Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
@GC: in plaats van ‘wil je plassen’ kun je ook vragen of hij op het potje of de wc wil. Wie weet dat hij het dan nog even op houdt?
Nijntje* schreef:
22-11-2018 01:43
@GC: in plaats van ‘wil je plassen’ kun je ook vragen of hij op het potje of de wc wil. Wie weet dat hij het dan nog even op houdt?
Zoiets had ik ook bedacht. Dan gingen idd de sluizen pas open op het toilet.

Ik weet niet of peuter nou zindelijk aan het worden is of dat ie gewoon een trucje kan :?:
Dus... ik haal zoon vandaag op van de psz, valt het me op dat zijn schoenen verkeerd om zitten. Heb ik ze waarschijnlijk vanmorgen tijdens een meltdown andersom aangedaan, ben ik daarna nog boos geworden omdat zoon liep te mekkeren over zijn schoenen en heeft hij vervolgens de hele ochtend met zijn voeten in de verkeerde schoen gepropt gelopen :$
#loedermoeder :lol:
Oh Maartje, dat heb ik ook wel eens gedaan. Ik kwam er toen pas achter nadat dochter al de halve Ikea was doorgelopen :facepalm:

Hebben jullie peuters nog een speen tijdens het slapen? De spenen van dochter zijn uit de handel gehaald denk ik, ze zijn in elk geval nergens meer te krijgen. Man vindt dit een goed moment om de speen af te leren, maar na 2 jaar dramatische nachten gaat het eindelijk goed met slapen. Ik ben er dus een beetje huiverig voor. Over een half jaar krijgt ze een broertje/zusje, dus dat lijkt me ook geen goed moment. Ze heeft hem alleen als ze slaapt, overdag heeft ze nooit een speen gehad.
Nee. Mijn oudste heeft zijn speen weggegooid op zijn tweede verjaardag. De speen was kapot en dat hebben we hem laten zien. En spullen die stuk zijn gooi je weg..
Mijn middelste heeft sinds hij 1 jaar en 10 maanden was, geen speen meer. Maar hij stopte er zelf mee omdat er kiezen door kwamen waar hij flink ziek van was. Toen hebben we de speen nooit meer terug zijn bed in gelegd.
Zoon heeft nog wel een speen in bed. Alleen in bed, verder niet. Ik vraag me ook af of hij hem echt de hele nacht in heeft. De tandarts vond het niet zo’n probleem. Als hij er voor zijn vierde maar vanaf is. Ik wil voor zijn derde er vanaf hebben.

We zijn hier nu wat intensiever bezig met zindelijkheidstraining. Nog weinig succes, maar we houden vol. Ik denk dat zoon meer een kind is van gewoon luier uit doen en zonder luier laten lopen.
Hier was de speen ook rond z’n 2e jaar kapot (en nergens meer dat type te krijgen), dus wij hebben m ook samen weggegooid in de prullenbak. Na drie nachten af en toe wakker worden was het klaar en heeft hij er nooit meer om gevraagd.
Wij hebben een poging gedaan rond zijn 2de om de speen in bed en auto weg te doen. Jammerlijk gefaald helaas. Peuter huilde zo intens dat het leek als of we hem pijn deden. 2 nachten geprobeerd. Toen heeft peuter nog een maand het kdv zo gek gekregen om hem tussendoor ook zijn speen te geven. Terwijl we daar duidelijk in waren geweest. En eiste hij de speen ook thuis tussendoor. Dus moesten we weer met het kdv op 1 lijn gaan zitten. Dat kan ik als tip meegeven: zorg er voor dat alle verzorgers op één lijn zitten.

Maaaaar gister beet hij zijn autospeen kapot en dat zuigt toch een stukje minder lekker. Hij taalt er niet meer naar. En hij snapt dat ie stuk is en vraagt geen nieuwe. Misschien wachten we wel tot zijn bedspeen stuk is.
Nijntje* schreef:
22-11-2018 01:43
Daar trapt peuterkleinzoon van 2,5 niet meer in. Ging een heel tijdje goed op zowel potje als wc en ineens wil hij geen van beide meer en gaat alles weer in de pamper...
Hier heeft peuter trouwens het RS virus. Dus er zit een dood vogeltje op de bank met ook nog twee pusoogjes :there:

Vanmorgen had hij een Goula cijferpuzzel in zijn schoen waar hij de dag door al een beetje met prutst.

Afbeelding
Bedankt voor de tips! Ik ga denk ik maar wachten tot de spenen stuk zijn (ze heeft er twee in bed) en dan samen weggooien. Ze heeft hem gelukkig alleen in bed, hij gaat ook nooit mee onderweg (tenzij ze gaat logeren). Ik heb toen ze nog baby was hele discussies gehad met opa's en oma's die vonden dat we de speen ook overdag moesten geven. Nu ben ik heel blij dat we dat nooit gedaan hadden.

Wat betreft zindelijkheidstraining, we zetten haar nu na elk slaapje en soms 's avonds voor het slapen gaan op het potje met een boekje. Ze vraagt er ook om en vindt het heel leuk, maar plassen ho maar.. Ze is nog maar net twee dus misschien is het ook wel erg vroeg.
Hier ook nog een speen s' nachts. Hier vandaag bewust geplast op het potje.
Hier allebei de kinderen zonder speen, maar met duim.

Zoon duimt nu gelukkig wat minder, maar hij heeft zijn duim een hele lange tijd zo nonstop in zijn mond gehad dat er nu een eeltknobbel op zit :whistle:. Afbouwen zal dus wel een dingetje gaan worden. Ik ben er voor nu wel zo actief mee bezig dat ik zorg dat hij zijn duim niet in zijn mond kán doen. Met lopen hou ik bijvoorbeeld altijd zijn duimhand vast als we een handje geven, en als we tv kijken zorg ik dat hij in allebei zijn handen wat heeft (drinken, wortels, zelfs de afstandsbediening als het moet :facepalm: ).
Dochter daarentegen gebruikt hem alleen om in slaap te vallen, en om weer terug in slaap te vallen als ze tussendoor wakker is geworden.

Hoe doorstaan jullie peuters de sinttijd tot nu toe? Wij hadden gisteren een sintfeest, daar heeft zoon een tijdlang staan trillen van opwinding (of angst, dat kan ook met 35 pieten en een sint). Gelukkig waren er een hoop andere kinderen zodat hij het wel leuk vond. We wisten al dat hij autootjes zou krijgen, dus hadden de parkeergarage alvast als cadeau voor de haard gezet voor als we thuis kwamen. Die valt wel in de smaak, hij speelt er al uren nonstop mee (behalve dan voor af en toe een pauze voor een filmpje). Van alle opwinding slaap hij nu wel als een blok :proud:
Wij waren gister in de Ikea en daar zag peuter twee pieten. Hij brulde blij PIIIIIIIEEEEEHT :hyper:

Daarna zag hij een clubje zwarte pieten brult ie AAPEN! :facepalm:

Hij snapt er nog geen fluit van. Dat hele schoen zetten, wat Sinterklaas is.. het kwartje is nog niet gevallen. Vanmorgen was hij wel erg blij met de appel in zijn schoen :heart: Daarna zag ie pas het cadeau.
Hoe gaan jullie 5 december doen?

Hier zijn we nu dus maar alvast begonnen door die garage te geven (er zit nog een uitbreiding in de zak), met het idee dat hij anders waarschijnlijk een meltdown gaat krijgen van alles in een keer. We hebben nog 2 dozen duplo, een spel en dan die uitbreiding. Man komt wat eerder naar huis, zodat we er wat langer de tijd voor kunnen nemen, dan kan zoon eventueel eerst met speelgoed spelen voor hij het volgende uitpakt, en kunnen we tussendoor pauze houden door te eten.
Vorig jaar hadden we ook 5 dingen en toen viel het eerste wat we gaven zo in de smaak, dat hij voor de rest geen interesse had. We hebben toen tot kerst met de zak gedaan :rofl:
Ik heb niet de indruk dat zoon veel van sinterklaas mee krijgt. Hij observeert en vindt het verder wel prima. Volgende week hebben we een Sinterklaas feest op het werk waar hij naar toe gaat. Ik denk dat hij vooral gaat spelen.

Ik wil ook die woensdag doen, maar weet nog niet helemaal hoe. Ik denk dat we in de namiddag doen, dan eten en dan kan hij daarna nog spelen. Ik denk dat we maar pizza eten, daar heeft hij altijd wel aandacht voor. Anders wil hij denk ik niks eten.
Ik hoop ook wel dat we de rust een beetje kunnen bewaren. We doen alleen met ons eigen gezin.
Wij gaan met 5 december laat in de middag (vanuit het kdv) naar schoonouders, waar ook andere familie is. Op het kdv is er die ochtend het grote bezoek van Sinterklaas aan school/kdv en in de middag krijgen de beste man ook weer op bezoek :-|

Qua cadeaus verwachten we dat peuter pleuris veel cadeaus krijgt o_o Wij hebben zelf al best wat en van anderen krijgen/geven we ook. Het gestelde budget was naar mijn mening te hoog. Volgens man was het doodnormaal.

