Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Calamitycat schreef:
29-11-2018 22:46
Gewoon terug kloppen ;-D

Afbeelding

Welterusten.
Ik blijf hem toch zoenen, wattie er ook van vindt.
Hij ligt nu op schoot, ik heb zijn lievelingsvest aan.
Alle reacties Link kopieren
Hier nu een kleine draak die al 2 uur wakker is en ik dus ook.

Over het opvoeden wil ik alleen dit nog nog kwijt. Verdiep je in katten gedrag en ga voor de grap eens kijken in een asiel daar komen genoeg katten die "opgevoed" zijn met alle gevolgen van dien.
Oh wat balen rooiekater! Dat is wat mij betreft echt het enige nadeel van katten hebben, dat nachtbraken. Denk dat ik mijn volgende katten ook niet op de slaapkamer zou laten. Zeg ik nu want ik vind slapen met mijn kater zo gezellig. Maar mijn kater slaapt ook 9 van de 10 nachten stilletjes door. Die garantie heb ik bij 2 katten natuurlijk niet.

En ik ben al een hele moeilijke slaper dus zou zomaar kunnen dat ik over 15 jaar als ik 2 nieuwe katten krijg ze lekker beneden houd. Zeg ik nu hoor, grotere kans dat ik ze gewoon mee naar boven zou nemen. Toen ik er nog 2 had hier hield ik ze ook beneden en ik wilde me daar ook echt aan houden, maar de avond dat ik het jonkie terug gebracht had nam ik Jaime al mee naar bed, hij liep achter me aan naar boven en ik vond het wel gezellig.
Ik vind dat kroelen s'ochtends in bed zo knus. En mijne is geen schootkat dus de knuffels in bed zijn alles wat ik krijg vaak. Dan komt hij lekker om mijn hoofd heen liggen op mijn kussen.
Dat maakt voor mij een hoop goed. Maar ik blijf het jammer vinden dat hij niet lekker op schoot komt zoals Balin van Cateautje.

De kerstboom staat hier! Jaime keek er naar snuffelde wat en ging meteen met het pluizige witte kleed dat ervoor ligt spelen. Dat klauwt hij graag uit elkaar. Dat is ook makkelijk te doen met dat ding. Maar de ballen laat hij verder gewoon met rust. Ook ligt hij er graag achter en houdt hij me dan in de gaten.
Het staat wel echt weer super gezellig.
Hier is kleine rooie een echt nachtbraker was gisteren ook lang van huis dus die heeft veel kunnen slapen en dan merk ik het wel. Als ik overdag iets meer thuis ben slaapt die de nacht wel door.
Hier 2 schootkatten alleen in de winter dan straks als het warmer word is dat wel weer over.
Dat lijkt me echt vreselijk eerlijk gezegd. Als dat echt heel vaak gebeurd. Mijn kat heeft me in de zomer een paar keer heel vroeg wakker gemaakt maar dat trek ik echt niet lang hoor. Ik had toen echt het gevoel dat ik een kind in huis had en die wil ik bewust niet omdat ik niet s'nachts wakker gemaakt wil worden. Ik werd er in de zomer af en toe echt moedeloos van. Als je mijn slaap afpakt word ik echt een heel chagrijnig figuur.
Dat is voor mij ook echt een reden om volgende keer niet voor 2 kittens te gaan maar weer oudjes te nemen.
Kleine rooie is pas 1.5 jaar en dat merk je. De oudste heeft tot 4 jaar lopen nachtbraken en verwacht bij kleine rooie dat dit ook zo is. Vandaag ben ik ook de hele dag werken dan weet ik dat die vannacht komt. Gemiddeld per week is dat zn 4 nachten dat die aan het spoken is.
Wow zoveel?? Mijn god. Ok geen kittens voor mij, de beslissing is definitief nu. :proud:

En het leek me zo gezellig die kleine lijfjes op mijn schoot, ik heb ze ook wel gehad bij een gastgezin toen ik au pair was in Ierland, was heel leuk. Maar als ze groter worden is het een hoop werk.
1.5 is echt de puberleeftijd. Sterkte ermee! Hoe laat is hij dan normaal wakker?
En elke dag gewoon werken ook zeg, poeh. Echt respect.

Ik ga niet meer zeuren over mijn kat die me eens per week wakker maakt ( in de zomer 3x denk ik ).
Leuk dit topic, ik schrijf graag mee!

Ik heb momenteel 1 kat van een maand of 8, en binnen een paar weken komt er eentje bij. Ik wilde vanaf het begin al het liefst 2 kittens nemen, gezien dit ras graag een maatje schijnt te hebben, maar de andere kittens waren toen al verzegd.

Mijn kat heeft altijd zijn 'gekken uurtje' om een uur of 9 's avonds. Als wij naar bed gaan is ie gelukkig rustig. Alleen in de ochtend is het een ramp. Als vriend vroeg naar z'n werk gaat is er niks aan de hand. Maar zodra hij mijn wekker hoort zet ie het een partij op een gillen. Net zolang totdat iemand naar hem toe komt. Nou vind ik het doordeweeks niet zo erg want dan moet ik er toch uit. Maar als iemand in het weekend boven bv de wc gebruikt begint ie ook te krijsen. Ik wil hem liever niet boven hebben want dan gaat ie 's nachts wel aan de klooi (tenen bijten, rondjes racen etc.). Ik hoop dat met de komst van de nieuwe kitten dit minder word. Anders wellicht toch de deuren open gooien, zodat ie overal rond kan wandelen. Negeren heeft geen zin, hij is echt een volhouder.

Wellicht iemand hier nog tips? ;-D
Is het een Siamees? :mrgreen:

Komt je kat ook buiten? Ik denk dat hij zijn energie gewoon kwijt moet. Hoe oud is de kitten als je hem krijgt? Heb je al een kitten op het oog?
Is hij veel alleen thuis overdag? Misschien verveelt hij zich gewoon een beetje. Het kan ook zijn dat hij gewoon graag bij jullie wil zijn boven.

Ik weet het niet zo goed, ik ben niet echt de expert wat stoute katten betreft, ik leef in luilekkerland met mijn brave kater. :P
Die van ons krabt aan de deur van mijn dochter haar slaapkamer, midden in de nacht het liefst, want knuffel tijd!!!!!!.
Toen heb ik zilverfolie op haar deur gedaan. Toen was het krabben gauw over.
Dit heb ik ook op aanrecht gelegd en dat helpt heel goed tegen het op de aanrecht springen
Een Ragdoll! Ja hij heeft wel veel energie. We hebben ook een hond, maar die slaapt wel buiten in de kennel (met binnenverblijf e.d.). Overdag spelen ze veel. Ik ben vrij vaak thuis, werk 3,5 dag. Ben ook altijd onder de middag thuis in mijn pauze om de beestjes te doen. Onze tuin is helaas niet afgesloten, maar hij heeft een tuigje waardoor ie buiten kan en hij heeft een buitenverblijf. Daar laat ik hem wel is uitwaaien als ie binnen wel erg aan de gang gaat haha!

Als ie niks hoort hoor ik hem ook niet, maar als ie hoort dat ik wakker ben begint het herrie maken. Het is ook niet dat ie dan erg wild is, hij maakt vooral heel veel lawaai.

We hebben al een kitten uitgekozen inderdaad, komt bij het zelfde adres vandaan als mijn huidige kat. Waarschijnlijk komt ie binnen een week of 2 bij ons. Ik hoop dat dat wat helpt tegen zijn ochtend eenzaamheid. ;-D
Oh leuk een Ragdoll! Die vind ik mooi. Fijn dat hij toch naar buiten kan! Krijg je een meisjes kitten of een mannetje?
Ik hoop voor je dat de introductie goed verloopt en dat je kat dan lekker s'ochtends wat energie kwijt kan.

Hou je ons op de hoogte van hoe het gaat met de kitten? Ik ben wel nieuwsgierig namelijk.

Ik zit me nu trouwens af te vragen of dat de reden is dat er zoveel 1.5 jarigen katten in het asiel zitten, het nachtbraken. Ik denk dat een hoop mensen onderschatten hoeveel werk een kitten is en hoe druk ze worden als ze groter worden.
Valt me altijd op hoeveel jonge katten er in de asiels zitten en hoeveel er op MP staan. Kittens zijn altijd zo weg maar hoeveel van hen worden afgedankt als ze niet meer schattig zijn en de halve bank gesloopt hebben? Of omdat ze te druk zijn, teveel werk etc.
Ze slapen bij mij altijd in bed en geen last van wakkerhoudsessies. Wat ik altijd heel duidelijk merk zo rond de 7 maanden is dat de geslachtshormonen gaan opspelen en dat ik een afspraak moet maken voor de ingreep. Dat soort miauwen is verschrikkelijk en zie ik ook als de puberteit. Puberteit zie ik ook bij het uitdagen van de volwassen katten. Het leuke van de jongste is dat hij de oudste van 5 jaar meekrijgt in zijn spel. Rond de leeftijd van 1.5 jaar zijn ze hier rustig en volwassen. Ik denk omdat het kittenachtige juist weg is dat de kat maar weg moet. Het nieuwe en schattige is er dan wel af. En ik denk ook dat het op die leeftijd als ze in de kracht van hun leven zijn en niet naar buiten kunnen gedragsproblemen kunnen ontstaan.
Ik heb mijn 1e een paar weken terug laten castreren. Meteen laten doen toen ik wist dat nummer 2 door ging. Om de kans op sproeien te verkleinen, en hem rustig kunnen laten bijkomen van de ingreep voor nummer 2 om hem heen huppelt. Dat is nog niet zo lang geleden, dus die kater hormonen zullen deels nog wel in z'n lijf zitten.

Nummer 2 is ook een kater en zal later ook worden gecastreerd. Ik heb op de een of andere manier meer met katers dan poezen.. :heart:

Ik denk dat een hoop mensen zich inderdaad verkijken op het feit dat een kitten niet alleen maar leuk en schattig is. Mijn vriend dacht dat ze net zoals honden redelijk af te richten zijn, maar die we nu hebben is enorm bijdehand en dominant. Echt een super lief beest, maar als ie ergens zijn zinnen op heeft gezet laat ie zich echt niet corrigeren.

Ik had zelf ook wel graag een herplaatser willen hebben. Wij hebben thuis alleen een werkhond, dus ik denk dat de hond een beetje te heftig is voor de gemiddelde herplaatser. Een kitten went toch makkelijker aan onze hond. Met kat 1 gaat dat nu ook prima.

Ik zal me later even meer inlezen in dit topic, even kijken wie wat aan katten heeft haha. ;-D
Ik werk vandaag vanuit huis en merk dan altijd hoe fijn mijn katten dat vinden. Ze vermaken zich ook prima in hun eigen grote kamer, want het is er een speelparadijs. Maar als ik dan een dag thuiswerk dan worden er steeds balletjes gebracht die ik dan moet gooien. Of er wordt een speelgoedmuis op mijn toetsenbord gedropt.

Het mannetje, die kruipt het liefst de hele dag op schoot of in mn oksel om de rest van de dag daar te blijven knuffelen. Boos miauwen als ik opsta om eten/drinken te pakken of te plassen. Naar het toilet gaan we dan ook gezellig met z'n drieën.

Dat is wat ik ook zo mooi vind aan birmanen en ik ze al mijn hele leven om me heen heb (ook mijn ouders hadden altijd birmanen). Ontzettend aanhankelijk soms tot vervelend aan toe, lekker eigenwijs en ontzettend praat graag. M'n vriend moet na bijna 6 maanden nog steeds af en toe wennen.
BabyGroot schreef:
30-11-2018 10:50
Ik werk vandaag vanuit huis en merk dan altijd hoe fijn mijn katten dat vinden. Ze vermaken zich ook prima in hun eigen grote kamer, want het is er een speelparadijs. Maar als ik dan een dag thuiswerk dan worden er steeds balletjes gebracht die ik dan moet gooien. Of er wordt een speelgoedmuis op mijn toetsenbord gedropt.

Het mannetje, die kruipt het liefst de hele dag op schoot of in mn oksel om de rest van de dag daar te blijven knuffelen. Boos miauwen als ik opsta om eten/drinken te pakken of te plassen. Naar het toilet gaan we dan ook gezellig met z'n drieën.

Dat is wat ik ook zo mooi vind aan birmanen en ik ze al mijn hele leven om me heen heb (ook mijn ouders hadden altijd birmanen). Ontzettend aanhankelijk soms tot vervelend aan toe, lekker eigenwijs en ontzettend praat graag. M'n vriend moet na bijna 6 maanden nog steeds af en toe wennen.
Ah heerlijk zeg! Dat apporteren is ook zo leuk! Heeft mijne als kitten wel gedaan met knisper balletjes, nu gaat z'n voorkeur uit naar speel hengels. Hoeveel katten heb je? Alleen Birmanen of ook andere?

Mijn Ragdoll is trouwens ook lekker aanhankelijk, ik noem 'm vaak mijn Walkiestalkie. Overal mee bemoeien, overal bij willen zijn. Het maakt het huishouden doen toch gezelliger! Dit is ook mijn reden voor een tweede. Ik ben veel thuis, maar niet altijd. Ik denk niet dat ie momenteel echt eenzaam is. Maar ik zie wel zijn enthousiaste reactie als er iemand thuis komt. Ik gun hem een maatje. Al weet ik dat de kans er ook in zit dat ze niks van elkaar moeten hebben..

Hij is trouwens ook gek op water, vooral uit de kraan. Als ik geen kraan aan heb staan gaat ie voor de vissenkom. Als ie daar niet goed bij kan gaat ie voor de WC. :facepalm:
Er loopt in het bos waar ik in de buurt woon een klein katje rond, wel met halsbandje, maar erg dun..... Wat zouden jullie doen? Neem nu steeds een beetje brokjes mee van ons eigen katje......Maar de winter komt eraan.....
Ik zou het in de gaten houden. Als het beestje erg schuw en hongerig is, is het misschien de weg kwijt naar huis of zo. Is er bewoning in de buurt? Kijk op Amivedi of er een katje vermist is die er op lijkt, of zet op faceboek dat er een katje loopt waar je je zorgen om maakt,misschien komt er reactie. En als het diertje duidelijk minder fit wordt..tja, dan kun je hem adopteren natuurlijk. Zo zijn wij ook wel eens aan een katje gekomen.
Dun is niet goed. Zit het halsbandje ook ruim? Bos is niet goed. Zo'n kleintje hoort daar niet.

Veilig stellen dus!
Ik heb ook een ragdoll! Een meisje. Wat er gezegd wordt over stil zijn als er niets gebeurt herken ik echt! Ze kan zo hard gillen dat het pijn aan je oren doet. Ik heb ook nog een grote dikke htk. Hij is veel te zwaar maar hij beweegt ook nauwelijks. Naar buiten gaan duurt 2 minuten. De ragdoll mag alleen aan de lijn naar buiten.
Jaren geleden vond ik een kitten in the middle of nowhere in het bos. Ik reed op mijn paard toen ik een hoog gepieuw hoorde. Ik dacht eerst aan een buizerd, die maken soms ook zo'n geluid. Maar toen zag ik een pikzwart bolletje tussen de bomen, zijn oogjes waren nog blauw/grijs dus misschien 6 a 7 week oud! Die moest gedumpt zijn, hij was moederziel alleen voor zover ik zag. Paard aan boom geknoopt en katje gevangen. Daarna op paard met kitten in mijn binnenzak, ik moest nog wel een uur te paard voordat ik thuis was. Dat was zo'n 12 jaar geleden, het is nu een dikke zwarte kater die heel veel geluk heeft gehad. Hij had de nacht niet overleefd als ik daar niet toevallig had gereden.
RockOla schreef:
30-11-2018 13:23
Jaren geleden vond ik een kitten in the middle of nowhere in het bos. Ik reed op mijn paard toen ik een hoog gepieuw hoorde. Ik dacht eerst aan een buizerd, die maken soms ook zo'n geluid. Maar toen zag ik een pikzwart bolletje tussen de bomen, zijn oogjes waren nog blauw/grijs dus misschien 6 a 7 week oud! Die moest gedumpt zijn, hij was moederziel alleen voor zover ik zag. Paard aan boom geknoopt en katje gevangen. Daarna op paard met kitten in mijn binnenzak, ik moest nog wel een uur te paard voordat ik thuis was. Dat was zo'n 12 jaar geleden, het is nu een dikke zwarte kater die heel veel geluk heeft gehad. Hij had de nacht niet overleefd als ik daar niet toevallig had gereden.
Wat goed dat je dat gedaan hebt!!
;-D ik vind het niet meer dan vanzelfsprekend. Je kunt toch niet zo'n beestje aan zijn lot overlaten? Zo vond ik ook een keer 3 kipjes in het bos. 's Avonds in het schemer zaten ze op een tak. Ik heb ze onder mijn jas meegenomen en ze hebben hier nog jaren gescharreld. Ik zal nooit een beest aan zijn lot overlaten. Tot wanhoop van mijn man soms :proud:
Onze poes is ook gevonden, en die hebben we met een pipet groot gebracht. Dit poesje uit het bos, heb ik vanmiddag naar de dierenarts gebracht. Want een poes erbij gaat het niet worden, gaat niet meer met de 4 honden die we hebben. Ze zien poesje 1 als "hun" soort; en die gaat ook iedere avond mee op de uitlaat ronde.
De dierenarts heeft een pension, en zoekt uit of zij van iemand gezocht word....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven