Vreemde constructie vast contract
zaterdag 17 november 2018 om 19:31
Hi allemaal,
Ik ben vooral een meelezer geweest maar wil graag jullie advies dus heb ik dit topic geopend. Binnenkort hoor ik definitief of ik een vast contract krijg of dat ik de winkel waar ik werk moet gaan verlaten. Ze hebben aangegeven mij graag te willen houden maar dan met een voor mij vreemde constructie. Momenteel werk ik 36 uur, mocht ik instemmen met het voorstel voor het nieuwe contract zou ik een vast contract krijgen voor 6 uur en een half jaar contract voor 30 uur. Die 30 uur zullen ze elk half jaar verlengen zeggen ze, maar dit is geen verplichting voor ze. Mijn vriend en ik vinden dit een bizar voorstel en hebben nog nooit eerder zoiets gehoord.
Bijna alle bazen waar ik voor heb gewerkt zeiden dat ik een vast contract zou krijgen maar zodra het erop aankwam moest ik toch weg en kon ik na 6 maanden terug komen als ik wilde. Mede hierom twijfel ik of ik akkoord moet gaan of niet. Hebben jullie dit wel eens meegemaakt, wat jullie hiervan vinden en wat zouden jullie doen?
Bedankt voor het lezen in ieder geval!
Ik ben vooral een meelezer geweest maar wil graag jullie advies dus heb ik dit topic geopend. Binnenkort hoor ik definitief of ik een vast contract krijg of dat ik de winkel waar ik werk moet gaan verlaten. Ze hebben aangegeven mij graag te willen houden maar dan met een voor mij vreemde constructie. Momenteel werk ik 36 uur, mocht ik instemmen met het voorstel voor het nieuwe contract zou ik een vast contract krijgen voor 6 uur en een half jaar contract voor 30 uur. Die 30 uur zullen ze elk half jaar verlengen zeggen ze, maar dit is geen verplichting voor ze. Mijn vriend en ik vinden dit een bizar voorstel en hebben nog nooit eerder zoiets gehoord.
Bijna alle bazen waar ik voor heb gewerkt zeiden dat ik een vast contract zou krijgen maar zodra het erop aankwam moest ik toch weg en kon ik na 6 maanden terug komen als ik wilde. Mede hierom twijfel ik of ik akkoord moet gaan of niet. Hebben jullie dit wel eens meegemaakt, wat jullie hiervan vinden en wat zouden jullie doen?
Bedankt voor het lezen in ieder geval!
zaterdag 17 november 2018 om 22:10
Ik zou eerst bij het Juridisch Loket navragen hoe dit precies zit. Volgens mij kan dit namelijk niet.
En verder zou ik bedenken of je hier wel wilt werken. Klinkt niet als een goede werkgever.
En vervelend dat je tot nu toe nergens een vast contract hebt gekregen, maar als het erop aan komt kun je van een contract van 6 uur ook niet leven. Ik zou dus gewoon een contract van 36 eisen en anders op zoek gaan naar wat anders.
En verder zou ik bedenken of je hier wel wilt werken. Klinkt niet als een goede werkgever.
En vervelend dat je tot nu toe nergens een vast contract hebt gekregen, maar als het erop aan komt kun je van een contract van 6 uur ook niet leven. Ik zou dus gewoon een contract van 36 eisen en anders op zoek gaan naar wat anders.
zaterdag 17 november 2018 om 22:11
Of je zou financieel een leer/werk traject al kunnen overwegen want de retail is ook geen vetpot.justask schreef: ↑17-11-2018 21:52Het was al mijn plan om over een paar jaar weer in de studieboeken te duiken en mij om te laten scholen, dit kan helaas door omstandigheden niet nu al. Daarom hoopte ik die paar jaartjes hier nog uit te kunnen zitten. Het voordeel hier is dat ik lange periodes vrij kan krijgen om te reizen en ik ben bang dat dat bij andere werkgevers lastiger zal gaan. Dit en het idee dat een vast contract een mogelijkheid is zijn dan ook de belangrijkste reden waarom ik hier nog werk en nog niet fanatiek opzoek ben geweest naar iets anders.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
zaterdag 17 november 2018 om 22:16
Dat is ook wat ik wil gaan doen. Maar ik kan de studie nu nog niet doen door een andere reden (een lang verhaal dat verder eigenlijk niet veel toevoegtvioletskies schreef: ↑17-11-2018 22:11Of je zou financieel een leer/werk traject al kunnen overwegen want de retail is ook geen vetpot.
zaterdag 17 november 2018 om 22:17
Bedankt voor je reactie!minnimouse schreef: ↑17-11-2018 22:10Ik zou eerst bij het Juridisch Loket navragen hoe dit precies zit. Volgens mij kan dit namelijk niet.
zondag 18 november 2018 om 09:57
Er zijn op het moment meer vacatures dan werklozen, dus ik zou er niet zo bang voor zijn om te zeggen '36 uur vast of ik ben weg'. Ja, zoeken naar een nieuwe baan is niet leuk, maar deze constructie ook niet.
Maar nogmaals, vraag je rechtsbijstand of de voorgestelde constructie mag. En als dat niet mag, weet de rechtsbijstand ongetwijfeld een goeie manier om je werkgever duidelijk te maken dat ze je alleen maar een vast contract mogen bieden en geen losse uren.
Maar nogmaals, vraag je rechtsbijstand of de voorgestelde constructie mag. En als dat niet mag, weet de rechtsbijstand ongetwijfeld een goeie manier om je werkgever duidelijk te maken dat ze je alleen maar een vast contract mogen bieden en geen losse uren.
zondag 18 november 2018 om 10:08
Wat een lariekoek dit, een poging om je zo weinig mogelijk zekerheid te geven (zo min mogelijk risico voor werkgever)
Vraag voor de grap eens hoeveel uur ze je gaan uitbetalen als je eens een griep te pakken hebt 2 weken? Ik wed dat ze dan zeggen ‘6 uur want dat zijn je vaste contracturen’. Kolder! Als je langer dan 3 maanden een x aantal uur gemiddeld werkt is dat ook je aantal contracturen.
Niet in meegaan dus!
Vraag voor de grap eens hoeveel uur ze je gaan uitbetalen als je eens een griep te pakken hebt 2 weken? Ik wed dat ze dan zeggen ‘6 uur want dat zijn je vaste contracturen’. Kolder! Als je langer dan 3 maanden een x aantal uur gemiddeld werkt is dat ook je aantal contracturen.
Niet in meegaan dus!
dinsdag 20 november 2018 om 21:49
Ik denk niet dat ze voor 30 uur een tijdelijk contract kunnen geven (ik gok dat de wetgeving een vast-contract eist voor het huidige aantal uren (of het gemiddeld aantal uren van de afgelopen contracten oid).
Daarnaast is het volgens mij zo dat de losse contracten door de belanstingsdienst gezien worden als 2 contracten en dus 2 werkgevers, dat betekent dat je maar voro 1 contract loonheffingskorting kan toepassen. Aan het eind van het jaar maakt het niet zoveel uit maar gedurende het jaar kan je er netto op achteruit gaan.
Daarnaast is het volgens mij zo dat de losse contracten door de belanstingsdienst gezien worden als 2 contracten en dus 2 werkgevers, dat betekent dat je maar voro 1 contract loonheffingskorting kan toepassen. Aan het eind van het jaar maakt het niet zoveel uit maar gedurende het jaar kan je er netto op achteruit gaan.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
dinsdag 20 november 2018 om 22:08
neweve schreef: ↑20-11-2018 21:49
Dit slaat helemaal nergens op. Het maakt niet uit of je 30 uur in 1 contract (of bij 1 werkgever) maakt of in 2 contracten (bij 2 werkgevers).
dinsdag 20 november 2018 om 22:11
Google even op Ketenregeling (na 2015).
Een werkgever mag je 3x een tijdelijk contract aanbieden binnen een maximale tijd van 2 jaar. Als hij je laat gaan mag je pas na minimaal 6 maanden weer opnieuw in dienst komen, en geldt weer dezelfde regeling. Max 3 tijdelijke contracten en ook binnen max 2 jaar.
Stel dat je werkgever je een vierde tijdelijke contract aanbiedt, dat wordt dat alsnog automatisch een vast contract. Je zou het dus gewoon kunnen accepteren, dan heb je alsnog gewoon een vast contract.
Maar informeer je wel goed want er zijn soms uitzonderingen op deze regel. In specifieke cao's kan iets anders afgesproken zijn. Ook zijn er volgens mij andere regels voor uitzendkrachten, en zo zijn er nog een paar uitzonderingen.
Maar, ik zou dus even checken bij een jurist of de ketenregeling in jouw situatie van toepassing is. Als dat het geval is, dan kan je werkgever je een vierde tijdelijke contract aanbieden, maar dan is dat alsnog automatisch een vast contract.
Een werkgever mag je 3x een tijdelijk contract aanbieden binnen een maximale tijd van 2 jaar. Als hij je laat gaan mag je pas na minimaal 6 maanden weer opnieuw in dienst komen, en geldt weer dezelfde regeling. Max 3 tijdelijke contracten en ook binnen max 2 jaar.
Stel dat je werkgever je een vierde tijdelijke contract aanbiedt, dat wordt dat alsnog automatisch een vast contract. Je zou het dus gewoon kunnen accepteren, dan heb je alsnog gewoon een vast contract.
Maar informeer je wel goed want er zijn soms uitzonderingen op deze regel. In specifieke cao's kan iets anders afgesproken zijn. Ook zijn er volgens mij andere regels voor uitzendkrachten, en zo zijn er nog een paar uitzonderingen.
Maar, ik zou dus even checken bij een jurist of de ketenregeling in jouw situatie van toepassing is. Als dat het geval is, dan kan je werkgever je een vierde tijdelijke contract aanbieden, maar dan is dat alsnog automatisch een vast contract.
dinsdag 20 november 2018 om 22:40
Justask, je kunt gewoon instemmen met de overeenkomsten zoals die aangeboden zijn. Hoe jouw werkgever het allemaal noemt maakt namelijk niet zoveel uit, want jij hebt als werknemer gewoon rechten. En dat recht bepaalt dat jouw overeenkomst automatisch vast wordt als je doorwerkt nadat er max 2 jaar en/of max 3 tijdelijke contracten verstreken zijn. (Tenzij een CAO anders bepaalt, maar daar ga ik niet vanuit). Zolang je aan het werk bent is dat helemaal niet relevant, maar mocht jij door ziekte uitvallen of willen ze (deels) van je af, dan kun jij je gewoon op deze rechten beroepen. Kortom, de werkgever denkt het zo gunstig voor zichzelf te regelen, maar feitelijk regelen ze het gunstig voor jou door hun onwetendheid.
Verder zou ik idd evengoed wel een andere baan gaan zoeken, maar dat is dan gewoon omdat je uiteindelijk meer hebt aan een werkgever die de regels wel kent en die ook netjes naleeft. Maar je kunt dus zonder zorgen op je gemakje naar zo’n werkgever gaan zoeken.
Verder zou ik idd evengoed wel een andere baan gaan zoeken, maar dat is dan gewoon omdat je uiteindelijk meer hebt aan een werkgever die de regels wel kent en die ook netjes naleeft. Maar je kunt dus zonder zorgen op je gemakje naar zo’n werkgever gaan zoeken.
dinsdag 20 november 2018 om 23:37
Ik vermoed hetzelfde ala NummerZoveel en zou je dus aanraden dit voor jezelf uit te zoeken. Als het nieuwe tijdelijke contract van rechtswege eigenlijk vast zou moeten zijn, dan zou ik dat aannemen zonder de werkgever wijzer te maken. Laat ze maar denken dat ze zomaar van je af kunnen. Is jouw ‘verzekering’, want zolang je voldoende werk krijgt maakt het niet uit en als ze je niet de beloofde 36 uur geven dan kun je die opeisen. Win-win voor jou. Kom vooral voor jezelf op en laat die werkgever maar denken dat ze het slim geregeld hebben.
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 21-11-2018 02:30
0.46% gewijzigd
dinsdag 20 november 2018 om 23:46
Dit.Nummer*Zoveel schreef: ↑20-11-2018 22:40Justask, je kunt gewoon instemmen met de overeenkomsten zoals die aangeboden zijn. Hoe jouw werkgever het allemaal noemt maakt namelijk niet zoveel uit, want jij hebt als werknemer gewoon rechten. En dat recht bepaalt dat jouw overeenkomst automatisch vast wordt als je doorwerkt nadat er max 2 jaar en/of max 3 tijdelijke contracten verstreken zijn. (Tenzij een CAO anders bepaalt, maar daar ga ik niet vanuit). Zolang je aan het werk bent is dat helemaal niet relevant, maar mocht jij door ziekte uitvallen of willen ze (deels) van je af, dan kun jij je gewoon op deze rechten beroepen. Kortom, de werkgever denkt het zo gunstig voor zichzelf te regelen, maar feitelijk regelen ze het gunstig voor jou door hun onwetendheid.
Verder zou ik idd evengoed wel een andere baan gaan zoeken, maar dat is dan gewoon omdat je uiteindelijk meer hebt aan een werkgever die de regels wel netjes naleeft. Maar je kunt dus zonder zorgen op je gemakje naar zo’n werkgever gaan zoeken.
woensdag 21 november 2018 om 13:13
Ik denk dat de werkgever prima weet dat het niet mag, maar dat ze de gok gewoon nemen dat jij erin trapt. Ik denk namelijk dat er een boel zijn die dat doen.
Check het goed bij je rechtsbijstand. Ik heb het ook een keer gehad. Ik moest ook een vast contract krijgen, maar ze wilden me geen ontslagvergoeding geven, mochten ze van me af willen. Daarvoor hadden ze een clausule in mn contract opgenomen, dat ik daar afstand van deed. Mocht helemaal niet, maar jurist zei “teken gewoon, als het zover komt, heb je er gewoon recht op.”
Ze mogen in contracten niet afwijken van de wet. Wel even goed checken, ook ivm je cao.
Check het goed bij je rechtsbijstand. Ik heb het ook een keer gehad. Ik moest ook een vast contract krijgen, maar ze wilden me geen ontslagvergoeding geven, mochten ze van me af willen. Daarvoor hadden ze een clausule in mn contract opgenomen, dat ik daar afstand van deed. Mocht helemaal niet, maar jurist zei “teken gewoon, als het zover komt, heb je er gewoon recht op.”
Ze mogen in contracten niet afwijken van de wet. Wel even goed checken, ook ivm je cao.