Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Alle reacties Link kopieren
Miclousat schreef:
28-11-2018 19:58
Ik zoek tips voor een goede krabpaal die wat langer meegaat. Ik heb twee katten die erg graag in hun krabpaal hangen en deze ook binnen de kortste keren slopen. De vorige is 5 weken meegegaan en die ik nu heb is ook al aardig gesloopt. En die staat er nu ongeveer 6 weken. Ze krabben allebei ook op dezelfde hoogte dus dan gaat het slopen nog sneller. Of misschien twee neerzetten?
Ik zou kijken voor palen met extra dikke stam
Tickel schreef:
28-11-2018 19:43
Deze lijst is van deze maand.

https://www.dekattensite.nl/alles-over- ... e-planten/
Daar staan volop planten in die sowieso giftig zijn, ook voor de mens.
Miclousat schreef:
Ik zoek tips voor een goede krabpaal die wat langer meegaat. Ik heb twee katten die erg graag in hun krabpaal hangen en deze ook binnen de kortste keren slopen. De vorige is 5 weken meegegaan en die ik nu heb is ook al aardig gesloopt. En die staat er nu ongeveer 6 weken. Ze krabben allebei ook op dezelfde hoogte dus dan gaat het slopen nog sneller. Of misschien twee neerzetten?
Misschien is een krabton een idee... en meerdere krabopties kan ook geen kwaad.
Miclousat schreef:
Kijk even op een website waar je zelf een paal kunt samenstellen. Die palen kun je dan makkelijk vervangen.
Ik had er eentje van Zooplus met dunne palen, die heb ik vervangen voor dikkere. Ook nog een extra mandje gekocht.
Je kunt ook de huidige paal vervangen, die verkopen ze ook los.
Wat voor een soort paal heb je?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Cateautje schreef:
28-11-2018 20:18
Ja? Dat is toch de bedoeling van die lijst? Het is een lijst met giftige planten.
Ik snap je commentaar niet.
Cateautje schreef:
28-11-2018 20:18
Dus ze hoeven niet op een lijst voor katten? Of bedoel je dat niet?

Op zich is de kans kleiner dat wij eraan knabbelen dan een kat natuurlijk.
Mijn katten hebben tot dusver niets aan de planten gedaan en ik heb er nogal wat. Maar ze moeten er dan ook van af blijven. Ik zoek nog steeds naar een waterpistool, en anders gebruik ik de vliegenmepper wel. Ze moeten zich gewoon gedragen, net als de honden dat ook moeten.

En er komen hier gewoon twee (kunst) kerstbomen, net zoals altijd. Maar er komt ook een nieuwe deur voor de keuken want daar wil ik ze niet meer hebben zonder toezicht. Ze weten dat ze niet op de aanrecht mogen komen maar achter je rug om doen ze het toch. En ze mogen überhaupt niet binnen zijn als we weg zijn en s'nachts ook niet.

Maar met oud en nieuw hou ik ze 's nachts wel binnen, maar dan moeten ze in de hal blijven, daar kunnen ze niet zoveel uitvreten.
De vliegenmepper? :O
Er is hier maar 1 van de 4 die dat doet en dat komt omdat hij dat kennelijk wel mocht daar waar hij vandaan komt. Hij wordt gewoon bij zijn kladden gepakt en op de grond gezet. En belangrijk geen eten achterlaten als eentje die neiging heeft zodat het aanrecht niet geassocieerd wordt met eten.
Tickel schreef:
28-11-2018 21:54
Ja? Dat is toch de bedoeling van die lijst? Het is een lijst met giftige planten.
Ik snap je commentaar niet.
Het is geen commentaar, het is een observatie.
Een waterpistool een vliegenmepper :mad: ik kan hier echt boos om worden en zal maar niet alles schrijven wat ik nu denk.....
Die vliegenmepper snap ik ook niet. Mep je dan je katten hiermee?

Ik merk wel dat ik het lastig vind om iets af te leren. Ik ben zo verwend met brave katten dat ik er nu achter kom dat ik eigenlijk niet weet hoe ik moet opvoeden haha. Hoe leer ik bijvoorbeeld het beste af dat m'n hand geen speelgoed is? Soms is die zo fanatiek aan het spelen dat tie m'n hand als speelgoed ziet. Niet kwaad bedoeld uiteraard maar hij moet wel leren dat het niet de bedoeling is.
Wat ik bij mijn kat doe Doubletree is met mijn vingers knippen. Dan weet hij dat hij iets doet wat hij niet mag. Dat heb ik hem snel aangeleerd toen ik hem kreeg.
In zijn nekvel grijpen, vliegenmeppers en waterpistolen vind ik wat ver gaan. Plantenspuit kan werken maar vind ik eigenlijk ook niks. En mijne vind water leuk. Hij gaat ook met me mee onder de douche. Dus vingers knippen is hier het enige dat werkt, alhoewel als hij erg speels is en mijn hand te pakken heeft krijg ik hem er ook lastig vanaf hoor.

Maar goed meestal luistert hij best wel goed.

Ik ga vanmiddag de kerstboom neerzetten, ben benieuwd wat hij ermee gaat doen. Ik vermoed niks, net als vorig jaar. :proud:

Hier staan nu 2 van die kerststerren in huis, een orchidee en een vetplantje. Maar hij kijkt er nooit naar om. Zou hier ook best een giftige plant neer kunnen zetten, hij vind dat toch totaal niet boeiend.

Oh ik lees net dat kerststerren dus giftig zijn voor katten. Nou ja die gok durf ik wel te wagen. Ze staan op hoge tafeltjes en mijn kat klimt of springt nooit ergens op. Die ene gooi ik straks weg want die is toch al overleden. Planten overleven nooit zo lang bij mij.
Doubletree20 schreef:
29-11-2018 08:39
Die vliegenmepper snap ik ook niet. Mep je dan je katten hiermee?

Ik merk wel dat ik het lastig vind om iets af te leren. Ik ben zo verwend met brave katten dat ik er nu achter kom dat ik eigenlijk niet weet hoe ik moet opvoeden haha. Hoe leer ik bijvoorbeeld het beste af dat m'n hand geen speelgoed is? Soms is die zo fanatiek aan het spelen dat tie m'n hand als speelgoed ziet. Niet kwaad bedoeld uiteraard maar hij moet wel leren dat het niet de bedoeling is.
Ik zei dan vrij hard nee of auw en hield mijn hand stil. Als ik nu nee + naam van kat roep dan stoppen ze met wat ze aan het doen zijn en niet mag.
Tickel schreef:
29-11-2018 09:16
Ik zei dan vrij hard nee of auw en hield mijn hand stil. Als ik nu nee + naam van kat roep dan stoppen ze met wat ze aan het doen zijn en niet mag.
Bedankt, dat ga ik eens proberen. Volgens mij heb ik ook ooit eens gehoord dat je de kat daarna even moet negeren?
Madrid87 schreef:
29-11-2018 09:01
Wat ik bij mijn kat doe Doubletree is met mijn vingers knippen. Dan weet hij dat hij iets doet wat hij niet mag. Dat heb ik hem snel aangeleerd toen ik hem kreeg.
In zijn nekvel grijpen, vliegenmeppers en waterpistolen vind ik wat ver gaan. Plantenspuit kan werken maar vind ik eigenlijk ook niks. En mijne vind water leuk. Hij gaat ook met me mee onder de douche. Dus vingers knippen is hier het enige dat werkt, alhoewel als hij erg speels is en mijn hand te pakken heeft krijg ik hem er ook lastig vanaf hoor.
Grappig! Maar bedoel je dat hij letterlijk mee onder de douche gaat of gewoon de badkamer in?
Moest trouwens aan mijn oude kat denken toen ik dit las. Vroeger in ons oude huis ging de kat standaard mee de badkamer in als ik ging douchen. De douchecabine lekte hier een beetje en dan ging hij braaf zitten wachten tot het eerste plasje zicht gevormd had en hij dit op kon likken.
Doubletree20 schreef:
29-11-2018 09:25
Grappig! Maar bedoel je dat hij letterlijk mee onder de douche gaat of gewoon de badkamer in?
Moest trouwens aan mijn oude kat denken toen ik dit las. Vroeger in ons oude huis ging de kat standaard mee de badkamer in als ik ging douchen. De douchecabine lekte hier een beetje en dan ging hij braaf zitten wachten tot het eerste plasje zicht gevormd had en hij dit op kon likken.
Ja letterlijk mee onder de straal. Geen idee waarom. Hij vind water lekker.
Dan staat hij tegen mijn been aan te knorren. Hij moet ook altijd mee als ik naar de wc ga. Hij vind het gezellig bij me te zijn.

