Ervaring gevraagd!
woensdag 28 november 2018 om 15:47
Hi allemaal,
Mijn vriend en ik zouden heel graag aan kinderen willen beginnen, maar willen wel e.e.a. goed op orde hebben voordat we de grote stap zetten.
Nu is mijn vraag (m.b.t. het hele financiële plaatje rondom kids), wat kost een baby óngeveer in het eerste jaar? Netto per maand?
En dan heb ik het over alle kosten, behalve die van de kinderopvang (dat verschilt natuurlijk wel heel erg per persoon).
Ben heel benieuwd wat verschillende mama's en papa's noemen, om zo tot een soort van gemiddelde uit te komen. Of in ieder geval een minimum.
Alvast super bedankt!
Mijn vriend en ik zouden heel graag aan kinderen willen beginnen, maar willen wel e.e.a. goed op orde hebben voordat we de grote stap zetten.
Nu is mijn vraag (m.b.t. het hele financiële plaatje rondom kids), wat kost een baby óngeveer in het eerste jaar? Netto per maand?
En dan heb ik het over alle kosten, behalve die van de kinderopvang (dat verschilt natuurlijk wel heel erg per persoon).
Ben heel benieuwd wat verschillende mama's en papa's noemen, om zo tot een soort van gemiddelde uit te komen. Of in ieder geval een minimum.
Alvast super bedankt!
woensdag 28 november 2018 om 15:55
Daar is echt geen eenduidig antwoord op te geven. Koop je alles tweedehands of alles nieuw? Is een kinderwagen van Mutsy ok of wil je een dure Bugaboo? Geef je borstvoeding of kunstvoeding? Koop je pampers of huismerk luiers? Etc... Je kan het echt zo duur maken als je zelf wil. Ik ken mensen die voor 200 euro een babyuitzet klaar hadden staan, en ook mensen die zo 3000 euro uitgeven.
Mijn eigen ervaring; buiten de eerste investeringen om zoals een kinderwagen en dergelijke geven wij per maand aan een baby niet veel uit (luiers maandbox aanbieding €40, borstvoeding, kleertjes paar mooie stukken en voor de rest zeeman en Hema etc.). Zodra ze 6+maand zijn gaan ze mee eten en worden de boodschappen ietsssje duurder. Het meeste geld gaat hier eigenlijk zitten in niet direct voor levensonderhoud noodzakelijke dingen zoals een loopfietsje. En zulke dingen zijn ook gemakkelijk via marktplaats te kopen.
We hebben een dreumes en peuter en ik vind t allemaal wel meevallen eigenlijk. Denk dat zodra ze naar t voortgezet onderwijs gaan t een ander verhaal wordt.
Mijn eigen ervaring; buiten de eerste investeringen om zoals een kinderwagen en dergelijke geven wij per maand aan een baby niet veel uit (luiers maandbox aanbieding €40, borstvoeding, kleertjes paar mooie stukken en voor de rest zeeman en Hema etc.). Zodra ze 6+maand zijn gaan ze mee eten en worden de boodschappen ietsssje duurder. Het meeste geld gaat hier eigenlijk zitten in niet direct voor levensonderhoud noodzakelijke dingen zoals een loopfietsje. En zulke dingen zijn ook gemakkelijk via marktplaats te kopen.
We hebben een dreumes en peuter en ik vind t allemaal wel meevallen eigenlijk. Denk dat zodra ze naar t voortgezet onderwijs gaan t een ander verhaal wordt.
anoniem_202957 wijzigde dit bericht op 28-11-2018 15:57
Reden: Spelfout
Reden: Spelfout
0.19% gewijzigd
woensdag 28 november 2018 om 16:00
Het Nibud heeft er ook wat over geschreven: https://www.nibud.nl/consumenten/de-kos ... -een-baby/
woensdag 28 november 2018 om 16:01
Bedankt voor jullie reacties al zo snel!
De uitzet hebben wij inderdaad zelf al berekend aan de hand van een kant-en-klaar lijstje.
Maar ik vond het lastig uitzoeken hoeveel een baby maandelijks nog kost en of we bijvoorbeeld niet iets over het hoofd hebben gezien. Zou namelijk niet wéten hoeveel luiers er in een maand ongeveer doorheen gaan...
Wij zijn overigens geen mensen van de dure merken, maar zouden gerust iets van Marktplaats opknappen of in de aanbieding kopen.
De uitzet hebben wij inderdaad zelf al berekend aan de hand van een kant-en-klaar lijstje.
