Peutertopic
dinsdag 6 februari 2018 om 18:53
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
woensdag 14 november 2018 om 08:27
woensdag 14 november 2018 om 08:28
Wat ik trouwens echt heel tof vind aan mijn man is dat al die roze glitter spullen hem geen fluit uitmaakt. Laatst waren we op een borrel en onze peuter had een roze knuffel. Zegt een vriend van mijn man iets van ‘haha dat is meer iets voor de kleine van *namen lesbisch stel met kinderen*’
Ik zeg nog dat het een kneuzige opmerking is maar man zegt niets en zoekt een biertje. Vraag ik evenlater aan man of hij er ook zo over denkt. ‘Nee tuurlijk niet, tis gewoon een knuffel. En van lesbische ouders word je geen homo. En niet alle homo’s houden van roze. Anders zouden er een stuk meer roze auto’s zijn’.
Ik weet niet of het mans autisme is ‘het is gewoon een knuffel/schoenen’ en dus praktisch naar dingen kijkt of dat het hem gewoon niks uit maakt omdat het niks uit maakt.
Hoe gaat dat bij jullie thuis?
Ik zeg nog dat het een kneuzige opmerking is maar man zegt niets en zoekt een biertje. Vraag ik evenlater aan man of hij er ook zo over denkt. ‘Nee tuurlijk niet, tis gewoon een knuffel. En van lesbische ouders word je geen homo. En niet alle homo’s houden van roze. Anders zouden er een stuk meer roze auto’s zijn’.
Ik weet niet of het mans autisme is ‘het is gewoon een knuffel/schoenen’ en dus praktisch naar dingen kijkt of dat het hem gewoon niks uit maakt omdat het niks uit maakt.
Hoe gaat dat bij jullie thuis?
woensdag 14 november 2018 om 08:29
snowgirl1 schreef: ↑14-11-2018 08:27Haha wat een prachtige schoenen glitter!
@glitter![]()
We zijn en blijven positief hoor! Maar tja er zijn in een zwangerschap toch een paar momenten waarop je terugdenkt. Ik blijf overigens zeker schrijven alleen soms duurt het even. Afgelopen week een drukke week gehad op mijn werk.
Het lijkt mij ook wel iets om aan terug te denken. Zijn jullie al wel klaar voor deze kleine qua spullen/naam of schuiven jullie dat nog een beetje vooruit?
woensdag 14 november 2018 om 11:36
Nou heb echt flinke buikpijn en ik bloed als een rund. Vanmorgen nog een test gedaan en nog steeds een heeeeeeel licht streepje dus kan er wel van uitgaan dat dit een hele vroege miskraam is. Mooie nieuws is wel dat een zwangerschap dus niet meer onmogelijk is.
En roze schoenen krijgen mijn kinderen echt niet, m’n man zou een rolberoerte krijgen haha. Maar we hebben bijvoorbeeld wel een prinsessen jurkje in huis en die trekt hij de kinderen gewoon aan, zolang het binnen is maakt het mijn man niets uit en mij ook niet maar naar school in een jurk zou ik dan weer niet doen. Ik ben niet zo van dat gender neutrale gedoe om eerlijk te zijn.
En roze schoenen krijgen mijn kinderen echt niet, m’n man zou een rolberoerte krijgen haha. Maar we hebben bijvoorbeeld wel een prinsessen jurkje in huis en die trekt hij de kinderen gewoon aan, zolang het binnen is maakt het mijn man niets uit en mij ook niet maar naar school in een jurk zou ik dan weer niet doen. Ik ben niet zo van dat gender neutrale gedoe om eerlijk te zijn.
woensdag 14 november 2018 om 12:14
We hebben zijn kamertje al behangen en het kinderbedje van onze zoon neergezet (slaapt toch al een poos in zijn grote bed)GlitterCupcake schreef: ↑14-11-2018 08:29Het lijkt mij ook wel iets om aan terug te denken. Zijn jullie al wel klaar voor deze kleine qua spullen/naam of schuiven jullie dat nog een beetje vooruit?
Ook hebben we al een kinderwagen klaar staan!
Ben vanmorgen begonnen met de babykleertjes uit te zoeken en qua naam zijn we er bijna uit dus we zijn er wel mee bezig haha.
woensdag 14 november 2018 om 13:28
Jeetje snowgirl, voor mijn gevoel is het heel snel gegaan... maar voor jou was het vast een eeuwigheid wachten op deze bijzondere mooie grens!
Whats, blijft spannend. Ik blijf duimen op een goed vervolg!
Mijn zoon is ook dol op roze en glitters en mijn man is daar ook heerlijk relaxt over. Er ging zelfs geen wenkbrauw omhoog toen zoon laatst ook roze glitter nagellak wilden, net als zus, en de nageltjes werden dus gewoon gelakt. Twee kids dolblij. Zo schattig.
Whats, blijft spannend. Ik blijf duimen op een goed vervolg!
Mijn zoon is ook dol op roze en glitters en mijn man is daar ook heerlijk relaxt over. Er ging zelfs geen wenkbrauw omhoog toen zoon laatst ook roze glitter nagellak wilden, net als zus, en de nageltjes werden dus gewoon gelakt. Twee kids dolblij. Zo schattig.
woensdag 14 november 2018 om 20:06
Bedankt voor alle felicitaties!
Vandaag was ik uitgerekend, echt raar hoe die datum zo lang zo belangrijk is, en nu ineens betekenisloos.
@whats: sterkte, als dit is wat het lijkt. Maar hoop inderdaad dat je hier je hoop uit haalt omdat je blijkbaar wel zwanger kan worden na je mans ziekte! Hopelijk is er snel een gezond vruchtje!
@snowgirl: spannend ook voor jou! Deze weken zullen wel tergend langzaam gaan he?
Vandaag was ik uitgerekend, echt raar hoe die datum zo lang zo belangrijk is, en nu ineens betekenisloos.
@whats: sterkte, als dit is wat het lijkt. Maar hoop inderdaad dat je hier je hoop uit haalt omdat je blijkbaar wel zwanger kan worden na je mans ziekte! Hopelijk is er snel een gezond vruchtje!
@snowgirl: spannend ook voor jou! Deze weken zullen wel tergend langzaam gaan he?
woensdag 14 november 2018 om 20:10
Ik ben ook niet zo van genderneutraal. Mijn zoon is wel heel jongensachtig. Niet uit rolbevestigende overwegingen, maar ik vind die jongensdingen gewoon echt leuk. Het is echt een heel stoer peutertje. Hij heeft alleen jongensspeelgoed en is gek op auto’s, dinos, monsters nadoen. Op de opvang speelt hij wel met poppen en heeft hij wel prinsessenjurken aan, dikke prima. Maar ik koop het zelf niet.
Whats: jammer van de miskraam. Hebben jullie al zaadonderzoek laten doen?
Whats: jammer van de miskraam. Hebben jullie al zaadonderzoek laten doen?
woensdag 14 november 2018 om 20:29
Al die ‘jongensdingen’ doet onze peuter ook (auto’s, brullen als leeuw/monsters/krokodil, klimmen, uit een struik vallen) alleen dan op roze glitterschoenen. Hij is gék op de kleur roze en op glitters. En op bloemen en vogels. Ik denk dat het gewoon zijn lievelingskleur is.
Die roze schoenen zijn trouwens al aardig beige geworden op het kdv. En hij was uit een struik gelazerd en ziet er nu uit als scarface
Het kdv wil trouwens een gesprek aangaan ivm uitdaging geven. Bij mij gingen de haren gelijk overeind staan. Peuter blijkt te kunnen tellen, knutselen, tekenen, lezen en spreken als een 3,5-4 jarige. Hij is 2 maanden 2. Ik denk dan ‘leuk voor hem’, morgen gaan we wel naar de bieb’ maar blijkbaar moeten we daar wat mee doen want hij verveeld zich in zijn verticale groep.
