Hebben wij het zo slecht in Nederland?
zaterdag 1 december 2018 om 15:17
Ik vraag me echt waarom mensen protesteren in Nederland. In Frankrijk zijn de mensen aan het protesteren (wat ik overigens ook wel begrijp), maar dat is niet te vergelijken met Nederland. De sociale voorzieningen in Frankrijk zijn niet zo goed als in Nederland.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.
Wat is hier zo slecht in Nederland dan?
- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen
Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.
Wat is hier zo slecht in Nederland dan?
- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen
Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.

zondag 2 december 2018 om 09:21
Ik héb juist een hele bak ellende meegemaakt. Juist daardoor heb ik deze instelling gekregen.
Je moet hard werken, want niemand anders doet het voor je. Zorg ervoor dat je voorbereid bent, want het noodlot kan ieder moment toeslaan. Vertrouwen kun je uiteindelijk alleen op jezelf, want de rest van de wereld kan zomaar wegvallen, etc. etc.

zondag 2 december 2018 om 09:24
DuchessMeganMarkle schreef: ↑01-12-2018 19:22Ik ken ze niet, dus geen bullshit.
Ik ken werkelijk waar niemand die van alles is aan komen waaien, zonder maar iets te eraan te doen.
Ah, dus omdat jij ze niet kent, bestaan ze niet?

Die mooie straat in die dure wijk in H? Ja daar wil ik ook wel wonen in plaats van 10 hoog achter.DuchessMeganMarkle schreef: ↑02-12-2018 08:46Dat zie ik ook, als ik alleen al mijn straat in kijk, iedereen heeft 2 auto’s voor de deur.
En hier op het forum lees je ook wel hoeveel mensen wel niet aan boodschappem uitgeven €500-€600 per maand.
En je moet de viva niet als uitgangspunt nemen
anoniem_373619 wijzigde dit bericht op 02-12-2018 09:24
5.67% gewijzigd

Ik ken hen niet, dus ik kan dat inderdaad niet weten. Maar 't volstaat gewoon verder te gaan op hetgeen hier geschreven wordt, en hetgeen er net wel of niet gezegd wordt in reacties

Ik denk daar helemaal niets over. Ik duid gewoon de hypocriete ongemakkelijke waarheid die bij velen in dit topic heerst ("solidariteit moeten anderen betalen", "solidair zijn we met andermans geld"), en daar is jouw voorbeeld gewoon een middel toe. Verder ken ik je niet en heb ik jouw posts amper gelezen, dus ik moet er ook helemaal niets over denkenHoe denk jij eigenlijk over mijn situatie?

Voor alle Gutmenschen in dit topic, is er letterlijk quasi geen één die de moeite zal doen om jou met meer te steunen dan een virtuele knuffel. Dat zou immers eigen "opoffering" vragen, en dat is niet wat solidariteit is. Het is doodeenvoudig om scha en schande te spreken over alles wat een ander zou moeten doen, maar het is al veel lastiger om die redenering ook op zichzelf toe te passen. Splinter, oog en balk en zo.
Tuurlijk.Ikigai schreef: ↑02-12-2018 09:21Ik héb juist een hele bak ellende meegemaakt. Juist daardoor heb ik deze instelling gekregen.
Je moet hard werken, want niemand anders doet het voor je. Zorg ervoor dat je voorbereid bent, want het noodlot kan ieder moment toeslaan. Vertrouwen kun je uiteindelijk alleen op jezelf, want de rest van de wereld kan zomaar wegvallen, etc. etc.
Dankbaarheid, ik mis het, vooral bij de mensen zoals jij.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

zondag 2 december 2018 om 09:26
Ik weet goed waar ik het over hebHet-groepje schreef: ↑01-12-2018 22:38Als je ook maar een beetje verstand hebt van uitkeringen weet je dat structureel openlijk geld geven of storten deze mensen enorm in de problemen brengt.
Of je weet niet waar je het over hebt of je wil mensen met geldproblemen nog meer in de problemen brengen met dit rare idee.