Maar ik vond het lastig uitzoeken hoeveel een baby maandelijks nog kost en of we bijvoorbeeld niet iets over het hoofd hebben gezien. Zou namelijk niet wéten hoeveel luiers er in een maand ongeveer doorheen gaan...
Wij zijn overigens geen mensen van de dure merken, maar zouden gerust iets van Marktplaats opknappen of in de aanbieding kopen.
woensdag 28 november 2018 om 16:05
Poeh.. grove schatting?
€1500 totaal aan uitzet/kamertje/kleding bij geboorte (praktisch alles 2e hands)
€60 per maand luiers/melk (gaf bv maar aanschaf kolf etc telt ook wel aan)
€75 per maand kleding/ schoenen/ benodigdheden (mannetje groeide een maat per maand, grotere autostoelen, fietsje etc)
€200inkomsten mindering ivm minder werken
€100 kinderopvang kosten per maand
Gas/water/licht etc geeeen idee. En ik vergeet vast een hoop..
Extra inkomen €200 per kwartaal kinderbijslag
€1500 totaal aan uitzet/kamertje/kleding bij geboorte (praktisch alles 2e hands)
€60 per maand luiers/melk (gaf bv maar aanschaf kolf etc telt ook wel aan)
€75 per maand kleding/ schoenen/ benodigdheden (mannetje groeide een maat per maand, grotere autostoelen, fietsje etc)
€200inkomsten mindering ivm minder werken
€100 kinderopvang kosten per maand
Gas/water/licht etc geeeen idee. En ik vergeet vast een hoop..
Extra inkomen €200 per kwartaal kinderbijslag
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
woensdag 28 november 2018 om 16:13
Je kan heel veel dingen idd zo duur maken als je zelf wilt.
Babykamer, kinderwagen etc. kun je hel goed 2e hands kopen.
Wat betref maandelijks onderhoud:
Voeding:borstvoeding is gratis, flesvoeding ongeveer een pak per week. Dat kan voor € 14,- per pak (A-merk) of het kan voor de helft. (B-merk)
Het kan ook zijn dat je speciale voeding nodig hebt i.v.m. bijv. een allergie. Dit wordt vaak wel weer vergoed via je zorgverzekering.
Vanaf ongeveer 6 maanden wordt dit steeds iets minder omdat je dan vast voedsel erbij gaat geven. Dan ga je natuurlijk wel weer iets meer betalen aan je boodschappen, wat extra brood, potjes of verse groente/fruit. Maar hier merk je in eerste instantie nog niet zoveel van.
Luiers: wij gebruiken kruidvat eigen merk luiers. Allen de 1e weken de echte pampers gebruikt. Aan het begin gebruik je na elke voeding een schone luier, dus denk gemiddeld zo'n 7 per dag. Dit wordt steeds iets minder. Onze dochter is nu 1,5 jaar en gebruik nu zo'n 3 luiers per dag. Of ze moet net in d'r schone luier poepen
Kleertjes: hier groeien ze de eerste tijd snel uit, dus je moet vaak weer een nieuwe maat. Maar ook dit kan zo duur als je zelf wilt. Hema, zeeman, wibra hebben ook leuke dingen. Tip: vraag ook wat grotere maten als kraamkado, dan heb je alvast wat en wat meer verspreid.
Hoeveel setjes per maat je nodig hebt ligt een beetje aan hoeveel je kind spuugt. en poept. Die van ons heel weinig, dan heb je minder nodig als dat je je kind 3x per dag moet omkleden.
Babykamer, kinderwagen etc. kun je hel goed 2e hands kopen.
Wat betref maandelijks onderhoud:
Voeding:borstvoeding is gratis, flesvoeding ongeveer een pak per week. Dat kan voor € 14,- per pak (A-merk) of het kan voor de helft. (B-merk)
Het kan ook zijn dat je speciale voeding nodig hebt i.v.m. bijv. een allergie. Dit wordt vaak wel weer vergoed via je zorgverzekering.
Vanaf ongeveer 6 maanden wordt dit steeds iets minder omdat je dan vast voedsel erbij gaat geven. Dan ga je natuurlijk wel weer iets meer betalen aan je boodschappen, wat extra brood, potjes of verse groente/fruit. Maar hier merk je in eerste instantie nog niet zoveel van.
Luiers: wij gebruiken kruidvat eigen merk luiers. Allen de 1e weken de echte pampers gebruikt. Aan het begin gebruik je na elke voeding een schone luier, dus denk gemiddeld zo'n 7 per dag. Dit wordt steeds iets minder. Onze dochter is nu 1,5 jaar en gebruik nu zo'n 3 luiers per dag. Of ze moet net in d'r schone luier poepen
Kleertjes: hier groeien ze de eerste tijd snel uit, dus je moet vaak weer een nieuwe maat. Maar ook dit kan zo duur als je zelf wilt. Hema, zeeman, wibra hebben ook leuke dingen. Tip: vraag ook wat grotere maten als kraamkado, dan heb je alvast wat en wat meer verspreid.
Hoeveel setjes per maat je nodig hebt ligt een beetje aan hoeveel je kind spuugt. en poept. Die van ons heel weinig, dan heb je minder nodig als dat je je kind 3x per dag moet omkleden.
Every day is a new beginning. Take a deep breath en start again..
woensdag 28 november 2018 om 16:18
Kun je financieel nu goed rondkomen? Heb je een spaarcentje voor de 1e grote aankopen zoals babykamer, kinderwagen etc?
Ga je financieel er veel op achteruit als er een kind is, door bijv. minder werken, opvangkosten etc.?
Probeer die dingen voor jezelf op een rij te zetten. Als je denkt nog goed rond te kunnen komen zou ik niet te veel piekeren en er lekker voor gaan.
Misschien duurt het ook nog wel even voor je zwanger raakt + 9 maanden zwangerschap. Dat is ook nog tijd waarin je mooi wat kunt sparen.
Ga je financieel er veel op achteruit als er een kind is, door bijv. minder werken, opvangkosten etc.?
Probeer die dingen voor jezelf op een rij te zetten. Als je denkt nog goed rond te kunnen komen zou ik niet te veel piekeren en er lekker voor gaan.
Misschien duurt het ook nog wel even voor je zwanger raakt + 9 maanden zwangerschap. Dat is ook nog tijd waarin je mooi wat kunt sparen.
woensdag 28 november 2018 om 16:19
Je gaat waarschijnlijk ook automatisch minder geld uitgeven aan bijv. uiteten, bioscoop etc. wanneer je een kind hebt. Dat geld kun je misschien weer gebruiken voor de maandelijkse kosten.
Ik snap je gedachten wel, die had ik ook wel van tevoren. Maar mijn ervaring is dat het eigenlijk prima gaat en ik niet het gevoel heb minder te kunnen als eerst.
Ik snap je gedachten wel, die had ik ook wel van tevoren. Maar mijn ervaring is dat het eigenlijk prima gaat en ik niet het gevoel heb minder te kunnen als eerst.
woensdag 28 november 2018 om 16:21
Maar 3 per dag?! Zoon hier is net 2 en die heeft er gemiddeld 5/6 per dag. Wachten jullie dan tot hij overvol zit ofzo?Juul2014 schreef: ↑28-11-2018 16:13Luiers: wij gebruiken kruidvat eigen merk luiers. Allen de 1e weken de echte pampers gebruikt. Aan het begin gebruik je na elke voeding een schone luier, dus denk gemiddeld zo'n 7 per dag. Dit wordt steeds iets minder. Onze dochter is nu 1,5 jaar en gebruik nu zo'n 3 luiers per dag. Of ze moet net in d'r schone luier poepen
woensdag 28 november 2018 om 16:46
Net mensen he, baby’s? De 1 poept elke dag, de andere meerdere keren per dag, de ander om de dag. Wat maakt het jou nou uit hoeveel en hoevaak een ander zijn kind een schone luier geeft?Maartje2016 schreef: ↑28-11-2018 16:21Maar 3 per dag?! Zoon hier is net 2 en die heeft er gemiddeld 5/6 per dag. Wachten jullie dan tot hij overvol zit ofzo?
Hier ook 3 per dag (pampers)... En dan zijn ze echt niet overvol hoor. De nachtluier doet ze zo 14 uur mee. Dan hou je 10 uur over en ze kan echt wel 5 uur vooruit met 1 luier. Vaak poept ze 's middags en krijgt ze dan een schone luier. Op het kdv verschonen ze 2x dus op die dagen draagt ze er 4.Maartje2016 schreef: ↑28-11-2018 16:21Maar 3 per dag?! Zoon hier is net 2 en die heeft er gemiddeld 5/6 per dag. Wachten jullie dan tot hij overvol zit ofzo?
Wij hebben soms ook dagen dat we het redden met 3 per dag hoor (dochter van 2). Als ze uitslaapt om 9.00 de eerste luier, na haar slaapje rond 14.00 de tweede en voor het slapen gaan een nachtluier. Tenzij ze poept. Ze plast niet veel dus de luier zit eigenlijk nooit overvol.Maartje2016 schreef: ↑28-11-2018 16:21Maar 3 per dag?! Zoon hier is net 2 en die heeft er gemiddeld 5/6 per dag. Wachten jullie dan tot hij overvol zit ofzo?
On topic: Het lijstje van Juul is een goede leidraad. Wij gebruiken Kruidvat luiers (2 Jumbopakken voor €25) en doen daar een maand mee. Dochter kreeg flesvoeding van de Kruidvat van €6 per week. Daarna kreeg ze i.v.m. allergie speciale voeding van de verzekering. Kleding koop ik altijd alvast een maat te groot in de aanbieding bij de Hema. Meubeltjes tweedehands via MP. Alleen de autostoel (vanaf 1 jaar) hebben we nieuw gekocht voor zo'n €200. We gaan sinds dochter is geboren weinig meer uit eten en niet meer stappen dus eigenlijk geven we niet meer uit dan eerst.
woensdag 28 november 2018 om 16:47
https://www.uitzendinggemist.net/afleve ... kamer.html
"wat kost een kind", leuke aflevering.
wij hebben veel spullen via marktplaats gekocht, zoals auto- en fietsstoeltjes, kinderwagen. Maar kleertjes koop ik wel nieuw. Luiers via de Kruidvat, prima kwaliteit.
Speelgoed is ook goed via marktplaats te koop.
"wat kost een kind", leuke aflevering.
wij hebben veel spullen via marktplaats gekocht, zoals auto- en fietsstoeltjes, kinderwagen. Maar kleertjes koop ik wel nieuw. Luiers via de Kruidvat, prima kwaliteit.
Speelgoed is ook goed via marktplaats te koop.
woensdag 28 november 2018 om 16:49
De een plast en poept vaak en minder en de ander weinig maar meer per keer. Dat verschil heb ik hier ook maar dan tussem de kinderen en nu de oudste net zindelijk is is het weer anders.Maartje2016 schreef: ↑28-11-2018 16:21Maar 3 per dag?! Zoon hier is net 2 en die heeft er gemiddeld 5/6 per dag. Wachten jullie dan tot hij overvol zit ofzo?
woensdag 28 november 2018 om 16:50
Ik ben gewoon verbaasd, probeer wat te leren en vraag het even na. Volgens mij op een nette manier zonder oordelen, dus wat is de reden dat je mij zo afzeikt?April2018april schreef: ↑28-11-2018 16:46Net mensen he, baby’s? De 1 poept elke dag, de andere meerdere keren per dag, de ander om de dag. Wat maakt het jou nou uit hoeveel en hoevaak een ander zijn kind een schone luier geeft?
woensdag 28 november 2018 om 16:53
woensdag 28 november 2018 om 17:04
Tja, de kosten van een baby... Ik heb het eerste jaar vrijwel niks uitgegeven. Kocht op marktplaats een pakket kleertjes in de volgende maat, gaf borstvoeding (flesweigeraar, dus geen kosten van flessen, kolf, e.d.) en spelen deed ze toch het liefst met een leeg plastic flesje. Luiers inderdaad altijd in de aanbieding (nog steeds). Het eerste jaar lagen de kosten denk ik rond de €50 per maand.
Dochter is nu 2,5 en nog steeds zou ik eigenlijk niet echt kunnen zeggen wat zij precies kost. We hebben inmiddels opvang, zijn twee keer verhuisd (hogere lasten), ik verdien meer en we doen (zoals iemand al eerder zij) veel minder buiten de deur. Wát we buiten de deur doen is wel ineens duurder i.v.m. oppas
Oftewel, als jullie een beetje een stabiele situatie hebben dan groeit een kind gewoon mee in je situatie...
Dochter is nu 2,5 en nog steeds zou ik eigenlijk niet echt kunnen zeggen wat zij precies kost. We hebben inmiddels opvang, zijn twee keer verhuisd (hogere lasten), ik verdien meer en we doen (zoals iemand al eerder zij) veel minder buiten de deur. Wát we buiten de deur doen is wel ineens duurder i.v.m. oppas
Oftewel, als jullie een beetje een stabiele situatie hebben dan groeit een kind gewoon mee in je situatie...
woensdag 28 november 2018 om 17:06
Over de kosten: ik vind het niet te zeggen.
Per kind:
* Luiers 25 euro per maand (kruidvat eigen merk)
* Doekjes 5 euro (etos eigen merk aanbieding)
* Verder krijgt de jongste bv en pakt geen speen dus eigenlijk geen andere kosten.
* Kleren koop ik in de sale, zeeman, wibra en soms hema of h&m en ik schuif door naar een jonger kind. Ik krijg soms ook dingen en geef ook zelf weer door aan anderen. Ik gebruik er niet de kinderbijslag voor, maar daar zou ik het wel mee redden op dit moment.
* Eten is nu wel een stuk meer want die van 1 en 3 eten gewoon net zo veel als ik. (Maar die van 3 wel alleen nog een luier in de nacht dus daar bijna geen kosten meer voor bij hem)
Lijkt heel overzichtelijk, maar de jongste kost bv ook 50 euro aan medicijnen die niet vergoed worden per maand. De middelste wil wel een speen en daar hebben we er tot nu toe (15 maanden) wel een stuk of 20 van gehad (a 5 euro per stuk) en bij hem moest ik stoppen met de bv dus moest ik flessen kopen en was ik zo'n 7 euro per week kwijt aan poeder melk. En ook hij heeft 6 maanden 50 euro per maand aan medicijnen gehad. De oudste was een huilbaby en ik heb van alles gekocht in de hoop dat hij een blije baby zou worden... Dus ja het maandelijkse lijstje lijkt overzichtelijk, maar bij ieder kind waren er wel kosten die niet in de planning zaten.
Per kind:
* Luiers 25 euro per maand (kruidvat eigen merk)
* Doekjes 5 euro (etos eigen merk aanbieding)
* Verder krijgt de jongste bv en pakt geen speen dus eigenlijk geen andere kosten.
* Kleren koop ik in de sale, zeeman, wibra en soms hema of h&m en ik schuif door naar een jonger kind. Ik krijg soms ook dingen en geef ook zelf weer door aan anderen. Ik gebruik er niet de kinderbijslag voor, maar daar zou ik het wel mee redden op dit moment.
* Eten is nu wel een stuk meer want die van 1 en 3 eten gewoon net zo veel als ik. (Maar die van 3 wel alleen nog een luier in de nacht dus daar bijna geen kosten meer voor bij hem)
Lijkt heel overzichtelijk, maar de jongste kost bv ook 50 euro aan medicijnen die niet vergoed worden per maand. De middelste wil wel een speen en daar hebben we er tot nu toe (15 maanden) wel een stuk of 20 van gehad (a 5 euro per stuk) en bij hem moest ik stoppen met de bv dus moest ik flessen kopen en was ik zo'n 7 euro per week kwijt aan poeder melk. En ook hij heeft 6 maanden 50 euro per maand aan medicijnen gehad. De oudste was een huilbaby en ik heb van alles gekocht in de hoop dat hij een blije baby zou worden... Dus ja het maandelijkse lijstje lijkt overzichtelijk, maar bij ieder kind waren er wel kosten die niet in de planning zaten.
woensdag 28 november 2018 om 17:09
Nee hij zit dan niet overvol hoor! Zoals iemand hier al aangaf, 1 als ze wakker wordt rond 8 uur/half 9, 1 na haar middagslaapje rond half 3 /3 uur en 1 voor de nacht. Gaat prima en ze zitten dan niet overvol. Alleen als ze dus bijvoorbeeld tussendoor poept een luier extra, maar anders redt ik het vaak wel met 3. Het ene kind plast misschien meer dan het andere. Het is ook niet dat ze weinig drinkt ofzo.Maartje2016 schreef: ↑28-11-2018 16:21Maar 3 per dag?! Zoon hier is net 2 en die heeft er gemiddeld 5/6 per dag. Wachten jullie dan tot hij overvol zit ofzo?
woensdag 28 november 2018 om 17:10
Als je voor wasbare luiers gaat en ze tweedehands gunstig koopt, kun je voor 150-200 euro klaar zijn voor de hele luier periode. Met kruidvat eigen merk was ik aan luiers nog geen 25 euro kwijt, want bij opvang gebruiken ze luiers van daar dus dat scheelde weer aantal per week.
Hier borstvoeding en koop van voor 25-50 euro kledingpakket op marktplaats. Daarnaast nog wel af en toe wat los natuurlijk.
Hier borstvoeding en koop van voor 25-50 euro kledingpakket op marktplaats. Daarnaast nog wel af en toe wat los natuurlijk.