Effecten van relatietherapie?
donderdag 29 november 2018 om 08:29
Mijn vriend is vreemdgegaan, wil de relatie graag redden en stelt nu relatietherapie voor. Ik vind het aan de ene kant wat overtrokken, we hebben geen kinderen bijvoorbeeld. Aan de andere kant zouden we binnenkort gaan samenwonen en heb ik altijd wel een heel duidelijke toekomst met hem gezien. Ik ben in het verleden al eens gescheiden en dat was toen heel duidelijk voor me omdat ik een andere toekomst wilde. Nu is het allemaal veel troebeler. Ik vind een slippertje nog niet zo spannend maar het feit dat hij het me niet verteld heeft en in eerste instantie met halve antwoorden kwam zit me wel heel erg dwars.
Ik was aan het googelen op relatietherapie en EFT en daar word ik licht sceptisch van, omdat als je de sites moet geloven ongeveer alles daarmee op te lossen is.
Wie heeft er ervaring mee? En hoe bepaal je of genoeg gewoon genoeg is?
Ik was aan het googelen op relatietherapie en EFT en daar word ik licht sceptisch van, omdat als je de sites moet geloven ongeveer alles daarmee op te lossen is.
Wie heeft er ervaring mee? En hoe bepaal je of genoeg gewoon genoeg is?
donderdag 29 november 2018 om 08:33
Als je er niet achter staat dan is het weggegooid geld en heeft het idd geen nut.
Wil je alles uitkauwen over hoe en het waarom en antwoorden, dan is het wellicht wel zinvol.
Maar ik zou samenwonen nog even uitstellen met deze schuinsmarcheerder want als ie dit kunstje vaker flikt dan zou ik toch even achter m'n oren krabben of je wel verder wil met deze man.
Wil je alles uitkauwen over hoe en het waarom en antwoorden, dan is het wellicht wel zinvol.
Maar ik zou samenwonen nog even uitstellen met deze schuinsmarcheerder want als ie dit kunstje vaker flikt dan zou ik toch even achter m'n oren krabben of je wel verder wil met deze man.
Ja en?
donderdag 29 november 2018 om 08:38
Ik heb er een goede ervaring mee, en trouwens nog nooit gehoord of gelezen dat ze beloven alles op te lossen. Dat heeft onze therapeut ook duidelijk aangegeven en dat zal elke goede therapeut doen.
Maar je moet het zelf wel de moeite waard vinden natuurlijk. Je kunt dingen niet ongedaan maken, maar wel proberen erachter te komen waarom e.e.a. is gebeurd, en beter met elkaar leren communiceren.
Maar je moet het zelf wel de moeite waard vinden natuurlijk. Je kunt dingen niet ongedaan maken, maar wel proberen erachter te komen waarom e.e.a. is gebeurd, en beter met elkaar leren communiceren.
donderdag 29 november 2018 om 08:50
donderdag 29 november 2018 om 08:50
Of het werkt hang heel erg af of dat beide partners het serieus nemen en bereid zijn om te praten en in te zien wat er gebeurd is.
Wij hebben een paar sessies gehad, het heeft ons goed geholpen om beter te communiceren. Uiteindelijk wilden we beide hetzelfde, maar door omstandigheden zijn we uit elkaar gegroeid. Inclusief vreemdgaan. Wij waren al wel wat langer samen, en woonden ook samen.
Nu al weer jaren en jaren gelukkig samen.
Wij hebben een paar sessies gehad, het heeft ons goed geholpen om beter te communiceren. Uiteindelijk wilden we beide hetzelfde, maar door omstandigheden zijn we uit elkaar gegroeid. Inclusief vreemdgaan. Wij waren al wel wat langer samen, en woonden ook samen.
Nu al weer jaren en jaren gelukkig samen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
donderdag 29 november 2018 om 08:53
Sorry als ik je verwar met een ander account. Maar was jij niet degene die een poosje terug postte over dat je vriend er vrij weinig/niet voor je was geweest toen jij het zwaar had met het overlijden van een ouder? En dat hij toen alleen een bom dropte met "er is iemand anders die me doet twijfelen aan of ik met jou verder wil, maar ik wil niet zeggen wie"?
Als dat zo is vraag ik me heel eerlijk gezegd af of je met zo iemand nog een toekomst moet willen opbouwen (ook omdat hij je er eerst niks over wilde vertellen)...maar dat is natuurlijk helemaal aan jou. In ieder geval heel veel sterkte.
Als dat zo is vraag ik me heel eerlijk gezegd af of je met zo iemand nog een toekomst moet willen opbouwen (ook omdat hij je er eerst niks over wilde vertellen)...maar dat is natuurlijk helemaal aan jou. In ieder geval heel veel sterkte.
donderdag 29 november 2018 om 09:09
Klopt, dat is mijn andere topic. Hij was er juist wel voor me toen het echt zwaar was met het overlijden van mijn moeder, en dat was behoorlijk in het begin van de relatie. Daarna ben ik in een burnout terechtgekomen waar ik nu weer uit krabbel. Het vreemdgaan is heel recent. En het is inderdaad ‘de bom’ waar bij mij de hardste pijn zit.
Hamerhaai, moet ik het bij jullie zien als dat je hebt teruggevonden wat er eerder al was? Of zijn er echt onderliggende ‘weeffouten’ hersteld? Hoe ging dat in z’n werk?
Hamerhaai, moet ik het bij jullie zien als dat je hebt teruggevonden wat er eerder al was? Of zijn er echt onderliggende ‘weeffouten’ hersteld? Hoe ging dat in z’n werk?
donderdag 29 november 2018 om 09:17
zeeuwsmeisje1981 schreef: ↑29-11-2018 09:09Klopt, dat is mijn andere topic. Hij was er juist wel voor me toen het echt zwaar was met het overlijden van mijn moeder, en dat was behoorlijk in het begin van de relatie. Daarna ben ik in een burnout terechtgekomen waar ik nu weer uit krabbel. Het vreemdgaan is heel recent. En het is inderdaad ‘de bom’ waar bij mij de hardste pijn zit.
Er was een heftige gebeurtenis, die we beide anders hebben verwerkt. Er was zeker geen weeffout, natuurlijk altijd wel verbeterpuntjes
Het is allemaal niet goed te praten, maar begrijpen doe ik het wel. Niemand is perfect, en mensen maken fouten. Gelukkig ligt dit nu achter ons.
I can't control the wind but I can adjust the sail
donderdag 29 november 2018 om 09:19
donderdag 29 november 2018 om 10:09
donderdag 29 november 2018 om 10:18
Maar is hij nou daadwerkelijk vreemdgegaan of heeft hij 'alleen maar' gevoelens voor een ander gehad (want dat schreef je toch in het andere topic?)?
En hij wou er verder toch niks over kwij? Bijzonder dat hij dan wel relatietherapie voorstelt. Op zich wil hij dus echt zijn best doen voor jullie relatie, dat is wel een prettig begin, maar wil hij het ook echt echt echt of is het een doekje voor het bloeden?
Man en ik hebben een paar jaar geleden ook een paar sessies gehad, maar die waren meer uit voorzorg. Wij zagen om ons heen van dichtbij een paar stellen scheiden en realiseerden ons dat als we doorgingen zoals we deden, we over een paar jaar best wel eens in dezelfde situatie zouden kunnen komen te zitten. Voor ons was het heel waardevol.
En hij wou er verder toch niks over kwij? Bijzonder dat hij dan wel relatietherapie voorstelt. Op zich wil hij dus echt zijn best doen voor jullie relatie, dat is wel een prettig begin, maar wil hij het ook echt echt echt of is het een doekje voor het bloeden?
Man en ik hebben een paar jaar geleden ook een paar sessies gehad, maar die waren meer uit voorzorg. Wij zagen om ons heen van dichtbij een paar stellen scheiden en realiseerden ons dat als we doorgingen zoals we deden, we over een paar jaar best wel eens in dezelfde situatie zouden kunnen komen te zitten. Voor ons was het heel waardevol.
donderdag 29 november 2018 om 11:47
.zeeuwsmeisje1981 schreef: ↑29-11-2018 10:41Hij is daadwerkelijk vreemdgegaan. Hij heeft daarna alles voor zichzelf op een rijtje gezet en besloten dat hij met mij verder wil. En omdat ik hem nu niet meer echt om me heen verdraag stelt hij therapie voor.
Miszlady, wat is het verschil?
Wat maakt dat je therapie dan overtrokken vindt? Hij wil het graag goedmaken, alleen lijkt dat niet te lukken, want je verdraagt hem niet, dus hij stelt voor er hulp bij te zoeken. Dat lijkt me een vrij logische stap? Of overweeg je gewoon uit elkaar te gaan? Of wilde je zo verder en wachten tot je aversie overgaat? Relatietherapie is zeker niet gericht op alles oplossen, vaak gaat het over het kijken naar waar je tegenaan loopt in een relatie en vooral hoe je met elkaar communiceert, ook wensen en verwachtingen helder krijgen. De uitkomst van relatietherapie is soms ook dat je besluit uit elkaar te gaan.
Wanneer is genoeg genoeg? Tsja....cliché, maar dat kan alleen jijzelf bepalen.
Een systeemtherapeut is iemand met de meerjarige postacademische (voorheen ook post-HBO+) opleiding tot systeemtherapeut, inclusief supervisie en leertherapie. Dit is specifiek gericht op menselijke interacties en relaties. Een systeemtherapeut zal vaak ook psycholoog zijn, maar dat hoeft niet altijd. Een psycholoog heeft minder opleiding specifiek gericht op menselijke interacties en relaties.
donderdag 29 november 2018 om 11:58
Geen enkele therapie kan een gat wat geslagen is in je vertrouwen in iemand weer opvullen. Je kunt het wel proberen maar het zal altijd een gevoelige plek blijven.
Dat je gevoel voor hem op dit moment verdwenen is, zegt al genoeg. Het kan het misschien terugkomen maar het zal niet meer zo worden als het was. Bedenk goed wat jij zelf uit die therapie hoopt te halen.
Dat je gevoel voor hem op dit moment verdwenen is, zegt al genoeg. Het kan het misschien terugkomen maar het zal niet meer zo worden als het was. Bedenk goed wat jij zelf uit die therapie hoopt te halen.
donderdag 29 november 2018 om 21:33
vrijdag 30 november 2018 om 00:19
Nou... je zal maar een niet zo heel goede therapeut treffen. Om eens iets te noemen. Voor je het weet, schaadt het meer dan het baat.JollyRider schreef: ↑29-11-2018 14:18Wat is je bezwaar tegen therapie? Als in: baat het niet, wat schaadt het dan?
Ik heb het idee dat relatietherapie door veel mensen klakkeloos wordt aangeraden, gewoon omdat iedereen het doet. Omdat je dan je beste beentje voorzet. Omdat het 'officieel' is. Want je zit in therapie. Je 'werkt' aan je relatie. Je geeft niet zo maar op, maar je doet braaf wat volgens de goegemeente het beste voor je is.
Persoonlijk geloof ik er niet in. Ik geloof in een gesprek voeren onder elkaar. Gewoon, met z'n tweeën. Wat een slap gedoe, om er een derde bij te halen, een zogenaamde 'professional', alleen omdat hij of zij ervoor gestudeerd heeft. Sorry, maar die persoon zit ondertussen ook gewoon te denken aan de aardappels die op tijd gekookt moeten worden voor het avondeten. Ik vind dat een onoprechte betrokkenheid. Professioneel? Ja, vast. Maar wat heb je aan professioneel als je een relatiecrisis hebt? Dan heb je behoefte aan oprechte, betrokken, persoonlijke gesprekken. Niet aan iemand die een schema volgt, of een stappenplan. Ik zou er enorm opstandig van worden.
Sorry, geen tips dus. Behalve: samen praten. Gewoon door die zure appel heen bijten. Jullie zijn samen in deze shit terecht gekomen, daar kun je dus ook alleen samen uitkomen. Een buitenstaander/derde kan nog zulke goede bedoelingen hebben, de échte betrokkenheid (en kennis van zaken over júllie relatie) ontbreekt. Nou ja, dat vind ik.
vrijdag 30 november 2018 om 01:16
Wat een vreemde ideeën hebben sommigen hier over therapie en over therapeuten.
Man en ik hebben het ooit gedaan en er veel aan gehad.
We vertelden waar we tegenaan liepen in ons leven en in onze relatie. Met welke hoop en verwachtingen we ooit ons ja-woord gegeven hadden en wat daarvan terechtgekomen was.
De therapeut (een universitair geschoolde, ervaren psycholoog) stelde hele goede vragen over waar we dan precies tegenaan liepen. Daardoor werden we allebei, zowel samen als ieder voor ons eigen deel, heel erg aan het denken gezet over waar we nou écht behoefte aan hebben, in hoeverre het realistisch is om dat van de ander te verwachten en hoe we daarin duidelijk naar elkaar kunnen communiceren.
De psycholoog zei zelden 'jullie moeten...', maar vooral heel vaak: 'maar waarom is dat zo belangrijk voor jou?'
Daar gingen we dan thuis zelf over nadenken, en na verloop van tijd ook steeds vaker samen over praten.
Ik vond het heel waardevol. Heb mijn partner én mezelf er veel beter door leren kennen.
Het was geen receptje waarmee alles wel weer even goed komt. Maar we kunnen nu wel zwaardere stormen aan dan voorheen, omdat we ons meer bewust zijn van wat we aan elkaar hebben, wat we eigenlijk wíllen en wat onze valkuilen zijn.
Man en ik hebben het ooit gedaan en er veel aan gehad.
We vertelden waar we tegenaan liepen in ons leven en in onze relatie. Met welke hoop en verwachtingen we ooit ons ja-woord gegeven hadden en wat daarvan terechtgekomen was.
De therapeut (een universitair geschoolde, ervaren psycholoog) stelde hele goede vragen over waar we dan precies tegenaan liepen. Daardoor werden we allebei, zowel samen als ieder voor ons eigen deel, heel erg aan het denken gezet over waar we nou écht behoefte aan hebben, in hoeverre het realistisch is om dat van de ander te verwachten en hoe we daarin duidelijk naar elkaar kunnen communiceren.
De psycholoog zei zelden 'jullie moeten...', maar vooral heel vaak: 'maar waarom is dat zo belangrijk voor jou?'
Daar gingen we dan thuis zelf over nadenken, en na verloop van tijd ook steeds vaker samen over praten.
Ik vond het heel waardevol. Heb mijn partner én mezelf er veel beter door leren kennen.
Het was geen receptje waarmee alles wel weer even goed komt. Maar we kunnen nu wel zwaardere stormen aan dan voorheen, omdat we ons meer bewust zijn van wat we aan elkaar hebben, wat we eigenlijk wíllen en wat onze valkuilen zijn.
hoenuverder75 wijzigde dit bericht op 06-12-2018 08:00
35.96% gewijzigd
vrijdag 30 november 2018 om 01:34
Wat valt er nog te redden?
Wie garandeert dat ie volgende week / volgende maand / volgend jaar of over 3 jaar weer niet terug op een ander kruipt?
Omdat het kriebelt, omdat jij zwanger bent, omdat je het druk hebt met 2 kleine kinderen, omdat het zo'n toffe is, ...
Ik zou hem gewoon nooit van mijn leven meer vertrouwen.
Hij heeft je op zo'n "zwak moment" gepakt ...
Daar helpen echt geen 10 therapieën voor.
Die kerel heeft het gewoon vern**kt.
Ik zou er al helemaal niet aan beginnen als er geen kinderen en geen gezamenlijk dak boven mijn hoofd zijn.
Zonde van tijd en centen, want ik zal tot het eind van mijn dagen wantrouwig blijven tegenover hem en elke dag denken aan wat ie mij geflikt heeft.
Als ie de boel echt had willen redden, was ie met die therapie op de proppen gekomen voor hij op een ander dook.
Wie garandeert dat ie volgende week / volgende maand / volgend jaar of over 3 jaar weer niet terug op een ander kruipt?
Omdat het kriebelt, omdat jij zwanger bent, omdat je het druk hebt met 2 kleine kinderen, omdat het zo'n toffe is, ...
Ik zou hem gewoon nooit van mijn leven meer vertrouwen.
Hij heeft je op zo'n "zwak moment" gepakt ...
Daar helpen echt geen 10 therapieën voor.
Die kerel heeft het gewoon vern**kt.
Ik zou er al helemaal niet aan beginnen als er geen kinderen en geen gezamenlijk dak boven mijn hoofd zijn.
Zonde van tijd en centen, want ik zal tot het eind van mijn dagen wantrouwig blijven tegenover hem en elke dag denken aan wat ie mij geflikt heeft.
Als ie de boel echt had willen redden, was ie met die therapie op de proppen gekomen voor hij op een ander dook.
vrijdag 30 november 2018 om 19:56
Wow. Echt wow. Je hebt echt geen idee. Of je hebt gewoon heeeeeel erg veel mazzel met je relatie en met jezelf, dat kan ook en dan ben ik blij voor je.samarinde schreef: ↑30-11-2018 00:19
Persoonlijk geloof ik er niet in. Ik geloof in een gesprek voeren onder elkaar. Gewoon, met z'n tweeën. Wat een slap gedoe, om er een derde bij te halen, een zogenaamde 'professional', alleen omdat hij of zij ervoor gestudeerd heeft. Sorry, maar die persoon zit ondertussen ook gewoon te denken aan de aardappels die op tijd gekookt moeten worden voor het avondeten. Ik vind dat een onoprechte betrokkenheid. Professioneel? Ja, vast. Maar wat heb je aan professioneel als je een relatiecrisis hebt? Dan heb je behoefte aan oprechte, betrokken, persoonlijke gesprekken. Niet aan iemand die een schema volgt, of een stappenplan. Ik zou er enorm opstandig van worden.
Sorry, geen tips dus. Behalve: samen praten. Gewoon door die zure appel heen bijten. Jullie zijn samen in deze shit terecht gekomen, daar kun je dus ook alleen samen uitkomen. Een buitenstaander/derde kan nog zulke goede bedoelingen hebben, de échte betrokkenheid (en kennis van zaken over júllie relatie) ontbreekt. Nou ja, dat vind ik.
Maar bij ons hielp een therapeut ons in te zien hoe onze patronen ontstaan waren en hoe we elkaar compleet onbedoeld kwetsten, omdat we elkaar niet echt 'hoorden'. Daar waren we met alleen praten praten praten echt nooit uitgekomen.
vrijdag 30 november 2018 om 21:18