Is dit bij jullie herkenbaar? Ik weet niet wat ik met deze info moet.
Die roze schoenen zijn trouwens al aardig beige geworden op het kdv. En hij was uit een struik gelazerd en ziet er nu uit als scarface
Het kdv wil trouwens een gesprek aangaan ivm uitdaging geven. Bij mij gingen de haren gelijk overeind staan. Peuter blijkt te kunnen tellen, knutselen, tekenen, lezen en spreken als een 3,5-4 jarige. Hij is 2 maanden 2. Ik denk dan ‘leuk voor hem’, morgen gaan we wel naar de bieb’ maar blijkbaar moeten we daar wat mee doen want hij verveeld zich in zijn verticale groep.
Is dit bij jullie herkenbaar? Ik weet niet wat ik met deze info moet.
woensdag 14 november 2018 om 20:39
Ja herkenbaar ja. Mijn middelste ( van juni 2016) is ook snel. Hij praat als een 4 jarige, kan tot 20 tellen in Nederlands en Engels, kent alle kleuren in Nederlands en Engels, kan simpele sommetjes (4+2 etc) maar voor nu ga ik niets doen aan meer uitdaging want hij is volkomen gelukkig. Zou ik merken dat hij echt meer uitdaging wil dan krijgt hij dat.
woensdag 14 november 2018 om 20:58
Mijn oudste is ook zo'n slimjurk die overal vroeg mee is en altijd uitdaging zoekt. Soms heel lastig dat je gewoon niet meer weet wat je nu weer moet verzinnen om te doen. Het ging iets beter toen ze naar school ging, tot ze zich daar ging vervelen. Nu loopt ze mee met een soort van "plus-klasje" en dat helpt iets. Zo'n vroege vogel die "alles" al kan is soms best lastig.
woensdag 14 november 2018 om 21:09
Mijn oudste zoon (3,5jr) lijkt ook harder te gaan dan zijn leeftijdsgenootjes. Wat betreft het didactische dan, sociaal-emotioneel niet.
Al van jongs af aan hoor ik van leidsters terug dat hij slecht luistert, slecht opruimt, etc. Inmiddels zijn we er wel achter dat hij dat vooral slecht doet als hij zich verveelt, als mensen hem iets opdragen zonder uitleg te geven over het waarom, etc. Het wordt echt een klein kliertje als je hem te lang onder zijn niveau aanspreekt. Dat vind ik behoorlijk pijnlijk om te zien, want ik proef in alles dat hij niet de favoriet is. In tegenstelling tot mijn (gemiddelde) tweede kind.
Ik ben dus zelf juist het gesprek aan gegaan over uitdaging. Ik vroeg bijvoorbeeld wat voor puzzels hij maakt op het kdv. Bleken puzzels van 12 stukjes te zijn. Thuis maakt hij ze van 70 stuks.
En ik krijg kleurplaten mee waar niks anders op staat dan gekras. Thuis kleurt hij secuur een kleurplaat in.
Ze oefenen al bijna een jaar om tot 10 te tellen. Thuis telt hij tot 60, maakt rekensommetjes (tot 10), kent alle letters (klank en op schrift) en hoort van woorden met welke letter ze beginnen en waar ze op eindigen.
Hij hoeft van mijn geen einstein te worden en laat hem in godsnaam heeeel veel spelen. Maar ik ben er van overtuigd dat uitdaging enorm belangrijk is en dat je het kind moet volgen. Zelf had ik als kind ook extra uitdaging nodig, maar kreeg dat nauwelijks. Het is tergend om zo erg onder je niveau te werken, dag in dag uit.
Al van jongs af aan hoor ik van leidsters terug dat hij slecht luistert, slecht opruimt, etc. Inmiddels zijn we er wel achter dat hij dat vooral slecht doet als hij zich verveelt, als mensen hem iets opdragen zonder uitleg te geven over het waarom, etc. Het wordt echt een klein kliertje als je hem te lang onder zijn niveau aanspreekt. Dat vind ik behoorlijk pijnlijk om te zien, want ik proef in alles dat hij niet de favoriet is. In tegenstelling tot mijn (gemiddelde) tweede kind.
Ik ben dus zelf juist het gesprek aan gegaan over uitdaging. Ik vroeg bijvoorbeeld wat voor puzzels hij maakt op het kdv. Bleken puzzels van 12 stukjes te zijn. Thuis maakt hij ze van 70 stuks.
En ik krijg kleurplaten mee waar niks anders op staat dan gekras. Thuis kleurt hij secuur een kleurplaat in.
Ze oefenen al bijna een jaar om tot 10 te tellen. Thuis telt hij tot 60, maakt rekensommetjes (tot 10), kent alle letters (klank en op schrift) en hoort van woorden met welke letter ze beginnen en waar ze op eindigen.
Hij hoeft van mijn geen einstein te worden en laat hem in godsnaam heeeel veel spelen. Maar ik ben er van overtuigd dat uitdaging enorm belangrijk is en dat je het kind moet volgen. Zelf had ik als kind ook extra uitdaging nodig, maar kreeg dat nauwelijks. Het is tergend om zo erg onder je niveau te werken, dag in dag uit.
donderdag 15 november 2018 om 10:31
Wij hebben sowieso peuter altijd gevolgd. Vanaf het begin al met voeden en slapen. Door hem 70%+ van de tijd te volgen is het een lief en meegaand kind in de overige 30% dat dingen gewoon moeten. Hij is heel makkelijk met eten, kleding, slapen en spelen.
Ik wil eigenlijk niet dat ie voorloopt. Het leven is makkelijker als je net als de rest bent. Maarja dan staat ie vanmorgen P-OE-S te spellen en zegt P van Paraplu en S van Slang
Wat ik wel leuk vind is dat peuter net bewust plaste op de wc!
Dus geen onbewustje omdat er een koude bries voorbij kwam. Hij vroeg of hij mocht gaan plassen. Dat doet ie de laatste week vaker. Ik vind het gedoe dus doe het meestal niet. Het heeft bij peuter geen nut om te vroeg iets te willen want dan lukt het weken daarna nog niet.
Maar ik dacht eens te kijken wat het nu zou opleveren. En hij zit en plast. Oké dat kan. Dus ik zeg ‘heb je nog een beetje?’ Hij spant zijn buik aan en verrek! Hij plast weer. En ik zeg ‘nog een keer!’ En hij plast weer en zegt ‘opperdepop!’
Dan is het bewust toch? Of maak ik mijzelf nou blij met een dooie mus?
Ik wil eigenlijk niet dat ie voorloopt. Het leven is makkelijker als je net als de rest bent. Maarja dan staat ie vanmorgen P-OE-S te spellen en zegt P van Paraplu en S van Slang
Wat ik wel leuk vind is dat peuter net bewust plaste op de wc!
Maar ik dacht eens te kijken wat het nu zou opleveren. En hij zit en plast. Oké dat kan. Dus ik zeg ‘heb je nog een beetje?’ Hij spant zijn buik aan en verrek! Hij plast weer. En ik zeg ‘nog een keer!’ En hij plast weer en zegt ‘opperdepop!’
Dan is het bewust toch? Of maak ik mijzelf nou blij met een dooie mus?
vrijdag 16 november 2018 om 15:49
Willen jullie hier in meedenken? Peuter plaste gisteravond en vanmorgen weer op het toilet, nadat ik zei dat ie dat kon doen. Poepen was vanmorgen nog een stap te ver.
Maar peuter draagt normale luiers en rompers (dat is lekker warm). En wat een gepruts was dat zeg
Is het een goed idee om over te stappen op luierbroekjes en hemden of is dat nog te vroeg?
En qua luier draagt ie maat 6 maar broekjes moeten toch wat kleiner? Ik heb niet zo veel zin om een heel pak te kopen en dat de maat dan niet goed is.
Maar peuter draagt normale luiers en rompers (dat is lekker warm). En wat een gepruts was dat zeg
En qua luier draagt ie maat 6 maar broekjes moeten toch wat kleiner? Ik heb niet zo veel zin om een heel pak te kopen en dat de maat dan niet goed is.
vrijdag 16 november 2018 om 16:00
Ik heb nooit een kleinere maat gekocht. En prima leeftijd om de rompers vaarwel te zeggen en over te gaan op hemd en onderbroek of luierbroekje.
Gezien je zindelijkheidstraining zou ik gewoon een onderbroek overwegen en hem zeggen dat ie om een luier kan vragen als ie moet poepen. Zou hij dat kunnen denk je?
En wat een slimmerd inderdaad!
Gezien je zindelijkheidstraining zou ik gewoon een onderbroek overwegen en hem zeggen dat ie om een luier kan vragen als ie moet poepen. Zou hij dat kunnen denk je?
vrijdag 16 november 2018 om 16:04
Nijntje* schreef: ↑16-11-2018 16:00Ik heb nooit een kleinere maat gekocht. En prima leeftijd om de rompers vaarwel te zeggen en over te gaan op hemd en onderbroek of luierbroekje.
Hmm ik denk niet dat ie om een luier kan vragen
vrijdag 16 november 2018 om 16:05
@glitter: hier draagt zoon dezelfde maat luiers als luierbroekjes. En we wisselen een romper af met boxers en hemdjes.
(Meestal overdag boxer en hemd, in de nacht een romper zodat het niet omhoog kruipt. Tenzij we van een van beiden tekort komen door mismanagement op de wasafdeling
).
Maar zoon hier is nog niet zindelijk, dus in principe maakt het hier nog niks uit.
(Meestal overdag boxer en hemd, in de nacht een romper zodat het niet omhoog kruipt. Tenzij we van een van beiden tekort komen door mismanagement op de wasafdeling
Maar zoon hier is nog niet zindelijk, dus in principe maakt het hier nog niks uit.
vrijdag 16 november 2018 om 16:10
Zodra dochter vaker op het potje of op de wc wilde, zijn wij ook overgestapt op hemden en onderbroeken. Scheelt wat natte rompers in het potje
Ook luierbroekjes gekocht, maar die hebben we uiteindelijk niet eens veel gebruikt. Dochter plaste daar nog wel een in, maar als ze dan op het potje had gezeten, dan wilde ze dat (toch een beetje natte) luierbroekje niet meer aan. En we vinden ze wat te duur om ze ieder uur te gaan vervangen. Dus toen weer gewone luiers om en iets vaker verschonen, maar dan nog is het denk ik in ons geval goedkoper geweest. Liet haar op mijn vrije dag soms een paar uurtjes zonder luier lopen. Als ze dan wel in haar broek plaste (wat in het begin echt nog wel vaak gebeurde), werd het nat en koud en was voor haar de lol er wel weer vanaf. Dan kon de rest van de dag de luier wel weer om. Uiteindelijk steeds vaker zonder luier en toen was het alsnog vrij snel klaar. Dus nu hebben we nog een hele stapel luierbroekjes over
Qua maat: ik heb naar het gewicht gekeken dat op de pakken luierbroekjes staat vermeld. Geen idee of dat afwijkt van de gewone luiers eigenlijk.
Qua maat: ik heb naar het gewicht gekeken dat op de pakken luierbroekjes staat vermeld. Geen idee of dat afwijkt van de gewone luiers eigenlijk.
vrijdag 16 november 2018 om 16:51
Misschien is de ontkenning er snel vanaf als ie geen luier draagtGlitterCupcake schreef: ↑16-11-2018 16:04Hmm ik denk niet dat ie om een luier kan vragenPoepen is nog een grote ontkenning. Plassen is wel de bom.
vrijdag 16 november 2018 om 17:53
Mocht je bij een eventueel volgend kind weer dit probleem hebben: probeer de toga-oplossing eens!Tinkeltje33 schreef: ↑16-11-2018 17:47Volgens mij hebben we zoon al sinds 1,5 jaar in hemd en onderbroek. Zoon was altijd heel moeilijk met verschonen en dat doen we altijd staand. Met een romper is dat niet te doenz
Onderkant van de romper over 1 schouder slaan (via buik- en rugzijde), snel een drukker dicht en je hebt een vrije werkruimte zonder natte romper als het wordt geplast.
vrijdag 16 november 2018 om 19:37
Peuter is altijd heel erg makkelijk geweest met verschonen
Ik kan het denk ik op twee handen tellen de keren dat peuter er een heisa van maakte. Nu nog. Dan ligt ie een liedje te zingen en steekt ondertussen zijn ledematen uit als er een sok op moet of arm in mouw. Hij gaat zelf zitten/staan/liggen op verzoek. Ik dacht dus ook dat ie nooit zindelijk gaat worden.
Ik ben heel benieuwd hoe dit zal gaan. Ik heb luierbroekjes gekocht en hemden zijn in bestelling. Jammer wel dat ik net 2 weken geleden voor best wat geld, peuter formaat rompers had gekocht
Maar ik geef graag geld uit aan gemak.
Ik ben heel benieuwd hoe dit zal gaan. Ik heb luierbroekjes gekocht en hemden zijn in bestelling. Jammer wel dat ik net 2 weken geleden voor best wat geld, peuter formaat rompers had gekocht
vrijdag 16 november 2018 om 21:21
Maartje2016 schreef: ↑16-11-2018 17:53Mocht je bij een eventueel volgend kind weer dit probleem hebben: probeer de toga-oplossing eens!
Onderkant van de romper over 1 schouder slaan (via buik- en rugzijde), snel een drukker dicht en je hebt een vrije werkruimte zonder natte romper als het wordt geplast.
Oh, dat was het probleem niet. Haha. Ik duwde de romper gewoon aan de bovenkant er in. Nee het dichtdoen van die k-knoopjes met een rondlopend, tegenstribbelend kind was nogal en uitdaging.
zondag 18 november 2018 om 19:00
Plassen op het toilet gaat als een trein hier! Als ik ga plassen dan wil hij ook en soms ook tussendoor. Er komt ook altijd wat en hij lijkt er ook spieren voor aan te spannen. Ben benieuwd hoe dit gaat lopen.
Wat wat minder gaat is slapen
Hij was om 04.00 klaarwakker. Dat is niet zó erg want we hebben als dreumes erger gehad. Maar we waren zelf pas om 01.00 gaan slapen, wat we normaal nooit doen
Ik mocht vandaag ook nog 400km rijden en ben kapot.
Ik merk dat doordeweeks we een veel chiller ritme hebben en iedereen beter slaapt dan in het weekend. Is dat bij jullie ook?
En wat hebben jullie aan Sint gedaan dit weekend? Onze peuter gaat komende week voor het eerst zijn schoen zetten. Dit weekend paste het niet om er genoeg aandacht aan te geven.
Wat wat minder gaat is slapen
Ik merk dat doordeweeks we een veel chiller ritme hebben en iedereen beter slaapt dan in het weekend. Is dat bij jullie ook?
En wat hebben jullie aan Sint gedaan dit weekend? Onze peuter gaat komende week voor het eerst zijn schoen zetten. Dit weekend paste het niet om er genoeg aandacht aan te geven.