Gedrag vriendin
dinsdag 27 november 2018 om 15:48
Momenteel merk ik dat ik het steeds moeilijker krijg met het gedrag van een goede vriendin. Graag hoor ik jullie mening/tips.
Vriendin is altijd al wispelturig geweest, en beetje roekeloos. Haar man is helaas precies zo en remt haar niet.
Ze wil ineens (vanuit het niets) grote beslissingen maken, en deelt dit dan mee alsof deze keuze echt doorgaat. Denk bijvoorbeeld aan ontslag nemen, verhuizen, op allerlei functies solliciteren, aanmelden voor pleegzorg, openstaan voor een zwangerschap, enzovoort.
Soms doet ze dingen ook echt, heel abrupt. Maar meestal zijn het "proefballonnetjes" die ze oplaat. Daarmee vraagt ze heel veel aandacht. De laatste tijd zit ze niet zo lekker in haar vel en wordt dit steeds meer. Ze belt bijvoorbeeld ineens, dat ze het huis te koop gaan zetten en naar andere kant van t land wil verhuizen. Alle vriendinnen hier in t dorp, familie, overstuur.
Iedereen heeft het erover. Een paar dagen later heeft vriendin t nergens meer over en als je er dan weer naar vraagt, zegt ze dat ze het toch maar niet doet. Later weer wel. Dan later weer niet, enz.
Dit gebeurd erg vaak, zeker wekelijks gooit ze weer een ballonnetje op. Nu wil ze ineens een paard gaan kopen. Wedden dat het niet doorgaat? Volgende week kan het zomaar wat anders zijn.
Ik merk dat ik dit erg irritant begin te vinden omdat ze met dit gedrag erg veel aandacht vraagt in de meeste gevallen kiest ze uiteindelijk helemaal niet voor hetgeen wat ze steeds aan haalt. Wel moet ik het elke keer aanhoren en serieus nemen.
Toen ze bijvoorbeeld een pleegkind wilde en benoemde dat ze zich binnenkort zou inschrijven voor het pleegzorgtraject, heb ik gevraagd hoe dat zit met een eventueel eigen kind, want ze wil ook weer zwanger worden(heeft nu 2 zoontjes). En of ze de voorwaarden heeft gelezen, hoe oud je moet zijn als stel, waar je aan moet voldoen, enzovoorts. Dit bleek natuurlijk niet het geval, het was weer een kreet zonder erover te hebben nagedacht, zich te hebben verdiept. Door mijn kritische toon tijdens deze vragen was ze erg kwaad en voelde ze zich niet serieus genomen. Ze wil dus wél graag serieus genomen worden maar gedraagt zich hier niet naar. Ik weet niet wat ik hiermee moet. Ik denk dat het een signaal is dat ze afgeeft omdat ze op het moment gewoon niet lekker in vel zit. Het is verder een erg leuke vriendin, we kennen elkaar al 20 jaar en wonen bij elkaar om de hoek. Ze kan goed luisteren en is een echte schat maar dit gedrag dat er altijd al wel is, maar op het moment erg toeneemt vind ik super irritant.
Feedback staat ze niet voor open, ze zegt dat ze het op t moment dat ze het zegt, écht meent.
Vriendin is altijd al wispelturig geweest, en beetje roekeloos. Haar man is helaas precies zo en remt haar niet.
Ze wil ineens (vanuit het niets) grote beslissingen maken, en deelt dit dan mee alsof deze keuze echt doorgaat. Denk bijvoorbeeld aan ontslag nemen, verhuizen, op allerlei functies solliciteren, aanmelden voor pleegzorg, openstaan voor een zwangerschap, enzovoort.
Soms doet ze dingen ook echt, heel abrupt. Maar meestal zijn het "proefballonnetjes" die ze oplaat. Daarmee vraagt ze heel veel aandacht. De laatste tijd zit ze niet zo lekker in haar vel en wordt dit steeds meer. Ze belt bijvoorbeeld ineens, dat ze het huis te koop gaan zetten en naar andere kant van t land wil verhuizen. Alle vriendinnen hier in t dorp, familie, overstuur.
Iedereen heeft het erover. Een paar dagen later heeft vriendin t nergens meer over en als je er dan weer naar vraagt, zegt ze dat ze het toch maar niet doet. Later weer wel. Dan later weer niet, enz.
Dit gebeurd erg vaak, zeker wekelijks gooit ze weer een ballonnetje op. Nu wil ze ineens een paard gaan kopen. Wedden dat het niet doorgaat? Volgende week kan het zomaar wat anders zijn.
Ik merk dat ik dit erg irritant begin te vinden omdat ze met dit gedrag erg veel aandacht vraagt in de meeste gevallen kiest ze uiteindelijk helemaal niet voor hetgeen wat ze steeds aan haalt. Wel moet ik het elke keer aanhoren en serieus nemen.
Toen ze bijvoorbeeld een pleegkind wilde en benoemde dat ze zich binnenkort zou inschrijven voor het pleegzorgtraject, heb ik gevraagd hoe dat zit met een eventueel eigen kind, want ze wil ook weer zwanger worden(heeft nu 2 zoontjes). En of ze de voorwaarden heeft gelezen, hoe oud je moet zijn als stel, waar je aan moet voldoen, enzovoorts. Dit bleek natuurlijk niet het geval, het was weer een kreet zonder erover te hebben nagedacht, zich te hebben verdiept. Door mijn kritische toon tijdens deze vragen was ze erg kwaad en voelde ze zich niet serieus genomen. Ze wil dus wél graag serieus genomen worden maar gedraagt zich hier niet naar. Ik weet niet wat ik hiermee moet. Ik denk dat het een signaal is dat ze afgeeft omdat ze op het moment gewoon niet lekker in vel zit. Het is verder een erg leuke vriendin, we kennen elkaar al 20 jaar en wonen bij elkaar om de hoek. Ze kan goed luisteren en is een echte schat maar dit gedrag dat er altijd al wel is, maar op het moment erg toeneemt vind ik super irritant.
Feedback staat ze niet voor open, ze zegt dat ze het op t moment dat ze het zegt, écht meent.
dinsdag 27 november 2018 om 15:59
Ik had (was er op bepaald moment klaar mee) ook zo'n vriendin.
Die zou een soort stenenheks worden, waarbij ze mensen ging healen met stenen
Toen nam ze acteerlessen, want een helderziende had verteld, dat ze met Johnny Depp zou gaan spelen.
Ik kon het niet opbrengen er nog naar te luisteren. Bij elke nieuwe film met Johnny depp check ik even, of haar naam al op de lijst met acteurs staat.... neh
Toen nam ze acteerlessen, want een helderziende had verteld, dat ze met Johnny Depp zou gaan spelen.
Ik kon het niet opbrengen er nog naar te luisteren. Bij elke nieuwe film met Johnny depp check ik even, of haar naam al op de lijst met acteurs staat.... neh
dinsdag 27 november 2018 om 16:00
Hoe hiermee om te gaan, zonder dat er ruzie komt.
Ik merk dat ik het heel lastig vind, want ze is vol vertrouwen als ze weer eens iets komt vertellen. En ik moet vriendelijk knikken en begripvol zijn en vragen stellen, meedenken, enz.
Als ik dan voorzichtig zeg "denk er even goed over na" zegt ze nee echt, nu weet ik het zeker, ik neem deze week ontslag.
Dat was bijvoorbeeld vorige maand, nu wil ze toch bij werkgever blijven.
dinsdag 27 november 2018 om 16:02
als je niet wil breken met vriendin, gewoon Niet meer op het onderwerp ingaan.Oudewijzeuil schreef: ↑27-11-2018 16:00Hoe hiermee om te gaan, zonder dat er ruzie komt.
Ik merk dat ik het heel lastig vind, want ze is vol vertrouwen als ze weer eens iets komt vertellen. En ik moet vriendelijk knikken en begripvol zijn en vragen stellen, meedenken, enz.
Als ik dan voorzichtig zeg "denk er even goed over na" zegt ze nee echt, nu weet ik het zeker, ik neem deze week ontslag.
Vooral geen aandacht&energie
Als zij naar Mars wil, zeg je "leuk voor je", en ga je over op een ander onderwerp. "weet je wie er ook zo van marsen houdt? HenkJan mijn oud-collega..."
dinsdag 27 november 2018 om 16:03
Ja begrijpelijk. Zo vervelend! Mijn vriendin is me te dierbaar om contact te verbreken. Ze kan ook erg goed luisteren, dat wel.lilalinda schreef: ↑27-11-2018 15:59Ik had (was er op bepaald moment klaar mee) ook zo'n vriendin.
Maar eerder was ze gewoon niet zo, ja een beetje, maar dat maakte haar juist een interessant persoon.
dinsdag 27 november 2018 om 16:04
Als ze niet zo goed in haar vel zit, zal ze allerlei manieren bedenken om toch wat meer plezier in haar leven te brengen. Ergens enthousiast voor worden is een goed medicijn, of het idee nou (op dit moment) realistisch is of niet. Ik denk dat de dingen die ze dropt haar oprecht een goed gevoel geven/blij maken. Maar dóen is een ander verhaal, die drempel is hoog. Zeker als ze al niet al te vrolijk is op dit moment. Maar niks mis met groots dromen en jezelf blij maken met plannen.
Ik heb zelf in ieder geval ook allerlei dromen, heel af en toe voer ik er eentje uit
Dus ik zou zeggen: neem haar plannen met een korrel zout en wees blij voor haar dat ze op dat moment enthousiasme ervaart voor een plan. Je ziet vanzelf of het plan wel of niet uitgevoerd wordt.
Ik heb zelf in ieder geval ook allerlei dromen, heel af en toe voer ik er eentje uit
Dus ik zou zeggen: neem haar plannen met een korrel zout en wees blij voor haar dat ze op dat moment enthousiasme ervaart voor een plan. Je ziet vanzelf of het plan wel of niet uitgevoerd wordt.
dinsdag 27 november 2018 om 16:05
Maar ze doet het ook als ze wel goed (of iig niet slecht) in haar vel zit.dagdromer1986 schreef: ↑27-11-2018 16:04Als ze niet zo goed in haar vel zit, zal ze allerlei manieren bedenken om toch wat meer plezier in haar leven te brengen. Ergens enthousiast voor worden is een goed medicijn, of het idee nou (op dit moment) realistisch is of niet. Ik denk dat de dingen die ze dropt haar oprecht een goed gevoel geven/blij maken. Maar dóen is een ander verhaal, die drempel is hoog. Zeker als ze al niet al te vrolijk is op dit moment. Maar niks mis met groots dromen en jezelf blij maken met plannen.
Ik heb zelf in ieder geval ook allerlei dromen, heel af en toe voer ik er eentje uit![]()
dinsdag 27 november 2018 om 16:11
Waarom raakt iedereen van slag omdat ze aankondigt het huis te koop te willen zetten?
Want blijkbaar is ze iemand die zogenaamd van alles wil gaan doen, maar per saldo niets doet. Puur omdat ze geniet van het drama die ontstaat.
Persoonlijk is dat niet mijn soort vriendin, maar als ze dat voor jou wel is, zou ik er niet in meegaan. Dus: ik ga mijn huis te koop zetten -> wat leuk voor je. Ik ga mij aanmelden voor pleegzorg -> wat een goed doe, veel succes.
En er niet te veel op ingaan.
Want blijkbaar is ze iemand die zogenaamd van alles wil gaan doen, maar per saldo niets doet. Puur omdat ze geniet van het drama die ontstaat.
Persoonlijk is dat niet mijn soort vriendin, maar als ze dat voor jou wel is, zou ik er niet in meegaan. Dus: ik ga mijn huis te koop zetten -> wat leuk voor je. Ik ga mij aanmelden voor pleegzorg -> wat een goed doe, veel succes.