Ik heb zelfs de speelgoedkasten opgeruimd voor de komende buit :-$ Alles wat ik al een tijdje niet tevoorschijn heb zien komen is in de opslag gegaan of naar de kringloop. Lekker even de kasten uitgesopt en het is helemaal klaar voor die ongelofelijke lading speelgoed al die cadeautjes.
Sommige van jullie herinneren vast mijn sinterklaastopic van een paar weken geleden nog. Wij vieren het gewoon thuis als gezin. Veel knusser, ik vind het fijn om onze eigen tradities te maken nu we zelf een gezin hebben en ik ben niet zo van de cadeautjes overdaad/gekte. En zo voelt ook niemand zich gepasseerd (we hebben 3 paar opa's en oma's). Kerst is voor de familie.

We vieren het zelf op Sinterklaasavond met een aantal cadeautjes. Ik probeer het speelgoed te mixen met een pyjama / sokken / rugzakje voor de peuterspeelzaal. Het schoen zetten snapt ze nog niet zo, maar ze is wel helemaal in de Sinterklaassfeer. Elke avond wil ze 'Dieuwe Blok kijken', ze zingt veel sinterklaasliedjes en heeft het er veel over. Ik besteed er ook wel aandacht aan dus dat zal vast ook helpen.
Goed geregeld Fiona!

Ik geloof niet dat mijn peuter het sintgebeuren echt snapt maar hij doet vrolijk mee in de “Kaas en Piet” gekte van zus.

Ik wilde de kado-berg klein houden maar de eerst grote tas vol van opa&oma staat al in de schuur en andere (overdrijf)opa&oma moeten hun vrachtwagen nog langssturen... ik weet nu al dat het echt veel te veel is en de kinderen met de helft niks gaan doen en wij straks met twee knettergekke kinderen en een berg zooi zitten. Eerlijk gezegd beneemt me dat wel een beetje de pret hoewel ik ook snap dat grootouders graag wat willen geven.... he lastig.
Heel herkenbaar Shaun, dat is voor ons ook de reden om het zonder familie te vieren. Maar ik heb nu al gehoord dat de kadootjes nu met kerst gegeven worden, hopelijk houden ze zich een beetje in.
We zijn hier nu een week intensiever bezig met zindelijkheidstraining. Regelmatig op het potje, we houden hetzelfde aan als het kdv. Maar er is nog geen een plasje in het potje gegaan. 9 van de 10 keer poept hij 5 minuten nadat hij op het potje is geweest.
Hebben jullie het AD van vandaag gezien? Best shocking: 80(!)% van de ouders zet hun kind onveilig in de auto! Bijvoorbeeld ook omdat zitjes niet goes geplaatst zijn, of de gordels te los zitten door dikke jassen...
Tinkeltje, heb je wel het idee dat je zoontje het voelt wanneer hij moet plassen of poepen? Mijn peuter vertelde zo nu en dan dat hij aan het plassen/poepen was, en sinds hij toen filmpjes mocht kijken (die we inmiddels al hebben vervangen door stickers) ging het best snel. Hij roept nu af en toe 'ER KOMT EEN PLAS AAAN!' Daarvoor was het denk ik net zoiets als bij jou en wekte het alleen maar frustratie op bij mij.

Maartje, dat is wel bizar veel zeg. Gelukkig hebben wij geen auto, kan ik het ook niet fout doen :rolling:
Volgens het kdv geeft hij het wel aan, maar hier thuis niet. Hij is nogal van de conditionering. Wat hij gewend is op het kdv te doen, doet hij thuis niet omdat hij dat niet gewend is en anders om. Ik zet hem dus op dezelfde momenten op het potje als daar, laat hem flink drinken. De winst deze week is dat hij zonder morren op het potje zit en ook best een tijdje. Ik maak er een leuk momentje van ipv dat de focus op het potje ligt.

Over de autostoeltjes: hier heeft zoon ook wel vaak een dikke jas aan en zitten de riempjes denk ik ook niet altijd veilig daardoor. Van een van de autostoelen (hebben twee autos met stoelen) moeten we de riempjes hoger zetten, maar dat vergeet ik steeds. Dus hier gebeurt het ook lang niet altijd veilig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven