Hebben wij het zo slecht in Nederland?

01-12-2018 15:17 3238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me echt waarom mensen protesteren in Nederland. In Frankrijk zijn de mensen aan het protesteren (wat ik overigens ook wel begrijp), maar dat is niet te vergelijken met Nederland. De sociale voorzieningen in Frankrijk zijn niet zo goed als in Nederland.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.

Wat is hier zo slecht in Nederland dan?

- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen

Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
Kinderen en volwassenen in Yemen hebben helemaal geen eten, die komen om van de honger.

Ik ben elke dag dankbaar dat mijn wieg hier heeft gestaan. En blij met alle voorzieningen en een regering die deels wel voor hun burgers zorgt, dat is namelijk niet vanzelfsprekend.
DuchessMeganMarkle schreef:
02-12-2018 08:48
Heb je een dak boven je hoofd, kun je eten? Schoon drinkwater?
Dat vind ik pas schrijnend. Dat soort taferelen hebben wij hier niet.
Je snapt het nog steeds niet hè.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
*Toos* schreef:
02-12-2018 08:36
Nou meid, wees maar trots op jezelf dat je het zo goed voor elkaar hebt. De realiteit is wat weerbarstiger dan jouw super zelfstandige powervrouw bubbel. Ergert niet dat je niet ver verwijderd bent van ellende en je bijvoorbeeld chronisch ziek kan worden, je baan verliest, te oud wordt om aangenomen te worden en zo kan ik wel meer verzinnen.

Ik ben tevreden net wat ik heb, maar weet dondersgoed dat ellende op de loer ligt. Jij niet en het is niet te hopen dat je kaartenhuis instort.
Je kan ontzettend veel opvangen door de juiste keuzes te maken. Ik heb een opleiding gekozen waar altijd werk in zal zijn en waar ze veel mensen zoeken. Bewuste keuze.

Als ik ziek word, dan ben ik daar via mijn werk goed voor verzekerd. Komt mijn man te overlijden? Idem dito.

Ik sta al 10 jaar ingeschreven bij de sociale woningbouw in mijn stad, dus mocht het echt totaal mislopen allemaal, dan zou ik alsnog een passende woning krijgen met mijn kinderen.

Al dat soort zekerheden kun je zelf inbouwen. Toch zeker een uur of 30 blijven werken als vrouw, nadat je kinderen hebt gekregen is daar ook een belangrijke factor in. En als het goed gaat moet je nadenken over de toekomst. Zo zijn wij bijvoorbeeld het huis nu snel aan het afbetalen, zodat we straks als het misschien minder gaat, lage woonlasten hebben. Dat kost nu veel geld, maar straks hebben we er profijt van.

Heel veel mensen denken hier liever niet over na. En ja, dan kan het 'ineens' mislopen. Verstandig is dus om altijd een plan B te hebben en zoveel mogelijk dicht te timmeren.
02-12-2018 08:51
Kinderen en volwassenen in Yemen hebben helemaal geen eten, die komen om van de honger.

Ik ben elke dag dankbaar dat mijn wieg hier heeft gestaan. En blij met alle voorzieningen en een regering die deels wel voor hun burgers zorgt, dat is namelijk niet vanzelfsprekend.
Je plaat blijft hangen.
Blijven ontkennen dat er ook in Nederland armoede is gaat het probleem niet oplossen hè.
Denken dat er in Nederland geen armoede is geeft je wel een veilig gevoel hè, want jij zult dan ook nooit in die situatie komen.
Dream on.

David Dunning
02-12-2018 08:51

Ik voel die dankbaarheid ook heel sterk. Heb jij ook veel gereisd? Veel contact gehad met mensen van over de hele wereld?

Ik merk zelf een groot verschil met mensen die die ervaringen buiten Europa wel en niet hebben opgedaan.
Ikigai schreef:
02-12-2018 08:55
Je kan ontzettend veel opvangen door de juiste keuzes te maken. Ik heb een opleiding gekozen waar altijd werk in zal zijn en waar ze veel mensen zoeken. Bewuste keuze.

Als ik ziek word, dan ben ik daar via mijn werk goed voor verzekerd. Komt mijn man te overlijden? Idem dito.

Ik sta al 10 jaar ingeschreven bij de sociale woningbouw in mijn stad, dus mocht het echt totaal mislopen allemaal, dan zou ik alsnog een passende woning krijgen met mijn kinderen.

Al dat soort zekerheden kun je zelf inbouwen. Toch zeker een uur of 30 blijven werken als vrouw, nadat je kinderen hebt gekregen is daar ook een belangrijke factor in. En als het goed gaat moet je nadenken over de toekomst. Zo zijn wij bijvoorbeeld het huis nu snel aan het afbetalen, zodat we straks als het misschien minder gaat, lage woonlasten hebben. Dat kost nu veel geld, maar straks hebben we er profijt van.

Heel veel mensen denken hier liever niet over na. En ja, dan kan het 'ineens' mislopen. Verstandig is dus om altijd een plan B te hebben en zoveel mogelijk dicht te timmeren.
Wat gun ik sommige mensen toch een hoop narigheid.
Het idee dat je het allemaal zelf in de hand hebt, dat het van de juiste keuzes afhangt...... wat moet je dan nog een hoop meemaken en leren.

David Dunning
Solomio schreef:
02-12-2018 08:55
Je plaat blijft hangen.
Blijven ontkennen dat er ook in Nederland armoede is gaat het probleem niet oplossen hè.
Denken dat er in Nederland geen armoede is geeft je wel een veilig gevoel hè, want jij zult dan ook nooit in die situatie komen.
Dream on.
Het leven is niet maakbaar daar ben ik mij heel goed bewust van. En ik heb zelf ook wel mindere tijden gekend. En daar ben ik dankbaar voor dat ik gebruik heb kunnen maken van sociale voorzieningen.
Ikigai schreef:
02-12-2018 08:57
Ik voel die dankbaarheid ook heel sterk. Heb jij ook veel gereisd? Veel contact gehad met mensen van over de hele wereld?

Ik merk zelf een groot verschil met mensen die die ervaringen buiten Europa wel en niet hebben opgedaan.
Heb jij überhaupt wel contact met mensen in Nederland die het moeilijk hebben?
Je laten voorstaan op hoe veel je van de wereld hebt gezien en tegelijkertijd een stuitend gebrek aan inlevingsvermogen tentoonspreiden....
Echt ongehoord.

David Dunning
02-12-2018 08:46
Dat zie ik ook, als ik alleen al mijn straat in kijk, iedereen heeft 2 auto’s voor de deur.

En hier op het forum lees je ook wel hoeveel mensen wel niet aan boodschappem uitgeven €500-€600 per maand.
Ik heb dan al 7 jaar geen auto meer, maar gaf tot vorig jaar behoorlijk geld uit aan onzin zoals veel dure kleding en inderdaad ook veel geld aan boodschappen. Ik koop nu bijna geen kleding meer sinds ik mezelf een regel (van The Minimalists, niet zelf bedacht) heb opgelegd: als ik iets wil wat meer dan 100 euro kost (heb helaas nog steeds een dure smaak) dan moet ik 30 dagen wachten. Wil ik het daarna nog steeds, dan koop ik het. Ik ben het meestal na 30 dagen wel vergeten. En soms, zoals vandaag, vis ik achter het net. Had een mooie winterjas gezien, maar was 300 euro, dus 30 dagen wachten. Nu uitverkocht. Nou ja, op zoek naar een nieuwe dus terwijl mijn oude deze winter nog wel mee kan denk ik.

Boodschappen: ook veel bewuster. Ik let niet heel erg op de prijs en shop bij de Appie, want dat vind ik fijn, maar ik koop alleen wat ik nodig heb of graag wil eten die dag. Ik gooi dan ook echt nooit meer iets weg omdat het over de datum of niet meer zo vers is. Ik heb ook een hele lege koelkast tegenwoordig. Mijn volgende koelkast wordt dan ook een kleintje.

Ik heb zelf ook wel eens geldzorgen gehad, geen schulden gelukkig, en dat is afschuwelijk. Ik wil dat nooit meer. Sommige mensen hebben echt geen keuze en kunnen niet (meer) werken. Ik vind het prima om daar belasting voor af te dragen. De multinationals moeten juist aangepakt worden. Niet de chronisch zieke of het oudje. Een basisinkomen voor iedereen zou nog beter zijn. En ja, daar is echt wel geld genoeg voor. De verdeling moet gewoon anders.
lady_day wijzigde dit bericht op 02-12-2018 09:04
2.45% gewijzigd
02-12-2018 08:59
Het leven is niet maakbaar daar ben ik mij heel goed bewust van. En ik heb zelf ook wel mindere tijden gekend. En daar ben ik dankbaar voor dat ik gebruik heb kunnen maken van sociale voorzieningen.
Je hebt mindere tijden gekend, nou, goh, tjongejonge.....
Er zijn mensen voor wie hun hele leven 'een mindere tijd' blijft. Financieel iig.
En daar oordeel jij even over, omdat jij de mazzel hebt dat je eruit bent gekomen (met partner, gezondheid, werk, allemaal dingen waar je gewoon mazzel mee hebt).

David Dunning
DMM, zodra je leed in Nederland gaat vergelijken met bijvoorbeeld Yemen sluit je je ogen voor verborgen (!) leed hier. Of je wil blijven geloven dat het allemaal jou nooit gaat overkomen, dat kan ook. Een zelfverkozen dwaasheid.

Ikigai, het is een illusie te denken dat je alles zelf in de hand hebt.
Ikigai schreef:

Als buiten Europa reizende op alle continenten zie ik juist hoe we het hier allemaal aan 't weggooien zijn, alles wat onze (groot)ouders voor ons hebben opgebouwd. Het voordeel van geboren worden in 'n land waar niet te vreten is, is dat je lijdensweg kort is, want je gaat vanzelf dood. Je buren zitten er in het zelfde schuitje dus je weet niet beter. Hier moet je blijven doorleven tenzij je in staat bent tot drastischere stappen. Alleen met 'n dak, water en eten zit je niet veel anders dan te vegeteren terwijl je de mensen om je heen wél leuke dingen ziet doen. Ik bemerk juist de verschillen in mindset. Ik heb mensen gezien die bij de dag leven, iets wat je in Nederland simpelweg niet kan. Die hebben hun houtsnijwerkje of vis verkocht en gaan dan een paar dagen onder een boom zitten niksen tot ze weer geld nodig hebben. Die levenswijze kun je hier gewoonweg niet toepassen met al onze regeltjes, belastingen en afdrachten.
Solomio schreef:
02-12-2018 09:02
Je hebt mindere tijden gekend, nou, goh, tjongejonge.....
Er zijn mensen voor wie hun hele leven 'een mindere tijd' blijft. Financieel iig.
En daar oordeel jij even over, omdat jij de mazzel hebt dat je eruit bent gekomen (met partner, gezondheid, werk, allemaal dingen waar je gewoon mazzel mee hebt).
Daar oordeel ik helemaal niet over, maar we zijn niet in arme landen waar je het zelf moet uitzoeken. Dat is wat ik hier de hele tijd duidelijk probeer te maken. Je kan elke dag eten schoon drinkwater etc.
Solomio, het is net zo veilig om jezelf mazzeltjes toe te schuiven als te denken dat je leed kan voorkomen. Het zal wel een controleding zijn.

Ook ik heb een hoop mazzel gehad. De andere kant van de medaille is dat mijn lijf niet functioneert zoals het moet en dat ik daar elke dag last van heb en altijd rekening moet houden met dat verdomde lichaam. Gelukkig zijn er ook nog mijn mazzeltjes, want anders had ik niet geweten hoe ik het had moeten rooien elke dag.

En nee, die mazzels zijn niet mijn verdienste.
RB, ik ben het met je eens dat de verspilling hier gigantisch is. Net als het rondpompen van geld en de spilzucht van onze fantastische overheid.
Ik heb ook geen enkel begrip voor de mensen die vrijwilligerswerk gaan doen in een ontwikkelingsland en zo vaak mogelijk tentoonspreiden wat ze wel niet voor een ander hebben gedaan voor een ander die het moeilijk heeft,

Dat ze totaal niet weten hoe hun eigen buurt er uit ziet of niet eens weten hoe het met hun eigen hulpbehoevende buren gesteld is wordt er voor het gemak maar niet bij verteld.
DMM, je oordeelt als een malle. Ken je dat gezegde van de balk en de splinter?
Als ik mijn eigen leven omschrijf heb ik het nooit goed gehad tot nu. Ik heb alleen maar ellende gekend en nooit geld gehad. Ouders die dood zijn, schulden en burn-out. Genoeg ellende. Ik wil dit nooit meer meemaken. En ook nooit een vaste baan, ik hops van de ene baan naar de andere baan. Ik wil gewoon een stabiele baan.
duchessmeganmarkle wijzigde dit bericht op 02-12-2018 09:15
21.43% gewijzigd
Ikigai schreef:

Sommige mensen hebben geen geld om de wereld over te reizen.

En ik vind het arrogant om te denken dat de armere Nederlanders niet zouden weten dat het er in Yemen anders aan toe gaat dan in Nederland.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
*Toos* schreef:
02-12-2018 09:11
DMM, je oordeelt als een malle. Ken je dat gezegde van de balk en de splinter?
Dit dus.
DMM, je zelfkennis leek een poosje te groeien, maar dit topic laat zien dat het nog steeds bedroevend is.

David Dunning
02-12-2018 09:05
Daar oordeel ik helemaal niet over, maar we zijn niet in arme landen waar je het zelf moet uitzoeken. Dat is wat ik hier de hele tijd duidelijk probeer te maken. Je kan elke dag eten schoon drinkwater etc.
Ja ja, ik kom uit een arm gezin en we hebben dagen gehad dat er geen eten was. Ik heb echt wel honger gekend. Er was uiteindelijk zelf een moment dat we afgesloten waren van het water. Nou fijn hoor, dat we dan hier schoon drinkwater hebben, maar op dat moment hadden wij dat niet. Het is allemaal echt niet zo vanzelfsprekend als dat jij doet blijken. Je hebt géén idee.

En mijn moeder deed echt geen gekke dingen met het geld wat ze had.
rosanna08 schreef:
01-12-2018 22:02
tuurlijk, je lult dus gewoon uit je nek om reacties uit te lokken

:facepalm: voor mezelf dat ik er nog intrap ook....
Nee, ik duid ongemakkelijke waarheden.
Gezien de reacties hier zijn ze wel heel ongemakkelijk :)
02-12-2018 09:14
Als ik mijn eigen leven omschrijf heb ik het nooit goed gehad tot nu. Ik heb alleen maar ellende en nooit geld gehad. Ouders die dood zijn, schulden en burn-out. Genoeg ellende. Ik wil dit nooit meer meemaken.
Die keuze heeft lang niet iedereen.
Ik heb zowel fysiek als psychisch beperkingen. Ik wil bepaalde dingen ook nooit meer meemaken, maar helaas.
Veroordeel anderen toch niet zo makkelijk en wees toch gewoon blij met je mogelijkheden en kansen.
Ik ben godsblij dat ik in Nederland woon en een uitkering krijg en niet hoef te creperen in een goot. Echt.
Maar financieel blijft het wel vaak lastig en dat is gewoon vervelend.
Als ik daar niet af en toe over mag klagen, omdat ik schoon drinkwater heb, dan gaat er iets mis.

David Dunning
Solomio schreef:
02-12-2018 09:17
Die keuze heeft lang niet iedereen.
Ik heb zowel fysiek als psychisch beperkingen. Ik wil bepaalde dingen ook nooit meer meemaken, maar helaas.
Veroordeel anderen toch niet zo makkelijk en wees toch gewoon blij met je mogelijkheden en kansen.
Ik ben godsblij dat ik in Nederland woon en een uitkering krijg en niet hoef te creperen in een goot. Echt.
Maar financieel blijft het wel vaak lastig en dat is gewoon vervelend.
Als ik daar niet af en toe over mag klagen, omdat ik schoon drinkwater heb, dan gaat er iets mis.

+ 1000000
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Nederlands gezin met een mediaan inkomen , 41.000 euro, heeft na aftrek van premies, belastingen, pensioen, zorg en wonen, uiteindelijk 17 procent, ofwel € 6.970 over. Zo’n gezin heeft dus 580 euro per maand beschikbaar voor alle uitgaven: voeding, kleding, tandarts, vakantie, ontspanning enzovoort en dat is gewoon te weinig. Dat wil dus ook zeggen dat de helft van de Nederlandse gezinnen te weinig inkomsten heeft voor een fatsoenlijk, menswaardig, materieel bestaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven