Ervaring gevraagd!

28-11-2018 15:47 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Mijn vriend en ik zouden heel graag aan kinderen willen beginnen, maar willen wel e.e.a. goed op orde hebben voordat we de grote stap zetten.

Nu is mijn vraag (m.b.t. het hele financiële plaatje rondom kids), wat kost een baby óngeveer in het eerste jaar? Netto per maand?

En dan heb ik het over alle kosten, behalve die van de kinderopvang (dat verschilt natuurlijk wel heel erg per persoon).

Ben heel benieuwd wat verschillende mama's en papa's noemen, om zo tot een soort van gemiddelde uit te komen. Of in ieder geval een minimum.

Alvast super bedankt! :)
18% van je inkomen toch, volgens het Nibud? Ik vind dat een optimistische schatting.
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 28-11-2018 17:46
Reden: Vreselijke spelfout
0.59% gewijzigd
Ik heb geen idee, maar bij ons niet veel. Borstvoeding was 16 maanden gratis en zoveel eten ze echt nog niet aan andere voeding in het begin. Kleertjes veel gekregen bij geboorte en later tweedehands, speelgoed hebben ze bijna niet nodig het eerste jaar en krijg je vaak cadeau, en wasbare luiers hebben eenmalig 300e gekost (gebruikt tot zindelijk met 2jaar).

Alle grote dingen kun je in prima staat op marktplaats vinden, van kinderwagen tot kinderkamer.

Het is echt zo duur als je het zelf wil maken, maar een baby geeft niks om een ledikant van 350euro of een kinderwagen van 1200.. dat doe je voor jezelf (en daar is niks mis mee maar tis wel duur ;) )
Ik ben benieuwd waarom je alleen naar het eerste jaar vraagt. Dat is op de kinderwagen na relatief goedkoop. Als ze groter worden wordt de kleding duurder, komen de clubjes en dergelijke die allemaal geld kosten, fietsen, zwemlessen, kinderfeestjes, noem maar op...
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Daar is echt heel weinig over te zeggen.
Babykleren variëren van 3 euro voor een rompertje tot 30 euro (nieuw, 2e hands goedkoper). Je hebt een kinderwagen van 2000, maar als je echt goed rondvraagt kun je er bijna altijd wel ergens 1 krijgen of goedkoop overnemen. En zo geldt het voor bijna alles.
En bijvoorbeeld qua voeding heb je neit altijd keuze. Je kunt wel bedenken dat je borstvoeding gaat geven 2 jaar lang, maar dan wil het echt niet. Dan moet je toch iets anders.

Ik moet nog bevallen, maar keek toevallig met mijn moeder in de la met de kleinste maten kleertjes vandaag. Zij vond dat ik te veel gekocht had. Ik: ‘ik heb 1 rompertje en 1 shirtje gekocht!’ De rest heb ik allemaal gekregen ofwel als cadeautje ofwel omdat mensen zelf een baby hadden die een uit gegroeid was. En dat was dan nog alleen mijn hele directe omgeving.

De grootste kosten zitten vaak in de opvang + minder gaan werken als ze klein zijn. En inderdaad dingen als clubjes/zwemles/schoolkamp etc als ze wat ouder worden.

(Oh ja, en die ton tot ze 18 zijn, dat kan best, maar reken eens uit wat je zelf kost in 18 jaar tijd. En daar zit bijvoorbeeld ook een deel bij voor huur/kosten huis, stroom etc. Dat hangt er natuurlijk maar vanaf of je gaat verhuizen ivm kind. Als je zonder kinderen in hetzelfde huis woont, kost de hypotheek of huur net zo veel. Daarnaast geef je inderdaad wat minst uit aan nadere dingen, omdat je meestal minder vaak uit eten gaat/gaat stappen etc. Dus ik vind het altijd lastig om dit soort berekeningen op waarde te schatten)
Volgens mij is het eerste jaar van een baby erg goedkoop. Ik gaf eerst 40 euro per maand uit aan pampers, later jumbo huismerk gaan gebruiken en dat kost nu 20 euro per maand. Flesvoeding is een pak per week (wordt ook steeds minder) afhankelijk vh merk hoe duur dat is. Kleertjes kopen we van kinderbijslag, veel bij Hema, H&M, C&A. Hij at als baby wel gelijk veel mee (voor een baby), maar die extra aardappel kost in euro’s natuurlijk niets!

De kosten zullen wel meer in de laatste jaren liggen, van 12-18 denk ik.
Je hebt hier al eerder vragen over gesteld in andere topics, wat maakt dat je nu dezelfde vragen weer stelt? Ik meen mij te herinneren dat jullie financiele situatie niet zo goed was, hoe is dat nu?
Tinkeltje33 schreef:
28-11-2018 19:37
Je hebt hier al eerder vragen over gesteld in andere topics, wat maakt dat je nu dezelfde vragen weer stelt? Ik meen mij te herinneren dat jullie financiele situatie niet zo goed was, hoe is dat nu?
Ik lees dat ze allebei een goede baan hebben maar vriend heeft een schuld van 35.000 die ze in 4 jaar moeten aflossen. En een studieschuld maar daar mag hij langer over doen. En ze hebben afgelopen zomer een pup genomen.
Dochter is momenteel 3 weken oud, dus de totale kosten kan ik je nog niet zo goed geven, wat ik je wel kan vertellen.

Het valt ons qua kosten reuze mee! De uitzet hebben wij geleidelijk aan gekocht tijdens de zwangerschap, inprincipe alles nieuw maar niet het duurste van het duurste. Ik geef borstvoeding en een speen wilt de niets van weten. De luiers gaan hard, ik denk dat wij met 1 pak ongeveer 3 dagen doen op het moment. Maar als je inderdaad niet de duurste neemt valt ook dat reuze mee!

Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, ik heb wel eens gelezen dat er gemiddeld een x percentage van het salaris naar baby/kinderen gaat. Dat kan bij de 1 150 p/m zijn bij de ander 800.

Kleine tip, zoek via Google alle gratis kado boxen op. Ik heb al een stuk of 6 spenen, 2 flessen en heel heel veel luiers ik heb nog steeds dichte verpakkingen, door het aanvragen van kado dozen.

Ik denk dat als je nu goed rond komt, je de kosten voor een kindje prima kunt dragen!
Bedankt voor alle antwoorden! Heel fijn!

Ik zal onze situatie en de reden van deze vraag inderdaad iets toelichten.

Vriend en ik hebben beiden een prima baan en een huis dat groot genoeg is voor een kind of 2/3 (dus we hoeven niet te verhuizen voor een eerste baby).
Alleen zitten wij inderdaad nog wel met een grote (extra) lening voor het huis die we binnen 4 jaar willen aflossen. Samen met de studielening van vriendlief is dat een bedrag van bijna 850 euro per maand. Heel veel ruimte om dus flink te sparen is er niet, maar sparen doen we wel.

We zijn (voor ons gevoel, je weet 't natuurlijk nooit..) al een hele poos klaar voor een kindje, maar willen het wel verantwoordelijk aanpakken. We hebben nu gezegd dat we graag aankomende zomer zouden willen beginnen. Wanneer en of ik dan zwanger word is natuurlijk afwachten, maar we hebben even rekening gehouden met een directe zwangerschap (om te kijken of dat uitkomt). Tegen de tijd dat het kindje dan geboren zou worden moeten we de lening nog ongeveer een jaar lang aflossen. Vandaar dat ik benieuwd ben naar wat een baby het eerste jaar ongeveer kost maandelijks, om te kunnen kijken of dat verstandig is en of we het dan zouden redden omdat ik dan ook minder zou gaan werken.

We zouden natuurlijk nog een jaar kunnen wachten, en dat gaan we ook doen als het niet verstandig is. Maar een jaar is lang als je er al een hele tijd naar uit kijkt (vriend is nu 33). Vandaar deze vraag aan jullie....

Bedankt!
Als je voorzichtig bent met je uitgaven, kom je een heel eind met de kinderbijslag voor kleren/luiers in combinatie met borstvoeding of huismerk voeding.
Vietjeh, ik zou in dit geval er gewoon voor gaan. Mits je genoeg overhoud om goed voor je kindje te kunnen zorgen. Ik zelf heb als grens gesteld dat we wel nog leuke dingen wilden kunnen doen. Al is dat natuurlijk nog niet echt het eerste jaar. Voor een tweede tzt geld dat weer. Heb je spaargeld genoeg voor wat jij voor je kindje wilt kopen, wil je alles nieuw? Of vind je tweedehands ook goed?

Ik heb destijds een jaar gewacht met zwanger worden, en het zwangerworden ging ook helemaal niet snel. Ik heb dit wel echt als zwaar ervaren. Tussen het begin van onze kinderwens en haar geboorte zit zo goed als 3 jaar. Het kan inderdaad dat je meteen zwanger bent, maar ik zou er zeker niet vanuit gaan.

Ter vergelijking, vriend en ik hebben denk ik eenredelijk gemiddeld inkomen en werken bijde fulltime. Wij zouden met 850 euro minder rondkomen, maar sparen zouden wij nu naast de baby dan niet meer kunnen, en een vakantie zit er dan denk ik niet in. Als je dit voor dat ene jaar prima vind, waarom dan niet ? De situatie word nooit volledig ideaal. En kan ook tijdens het zwangerworden of tijdens de zwangerschap nog zo veranderen.
@Lalameme, ja daar heb je helemaal gelijk in. Ik kan me jouw verhaal nog herinneren vanuit het 'zwanger worden vanaf...' topic.

Ik weet dat alles rondom zwangerschap en kinderen redelijk onvoorspelbaar is, maar wil er zelf helemaal een goed gevoel over hebben, en het énige wat me nu nog echt een beetje dwars zit is dat financiële plaatje. Al vind ik het aan de andere kant heel erg dat alleen dat de boel vertraagd.. Mijn ouders hebben niet eens omgekeken naar het financiële plaatje. Die wilden graag kinderen, dus dat ging gewoon gebeuren en de rest werd wel aangepast. Maar goed, heb wel 't idee dat we nu in andere tijden leven.

Het speelt ook wel mee, dat mijn oma er 10 jaar over heeft gedaan en mijn moeder er zelf 7 jaar over heeft gedaan (ik ben een IVF baby). Mijn zusje weet nu al dat ze ooit met medicatie zwanger moet worden (i.v.m. bijna geen eisprong) en ook aan de kant van vriendlief liep het bij niemand van de vrouwen 'soepel'. Ik weet dat dat bij ons zomaar heel anders kan zijn, maar het speelt toch in m'n achterhoofd mee. Ik wil niet nog anderhalf jaar wachten als het daarna ook nog een hele poos duurt.. Maar goed, dat weet je natuurlijk nooit.

Maar voel me al wel een stuk zelfverzekerder door de antwoorden die gegeven zijn :-) Blij dat het eerste jaar niet als heel duur wordt gezien. Wij zijn trouwens zelf van het opknappen van Marktplaats meubels (ook al zouden we wel het geld hebben voor nieuwe meubels).

Vooralsnog staat het plan voor aankomende zomer & ik kan niet wachten...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven