Gezondheid alle pijlers

Griep

21-11-2018 03:20 65 berichten
Als je bijna altijd thuis bent (ik ga alleen voor af en toe boodschappen of voor de huisarts/ziekenhuis naar buiten), dan is de kans op griep toch heel klein?
Alle reacties Link kopieren
je krijgt de griep, wanneer je in aanmerking komt met het griepvirus en je immuunsysteem niet sterk genoeg is om het virusje de baas te zijn VOORDAT je ziek wordt.

Door minder contact met mensen, wordt de kans kleiner dat je met het virus in contact komt. Maar door nooit naar buiten te gaan, weinig contact met mensen hebt, wordt je immuunsysteem wel zwakker.

Ieder contact met een ander persoon (gewoon in dezelfde ruimte zijn) heb je een kans om de griep te krijgen. Dus ook een supermarkt in lopen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Polsjef schreef:
21-11-2018 09:46
Nou ja... bacteriën dan even weglaten... virussen zijn aanwezig in de supermarkt.

Ik heb nog nooit griep gehad. Wel eens wat half maar heb nog nooit met koorts etc in bed gelegen. Hoop dat dat zo blijft natuurlijk. Heb een hoge weerstand. Denk dat het ook in de genen zit. Ik kan mij niet herinneren dat iemand van mijn ouders/broer ooit thuis is gebleven door griep.

Maar is griep erg om te krijgen een keer...denk het niet toch? Zou mij in ieder geval niet weerhouden om huis uit te gaan.

Dat is nou net een beetje lullig voor de mensen (meestal in risicogroepen) die eraan onderdoor gaan..
.
Polsjef schreef:
Nou ja... bacteriën dan even weglaten... virussen zijn aanwezig in de supermarkt.

Ik heb nog nooit griep gehad. Wel eens wat half maar heb nog nooit met koorts etc in bed gelegen. Hoop dat dat zo blijft natuurlijk. Heb een hoge weerstand. Denk dat het ook in de genen zit. Ik kan mij niet herinneren dat iemand van mijn ouders/broer ooit thuis is gebleven door griep.

Maar is griep erg om te krijgen een keer...denk het niet toch? Zou mij in ieder geval niet weerhouden om huis uit te gaan.
Nee joh. Niet zeiken en gewoon doorgaan. Al die mietjes tegenwoordig die met een griep in bed blijven liggen. Luie donders.
Griep is niet erg, alleen voor ouderen en mensen met een lage weerstand. Vorige winter zijn er nog 2000 mensen aan de gevolgen van de griep overleden.
ik geef mn bek ook maar een douw
Polsjef schreef:

9500 doden afgelopen winter, door de griep. Noem dat maar niets
https://www.gelderlander.nl/home/ongeke ... ~a751154a/
En daarbij, is TO chronisch ziek, dis moet gewoon die prik even gaan halen

Ik haal hem ook, kleine moeite.
Madeliefjees schreef:
21-11-2018 10:20
Griep is niet erg, alleen voor ouderen en mensen met een lage weerstand. Vorige winter zijn er nog 2000 mensen aan de gevolgen van de griep overleden.

Mwoah, iets meer risicogroepen wel:
  • patiënten met afwijkingen en functiestoornissen van de luchtwegen en longen (ook als zij jonger zijn dan 18 jaar);
  • patiënten met een chronische stoornis van de hartfunctie;
  • patiënten met diabetes mellitus;
  • patiënten met chronische nierinsufficiëntie;
  • patiënten die recent een beenmergtransplantatie hebben ondergaan;
  • personen die geïnfecteerd zijn met humaan immunodeficiency virus;
  • kinderen en adolescenten in de leeftijd van 6 maanden tot 18 jaar die langdurig salicylaten gebruiken;
  • personen met een verstandelijke handicap die verblijven in intramurale voorzieningen;
  • personen van 60 jaar en ouder;
  • personen met verminderde weerstand tegen infecties (bijvoorbeeld door levercirrose, (functionele) asplenie, auto-immuunziekten, chemotherapie en immunosuppressieve medicatie);
  • verpleeghuisbewoners die niet onder een van deze categorieën vallen.
.
.
.
Polsjef schreef:

Ik heb nog nooit griep gehad. Wel eens wat half maar heb nog nooit met koorts etc in bed gelegen. Hoop dat dat zo blijft natuurlijk.

Uit je tweede alinea blijkt duidelijk dat je eerste zin niet gelogen is. Even los van alle mensen die dood bij de griep neer vallen (en dat zijn er dus duizenden), worden de mensen die er niet dood bij neer vallen meestal ook niet vrolijk van de griep.

Bij een echte griep is van bed naar de wc komen al een hele kunst, en daarna nog weer terug naar bed is dan een vrijwel onmogelijke opgave.
Ik hem hem net gehad denk, ben er nog moe van. Dochter had hem vorige week en zoon heeft toevallig in die periode de griepprik gehad ivm zijn Diabetes.
beetjegek schreef:
21-11-2018 10:39
Ik hem hem net gehad denk, ben er nog moe van. Dochter had hem vorige week en zoon heeft toevallig in die periode de griepprik gehad ivm zijn Diabetes.
Als je griep had, dan weet je het zeker, dan twijfel je niet.
lilalinda schreef:
21-11-2018 10:40
Je bent me voor.
lilalinda schreef:
21-11-2018 10:40
Nou ik denk van wel omdat ik alle symptomen had en 3 dagen heb liggen slapen wat ik nog nooit gedaan heb. Dochter idem.
beetjegek schreef:
21-11-2018 10:42
Nou ik denk van wel omdat ik alle symptomen had en 3 dagen heb liggen slapen wat ik nog nooit gedaan heb. Dochter idem.

Dat is dan wel weer interessant, want elke influenzavariant heeft volgens het RIVM z’n eigen symptomen. Hoe kan je ze dan ‘allemaal’ hebben?
.
Nummer*Zoveel schreef:

Bij een echte griep is van bed naar de wc komen al een hele kunst, en daarna nog weer terug naar bed is dan een vrijwel onmogelijke opgave.

En toch heb ik dan liever een goeie week griep (+ herstelperiode, I know), dan weken snotverkouden wel-niet ziek en dat soort ellende.
Al heb ik wel makkelijk praten want ik ben de laatste jaren niet ziek of zelfs maar snotverkouden geweest.
.
Anoniem262821034 schreef:
21-11-2018 10:52
En toch heb ik dan liever een goeie week griep (+ herstelperiode, I know), dan weken snotverkouden wel-niet ziek en dat soort ellende.
Al heb ik wel makkelijk praten want ik ben de laatste jaren niet ziek of zelfs maar snotverkouden geweest.
Je weet niet waar je het over hebt, griep is echt, echt, echt, niet lollig
lilalinda schreef:
21-11-2018 10:54
Je weet niet waar je het over hebt, griep is echt, echt, echt, niet lollig

Dus je denkt dat ik nooit griep gehad heb?
Ik weet dat het echt, echt, echt niet lollig is. Maar zoals ik al zei vind ik een schijnbaar eindeloze verkoudheid waarbij je net niet ziek genoeg bent om ziek te melden nog veel minder lollig.
.
Nummer*Zoveel schreef:
Uit je tweede alinea blijkt duidelijk dat je eerste zin niet gelogen is. Even los van alle mensen die dood bij de griep neer vallen (en dat zijn er dus duizenden), worden de mensen die er niet dood bij neer vallen meestal ook niet vrolijk van de griep.

Ik sta daar dus duidelijk onvoldoende bij stil. Excuus!
Komt wellicht ook dat veel mensen zich ziek melden met griep terwijl er sprake is van verkoudheid.
21-11-2018 10:47
Dat is dan wel weer interessant, want elke influenzavariant heeft volgens het RIVM z’n eigen symptomen. Hoe kan je ze dan ‘allemaal’ hebben?
Er stond bij de symptomen ; keelpijn , koorts, spierpijn, hoofdpijn en koude rillingen. Dat had ik allemaal. Mijn keel doet nog steeds pijn. En doe niet zo wijsneuzerig, dat staat je niet.
beetjegek schreef:
21-11-2018 11:35
Er stond bij de symptomen ; keelpijn , koorts, spierpijn, hoofdpijn en koude rillingen. Dat had ik allemaal. Mijn keel doet nog steeds pijn. En doe niet zo wijsneuzerig, dat staat je niet.

:rofl:
.
griep komt heel snel opzetten, (verkoudheid sluimert) en binnen no-time lig je (voor je gevoel) dood te gaan in bed.
Met enorm hoge koorts. Alles doet zo zeer, dat plassen al een opgave is
Het griepvirus kan zitten aan:
- liftknopjes, deurhandels, trapleuningen in openbare gebouwen. Ziekenhuizen, huisarts- en tandartspraktijken zijn wat dit betreft berucht
- boodschappenwagentje in de supermarket
en last but not least:
- contant geld

Hoe ga je naar je ziekenhuisafspraak?
Ook in het OV is de kans op besmetting groot.

Ik raad je aan de griepprik te halen.
lilalinda schreef:
21-11-2018 11:39
griep komt heel snel opzetten, (verkoudheid sluimert) en binnen no-time lig je (voor je gevoel) dood te gaan in bed.
Met enorm hoge koorts. Alles doet zo zeer, dat plassen al een opgave is

Tegen wie heb je het nu?
.
Polsjef schreef:
21-11-2018 11:29
Ik sta daar dus duidelijk onvoldoende bij stil. Excuus!
Komt wellicht ook dat veel mensen zich ziek melden met griep terwijl er sprake is van verkoudheid.
Klopt, veel mensen melden zich ziek met een “griepje” terwijl het idd een verkoudheid betreft. Een verkoudheid kan trouwens ook erg vervelend zijn, maar vaak kan men dan nog wel wat. Van echte griep ga je onderuit.
21-11-2018 11:05
Dus je denkt dat ik nooit griep gehad heb?
Ik weet dat het echt, echt, echt niet lollig is. Maar zoals ik al zei vind ik een schijnbaar eindeloze verkoudheid waarbij je net niet ziek genoeg bent om ziek te melden nog veel minder lollig.
Nou en.
21-11-2018 11:38
:rofl:
Gelukkig kun je om jezelf lachen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven