Werk & Studie alle pijlers

Wil ik dit nog wel (onderwijs)

20-11-2018 18:51 692 berichten
Alle reacties Link kopieren
... En wat kan ik dan in 's hemelsnaam gaan doen?

Een korte achtergrond. Ik werk nu 4 jaar in het onderwijs. Twee jaar vooral vervanging, afgelopen twee jaar op twee verschillende scholen gewerkt. Op de eerste school ging het niet lekker. Leerlingen waren brutaal tot het grove aan toe, er werd veel gepest en ik voelde mij niet gesteund door de leiding. Nu werk ik enkele maanden op een andere school, maar het gebeurt mij weer. En weer doet de leiding niks. Ik probeer aan de band te werken, leerlingen mogen bij mij veel, maar grove taal, aanvallend gedrag is meteen een uitstuurbrief. Die geef ik blijkbaar teveel, en ergens weet ik dat ook wel, maar ik trek het steeds slechter.

Kinderen van nu zijn ontzettend veeleisend. Ze willen overal het laatste woord, en weigeren te accepteren dat iets fout is, tot geschreeuw aan toe. Mail je de ouders over hun gedrag, dan krijg je als docent nog op je kop dat je geen rekening houdt met hun adhd/ass/odd. Want dat geeft een kind natuurlijk de vrijbrief om de les te storen, spullen van een medeleerling af te pakken, of de docent uit te schelden.

Ik ben eerstegraads en geef les op de havo, niet de doelgroep waar je van verwacht uitgescholden te worden voor k*hoer en andere 'mooie' termen. Ik ga met steeds meer tegenzin naar school. Laatst had ik langdurigere klachten na een operatie (waarmee ik wel geacht werd te werken), en ik merkte dat ik nog sneller geirriteerd raakte. Vandaag kreeg ik te horen dat ik niet goed functioneer de afgelopen tijd, en moet veranderen. Ik ben het ermee eens, ik was ook erg fel, maar ik ga nu twijfelen of ik het wel wíl,

Is het mij wel waard om soms met knallende koppijn en een vervelend gevoel te gaan slapen? De stress, het gevoel dat je niks bakt van je vak, De leiding die zogenaamd achter je staat maar ook niet, want de leerlingen brengen immers het geld binnen. Natuurlijk heb ik ook veel schatjes in mijn lessen, maar die raken vaak ondergesneeuwd door het gedram van de luide minderheid.

Als ik niet op deze school kan blijven volgend jaar ben ik bang dat ik gewoon echt niet meer verder wil. Blijkbaar ben ik, ondanks mijn bevoegdheid, gewoon niet geschikt, te streng, betrek ik alles te erg op mijzelf. Ik zit mezelf zo erg op te vreten op het moment, ik weet niet waar ik moet beginnen om de sfeer weer te verbeteren, om wat meer rust te creeeren in mijn hoofd, en al die andere problemen die ik tig keer per week van collega's meekrijg.

Maar wat moet ik dan? Ik heb een moderne Vreemde Taal gestudeerd, ik heb al die tijd alles in het onderwijs gedaan, van bijlessen in een huiswerkinstituut tot lesgeven zelf. Ooit heb ik nog kort in het klantcontact gewerkt, maar als ik iets nog erger haat is het volwassenen die mij uitschelden. Vertalen zou ik een onbetaalbare derde Master moeten halen, idem voor Tolken. Een tekstbureau neemt mij vast ook niet aan. Of een kantoorbaan met ' wo-werk- en-denkniveau? Moet men daar niet ook minstens 5 jaar ervaring voor hebben in de branche?

Ik weet het ook even niet meer....
anoniem_379108 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 21:20
0.03% gewijzigd
KatherineClifton schreef:
24-11-2018 18:32
Ik vraag ervaringen, geen tips...
Oke......................... Na deze reactie vind ik je ook niet meer zo sympathiek. Ik geef zelf bijles.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Ik raad je aan om onslag te nemen en eerst via een uzb aan de slag te gaan. Het maakt even niet uit wat. Dan ben je uit deze situatie en kun je even tot jezelf komen. maar heb je toch nog een inkomen.

Gebruik die tijd om uit te vinden wat beter bij je past door te werken in andere organisaties. Daar merk je wat je sterke punten zijn. Vervolgens ga je op zoek naar een baan buiten het uzb. Succes!
Ik heb ook lesgegeven aan vluchtelingenkinderen (maar dan geef je ze Nederlands), dat was heel dankbaar werk. Die kinderen willen zó graag leren. Je hoeft ze niet te motiveren, ze zijn supergemotiveerd. Ze zijn zo positief ingesteld, je hoeft nooit boos te worden of wat dan ook. Ze willen heel graag en hangen aan je lippen. Ze vinden het verschrikkelijk als het weekend of vakantie is, ze willen het liefst naar school.

Hier hoef je niet per se een NT2-diploma voor te hebben, dat is wel wenselijk. Maar je kunt beginnen zonder NT2-diploma en kijken of het wat voor je is. Je werkgever zal dan, als je wil blijven, van je verwachten dat je een NT2-diploma haalt. Hier hoef je geen instellingsgeld voor te betalen, dus is betaalbaar.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
24-11-2018 17:37
Was die vent een leerling?

Op het hbo zijn ze niet leerplichtig dus als zij op hun telefoon willen staren moeten ze dat zelf weten. Over het algemeen zit je daar meer voor jezelf dan de groep.

Ja.

En je wil niet weten hoe studenten op het hbo kunnen etteren hoor :-D
CleopatraVII schreef:
24-11-2018 18:49
Ik heb ook lesgegeven aan vluchtelingenkinderen (maar dan geef je ze Nederlands), dat was heel dankbaar werk. Die kinderen willen zó graag leren. Je hoeft ze niet te motiveren, ze zijn supergemotiveerd. Ze zijn zo positief ingesteld, je hoeft nooit boos te worden of wat dan ook. Ze willen heel graag en hangen aan je lippen. Ze vinden het verschrikkelijk als het weekend of vakantie is, ze willen het liefst naar school.

Hier hoef je niet per se een NT2-diploma voor te hebben, dat is wel wenselijk. Maar je kunt beginnen zonder NT2-diploma en kijken of het wat voor je is. Je werkgever zal dan, als je wil blijven, van je verwachten dat je een NT2-diploma haalt. Hier hoef je geen instellingsgeld voor te betalen, dus is betaalbaar.

Nou dan had je wel geluk. Ik heb er als onderwijsassistent en paar weken ongevallen. Kinderen met trauma's die zich niet goed kunnen uitdrukken in het Nederlands, de leerkracht spreekt hun taal niet en uit frustratie vlogen de boeken en soms de stoelen door het lokaal.

Als je ergens stevig in je schoenen moet staan is het daar.
Andersom schreef:
24-11-2018 19:00
Nou dan had je wel geluk. Ik heb er als onderwijsassistent en paar weken ongevallen. Kinderen met trauma's die zich niet goed kunnen uitdrukken in het Nederlands, de leerkracht spreekt hun taal niet en uit frustratie vlogen de boeken en soms de stoelen door het lokaal.

Als je ergens stevig in je schoenen moet staan is het daar.
Inderdaad. Daarnaast zijn het ook nog gewoon pubers die de grens opzoeken en je uit proberen. Nee het is leuk werk, maar niet gemakkelijker dan werken in gewoon voortgezet onderwijs.
zzonnetje schreef:
24-11-2018 19:03
Inderdaad. Daarnaast zijn het ook nog gewoon pubers die de grens opzoeken en je uit proberen. Nee het is leuk werk, maar niet gemakkelijker dan werken in gewoon voortgezet onderwijs.

Ik werkte toen met de 8-, 9- en 10-jarigen. Het ene kind kan zijn verhaal niet vertellen en gaat zitten huilen het andere smijt een boek naar je hoofd.

Ik vond het heel dankbaar werk maar de eerste middag dat ik thuis kwam heb ik letterlijk zitten huilen.
24-11-2018 18:32
Ik vraag ervaringen, geen tips...
Met zo'n houding ga je overal problemen krijgen.
Andersom schreef:
24-11-2018 19:11
Ik werkte toen met de 8-, 9- en 10-jarigen. Het ene kind kan zijn verhaal niet vertellen en gaat zitten huilen het andere smijt een boek naar je hoofd.

Ik vond het heel dankbaar werk maar de eerste middag dat ik thuis kwam heb ik letterlijk zitten huilen.
Ik met 12 tot 18 jarigen. Maar problematiek blijft denk ik grotendeels hetzelfde. Doe het nu sinds de zomervakantie en vind het steeds leuker worden. Na 18 jaar Nederlands in Vo een totaal andere doelgroep en manier van lesgeven.
zzonnetje schreef:
24-11-2018 19:15
Ik met 12 tot 18 jarigen. Maar problematiek blijft denk ik grotendeels hetzelfde. Doe het nu sinds de zomervakantie en vind het steeds leuker worden. Na 18 jaar Nederlands in Vo een totaal andere doelgroep en manier van lesgeven.
De problemen zijn vergelijkbaar inderdaad. Fysiek scheelt het wel als ze met het meubilair gaan gooien. Liever een achtjarige die dreigt met een stoel te gaan gooien dan een sterke vent van achttien.
24-11-2018 15:26
Jij leest alleen wat je wil lezen.
Nee hoor, heeft alles met mindset te maken.
24-11-2018 15:51
Klopt, dat hanteer ik ook. Alleen is deze jongen niet vatbaar voor normale communicatie. Hij blijft elke les zuigen, geef je hem een compliment praat hij je na. Heel apart.
Je hebt echt nog geen seconde bedacht dat hij misschien helemaal nooit geleerd heeft een compliment te ontvangen, maar heel goed geleerd heeft negatieve correcties te ontvangen?
Bijzonder.
Nemaìn’ schreef:
24-11-2018 19:26
Je hebt echt nog geen seconde bedacht dat hij misschien helemaal nooit geleerd heeft een compliment te ontvangen, maar heel goed geleerd heeft negatieve correcties te ontvangen?
Bijzonder.
Dat staat niet in SOM...
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Niet alles gelezen, maar de combinatie eerstegraads met mvt zegt mij dat je een universitaire ba en ma hebt en daarna nog een educatieve ma hebt gedaan? Zo ja; dan ben je in eerte instantie breed opgeleid, vertalen, bedrijfsleven, uitgeverij ... Heb ik ook allemaal gedaan voor ik het onderwijs in ging (mbo, ook een mvt). Voor mij is dit kloppend. Als dat het voor jou niet is, kijk eens naar vacatures waarin de taal die je gestudeerd hebt van pas komt. Wellicht vind je iets ...
lola29 schreef:
24-11-2018 18:45
Ik ben na m'n talenstudie de IT in gegaan. Onderwijs heeft me nooit getrokken, technisch complexe zaken uitvlooien en mensen met ogenschijnlijk tegenstrijdige belangen bij elkaar brengen wel.
Ik dacht dat ik op een ander topic reageerde, maar zie nu dat er twee topics zijn samengevoegd.

Wat wil je precies weten TO?

TO, nu ik je hier zo lees, zou ik je willen adviseren om de tips die hier zijn gegeven, ter harte te nemen. Ik werk weliswaar niet in het onderwijs, maar ook in mijn vakgebied heb ik vaak te maken met complexe situaties tussen mensen. Tegenstrijdige belangen, onduidelijke situaties, mensen die hun dag niet hebben, of eigen motieven...het lijkt hier soms net een middelbare school 😊

Wat waren tijdens je studie de vakken of vaardigheden waar je energie van kreeg? Zat je meer in de literatuurhoek, of had je ook wat met taalkunde? In dat laatste geval zou je je wellicht kunnen laten omscholen tot tester of zelfs developer. Dan kun je wat meer solo aan de slag, in een meer logisch/analytische omgeving.
Nemaìn’ schreef:
24-11-2018 10:05
Waarschijnlijk om de zorgklassen van 8 te kunnen bekostigen.
Nee, niet eens. Die zorgklassen zijn er pas een paar jaar. En de leerlingaantallen zijn daarvoor al steeds verder opgevoerd.
vitamined schreef:
24-11-2018 20:16
Nee, niet eens. Die zorgklassen zijn er pas een paar jaar. En de leerlingaantallen zijn daarvoor al steeds verder opgevoerd.
Hebben die klassen dan wel een TOA?
24-11-2018 17:08
Oh, ik heb hele gestructuteerde, heldere lessen en heb ook leerdoelen netjes op de powerpoint. En ze hebben ook werk dat ze erna kunnen doen, lezen of huiswerk. Feir is dat deze klas niet werkt, ook niet bij anderen. Dat is de norm en de grootste zuigers bepalen die. Maar goed, er zijn ook klassen waarin dat wel goed gaat. Ik focus mij te erg op de etters merk ik. Te weinig op de lieve kinderen. Neem het ook persoonlijk.
Dan pas je je lessen aan, speciaal voor ‘die ene’ klas. Ik doe dit werk al 15 jaar en ik heb iedere drie schooljaren wel ‘die ene’ klas. En die kost bovengemiddeld veel energie. Maar maak er een uitdaging van. Zorg dat de energie die je steekt in ‘die ene’ klas ook ten goede komt van de andere klassen.

Ik heb dit jaar vier examenklassen. Drie clusters lopen op rolletjes en het vierde cluster... nou ja, daar gaat niets vanzelf. Dan zit ik inderdaad drie avonden en een hele zondag aan lesvoorbereiding alsof ik een eerstejaars docent ben. En mijn drie brave clusters krijgen ook die lessen met alles erop en eraan. En zijn tevens de clusters die iedere opening voor rotzooi trappen, iedere minuut die teveel vrije ruimte biedt, eruit halen. Dus als cluster nummer vier aan de beurt is, heb ik iedere seconde tijd om gedrag in de gaten te houden omdat ik die les geblinddoekt met de handen op de rug vastgebonden kan geven. En de leerlingen in ‘dat ene cluster’ die vooruit gaan, die deel ik in overleg met de roostermaker soms in bij een parallelklas. Zodat zij ook vaardigheden kunnen oefenen die in hun eigen cluster niet kunnen. Zij hoeven niet te lijden onder een paar medeleerlingen die hun fatsoen in het kluisje hebben laten liggen.

Je moet de leerlingen die wel doen wat ze moeten doen en gewoon af en toe de puberitus hebben niet bezien als stoelvulling of buffers. Die moeten vooruit, dat is jouw taak. De leerlingen die niet willen moeten ervaren welke consequenties dat heeft (PTA niet kunnen afsluiten want geen vaardigheden voldaan). En als je heel erg je best doet om 85% van mijn aandacht in een lesuur te absorberen, dan zal ik je moeten uitnodigen om een uur terug te komen voor mijn onverdeelde aandacht. En dat kan heel akward zijn, een heel uur proberen vuil te kijken naar mevrouw Lemoos. Vooral als mevrouw Lemoos ook nog eens met je ouders aan de telefoon heeft gehangen dat je toch echt wat bijles nodig hebt en daarmee ook nog je ‘dat wijf heeft de pik op mij, moet alweer nakomen’ defense onderuit haalt. Soms komt er na drie van dat soort middagen een aap uit de mouw. Soms weten ze zelf niet waarom ze het doen. In het eerste geval ga je verder aan de slag met hen. In het tweede geval gaan ze na vier extra uurtjes vanzelf uit ellende hun boeken meenemen om iets te doen. Dat vuil kijken kun je maar zolang doen. En in dat uur had je ook vakken kunnen vullen en centjes verdienen of wat chillen. Dus dan voorkom je dat soort bijlesuurtjes.

En heel soms houden ze het een maand vol. Inclusief vuil kijken. En dan gaat de rest hen links en rechts voorbij en dringt de noodzaak tot hen door. En dan vind ik het prima om samen met hen de brokstukken op te rapen en een goede planning te maken. Zoals ik al eerder schreef, nieuwe ronde nieuwe kansen.

En dit alles binnen duidelijke grenzen. K@twijf, k-ho*r e.a. is exit. En je komt er pas weer in als dat is afgehandeld. Kunnen ouders op de kop gaan staan, de rector staan te zeikschroeven met een ingelaste beoordeling, I don’t care. Mijn team doet niet aan ellenlange rondjes ‘slachtofferhulp’ over die zware klas. Plan van aanpak maken en vooruit met de geit.
Als puntje bij paaltje komt vinden de leerlingen mevrouw Lemoos van tijd tot tijd een enorm zeikw**f maar geven haar wel de hoogste cijfers op leerlingenquetes. En steken ze al jaren boven het landelijk gemiddelde met hun CE cijfers. Dat is niet omdat ik zo’n ontzettend goede pedagoog ben of puberfluisteraar. Maar omdat ik waar maak wat ik zeg, duidelijk afbaken hoever je je onvrede kunt uiten en wat ik van je verwacht. En dat is voor pubers heel rustgevend voorspelbaar en dus veilig. En geen moer aan om wat te lopen provoceren om te provoceren omdat je de reacties kunt uittekenen. Provoceer je wel, dan heb je dus ergens behoefte aan aandacht om de een of andere reden. JIJ bepaalt de norm! Niet de puberella op het hoogtepunt van haar puberteit. Zij overziet de gevolgen niet, jij wel.
Weet je Katharine, overal waar je na deze baan gaat werken, daarin neem je jezelf mee. En zoals je je nu uitdrukt en opstelt in dit topic, daar zullen ook niet alle nieuwe werkgevers/collega's van gediend zijn. Ik wens je veel succes.
lemoos2 schreef:
24-11-2018 23:23
Dan pas je je lessen aan, speciaal voor ‘die ene’ klas. Ik doe dit werk al 15 jaar en ik heb iedere drie schooljaren wel ‘die ene’ klas. En die kost bovengemiddeld veel energie. Maar maak er een uitdaging van. Zorg dat de energie die je steekt in ‘die ene’ klas ook ten goede komt van de andere klassen.

Ik heb dit jaar vier examenklassen. Drie clusters lopen op rolletjes en het vierde cluster... nou ja, daar gaat niets vanzelf. Dan zit ik inderdaad drie avonden en een hele zondag aan lesvoorbereiding alsof ik een eerstejaars docent ben. En mijn drie brave clusters krijgen ook die lessen met alles erop en eraan. En zijn tevens de clusters die iedere opening voor rotzooi trappen, iedere minuut die teveel vrije ruimte biedt, eruit halen. Dus als cluster nummer vier aan de beurt is, heb ik iedere seconde tijd om gedrag in de gaten te houden omdat ik die les geblinddoekt met de handen op de rug vastgebonden kan geven. En de leerlingen in ‘dat ene cluster’ die vooruit gaan, die deel ik in overleg met de roostermaker soms in bij een parallelklas. Zodat zij ook vaardigheden kunnen oefenen die in hun eigen cluster niet kunnen. Zij hoeven niet te lijden onder een paar medeleerlingen die hun fatsoen in het kluisje hebben laten liggen.

Je moet de leerlingen die wel doen wat ze moeten doen en gewoon af en toe de puberitus hebben niet bezien als stoelvulling of buffers. Die moeten vooruit, dat is jouw taak. De leerlingen die niet willen moeten ervaren welke consequenties dat heeft (PTA niet kunnen afsluiten want geen vaardigheden voldaan). En als je heel erg je best doet om 85% van mijn aandacht in een lesuur te absorberen, dan zal ik je moeten uitnodigen om een uur terug te komen voor mijn onverdeelde aandacht. En dat kan heel akward zijn, een heel uur proberen vuil te kijken naar mevrouw Lemoos. Vooral als mevrouw Lemoos ook nog eens met je ouders aan de telefoon heeft gehangen dat je toch echt wat bijles nodig hebt en daarmee ook nog je ‘dat wijf heeft de pik op mij, moet alweer nakomen’ defense onderuit haalt. Soms komt er na drie van dat soort middagen een aap uit de mouw. Soms weten ze zelf niet waarom ze het doen. In het eerste geval ga je verder aan de slag met hen. In het tweede geval gaan ze na vier extra uurtjes vanzelf uit ellende hun boeken meenemen om iets te doen. Dat vuil kijken kun je maar zolang doen. En in dat uur had je ook vakken kunnen vullen en centjes verdienen of wat chillen. Dus dan voorkom je dat soort bijlesuurtjes.

En heel soms houden ze het een maand vol. Inclusief vuil kijken. En dan gaat de rest hen links en rechts voorbij en dringt de noodzaak tot hen door. En dan vind ik het prima om samen met hen de brokstukken op te rapen en een goede planning te maken. Zoals ik al eerder schreef, nieuwe ronde nieuwe kansen.

En dit alles binnen duidelijke grenzen. K@twijf, k-ho*r e.a. is exit. En je komt er pas weer in als dat is afgehandeld. Kunnen ouders op de kop gaan staan, de rector staan te zeikschroeven met een ingelaste beoordeling, I don’t care. Mijn team doet niet aan ellenlange rondjes ‘slachtofferhulp’ over die zware klas. Plan van aanpak maken en vooruit met de geit.
Als puntje bij paaltje komt vinden de leerlingen mevrouw Lemoos van tijd tot tijd een enorm zeikw**f maar geven haar wel de hoogste cijfers op leerlingenquetes. En steken ze al jaren boven het landelijk gemiddelde met hun CE cijfers. Dat is niet omdat ik zo’n ontzettend goede pedagoog ben of puberfluisteraar. Maar omdat ik waar maak wat ik zeg, duidelijk afbaken hoever je je onvrede kunt uiten en wat ik van je verwacht. En dat is voor pubers heel rustgevend voorspelbaar en dus veilig. En geen moer aan om wat te lopen provoceren om te provoceren omdat je de reacties kunt uittekenen. Provoceer je wel, dan heb je dus ergens behoefte aan aandacht om de een of andere reden. JIJ bepaalt de norm! Niet de puberella op het hoogtepunt van haar puberteit. Zij overziet de gevolgen niet, jij wel.
Hele leerzame post, dank je! Ik ga er later nog op in.
Want je had zelf nog niet kunnen bedenken dat je meer energie in die klas vol etters moest steken?
Hoe is het contact met je collega’s? Wij hebben het ontzettend leuk samen, dat geeft ook energie. Heb je een kutdag gehad en je kunt er met zn allen smakelijk om lachen en even je frustratie kwijt ga je toch anders naar huis.
24-11-2018 17:08
Oh, ik heb hele gestructuteerde, heldere lessen en heb ook leerdoelen netjes op de powerpoint. En ze hebben ook werk dat ze erna kunnen doen, lezen of huiswerk. Feir is dat deze klas niet werkt, ook niet bij anderen. Dat is de norm en de grootste zuigers bepalen die. Maar goed, er zijn ook klassen waarin dat wel goed gaat. Ik focus mij te erg op de etters merk ik. Te weinig op de lieve kinderen. Neem het ook persoonlijk.
Je werkt met mensen en dan is het niet one-size-fits-all. Dat is niet specifiek voor het onderwijs. Je kunt een prima sales pitch hebben die bij de ene klant een megadeal opleverde en elders opgetrokken schouders. Precies hetzelfde. Iedere groep heeft een andere dynamiek en daar moet je het verhaal op aanpassen.
Ik begrijp helemaal niks meer van dit topic.
TO, wil je nou weg uit het onderwijs, tips om met lastige leerlingen om te gaan of is het iets anders? Je gaat van links naar rechts en weer terug. Het ene moment wil je alleen maar ervaringen van mensen die het onderwijs hebben verlaten en het volgende moment reageer je alleen op Posts die over het onderwijs zelf gaan.
Wat wil je?
Ik weet het zelf niet goed multomap. Allebei denk ik.

Contact met collega's is goed, gelukkig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven