Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Hoi Madrid

Een tunnel hebben ze ook haha. De jongste van 6 maanden komt nog niet buiten, de balletjes moeten nog en meestal start ik in het voorjaar met de deur open onder begeleiding. Het is nu te koud voor het geval hij uit koers raakt en ook wonen 2 deuren verder 3 Pitbulls die wel zin hebben in een hapje. De rest van de katten is hiervan goed op de hoogte en komen daar niet. Die van een jaar maakt een klein rondje en komt dan weer thuis vanwege de kou. Mijn 4 jarige is wel langer buiten en de vijfjarige is een "wilde" schuwe poes. Zij raakt in paniek bij een dichte deur en komt daarom alleen in de zomer buiten.

Wel gek inderdaad van die buren het wekt geen vertrouwen. Net alsof ze het vergeten zijn.

Ik hoop ook dat je de kattenrails lange tijd niet nodig zult hebben. Laat maar lekker verstoffen.
miekemv schreef:
25-11-2018 08:59
Hoi Madrid

Een tunnel hebben ze ook haha. De jongste van 6 maanden komt nog niet buiten, de balletjes moeten nog en meestal start ik in het voorjaar met de deur open onder begeleiding. Het is nu te koud voor het geval hij uit koers raakt en ook wonen 2 deuren verder 3 Pitbulls die wel zin hebben in een hapje. De rest van de katten is hiervan goed op de hoogte en komen daar niet. Die van een jaar maakt een klein rondje en komt dan weer thuis vanwege de kou. Mijn 4 jarige is wel langer buiten en de vijfjarige is een "wilde" schuwe poes. Zij raakt in paniek bij een dichte deur en komt daarom alleen in de zomer buiten.

Wel gek inderdaad van die buren het wekt geen vertrouwen. Net alsof ze het vergeten zijn.

Ik hoop ook dat je de kattenrails lange tijd niet nodig zult hebben. Laat maar lekker verstoffen.
Ah vandaar. Ja logisch dat je op let met die pitbulls. Dat zou ik ook niks vinden. Jij hebt ook geen luikje he? Op zich wel fijn, kan je zelf bepalen of ze wel of niet binnen zijn. Ik zou het niks vinden als mijn kat de halve nacht zou gaan zwerven. Al zou hij dat toch niet doen hoor, hij valt met dit weer rond acht uur s'avonds al half in slaap.
Mijne kan nu trouwens wel met de honden van beneden overweg, hij valt ze niet meer aan. Het gaat nu eindelijk goed als ze elkaar toevallig tegenkomen. Dat schept wel vertrouwen.

Ja mijn buurmeisje is zwanger dus misschien was er wat en moesten ze met spoed naar het ziekenhuis of ergens anders heen en zijn ze het toen vergeten of zo. Dat is het enige dat ik kan bedenken. Of ze hebben er gewoon niet aan gedacht. Dat kan ook. Ik vond het geen fijn gevoel in elk geval.
Ik heb er sowieso een hekel aan om hem zo lang alleen te moeten laten, maar normaal komt mijn moeder dan langs, maar ja met haar was ik nu weg. Ik zal wel een pietlut zijn maar ik vind het maar niks om zo lang bij hem vandaan te zijn.

Dat laserlampje van mij met die muis is misschien wel leuk voor jouw katten, is ook wit licht ipv rood. Misschien kan je dat eens proberen.

Ik vraag me trouwens zo vaak af hoe oud mijn kat is. Ik heb echt geen idee. Hij is geen jonge kat, dat kan bijna niet met zijn luie inborst. Ik denk een jaar of 8. Zijn vorige eigenaren dachten dat hij 8 was dus ik heb hem op 24 december zijn verjaardag laten vieren vorig jaar. Toen werd hij 9. Maar hoe oud hij werkelijk is, geen flauw idee. Ik hoop jonger dan gaat hij hopelijk nog lekker lang mee.
Nee geen kattenluikje, ik huur. En zonder chip zou het ook erg druk worden met alle buurtkatten die bij mij naar binnen willen. Vier keer chip lijkt me erg prijzig.

Leeftijden schatten is erg moeilijk. Een dierenarts kan het nog enigszins schatten op gebit maar dat is ook een ruwe schatting.

Nou klein drama hier de Catsmeow struikelde ik over en nu is de bovenkant afgebroken. De jongste miauwt 'zet hem aan graag' en tikt tegen het stilstaande staartje aan. De reserve was ook al niet meer al te best. Ik ga morgen maar een nieuwe halen dan.

Over de laser, is daar informatie over bekend dat een wit lichtje minder snel epileptie oproept dan een rood lichtje?
O mazzel voor de jongste. De Big Bazar ( ipv Bazaar) is open vanaf 13.00 uur lees ik net. Hopelijk is er nog voorraad want het is ook nog eens 20 km rijden.
Een tunnel is misschien ook wel een leuk idee. Nog even en m'n hele kamer is een speeltuin haha. Vroeger kocht ik ook vaak speelgoed maar altijd voor niks. Een touwtje vonden ze nog het leukst. Een laserlampje (rood) vindt hij ook heel leuk maar ik lees hier iets over epilepsie dus dat durf ik nu niet meer.

Het melken is echt extreem hoor. Hij doet het zelfs met z'n voetjes in de lucht. Ik had ook iets over genegenheid gelezen maar hij doet het bij iedereen. Gisteren kwam m'n broer langs met m'n nichtje en hij begon meteen ook al kent hij ze niet dus weg was het compliment :-D

Ik heb 'm 1x horen niezen nu dus hopelijk wordt het niet erger.

Vanmiddag wel weer een moeilijk moment. M'n man wou F1 zien dus ik ging boven op bed wat Netflixen aangezien ik nergens zin in had. Normaal ging Poes altijd mee en daar was dan dat lege plekje op bed. Kat mag nog niet mee naar boven. M'n katten hebben eigenlijk nooit naar boven gemogen maar bij Poes is dat er langzaam in ingeslopen. Er was niet veel wat Poes niet mocht :-)
Doubletree20 schreef:
25-11-2018 16:37
Een tunnel is misschien ook wel een leuk idee. Nog even en m'n hele kamer is een speeltuin haha. Vroeger kocht ik ook vaak speelgoed maar altijd voor niks. Een touwtje vonden ze nog het leukst. Een laserlampje (rood) vindt hij ook heel leuk maar ik lees hier iets over epilepsie dus dat durf ik nu niet meer.

Het melken is echt extreem hoor. Hij doet het zelfs met z'n voetjes in de lucht. Ik had ook iets over genegenheid gelezen maar hij doet het bij iedereen. Gisteren kwam m'n broer langs met m'n nichtje en hij begon meteen ook al kent hij ze niet dus weg was het compliment :-D

Ik heb 'm 1x horen niezen nu dus hopelijk wordt het niet erger.

Vanmiddag wel weer een moeilijk moment. M'n man wou F1 zien dus ik ging boven op bed wat Netflixen aangezien ik nergens zin in had. Normaal ging Poes altijd mee en daar was dan dat lege plekje op bed. Kat mag nog niet mee naar boven. M'n katten hebben eigenlijk nooit naar boven gemogen maar bij Poes is dat er langzaam in ingeslopen. Er was niet veel wat Poes niet mocht :-)
Ach gossie, met alle vier pootjes in de lucht. Ik zie het helemaal voor me. Nogal confronterend een lege plek, ik hoop voor jou dat hij snel wordt opgevuld. Niks gezelliger dan knus samen liefde en gezelligheid delen.

Voor de Catsmeow ben ik voor niks in de auto gestapt, hij was uitverkocht. Hij is voor mij besteld maar het was niet zeker of hij dinsdag dan binnen is. Ik ga morgen bellen naar een ander filiaal of hij daar nog is. Nog verder weg maar jongste is echt verslaafd dus moet ik het er maar voor over hebben.
Alle reacties Link kopieren
Kan dat extreem melken ook niet een uiting van stress zijn het is toch een enorme overgang voor het diertje.

Ik heb Hier Ikea tunnels die kan oneindig aan elkaar binnen
derooiekater schreef:
25-11-2018 17:16
Kan dat extreem melken ook niet een uiting van stress zijn het is toch een enorme overgang voor het diertje.

Ik heb Hier Ikea tunnels die kan oneindig aan elkaar binnen
Misschien stelt de beweging hem gerust?

Dat is ook mooi, een hele lange tunnel.
Welke regio, Mieke?
Ik heb hem vandaag gehaald, ze hadden er nog genoeg. Dank voor de tip. De kittens vinden het wel een geinig ding.

Een van onze kittens vindt het leuk om in de tunnel te gaan liggen en dat je de tunnel dan oppakt en er mee door de kamer gaat lopen en op en neer zwaaien.
Dan zie je zijn koppie en voorpootjes er net uitsteken en kijkt hij heel nieuwsgierig rond. Net of hij in de Efteling in een attractie zit.
Hij blijft dan heel rustig liggen, krijgt er geen genoeg van. Echt cute.
Mijn katten, vooral Pumuckl niest geregeld. Heeft echt wel eens niesbuien. Niet vaak hoor maar ik hoor hem elke dag wel een keer. Mogelijk door de stro omgeving in de stal. Zijn neus is wel schoon en zijn ogen zijn ook schoon.
Miss-Pippilotta schreef:
25-11-2018 18:04
Welke regio, Mieke?
Ik heb hem vandaag gehaald, ze hadden er nog genoeg. Dank voor de tip. De kittens vinden het wel een geinig ding.

Een van onze kittens vindt het leuk om in de tunnel te gaan liggen en dat je de tunnel dan oppakt en er mee door de kamer gaat lopen en op en neer zwaaien.
Dan zie je zijn koppie en voorpootjes er net uitsteken en kijkt hij heel nieuwsgierig rond. Net of hij in de Efteling in een attractie zit.
Hij blijft dan heel rustig liggen, krijgt er geen genoeg van. Echt cute.
Waar heb jij hem gehaald?
Wat grappig een kitten die het leuk vindt rondgedragen te worden. Ook altijd heel bijzonder hoe verschillend hun voorkeuren zijn zowel bij spelen als met eten en smaak.
iones schreef:
25-11-2018 19:08
Mijn katten, vooral Pumuckl niest geregeld. Heeft echt wel eens niesbuien. Niet vaak hoor maar ik hoor hem elke dag wel een keer. Mogelijk door de stro omgeving in de stal. Zijn neus is wel schoon en zijn ogen zijn ook schoon.
Kan evengoed het begin van niesziekte zijn. Als hij nog niet geent is dan helpt het om het alsnog te doen. Je zou het niet met regelmaat moeten horen.
Als hij wel geent is zou het weer over moeten gaan.
miekemv schreef:
25-11-2018 19:32
Kan evengoed het begin van niesziekte zijn. Als hij nog niet geent is dan helpt het om het alsnog te doen. Je zou het niet met regelmaat moeten horen.
Als hij wel geent is zou het weer over moeten gaan.
Hoeft niet ook met enting kan het niesziekte zijn. Kleine rooie is geënt maar heeft toch niesziekte.
derooiekater schreef:
25-11-2018 22:08
Hoeft niet ook met enting kan het niesziekte zijn. Kleine rooie is geënt maar heeft toch niesziekte.
Ja dat bedoelde ik ook met als hij geent is zou het weer over moeten gaan.

De jongste hier nieste ook toen ik hem had opgehaald. Behalve dat mijn gezicht dan helemaal nat was in een keer had hij geen ziekteverschijnselen zoals vieze oogjes of gele snot. Na een enting ging het vrij snel weg. In het verleden ook wel eens gehad met een nieuwe kitten. Van zelf ging het nooit over, het niezen.
Bij die van jou is het chronisch maar ik fenk dan altijd dat ze dan al een stevige niesziekte hebben doorgemaakt. Of klopt dat niet?
Mijn schuwe poes is net hersteld van een zware niesziekte. Bij haar vraag ik me af of het bij stress ook weer komt opzetten.
Heb nog even gezocht op oorzaken van chronische niesziekte en dan lees ik dat over het algemeen een Herpesvirus veroorzaker is en een ineffectief afweersysteem, echter kom ik ook tegen dat je met de eerste symptomen van niesziekte naar een dierenarts moet gaan om te voorkomen dat het chronisch wordt.
Volgens het dierenasiel had Kat niesziekte toen ze op straat gevonden werd. Ze is hier heel lang herstellende van geweest (in het asiel) maar het is nu wel chronisch geworden. Opzich zou dit geen probleem moeten zijn en zou hij geen last moeten hebben, alleen in stress situaties zou het kunnen opspelen. Ik heb haar tot nu toe 1x horen niezen. Geef nu ook L-lysine dus hopelijk houdt dat zijn weerstand wat omhoog.

Ik geloof dat ik nu al naar de DA met hem kan, grrr. Ik vermoed oormijt. Hij krauwt best veel en ik keek eens in zijn oren en deze zien best vuil. Vanmiddag even het asiel bellen.

Iones, ik zou toch even de DA bellen hoor. Volgens mij is dat niet normaal een kat die iedere dag niest?
@mieke klopt kleine rooie heeft als kitten een heftige aanval gehad waarbij die op is genomen bij de dierenarts. Hij is wel geënt alleen zal het nooit over gaan.

Dubbel ik zou het dierenasiel bellen dan kan je op hun kosten naar de dierenarts gaan als je oormijt vermoed. Hier kan dat wel of je kan terug naar het asiel komen waar de dierenarts aanwezig is.

Hier staan de nu beide op de L-Lysine want de oudste is herstellende van een blaasontsteking. Ga pas na oud en nieuw weer afbouwen en stopweek inlassen.
derooiekater schreef:
26-11-2018 08:17
@mieke klopt kleine rooie heeft als kitten een heftige aanval gehad waarbij die op is genomen bij de dierenarts. Hij is wel geënt alleen zal het nooit over gaan.

Dubbel ik zou het dierenasiel bellen dan kan je op hun kosten naar de dierenarts gaan als je oormijt vermoed. Hier kan dat wel of je kan terug naar het asiel komen waar de dierenarts aanwezig is.

Hier staan de nu beide op de L-Lysine want de oudste is herstellende van een blaasontsteking. Ga pas na oud en nieuw weer afbouwen en stopweek inlassen.
Dat klopt, binnen 2 weken mag je op kosten van het asiel naar de DA. Ik ga dan wel eerst het asiel bellen voor ik een afspraak met de DA maak. Hun werken samen met een bepaalde DA dus ik weet al dat ik daar naar toe moet.
Wat een teleurstelling ik naar het verder weggelegen filiaal. Meerdere dozen met de Catsmeow dus helemaal blij. Zie ik vervolgens dat van verschillende de plakbandjes los zijn. Ik dacht ze zijn toch niet kapot weer terug gezet of zo? Ik heb eentje uitgezocht waarvan het plakband vastzat en de doos ongeopend. En je raad het al, ook die ik meegenomen heb werkt niet. Zwaar bromgeluid en weinig draaiend staartje. Kat was helemaal blij toen hij zag wat ik uit de doos haalde. Nu weer zwaar zwaar teleurgesteld en ik ook :@
Nah, wat stom Mieke. Kun je je kat nog niet blijmaken :(

Doubletree, gelukkig is oormijt makkelijk te verhelpen. De onze had het ook, vermoedelijk nog uit de opvang. Een keer druppelen (met stronghold meen ik) en het was zo weg.
Klopt. Ik heb mijn katten ook met stronghold behandeld omdat ze oormijt hadden. Waren ze gelijk van de vlooien en wormen af.
Mieke dat is ook mijn nacht merrie dat er straks niet meer aan te komen is.
miekemv schreef:
26-11-2018 14:47
Wat een teleurstelling ik naar het verder weggelegen filiaal. Meerdere dozen met de Catsmeow dus helemaal blij. Zie ik vervolgens dat van verschillende de plakbandjes los zijn. Ik dacht ze zijn toch niet kapot weer terug gezet of zo? Ik heb eentje uitgezocht waarvan het plakband vastzat en de doos ongeopend. En je raad het al, ook die ik meegenomen heb werkt niet. Zwaar bromgeluid en weinig draaiend staartje. Kat was helemaal blij toen hij zag wat ik uit de doos haalde. Nu weer zwaar zwaar teleurgesteld en ik ook :@
Ik heb er vanmorgen ook eentje gekocht en de mijne draait voor geen meter als dat zeiltje erop zit. :"-( Misschien dat het aan de batterijen ligt. Dat waren de enige grote die ik nog had en het kan zijn dat ze al gebruikt waren. Morgen maar even een nieuw setje halen.

Maar het kan ook weer gewoon een miskleun geweest zijn. Ik heb over het algemeen nogal het talent precies de kapotte barrels tussen alle goeie dozen op de plank uit te kiezen. :'-(
Poes had ook wel eens oormijt maar toen moest ik echt 1 of 2x per dag iets in haar oren smeren. (Surolan) 1x behandelen met Stronghold lijkt me makkelijker dus ik hoop dat dat voldoende is!
derooiekater schreef:
26-11-2018 17:44
Mieke dat is ook mijn nacht merrie dat er straks niet meer aan te komen is.
Op Ali stikt het ervan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven