Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).

zaterdag 1 december 2018 om 14:07
Shows met opengesneden dieren dan? Als ik wat meer tijd heb kijk ik nog eens na. Maar twijfel alom want er valt geld mee te verdienen. Met medicatie idem. Wat heeft een giede sponsering, wat zie je zelf bij je dier, die dingen.Lily1504 schreef: ↑01-12-2018 13:53RC doet niets met dierproeven. Ze hebben in het verleden shows gesponsord waar dingen gebeurden waar zij (waarschijnlijk) geem weet van hadden. En volgens mij heeft Peta toen een lastercampagne gevoerd. Google is je grote vriendIams deed volgens mij in het verleden wel nare dierproeven. Daarnaast heb (had) ik zoals jullie misschien weten een kotsende kat en wilde ik ook niet aan de RC vanwege alle slechte berichten. Nou, het is lang geleden dat ik kotsvrije nachten had, maar sinds RC Sensible 33 is het kotsen nagenoeg voorbij. Beide dames vinden het heerlijk, glanzen in vacht bijna uit en de ontlasting is minder en ruik je nog nauwelijks.
Ik weet nog dat Tom Poes vreselijk de mist in ging toen raakten poezen verlamd.

zaterdag 1 december 2018 om 14:21
https://www.zeelandnet.nl/communities/f ... ookie=true
Uit bijgaande artikel Tros radar uit 2003 Eukanuba en Iams. Het andere kijk ik later nog naar hoe het ook al weer zat.
Uit bijgaande artikel Tros radar uit 2003 Eukanuba en Iams. Het andere kijk ik later nog naar hoe het ook al weer zat.

zaterdag 1 december 2018 om 14:35
https://woezelshop.wordpress.com/2012/0 ... ierenleed/
Oei Whiskas ook genoemd.
Misschien nog eens goed kijken want er zijn ook diervoeder fabrikanten die pretenderen proefdiervrij te verkopen.
Oei Whiskas ook genoemd.
Misschien nog eens goed kijken want er zijn ook diervoeder fabrikanten die pretenderen proefdiervrij te verkopen.
zaterdag 1 december 2018 om 14:59
Jeetje Iones, wat naar. Veel sterkte!
Zelf moet ik even wat frustratie kwijt.
Toen mijn kater een paar maanden geleden onder narcose moest hebben ze een stuk op z'n voorpoot kaalgeschoren om een infuus te plaatsen. Helaas is hij daar later aan gaan likken, werd dat een kale plek en recentelijk zelfs een wond. Dat heb ik toen behandeld en afgeplakt, maar hij trok alle pleisters (zelfs met een halve rol leukosilk eromheen) er doodleuk vanaf. Toen een rompertje gekocht en een beetje aangepast met een schaar en veiligheidsspeldjes zodat hij er niet meer bij kon. Dat leek goed te gaan.
Leek.
Vandaag heeft hij zich uit z'n rompertje weten te wurmen terwijl ik aan het werk was en de hele boel tot bloedens toe weer open gelikt.
Net heb ik, balend als een stekker, de wond schoongespoeld met waterstofperoxide en er een pleister met betadine op geplakt, en alles weer verbonden.
Ik wilde eerst niet aan een kap omdat ik hem geen extra stress wil bezorgen, maar het lijkt erop dat er niets anders op zit als ik niet thuis kan zijn om hem de hele dag in de gaten te houden. Maandag maar naar de DA.
Zelf moet ik even wat frustratie kwijt.
Toen mijn kater een paar maanden geleden onder narcose moest hebben ze een stuk op z'n voorpoot kaalgeschoren om een infuus te plaatsen. Helaas is hij daar later aan gaan likken, werd dat een kale plek en recentelijk zelfs een wond. Dat heb ik toen behandeld en afgeplakt, maar hij trok alle pleisters (zelfs met een halve rol leukosilk eromheen) er doodleuk vanaf. Toen een rompertje gekocht en een beetje aangepast met een schaar en veiligheidsspeldjes zodat hij er niet meer bij kon. Dat leek goed te gaan.
Leek.
Vandaag heeft hij zich uit z'n rompertje weten te wurmen terwijl ik aan het werk was en de hele boel tot bloedens toe weer open gelikt.

Net heb ik, balend als een stekker, de wond schoongespoeld met waterstofperoxide en er een pleister met betadine op geplakt, en alles weer verbonden.
Ik wilde eerst niet aan een kap omdat ik hem geen extra stress wil bezorgen, maar het lijkt erop dat er niets anders op zit als ik niet thuis kan zijn om hem de hele dag in de gaten te houden. Maandag maar naar de DA.

zaterdag 1 december 2018 om 16:38
Iams en Eukaneuba zijn verschrikkelijk de mist in gegaan. En volgens mij deed Iams wel iets met opengesneden honden, maar dat weet ik niet helemaal zeker. RC voor zover ik heb kunnen zien niet. Ze hebben inderdaad foute shows gesponsord, o.a. met beren. Geen idee of dit nou bewust was, zelf zeggen ze van niet.miekemv schreef: ↑01-12-2018 14:07Shows met opengesneden dieren dan? Als ik wat meer tijd heb kijk ik nog eens na. Maar twijfel alom want er valt geld mee te verdienen. Met medicatie idem. Wat heeft een giede sponsering, wat zie je zelf bij je dier, die dingen.
Ik weet nog dat Tom Poes vreselijk de mist in ging toen raakten poezen verlamd.
Er is wel e.e.a te vinden, maar vooral erg oud. Voor 1994 (zoiets) maakte ieder voer zich hieraan schuldig. En daarnaast - en absoluut niet om het goed te praten, want als ik iets erg vind, is het wel dierenleed - maar er zijn maar weinigen onder ons die geen dingen gebruiken waar geen dierproeven aan te pas zijn gekomen. Ik heb het ooit geprobeerd, maar als een product diervriendelijk is geproduceerd, wil het nog niet zeggen dat de grondstoffen diervriendelijk gewonnen en getest zijn. Maar willens en wetens een product gebruiken waarvoor dieren hebben moeten lijden, dat zou ik proberen te voorkomen. Maar om nou te zeggen dat RC hieraan heeft meegedaan, ik heb nog niets kunnen vinden. Behalve dan die onnozele sponsoring, maar daarna zijn ze heel goed op gaan letten waar ze hun naam aan verbinden.
Edit: Ik heb de wijsheid niet in pact, maar ik kom niet verder dan wat fora en Peta.
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 01-12-2018 17:10
58.20% gewijzigd
zaterdag 1 december 2018 om 17:02

zaterdag 1 december 2018 om 17:08
Er zal vast een kern van waarheid in zitten hoor. Ik heb alleen ontdekt dat dat Iams en Eukanueba echt fout waren. Maar ik zit inmiddels alweer een uur te zoeken en kan niets vinden. Nou, dat is niet helemaal waar, maar wat ik vind is vrij oud. Op die berengevechten na, dat is 5 jaar geleden.S0LEIL schreef: ↑01-12-2018 17:02Dank voor de info Lily.
Wat ik al schreef, ik had ergens iets in mijn achterhoofd, maar wist het precieze verhaal niet meer en wilde het nog eens precies uitzoeken.
Rest het probleem van dat er veeeeel keuze is in voer en het lastig is om daaruit te kiezen, vind ik.
Maar je hebt gelijk, er is zoveel voer te krijgen. En zoveel voer, zoveel meningen. Kijk voor de grap eens op Zooplus. Het is misschien niet helemaal goed om als uitgangspunt te nemen: Als de kat het er goed op doet, is het oké. Want sommige rokers worden ook 100. Ik denk wel dat echt slecht voer hier in Nederland niet bestaat. Ik heb bijvoorbeeld recentelijk graanvrij geprobeerd, nou, daar werden de katten niet blij van, maar ik ook niet. Heb nu 4 zakken (gelukkig kleintjes) staan van 'verantwoord' voer, maar wat niet wil, wil niet denk ik dan maar.

zaterdag 1 december 2018 om 17:10
Die van mij ook hoor. Ik wilde er niet aan, maar uit nood een zakje geprobeerd. En nu wil ik niet anders meer.derooiekater schreef: ↑01-12-2018 17:04Hier 2 RC katten ze doen het er super op.
@wojak je heb ook van die opblaasbare kragen online die zijn iets fijner voor een kat. Of een zachte kap kan doe ook mee slapen.

zaterdag 1 december 2018 om 21:00
Hier wel RC, maar ja, blaasgruisdieet en het is het enige wat de DA (zit op 1 minuut lopen van mijn nieuwe appartement dus vandaar dat ik het daar ook haal
) ervoor heeft.
Wat ik me net bedenk is dat de wond op z'n "onderarm" zit. Vrij laag dus. Ik vraag me nu af of zo'n kraag/kap dan wel kan voorkomen dat hij daarbij kan of dat 'ie z'n poot er gewoon overheen tilt. Al die speciale recovery hesjes die ik online zie hebben juist geen mouwtjes, en daar gaat het nu net om.
We gaan het zien.

Wat ik me net bedenk is dat de wond op z'n "onderarm" zit. Vrij laag dus. Ik vraag me nu af of zo'n kraag/kap dan wel kan voorkomen dat hij daarbij kan of dat 'ie z'n poot er gewoon overheen tilt. Al die speciale recovery hesjes die ik online zie hebben juist geen mouwtjes, en daar gaat het nu net om.
We gaan het zien.
zaterdag 1 december 2018 om 22:07
Misschien toch vebinden en dan bitterspray op het verband spuiten?Wojak schreef: ↑01-12-2018 21:00Hier wel RC, maar ja, blaasgruisdieet en het is het enige wat de DA (zit op 1 minuut lopen van mijn nieuwe appartement dus vandaar dat ik het daar ook haal) ervoor heeft.
We gaan het zien.
https://www.sensipharm.nl/paarden/verzo ... rspray.htm
“Don’t look back – you’re not going that way.”
zaterdag 1 december 2018 om 22:27

zondag 2 december 2018 om 00:25
Ja die 15 geworden is ook nierdieet de laatste 8 maanden van zijn leven. Ook van de dierenarts maar dat waren verschillende merken en smaken om uit te proberen.Wojak schreef: ↑01-12-2018 21:00Hier wel RC, maar ja, blaasgruisdieet en het is het enige wat de DA (zit op 1 minuut lopen van mijn nieuwe appartement dus vandaar dat ik het daar ook haal) ervoor heeft.
We gaan het zien.
zondag 2 december 2018 om 00:53
Hey dames. Een echte crazy cat lady hier. Nou ja, dat zou zo zijn, als mijn kater het zou toelaten. Wilde kater moet ik zeggen, gevonden in de wildernis in Canada ergens. Prachtig beest, gitzwart, groene ogen, giga groot. Maar mamas poezenkind
Hij heet Salem.
Ik dacht na een jaar dat hij misschien wel blij zou worden van een speelmaatje. En wat blijkt? Mijn kat is een eikel in de kattenwereld
. Hij zag de nieuwe poes, die echt op kon schieten met alles en ieder ding wat ademt, en dacht dat ze een eekhoorn was volgens mij, want hij greep dr! Niet eens blazen of grommen, maar echt jagen. Het vacht beet hij zo uit dr lijf, en dat probeerde hij nog op te eten.
Na maanden ging het goed, maar hij was eer tolerantie. Zij verveelde zich, want spelen dat snapt hij niet, jagen wel. En hij sliep alleen nog maar en vond haar doodirritant. Wij hebben dus een beter huis voor haar gevonden ( bij een vriendin), met 3 hele leuke leeftijdsgenoten en een groot huis om te ravotten.
Toen bleek wel dat hij te wild was, en hij soortgenoten niet echt herkend. Hij spreekt ook geen kat. Andere katten blazen naar hem, en hij snapt er werkelijk niks van. Hij kwam deze zomer met een levende chipmunk naar binnen. Ik moest hem echt heel hard knijpen voordat hij los liet. Ik voelde me echt schuldig, maar ik trok het niet. Ik kan niet toekijken hoe hij een knaagdiertje uit elkaar scheurt. verder eet hij alles, vliegen, vlinders,wormen, spinnen, wespen ( bah).
Hij geeft nooit over en heeft nooit haarballen, daar heb ik echt mazzel mee. Hij likt zichzelf ook niet genoeg schoon, dus ik borstel hem zo'n 4 keer per week. Ik geef hem Royal Canine droogvoer ,Blue Wilderness "treats" en in het weekend nutro pate. Met goedkope merken krijgt hij roos, en dat vind ik zielig, want dat kan nooit een goed teken zijn. Hij knuffelt intens met mij, en als ik stop met aaien, bijt hij mij heel hard ( maar niet door) in mn arm, en laat niet los totdat ik verder kriebel...of hij gebruikt zn poten als haak, en haakt dan zn poot om mn pols en rekt hem terug. Hij is erg slim

Ik dacht na een jaar dat hij misschien wel blij zou worden van een speelmaatje. En wat blijkt? Mijn kat is een eikel in de kattenwereld

Na maanden ging het goed, maar hij was eer tolerantie. Zij verveelde zich, want spelen dat snapt hij niet, jagen wel. En hij sliep alleen nog maar en vond haar doodirritant. Wij hebben dus een beter huis voor haar gevonden ( bij een vriendin), met 3 hele leuke leeftijdsgenoten en een groot huis om te ravotten.
Toen bleek wel dat hij te wild was, en hij soortgenoten niet echt herkend. Hij spreekt ook geen kat. Andere katten blazen naar hem, en hij snapt er werkelijk niks van. Hij kwam deze zomer met een levende chipmunk naar binnen. Ik moest hem echt heel hard knijpen voordat hij los liet. Ik voelde me echt schuldig, maar ik trok het niet. Ik kan niet toekijken hoe hij een knaagdiertje uit elkaar scheurt. verder eet hij alles, vliegen, vlinders,wormen, spinnen, wespen ( bah).
Hij geeft nooit over en heeft nooit haarballen, daar heb ik echt mazzel mee. Hij likt zichzelf ook niet genoeg schoon, dus ik borstel hem zo'n 4 keer per week. Ik geef hem Royal Canine droogvoer ,Blue Wilderness "treats" en in het weekend nutro pate. Met goedkope merken krijgt hij roos, en dat vind ik zielig, want dat kan nooit een goed teken zijn. Hij knuffelt intens met mij, en als ik stop met aaien, bijt hij mij heel hard ( maar niet door) in mn arm, en laat niet los totdat ik verder kriebel...of hij gebruikt zn poten als haak, en haakt dan zn poot om mn pols en rekt hem terug. Hij is erg slim

universeinmotion wijzigde dit bericht op 02-12-2018 00:57
6.77% gewijzigd

zondag 2 december 2018 om 01:22
Ehm een chipmunk?Universeinmotion schreef: ↑02-12-2018 00:53Hey dames. Een echte crazy cat lady hier. Nou ja, dat zou zo zijn, als mijn kater het zou toelaten. Wilde kater moet ik zeggen, gevonden in de wildernis in Canada ergens. Prachtig beest, gitzwart, groene ogen, giga groot. Maar mamas poezenkind![]()
Hij heet Salem.
Ik dacht na een jaar dat hij misschien wel blij zou worden van een speelmaatje. En wat blijkt? Mijn kat is een eikel in de kattenwereld. Hij zag de nieuwe poes, die echt op kon schieten met alles en ieder ding wat ademt, en dacht dat ze een eekhoorn was volgens mij, want hij greep dr! Niet eens blazen of grommen, maar echt jagen. Het vacht beet hij zo uit dr lijf, en dat probeerde hij nog op te eten.
Hij geeft nooit over en heeft nooit haarballen, daar heb ik echt mazzel mee. Hij likt zichzelf ook niet genoeg schoon, dus ik borstel hem zo'n 4 keer per week. Ik geef hem Royal Canine droogvoer ,Blue Wilderness "treats" en in het weekend nutro pate. Met goedkope merken krijgt hij roos, en dat vind ik zielig, want dat kan nooit een goed teken zijn. Hij knuffelt intens met mij, en als ik stop met aaien, bijt hij mij heel hard ( maar niet door) in mn arm, en laat niet los totdat ik verder kriebel...of hij gebruikt zn poten als haak, en haakt dan zn poot om mn pols en rekt hem terug. Hij is erg slim![]()
Als kitten gevonden of verwilderd?
zondag 2 december 2018 om 01:24
Is het niet gewoon een zwarte panter?Universeinmotion schreef: ↑02-12-2018 00:53Hey dames. Een echte crazy cat lady hier. Nou ja, dat zou zo zijn, als mijn kater het zou toelaten. Wilde kater moet ik zeggen, gevonden in de wildernis in Canada ergens. Prachtig beest, gitzwart, groene ogen, giga groot. Maar mamas poezenkind![]()
Hij heet Salem.
Ik dacht na een jaar dat hij misschien wel blij zou worden van een speelmaatje. En wat blijkt? Mijn kat is een eikel in de kattenwereld. Hij zag de nieuwe poes, die echt op kon schieten met alles en ieder ding wat ademt, en dacht dat ze een eekhoorn was volgens mij, want hij greep dr! Niet eens blazen of grommen, maar echt jagen. Het vacht beet hij zo uit dr lijf, en dat probeerde hij nog op te eten.
Hij geeft nooit over en heeft nooit haarballen, daar heb ik echt mazzel mee. Hij likt zichzelf ook niet genoeg schoon, dus ik borstel hem zo'n 4 keer per week. Ik geef hem Royal Canine droogvoer ,Blue Wilderness "treats" en in het weekend nutro pate. Met goedkope merken krijgt hij roos, en dat vind ik zielig, want dat kan nooit een goed teken zijn. Hij knuffelt intens met mij, en als ik stop met aaien, bijt hij mij heel hard ( maar niet door) in mn arm, en laat niet los totdat ik verder kriebel...of hij gebruikt zn poten als haak, en haakt dan zn poot om mn pols en rekt hem terug. Hij is erg slim![]()

Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.

zondag 2 december 2018 om 01:30
Een chipmunk etende zwarte panter.
zondag 2 december 2018 om 11:57
Hebben jullie katten ook dat ze het lijken aan te voelen als je op wil gaan staan om iets te gaan doen? Die van mij wel. Als ik zit te werken en ik denk ik ga eens koffie halen of als ik op de bank zit en me bedenk dat ik wel kan gaan stofzuigen, dan komt ie aangelopen en nestelt zich dan lekker bij me op schoot. Met dus als gevolg dat ik blijf zitten
.
En vanochtend waren we aan kroelen, met onze gezichten naar elkaar toe, toen ie een niesbuitje kreeg recht in mijn gezicht. Maar ik vind hem toch lief.

En vanochtend waren we aan kroelen, met onze gezichten naar elkaar toe, toen ie een niesbuitje kreeg recht in mijn gezicht. Maar ik vind hem toch lief.

zondag 2 december 2018 om 12:12
Mijn katje heeft de leuke gewoonte gekregen om ons om 7.00 wakker te maken voor aandacht en eten. Hij houd ook echt niet op met etteren tot zn buikje weer vol zit. Doordeweeks niets zo'n punt, maar in het weekend is het toch wel minder fijn 
Ik heb ook nog even een vraagje.. onze kat is langharig, en zo af en toe blijft er poep in zijn vacht hangen, niet heel handig. Maar vooral als we het niet op tijd zien en het al opgedroogd is... Hier nog tips hoe we het makkelijkst opgedroogde poep uit de vacht kunnen halen?

Ik heb ook nog even een vraagje.. onze kat is langharig, en zo af en toe blijft er poep in zijn vacht hangen, niet heel handig. Maar vooral als we het niet op tijd zien en het al opgedroogd is... Hier nog tips hoe we het makkelijkst opgedroogde poep uit de vacht kunnen halen?