Tot zover jouw "die belastingsteruggave hebben we eigenlijk niet nodig".
anoniem_65340bc703a11 wijzigde dit bericht op 02-12-2018 09:27
5.29% gewijzigd
zondag 2 december 2018 om 09:27
En nu komen we tot de kern. Ik ontken helemaal niet dat mensen het hier niet moeilijk hebben, heck, ik was zelf iemand die alle eindjes aan elkaar moest knopen, angstig wanneer er weer een dwangbevel op de deurmat verscheen. En ik vind het kut voor je dat je in deze situatie zit en dat wens ik niemand toe.Solomio schreef: ↑02-12-2018 09:17Die keuze heeft lang niet iedereen.
Ik heb zowel fysiek als psychisch beperkingen. Ik wil bepaalde dingen ook nooit meer meemaken, maar helaas.
Veroordeel anderen toch niet zo makkelijk en wees toch gewoon blij met je mogelijkheden en kansen.
Ik ben godsblij dat ik in Nederland woon en een uitkering krijg en niet hoef te creperen in een goot. Echt.
Maar financieel blijft het wel vaak lastig en dat is gewoon vervelend.
Als ik daar niet af en toe over mag klagen, omdat ik schoon drinkwater heb, dan gaat er iets mis.

zondag 2 december 2018 om 09:27
Waarom zit je jezelf contant te verdedigen en zielig te doen in dit topic? Het gaat niet over jou als persoon. Van de honderden reacties in dit topic zijn het er mss een handje vol die ietwat denigrened overkomen naar mensen met een uitkering toe.Solomio schreef: ↑02-12-2018 08:09Ik hoef ook geen geld of boodschappen van een ander.
Ik heb veel meer behoefte aan een beetje 'respect', gewoon voor vol te worden aangezien ondanks mijn uitkering en mijn 'luie' leventje.
En niet alsmaar te moeten horen/merken/voelen dat je eigenlijk niet meetelt als je niet hard werkt voor je geld.
Je zit nu alles ontzettend op te blazen. Ik hou daar niet. Het topic gaat niet specifiek over jou of wie dan ook in dit topic.
zondag 2 december 2018 om 09:28
Wat een onvoorstelbaar cynisch mensbeeld heb jij.Sinjoren schreef: ↑02-12-2018 09:24Ik ken hen niet, dus ik kan dat inderdaad niet weten. Maar 't volstaat gewoon verder te gaan op hetgeen hier geschreven wordt, en hetgeen er net wel of niet gezegd wordt in reacties
Ik denk daar helemaal niets over. Ik duid gewoon de hypocriete ongemakkelijke waarheid die bij velen in dit topic heerst ("solidariteit moeten anderen betalen", "solidair zijn we met andermans geld"), en daar is jouw voorbeeld gewoon een middel toe. Verder ken ik je niet en heb ik jouw posts amper gelezen, dus ik moet er ook helemaal niets over denken.
Voor alle Gutmenschen in dit topic, is er letterlijk quasi geen één die de moeite zal doen om jou met meer te steunen dan een virtuele knuffel. Dat zou immers eigen "opoffering" vragen, en dat is niet wat solidariteit is. Het is doodeenvoudig om scha en schande te spreken over alles wat een ander zou moeten doen, maar het is al veel lastiger om die redenering ook op zichzelf toe te passen. Splinter, oog en balk en zo.
Ik heb mensen om me heen uit alle lagen van de bevolking en de mensen die het financieel beter hebben vinden het volstrekt normaal om dingen voor een ander (voor mij in dit geval) te doen of te betalen.
Reiskosten bijv voor een uitstapje, of een keer een lunch buiten de deur.
Ik heb ook mensen om me heen die het financieel minder hebben dan ik en daar betall ik dan weer met liefde een keer een kop koffie voor ofzo.
Maar toch wel het allerbelangrijkste: ik heb niet het gevoel dat wie dan ook op een ander neerkijkt, anders hoefde ik ze niet om me heen, hoe veel ze ook voor me wilden betalen.
David Dunning
David Dunning
zondag 2 december 2018 om 09:31
Juist omdat er zo veel algemeenheden worden geroepen vind ik het van belang om het concreter te maken.Kukita-Del-Barrio schreef: ↑02-12-2018 09:27Waarom zit je jezelf contant te verdedigen en zielig te doen in dit topic? Het gaat niet over jou als persoon. Van de honderden reacties in dit topic zijn het er mss een handje vol die ietwat denigrened overkomen naar mensen met een uitkering toe.
Je zit nu alles ontzettend op te blazen. Ik hou daar niet. Het topic gaat niet specifiek over jou of wie dan ook in dit topic.
Mensen roepen van alles, maar een groot deel van wat ze roepen klopt niet.
Dat jij vindt dat ik zielig zit te doen zegt iets over jou: ik vind mezelf helemaal niet zielig, ik vind wel dat de maatschappelijke ontwikkelingen totaal de verkeerde kant op gaan, omdat er steeds meer mensen zijn die denken dat alles wat er gebeurt een gevolg is van je eigen keuzes.
Ik zie veel meer denigrerende posts dan jij, iig veel meer dan 'een handjevol'.
David Dunning
David Dunning

zondag 2 december 2018 om 09:32
Dit inderdaad. Zowel Solomio als Ikigai gaan van twee uiterste uit. En jullie zitten beide vol met vooroordelen.*Toos* schreef: ↑02-12-2018 09:08Solomio, het is net zo veilig om jezelf mazzeltjes toe te schuiven als te denken dat je leed kan voorkomen. Het zal wel een controleding zijn.
Ook ik heb een hoop mazzel gehad. De andere kant van de medaille is dat mijn lijf niet functioneert zoals het moet en dat ik daar elke dag last van heb en altijd rekening moet houden met dat verdomde lichaam. Gelukkig zijn er ook nog mijn mazzeltjes, want anders had ik niet geweten hoe ik het had moeten rooien elke dag.
En nee, die mazzels zijn niet mijn verdienste.
Succes komt je aanwaaien aan de ene kant en ongeluk heb je aan jezelf te danken aan de andere kant. Zo simpel is het beide niet.
Er zijn mensen waarbij succes komt aanwaaien maar je hebt ook mensen die er kei hard voor werken. Met de nodige tegenslagen.
Zo heb je mensen in de bijstand die daar zitten door verkeerde keuzes. Maar er zijn ook mensen die in de bijstand zitten door heel veel pech en ellende.

zondag 2 december 2018 om 09:39
Ik kan je zeggen dat mijn hart nog altijd een versnelling hoger gaat, wanneer ik een blauwe envelop in de brievenbus krijg, dat komt ergens vandaan.
We hebben het nu goed, heel goed, maar smijten met geld, zoals ik anderen zie doe, dat kan ik nog steeds niet.
Jarenlang onder 'de armoedegrens' leven doet wel iets met je. Ik heb er met veel creativiteit altijd iets van kunnen maken, maar prefereer mijn huidige situatie toch zeer sterk boven die magere jaren.
zondag 2 december 2018 om 09:40
Ik heb die vooroordelen juist niet. Ik ga er helemaal niet vanuit dat dingen iemand komen aanwaaien, integendeel.watdachtjehiervan schreef: ↑02-12-2018 09:32Dit inderdaad. Zowel Solomio als Ikigai gaan van twee uiterste uit. En jullie zitten beide vol met vooroordelen.
Succes komt je aanwaaien aan de ene kant en ongeluk heb je aan jezelf te danken aan de andere kant. Zo simpel is het beide niet.
Er zijn mensen waarbij succes komt aanwaaien maar je hebt ook mensen die er kei hard voor werken. Met de nodige tegenslagen.
Zo heb je mensen in de bijstand die daar zitten door verkeerde keuzes. Maar er zijn ook mensen die in de bijstand zitten door heel veel pech en ellende.
Ik ga er wel vanuit dat er een zekere mate van mazzel danwel pech mede bepaalt wat er gebeurt in je leven en dat inzicht mis ik bij bij Ikigai.
David Dunning
David Dunning

zondag 2 december 2018 om 09:46
Wat een ongelooflijk toeval dat welke argumentatie dan ook tegen wat ik post, alleen maar kan gaan over wie ik al dan niet ben of wat ik al dan niet doe, en niet over wat er geschreven staat

Ben ik cynisch? Misschien. Maar zullen we de "het geld is er, ze moeten er gewoon voor kiezen er iets mee te doen"-reacties in al zijn vormen en kleuren eens tellen? Zullen we de flauwe "ik zou wel iets doen maar ik kan/mag niet"-excuses in al hun varianten eens tellen?
Of nemen we er gewoon jouw reactie bij? "Godsblij dat ik een uitkering krijg, maar financieel blijft het vaak lastig en dat is vervelend dus daar mag ik over klagen".
Wat stel je concreet voor? Dat je een hogere uitkering krijgt?

zondag 2 december 2018 om 09:46
Ach welnee, ik heb vanaf het prilste begin van mijn jeugd al te maken gehad met zoveel narigheid. Het inzicht dat alles zomaar kan instorten zal ik nooit meer kwijtraken, wees daar maar gerust op.
Maar dat je ook heel veel wél zelf in de hand hebt, dat inzicht heb ik gelukkig óók meegekregen, daar ben ik zelf het levende bewijs van.
Het vereist wel veel doorzettingsvermogen en keihard werken, iedere dag opnieuw. Maar ik doe het graag, zou nooit meer terugwillen naar waar ik vandaan kom.
zondag 2 december 2018 om 09:49
Om zo antwoord te geven op de vraag: Ja in Nederland heb je het goed.
Maar wat is goed...
Er zijn mensen die constant de verkeerde keuzes maken, tig huisdieren hebben en toch geen geld hebben om hun kinderen te laten ontbijten voor school.
Ook zijn er mensen die door verlies van werk, overal tussen vallen, omdat ze geen aanspraak kunnen maken op de potjes van de overheid, terwijl ze jarenlang gewerkt hebben.
Ook zijn er mensen die zijn afgekeurd en toch zwart kunnen werken.
Ook zijn er chronisch zieken die een uitkering krijgen en zo ontzettend zwaar hebben, daar moet meer aandacht voor komen.
Er zijn zoveel mensen en zoveel manier, maar in Nederland heb je het niet slecht.
En ik sluit me aan bij bovenstaand; je bent verantwoordelijk voor je eigen leven en daar horen je eigen keuzes bij.
Niet waar je wieg heeft gestaan, maar welke opleiding volg je (of wil je nog gaan volgen), spaar je of geef je alles uit?
Wat voor woning heb je? Heb je een auto nodig? Ga je op vakantie?
Wat ligt er in het boodschappenmandje?
Hoeveel huisdieren heb je? etc etc
Zelf ook diepe schulden gekend en rond moeten komen van 35 euro per week (2 personen) en toen was er geen schuldhulpverlening, je was gewoon zelf verantwoordelijk voor je schulden.
Na 1,5 jr heel hard werken hebben we alle schulden weggewerkt, door stoppen met roken, niet meer stappen en verstandige keuzes (en we praten hier niet over een paar duizend euro).
Ik ben van mening dat als je iets wil, dat je dit ook kan bereiken en als je in een situatie bevindt waarin je niet wilt zitten, zal je zelf iets moeten doen om dit of leefbaar te maken of eruit te komen.
Jij moet dit doen, niet de overheid of politieke partij.
Jij hebt de controle over je eigen leven!
Maar wat is goed...
Er zijn mensen die constant de verkeerde keuzes maken, tig huisdieren hebben en toch geen geld hebben om hun kinderen te laten ontbijten voor school.
Ook zijn er mensen die door verlies van werk, overal tussen vallen, omdat ze geen aanspraak kunnen maken op de potjes van de overheid, terwijl ze jarenlang gewerkt hebben.
Ook zijn er mensen die zijn afgekeurd en toch zwart kunnen werken.
Ook zijn er chronisch zieken die een uitkering krijgen en zo ontzettend zwaar hebben, daar moet meer aandacht voor komen.
Er zijn zoveel mensen en zoveel manier, maar in Nederland heb je het niet slecht.
En ik sluit me aan bij bovenstaand; je bent verantwoordelijk voor je eigen leven en daar horen je eigen keuzes bij.
Niet waar je wieg heeft gestaan, maar welke opleiding volg je (of wil je nog gaan volgen), spaar je of geef je alles uit?
Wat voor woning heb je? Heb je een auto nodig? Ga je op vakantie?
Wat ligt er in het boodschappenmandje?
Hoeveel huisdieren heb je? etc etc
Zelf ook diepe schulden gekend en rond moeten komen van 35 euro per week (2 personen) en toen was er geen schuldhulpverlening, je was gewoon zelf verantwoordelijk voor je schulden.
Na 1,5 jr heel hard werken hebben we alle schulden weggewerkt, door stoppen met roken, niet meer stappen en verstandige keuzes (en we praten hier niet over een paar duizend euro).
Ik ben van mening dat als je iets wil, dat je dit ook kan bereiken en als je in een situatie bevindt waarin je niet wilt zitten, zal je zelf iets moeten doen om dit of leefbaar te maken of eruit te komen.
Jij moet dit doen, niet de overheid of politieke partij.
Jij hebt de controle over je eigen leven!

zondag 2 december 2018 om 09:54
Dat inzicht mist Ikigai denk ik ook maar ik heb ook het idee dat jij denkt of dacht dat bij Ikigai alles aan komt waaien en vanzelf sprekend is.

zondag 2 december 2018 om 09:59
DuchessMeganMarkle schreef: ↑02-12-2018 08:48Heb je een dak boven je hoofd, kun je eten? Schoon drinkwater?
Dat vind ik pas schrijnend. Dat soort taferelen hebben wij hier niet.
Zeker wel.

zondag 2 december 2018 om 10:00
Het is tot in den treure gezegd in dit topic dat er in nederland wél enigszins armoede is, naar nederlandse maatstaven dan. En dat er vast mensen zijn die het heel heull slecht hebben.Solomio schreef: ↑02-12-2018 09:31Juist omdat er zo veel algemeenheden worden geroepen vind ik het van belang om het concreter te maken.
Mensen roepen van alles, maar een groot deel van wat ze roepen klopt niet.
Dat jij vindt dat ik zielig zit te doen zegt iets over jou: ik vind mezelf helemaal niet zielig, ik vind wel dat de maatschappelijke ontwikkelingen totaal de verkeerde kant op gaan, omdat er steeds meer mensen zijn die denken dat alles wat er gebeurt een gevolg is van je eigen keuzes.
Ik zie veel meer denigrerende posts dan jij, iig veel meer dan 'een handjevol'.
Maar op een schaal van 1 tot 10 scoort nederland en haar sociale voorzieningen een dikke voldoende. Dit word ook gewoon bevestigd en gestaafd door de cijfers. Nogmaals, het wil niet zeggen dat het niet sneu is dat jij niet ieder weekend je kinderen kan bezoeken door gebrek aan geld. Probeer ook even buiten je eigen bubbel te kijken want jij doet dat net zo min als DutchessMM.

zondag 2 december 2018 om 10:01
Ikigai schreef: ↑02-12-2018 08:55Je kan ontzettend veel opvangen door de juiste keuzes te maken. Ik heb een opleiding gekozen waar altijd werk in zal zijn en waar ze veel mensen zoeken. Bewuste keuze.
Als ik ziek word, dan ben ik daar via mijn werk goed voor verzekerd. Komt mijn man te overlijden? Idem dito.
Ik sta al 10 jaar ingeschreven bij de sociale woningbouw in mijn stad, dus mocht het echt totaal mislopen allemaal, dan zou ik alsnog een passende woning krijgen met mijn kinderen.
Al dat soort zekerheden kun je zelf inbouwen. Toch zeker een uur of 30 blijven werken als vrouw, nadat je kinderen hebt gekregen is daar ook een belangrijke factor in. En als het goed gaat moet je nadenken over de toekomst. Zo zijn wij bijvoorbeeld het huis nu snel aan het afbetalen, zodat we straks als het misschien minder gaat, lage woonlasten hebben. Dat kost nu veel geld, maar straks hebben we er profijt van.
Heel veel mensen denken hier liever niet over na. En ja, dan kan het 'ineens' mislopen. Verstandig is dus om altijd een plan B te hebben en zoveel mogelijk dicht te timmeren.
En jij denkt dat iedereen die keuze heeft? Of de capaciteit om sowieso een opleiding te volgen? Aandoenlijk.
En een woning met 'al tien jaar'? Ook al zo schattig.

zondag 2 december 2018 om 10:03
DuchessMeganMarkle schreef: ↑02-12-2018 09:05Daar oordeel ik helemaal niet over, maar we zijn niet in arme landen waar je het zelf moet uitzoeken. Dat is wat ik hier de hele tijd duidelijk probeer te maken. Je kan elke dag eten schoon drinkwater etc.
Je leest voor het gemak maar over mensen heen die schrijven dat ze zelf een droge boterham eten om hun kinderen maar te eten te geven? Haal je kop eens uit je reet zeg.

zondag 2 december 2018 om 10:03
Dat vraag ik mij dus ook af? Ze blijft in herhaling vallen over hoe weinig ze heeft en hoe zielieg en niet fijn het is om weinig te hebben maar tegelijk verwijt ze DutchessMM dat ze niet verder kijkt dan haar eigen bubbel.Sinjoren schreef: ↑02-12-2018 09:46Wat een ongelooflijk toeval dat welke argumentatie dan ook tegen wat ik post, alleen maar kan gaan over wie ik al dan niet ben of wat ik al dan niet doe, en niet over wat er geschreven staat
Ben ik cynisch? Misschien. Maar zullen we de "het geld is er, ze moeten er gewoon voor kiezen er iets mee te doen"-reacties in al zijn vormen en kleuren eens tellen? Zullen we de flauwe "ik zou wel iets doen maar ik kan/mag niet"-excuses in al hun varianten eens tellen?
Of nemen we er gewoon jouw reactie bij? "Godsblij dat ik een uitkering krijg, maar financieel blijft het vaak lastig en dat is vervelend dus daar mag ik over klagen".
Wat stel je concreet voor? Dat je een hogere uitkering krijgt?

zondag 2 december 2018 om 10:05
Ik moet het ook doen van ongeveer 1000 euro per maand. Dat is wel eens een uitdaging. Vaak zat zelfs. Ondanks dat ik best wel goed ben met weinig geld.
Mijn vaste lasten zijn namelijk nogal hoog dit jaar dankzij onvoorziene medische kosten ( heb me scheel betaald aan eigen risico via het autisme centrum, mondhygieniste, ziekenhuis en parodontoloog ). Ook ben ik nog huur toeslag die ik vorig jaar teveel gehad heb aan het terug betalen. Dat gecombineerd met mijn huur, TV ( een afdankertje van oma ), mobiel ( goedkoopste abbo en goedkoopste mobiel ) en Unive die voor 190 euro komen cashen elke maand maakt dat ik toch snel op bijna 800 euro aan vaste lasten zit elke maand.
Oke dan nog zorg toeslag en huur toeslag erbij, dus zeg even dat ik ongeveer 350 euro vrij te besteden heb elke maand. Wat ook niet klopt want gemeentebelastingen gaan er ook nog af.
Nu hoef ik die volgend jaar niet te betalen omdat ik in de bijstand zit, net als waterschapsbelasting en andere belastingen. Dus dat scheelt wel een slok op een borrel.
Ik had vroeger aardig wat spaargeld want ik heb lang thuis gewoond, want ja ik kon geen woning vinden. Maar toen ik eindelijk ging verhuizen naar een kaal huis is daar het meeste aan opgegaan.
Nieuwe vloer erin, bank, kasten, koelkast, noem het maar op.
En ja het is een struggle elke maand. Zeker omdat mijn vaste lasten gewoon te hoog zijn.
Nu gaat dat volgend jaar minder worden want mijn gebit is helemaal opgeknapt, dus ik heb de zorgverzekering weer naar de basis gezet, wat me zo 30 euro scheelt per maand.
Maar ik vind wel van mezelf dat ik mijn geld niet goed uitgeef. Ik geef nog teveel uit aan dingen die ik niet nodig heb. Ik doe te vaak boodschappen. Dus ja ik moet ook niet zeuren dat ik het elke maand niet red, dan moet ik maar betere keuzes maken.
Toch vaker naar die Aldi fietsen ipv de Appie, toch niet die boeken bestellen op bol.com maar naar de bieb gaan.
Nu geef ik gelukkig niks om dure dingen, Iphones, merkkleding, het doet me niks.
Ik ben heel snel tevreden met wat ik wel heb en kijk niet snel naar wat ik niet heb.
Momenteel zou ik wel een nieuwe winterjas en winterkleding kunnen gebruiken maar daar heb ik het geld niet voor want kerst komt eraan.
En dan geef ik graag mijn familieleden wat extra cadeautjes om ze te bedanken dat ze er altijd voor me zijn.
Ik geef altijd teveel uit met kerst, elk jaar weer. En ik vind het zo fijn om ze lekker te verwennen. Ik ben wel enorm gul ondanks dat ik eigenlijk niks heb. Ik vind het ook echt leuk om mensen dingen te geven.
Maar ja soms is het klote, om twintig keer per maand je ING te moeten checken en weer aan je spaargeld te moeten zitten omdat je het anders niet redt. En ik zou maar wat graag wat leuke kleding kopen, maar ja het zit er gewoon niet in. Dus daar leg ik me dan ook wel snel bij neer.
Ik heb echt enorm veel respect voor hoe bijstandsmoeders het doen in deze tijd, lijkt me echt onmogelijk. Hier geen kinderen maar ik red het nu al bijna niet. Als mijn wasmachine morgen stuk gaat zit ik ook met een groot probleem. Nu kan ik altijd wel lenen van mijn familie hoor, maar toch, ik doe het liever niet.
Natuurlijk is er hier in Nederland genoeg te klagen, zeker als je elke maand je best moet doen om je hoofd boven water te houden, maar toch ben ik zo dankbaar dat ik hier woon. Mijn Napolitaanse vriendin heeft 75% kans om nooit een baan te krijgen ondanks haar diploma, heeft nog nooit gevlogen of is op vakantie geweest. Er is zoveel echte armoede in die stad. En toch zorgen de mensen daar voor elkaar.
Ze delen wat ze hebben. Er zijn ( niet altijd legale ) systemen voor. En dat gebeurd dan in Italie, niet in een of ander derde wereld land. Ik vind het schrijnend.
Nee je zal mij echt nooit hardop horen zeuren dat ik het zo zwaar heb hier, dat heb ik namelijk niet. Ik red me prima.
Ik heb genoeg te eten, kan sporadisch leuke dingen doen en kopen voor mezelf, ik kan mijn kat goed te eten geven. Ja ik kan niet altijd alles krijgen dat ik wil, maar ja dat hoef ook niet.
Ik ben niet ongelukkig omdat ik op bijstandsniveau leef. Maar die vlieger gaat uiteraard niet voor iedereen op en dat is gecompliceerder als je wel een gezin te onderhouden hebt.
Mijn moeder zeurt constant over geld, terwijl ze veel meer heeft dan ik. Daar kan ik echt wel eens gillend gek van worden. Hou op en wees blij met wat je hebt denk ik dan altijd.
Mijn vaste lasten zijn namelijk nogal hoog dit jaar dankzij onvoorziene medische kosten ( heb me scheel betaald aan eigen risico via het autisme centrum, mondhygieniste, ziekenhuis en parodontoloog ). Ook ben ik nog huur toeslag die ik vorig jaar teveel gehad heb aan het terug betalen. Dat gecombineerd met mijn huur, TV ( een afdankertje van oma ), mobiel ( goedkoopste abbo en goedkoopste mobiel ) en Unive die voor 190 euro komen cashen elke maand maakt dat ik toch snel op bijna 800 euro aan vaste lasten zit elke maand.
Oke dan nog zorg toeslag en huur toeslag erbij, dus zeg even dat ik ongeveer 350 euro vrij te besteden heb elke maand. Wat ook niet klopt want gemeentebelastingen gaan er ook nog af.
Nu hoef ik die volgend jaar niet te betalen omdat ik in de bijstand zit, net als waterschapsbelasting en andere belastingen. Dus dat scheelt wel een slok op een borrel.
Ik had vroeger aardig wat spaargeld want ik heb lang thuis gewoond, want ja ik kon geen woning vinden. Maar toen ik eindelijk ging verhuizen naar een kaal huis is daar het meeste aan opgegaan.
Nieuwe vloer erin, bank, kasten, koelkast, noem het maar op.
En ja het is een struggle elke maand. Zeker omdat mijn vaste lasten gewoon te hoog zijn.
Nu gaat dat volgend jaar minder worden want mijn gebit is helemaal opgeknapt, dus ik heb de zorgverzekering weer naar de basis gezet, wat me zo 30 euro scheelt per maand.
Maar ik vind wel van mezelf dat ik mijn geld niet goed uitgeef. Ik geef nog teveel uit aan dingen die ik niet nodig heb. Ik doe te vaak boodschappen. Dus ja ik moet ook niet zeuren dat ik het elke maand niet red, dan moet ik maar betere keuzes maken.
Toch vaker naar die Aldi fietsen ipv de Appie, toch niet die boeken bestellen op bol.com maar naar de bieb gaan.
Nu geef ik gelukkig niks om dure dingen, Iphones, merkkleding, het doet me niks.
Ik ben heel snel tevreden met wat ik wel heb en kijk niet snel naar wat ik niet heb.
Momenteel zou ik wel een nieuwe winterjas en winterkleding kunnen gebruiken maar daar heb ik het geld niet voor want kerst komt eraan.
En dan geef ik graag mijn familieleden wat extra cadeautjes om ze te bedanken dat ze er altijd voor me zijn.
Ik geef altijd teveel uit met kerst, elk jaar weer. En ik vind het zo fijn om ze lekker te verwennen. Ik ben wel enorm gul ondanks dat ik eigenlijk niks heb. Ik vind het ook echt leuk om mensen dingen te geven.
Maar ja soms is het klote, om twintig keer per maand je ING te moeten checken en weer aan je spaargeld te moeten zitten omdat je het anders niet redt. En ik zou maar wat graag wat leuke kleding kopen, maar ja het zit er gewoon niet in. Dus daar leg ik me dan ook wel snel bij neer.
Ik heb echt enorm veel respect voor hoe bijstandsmoeders het doen in deze tijd, lijkt me echt onmogelijk. Hier geen kinderen maar ik red het nu al bijna niet. Als mijn wasmachine morgen stuk gaat zit ik ook met een groot probleem. Nu kan ik altijd wel lenen van mijn familie hoor, maar toch, ik doe het liever niet.
Natuurlijk is er hier in Nederland genoeg te klagen, zeker als je elke maand je best moet doen om je hoofd boven water te houden, maar toch ben ik zo dankbaar dat ik hier woon. Mijn Napolitaanse vriendin heeft 75% kans om nooit een baan te krijgen ondanks haar diploma, heeft nog nooit gevlogen of is op vakantie geweest. Er is zoveel echte armoede in die stad. En toch zorgen de mensen daar voor elkaar.
Ze delen wat ze hebben. Er zijn ( niet altijd legale ) systemen voor. En dat gebeurd dan in Italie, niet in een of ander derde wereld land. Ik vind het schrijnend.
Nee je zal mij echt nooit hardop horen zeuren dat ik het zo zwaar heb hier, dat heb ik namelijk niet. Ik red me prima.
Ik heb genoeg te eten, kan sporadisch leuke dingen doen en kopen voor mezelf, ik kan mijn kat goed te eten geven. Ja ik kan niet altijd alles krijgen dat ik wil, maar ja dat hoef ook niet.
Ik ben niet ongelukkig omdat ik op bijstandsniveau leef. Maar die vlieger gaat uiteraard niet voor iedereen op en dat is gecompliceerder als je wel een gezin te onderhouden hebt.
Mijn moeder zeurt constant over geld, terwijl ze veel meer heeft dan ik. Daar kan ik echt wel eens gillend gek van worden. Hou op en wees blij met wat je hebt denk ik dan altijd.
anoniem_304633 wijzigde dit bericht op 02-12-2018 10:09
0.32% gewijzigd