Ik ga die kerststerren toch maar weggooien denk ik. Ik word er paranoide van ondanks dat ik weet dat de kans dat mijn kat eraan komt eigenlijk 0,0 is. Ik vertrouw mijn kat maar better safe than sorry.
Als we merken dat de kat 'wild' gaat doen bij het aaien zeggen we: 'handen zijn geen speelgoed, naam kat'. En dan je hand stil laten liggen en met je andere hand een speelgoedje pakken en verder spelen. Ik heb nog nooit een krab of beet gehad.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Ik geef ze meestal even wat anders te doen. Als je het niet cultiveert gaat het vanzelf over.
Geen lijfstraffen nee en water ook niet. Nekvel is helemaal not done.

Het speelse gebeuren gaat vanzelf over zoals een tik tegen een plant. Met een hond is dat anders , dan moet je veel meer bijsturen en opvoeden anders blijven ze het doen.
Doubletree20 schreef:
29-11-2018 09:22
Bedankt, dat ga ik eens proberen. Volgens mij heb ik ook ooit eens gehoord dat je de kat daarna even moet negeren?
Ik negeer ze niet als straf. Je kunt ze beter afleiden dan straffen.
Ik heb er wel eentje die heel erg lomp is en altijd op het aanrecht sprong toen hij jong was. Dus ook tijdens het koken.
Dat heb ik afgeleerd door een spuitbus met lucht (airduster). Nu hoef ik die spuitbus maar op de rand neer te zetten als ik denk dat hij het van plan is en weg is hij.
Wanneer de kleine in de gordijnen vliegt is dat tegenwoordig wel met een 'rede'. Of ze wil naar buiten of ze verveelt zich of ze ziet iets op het plafond. Bij dat laatste zie ik natuurlijk niets, maar zij gaat dan op onderzoek uit.
Bij haar naam + NEE kijkt ze me aan van 'oh ja' en klimt dan rustig naar beneden. Ik gooi dan met een speeltje of het hengeltje met veertjes om haar te belonen dat ze geluisterd heeft.
Ze zit wel minder in de gordijnen en we gaan zien of de les blijft hangen op latere leeftijd :A:
"I love not Man the less, but Nature more..."
Madrid87 schreef:
29-11-2018 09:31
Ja letterlijk mee onder de straal. Geen idee waarom. Hij vind water lekker.
Dan staat hij tegen mijn been aan te knorren. Hij moet ook altijd mee als ik naar de wc ga. Hij vind het gezellig bij me te zijn.

(...)

Wat schattig!
Bij de wc heb ik ook altijd wel één kat bij me, maar de douche vinden ze alleen achteraf leuk zodat ze de tegels kunnen aflikken :facepalm:
"I love not Man the less, but Nature more..."
PimPom schreef:
29-11-2018 14:03
Wat schattig!
Bij de wc heb ik ook altijd wel één kat bij me, maar de douche vinden ze alleen achteraf leuk zodat ze de tegels kunnen aflikken :facepalm:
Ja zit je op de wc verschijnt er een kattenpoot om de deur ver open te zetten.
Die van mij gaat ook mee naar de WC, wil ook graag in de wc kijken hoe alles wegspoelt en als ik de deur te goed heb dichtgedaan, dan wacht hij me op. Waar ik ook ben in huis, hij is daar ook.
Hij doet stoer en net alsof hij onafhankelijk is, maar het is een aanhankelijke kroelkont van de eerste orde.
Op dit moment zit hij klem tussen mijn rug en de stoel en vindt het blijkbaar geweldig.
Wat is dat toch, dat katten graag mee willen naar de wc. Ik heb er twee die graag toekijken. Bolle vindt water niet echt interessant, maar die kleine... ze staat nog net niet onder de douche, maar altijd wel mee. Water drinkt ze bij voorkeur uit de kraan. En het liefst met haar hele kop onder de straal.

En een kat straffen met waterspuit of vliegenmepper? Nee nee nee! Ik heb ooit ergens gehoord of gelezen dat katten een eeuwige hekel aan je kunnen krijgen als je ze slaat. Geen idee of dat zo is, slaan is m.i. uit den boze. Of het nou met een vliegenmepper is of met de hand. Of bij een hond of een kat. Van allebei handjes af.

Mijn ervaring is dat katten iets leren tot op zekere hoogte wel lukt. Mijn Bolle kan op commando zitten bijvoorbeeld. Gaat nergens over, maar was gewoon benieuwd, omdat iedereen riep dat je katten niets kunt leren. Iets afleren daarentegen... dat is wel een dingetje. Bij die van mij dan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven