Hij was er vanuit gegaan dat ik me wel red en het wel goed komt. uiteindelijk konden we 1 keer in de week samen gaan zitten en dit was erg fijn. Probeer goed aan te geven wat je van hen verwacht en nodig hebt!
woensdag 7 november 2018 om 15:53
woensdag 7 november 2018 om 19:08
Ik heb ook enkele stages achter de rug waarbij de begeleiding niet was wat het moest zijn. Ik heb dit toen telkens wel gemeld aan mijn begeleider van school, gewoon zodat deze op de hoogte was (en om mezelf wat in te dekken mochten er later problemen van komen). Bij ons stond er in de stageovereenkomst niets vermeld van het aantal 'begeleidingsmomenten', het was toen aan mij om deze in zekere mate op te eisen. Want ik vind wel dat je als stagiaire de kans moet krijgen om te kunnen leren, zelfs al wordt een grote zelfstandigheid verwacht. Ik heb toen feedback gevraagd aan de collega's met wie ik samenwerkte. Dit was soms heel terloops in de vorm van 'ik zit nu in de helft van mijn stage en heb al veel bijgeleerd, weet jij nog dingen waarop ik me de laatste weken kan verbeteren?' Ook voor inhoudelijke vragen richtte ik me tot verschillende collega's.
Een beperkte begeleiding is echt vervelend en frustrerend, maar ik vrees ervoor dat je geen aparte momenten gaat kunnen eisen. Ik zou je inhoudelijke vragen alsook je vraag naar feedback wat verspreiden over de mensen met wie je op dat moment samenwerkt. Zo voelt het vast personeel zich minder overbeladen (als dat überhaupt kan in de verpleging), maar heb jij wel de feedback waarmee je weer verder kan.
Een beperkte begeleiding is echt vervelend en frustrerend, maar ik vrees ervoor dat je geen aparte momenten gaat kunnen eisen. Ik zou je inhoudelijke vragen alsook je vraag naar feedback wat verspreiden over de mensen met wie je op dat moment samenwerkt. Zo voelt het vast personeel zich minder overbeladen (als dat überhaupt kan in de verpleging), maar heb jij wel de feedback waarmee je weer verder kan.