Vreemde constructie vast contract
zaterdag 17 november 2018 om 19:31
Hi allemaal,
Ik ben vooral een meelezer geweest maar wil graag jullie advies dus heb ik dit topic geopend. Binnenkort hoor ik definitief of ik een vast contract krijg of dat ik de winkel waar ik werk moet gaan verlaten. Ze hebben aangegeven mij graag te willen houden maar dan met een voor mij vreemde constructie. Momenteel werk ik 36 uur, mocht ik instemmen met het voorstel voor het nieuwe contract zou ik een vast contract krijgen voor 6 uur en een half jaar contract voor 30 uur. Die 30 uur zullen ze elk half jaar verlengen zeggen ze, maar dit is geen verplichting voor ze. Mijn vriend en ik vinden dit een bizar voorstel en hebben nog nooit eerder zoiets gehoord.
Bijna alle bazen waar ik voor heb gewerkt zeiden dat ik een vast contract zou krijgen maar zodra het erop aankwam moest ik toch weg en kon ik na 6 maanden terug komen als ik wilde. Mede hierom twijfel ik of ik akkoord moet gaan of niet. Hebben jullie dit wel eens meegemaakt, wat jullie hiervan vinden en wat zouden jullie doen?
Bedankt voor het lezen in ieder geval!
Ik ben vooral een meelezer geweest maar wil graag jullie advies dus heb ik dit topic geopend. Binnenkort hoor ik definitief of ik een vast contract krijg of dat ik de winkel waar ik werk moet gaan verlaten. Ze hebben aangegeven mij graag te willen houden maar dan met een voor mij vreemde constructie. Momenteel werk ik 36 uur, mocht ik instemmen met het voorstel voor het nieuwe contract zou ik een vast contract krijgen voor 6 uur en een half jaar contract voor 30 uur. Die 30 uur zullen ze elk half jaar verlengen zeggen ze, maar dit is geen verplichting voor ze. Mijn vriend en ik vinden dit een bizar voorstel en hebben nog nooit eerder zoiets gehoord.
Bijna alle bazen waar ik voor heb gewerkt zeiden dat ik een vast contract zou krijgen maar zodra het erop aankwam moest ik toch weg en kon ik na 6 maanden terug komen als ik wilde. Mede hierom twijfel ik of ik akkoord moet gaan of niet. Hebben jullie dit wel eens meegemaakt, wat jullie hiervan vinden en wat zouden jullie doen?
Bedankt voor het lezen in ieder geval!
zaterdag 17 november 2018 om 19:50
Mijn filiaalmanager kreeg dit al optie van het hoofdkantoor, verder was er niks mogelijk aangezien ze eigenlijk niet aan vaste contracten meer doen... Maar aangezien ik op een locatie werk waar maar weinig mensen willen werken en/ of een langere tijd blijven hebben ze weinig keus. Ik denk dat ze die 6 uur "prima" vinden om mij standaard in dienst te hebben maar niet de 36 uur willen geven voor het geval dat er ooit toch voldoende personeel zou zijn. Die 30 uur zijn ze niet verplicht altijd maar te verlengen dus hebben ze in zekere zin controle over de hoeveelheid uren.
Mijn volgende contract zou mijn 4de zijn en ik werk er dan 2 jaar. Vandaar dat ik dus vast zou moeten krijgen of de winkel moet verlaten.
Mijn volgende contract zou mijn 4de zijn en ik werk er dan 2 jaar. Vandaar dat ik dus vast zou moeten krijgen of de winkel moet verlaten.
zaterdag 17 november 2018 om 19:52
Veel kans dat ze over een half jaar dan "ineens" geen geld meer hebben om je 36 uur te houden en je dus maar een tijdelijk contract van 20 uur ofzo houdt.
Ze willen je ergens wel in huis houden, maar tegelijk willen ze op elk moment van je af kunnen.
Want als je maar 6 uur werkt blijf je uiteindelijk zelf toch ook niet.
Ik zou het eventueel tijdelijk wel aannemen, maar zou verder rondkijken naar iets stabieler.
Ze willen je ergens wel in huis houden, maar tegelijk willen ze op elk moment van je af kunnen.
Ik zou het eventueel tijdelijk wel aannemen, maar zou verder rondkijken naar iets stabieler.
zaterdag 17 november 2018 om 19:57
Ik baal er van dat zij die controle houden, het is ook niet hoe ik een vast contract in gedachten had.Belg007 schreef: ↑17-11-2018 19:52Veel kans dat ze over een half jaar dan "ineens" geen geld meer hebben om je 36 uur te houden en je dus maar een tijdelijk contract van 20 uur ofzo houdt.
zaterdag 17 november 2018 om 20:00
Dit ja. Volgens mij wordt dat contract van 30 uur automatisch een vast contract van rechtswege.gizzmo-returns schreef: ↑17-11-2018 19:52Maar dan mogen ze je toch helemaal dat tijdelijke contract niet geven?
Ik zou ze tekenen. En een rechtsbijstandverzekering nemen voor het geval het gezeik wordt over 6 maanden.
zaterdag 17 november 2018 om 20:03
Dit dacht ik ook altijd inderdaad maar het lijkt er zo op van niet. Maar ik kan online niks vinden over deze manier van (vaste) contracten.viva-amber schreef: ↑17-11-2018 19:53Wanneer men je steeds voor 36 uur werk aan biedt dan kun je op die uren aanspraak maken.
zaterdag 17 november 2018 om 20:05
Goed idee, niet bij stil gestaan dat ik hun om advies kan vragen. Tegelijkertijd denk ik dan ook weer als ik dit dus niet aanneem zit ik weer zonder enige zekerheid (ook al is 6 uur enorm weinig).
zaterdag 17 november 2018 om 20:09
Ik zal toch een inkomen nodig hebben om alle rekeningen te betalen en te sparen. En elke 2 jaar een nieuwe baan zoeken omdat dat moet en niet uit vrije wil is geen pretje kan ik je zeggen.
zaterdag 17 november 2018 om 20:13
En met die 6 uur lukt dat toch ook niet?
Eis gewoon een vast contract met meer uren of ga weg. Een vast contract is overigens ook maar een schijn zekerheid. Werk genoeg momenteel.
zaterdag 17 november 2018 om 20:14
zaterdag 17 november 2018 om 20:24
Ik ken maar weinig werkgevers in de retail industrie die zich aan de wet houden maar goed neemt niet weg dat ik het niet met je eens ben. Ik zit denk ik met een dom droomscenario in mijn hoofd waarbij iemand mij kan zeggen hoe ik alsnog die 36 uur kan krijgen en er prettig kan blijven werken.
zaterdag 17 november 2018 om 21:02
zaterdag 17 november 2018 om 21:20
Heb je altijd in de retail gewerkt omdat het daar veel voorkomt dat ze nooit vaste contracten aanbieden en je na 6 maanden weer doodleuk terug mag komen? Heb je behoefte aan meer zekerheid? Dan zou ik sowieso overwegen om in een andere sector een baan te gaan zoeken. Als ik in jouw schoenen stond zou ik nu lekker rondkijken voor een andere baan want die constructie is gewoon een naaistreek. Ik zou me dan echt niet serieus genomen voelen en er is nu veel meer werk. Dus waarom niet verder kijken?
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
zaterdag 17 november 2018 om 21:42
Daar heb je een goed punt inderdaadWhatsinaname1988 schreef: ↑17-11-2018 21:02Ik zou hier echt niet in meegaan. De banen liggen nu voor het oprapen en op de meeste plekken krijg je direct een contract dat veel beter is dan je nu aangeboden hebt gekregen. En stel je raakt werkloos voor 30 uur dan ben je financieel nog voordeliger uit ook dan wanneer je dit contract tekent.
zaterdag 17 november 2018 om 21:52
Het was al mijn plan om over een paar jaar weer in de studieboeken te duiken en mij om te laten scholen, dit kan helaas door omstandigheden niet nu al. Daarom hoopte ik die paar jaartjes hier nog uit te kunnen zitten. Het voordeel hier is dat ik lange periodes vrij kan krijgen om te reizen en ik ben bang dat dat bij andere werkgevers lastiger zal gaan. Dit en het idee dat een vast contract een mogelijkheid is zijn dan ook de belangrijkste reden waarom ik hier nog werk en nog niet fanatiek opzoek ben geweest naar iets anders.violetskies schreef: ↑17-11-2018 21:20Heb je altijd in de retail gewerkt omdat het daar veel voorkomt dat ze nooit vaste contracten aanbieden en je na 6 maanden weer doodleuk terug mag komen? Heb je behoefte aan meer zekerheid? Dan zou ik sowieso overwegen om in een andere sector een baan te gaan zoeken. Als ik in jouw schoenen stond zou ik nu lekker rondkijken voor een andere baan want die constructie is gewoon een naaistreek. Ik zou me dan echt niet serieus genomen voelen en er is nu veel meer werk. Dus waarom niet verder kijken?