En er niet te veel op ingaan.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dinsdag 27 november 2018 om 16:11
dinsdag 27 november 2018 om 16:12
irritant gedrag keihard negerenOudewijzeuil schreef: ↑27-11-2018 16:03Ja begrijpelijk. Zo vervelend! Mijn vriendin is me te dierbaar om contact te verbreken. Ze kan ook erg goed luisteren, dat wel.
Maar eerder was ze gewoon niet zo, ja een beetje, maar dat maakte haar juist een interessant persoon.
dinsdag 27 november 2018 om 16:15
dinsdag 27 november 2018 om 16:16
dinsdag 27 november 2018 om 16:18
Ik zou zeggen, word lekker enthousiast en droom gezellig met haar mee. Kan best wat leuke middagen opleveren.
Het is een goede manier om even lekker wat positieve energie te krijgen.
Misschien voelt ze zich niet gehoord en is dit een manier om aandacht te krijgen van mensen. Het kan ook zijn dat ze bevestiging zoekt. Hoe zullen mijn familie en vriendenkring reageren als ik vertel dat ik naar de andere kant van het land vertrek?
Heb je nog vaak contact met haar gezocht op een moment dat ze even geen proefballonnetjes de wereld in gooit of is zij zelf altijd de persoon die jou belt en appt om samen iets te gaan doen?
Misschien voelt ze zich niet gehoord en is dit een manier om aandacht te krijgen van mensen. Het kan ook zijn dat ze bevestiging zoekt. Hoe zullen mijn familie en vriendenkring reageren als ik vertel dat ik naar de andere kant van het land vertrek?
Heb je nog vaak contact met haar gezocht op een moment dat ze even geen proefballonnetjes de wereld in gooit of is zij zelf altijd de persoon die jou belt en appt om samen iets te gaan doen?
dinsdag 27 november 2018 om 16:19
dinsdag 27 november 2018 om 16:25
Zowel mijn beste vriendin op de middelbare school als een exvriend (veel later) zijn chronisch depressief, en beiden zijn zo. Mijn vriendin was vlot de ene dag kakker, de volgende goth en de week erop religieus. Maar goed, dat was ook een puber. Mijn ex wilde elke week van carrière wisselen, dan weer een eigen bedrijf, dan weer in Azië wonen of nee toch Australië. Er gebeurde verder niet veel.
dinsdag 27 november 2018 om 16:35
dinsdag 27 november 2018 om 16:41
Blijkbaar maken veel mensen zich zorgen om haar, als er zoveel mensen zo schrikken van iets als een aankondiging om ineens ver weg te willen verhuizen, naast alle andere impulsieve plannen. Tot nog toe blijft het bij fanatiek opgaan in het plannen maken toch?
Wat Murmur zegt, daar zit wel wat in denk ik.
Heb je al eens gesproken met haar erover dat jij je zorgen maakt over dit gedrag. Wat jij omschrijft klinkt ook hypomaan namelijk.
Wat Murmur zegt, daar zit wel wat in denk ik.
Heb je al eens gesproken met haar erover dat jij je zorgen maakt over dit gedrag. Wat jij omschrijft klinkt ook hypomaan namelijk.
dinsdag 27 november 2018 om 17:17
dinsdag 27 november 2018 om 17:19
Negeren. Gewoon niet reageren.Oudewijzeuil schreef: ↑27-11-2018 16:00Hoe hiermee om te gaan, zonder dat er ruzie komt.
Of zeg alleen: goh...En verder niets. Ze wil aandacht en drame maar niemand kan je verplichten om elke keer mee te doen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dinsdag 27 november 2018 om 17:21
Grappig, voor mij klinkt het juist als een energievreter.saartje- schreef: ↑27-11-2018 16:18Ik zou zeggen, word lekker enthousiast en droom gezellig met haar mee. Kan best wat leuke middagen opleveren.
Ik ken ze wel, zulke mensen. Persoonlijk vind ik het in vriendschappen fijn om elkaars (eventuele) wensen en plannen te bespreken en daar ook echt serieus op in te gaan. Heb 1 vriendin bij wie dat niet te doen is omdat het ook elke dag anders is. Dus bij haar ga ik er niet echt op in. Verspilde energie.