Hebben wij het zo slecht in Nederland?

01-12-2018 15:17 3238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me echt waarom mensen protesteren in Nederland. In Frankrijk zijn de mensen aan het protesteren (wat ik overigens ook wel begrijp), maar dat is niet te vergelijken met Nederland. De sociale voorzieningen in Frankrijk zijn niet zo goed als in Nederland.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.

Wat is hier zo slecht in Nederland dan?

- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen

Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
Ikigai schreef:
02-12-2018 10:25
Ik ging op mijn 18e het huis uit. Het was daar simpelweg door alle problemen niet meer uit te houden, dus liever ging ik vol aan de bak, dan dat ik daar bleef hangen.

Ik heb het altijd zelf gered, zonder partner, woonde op een klein kamertje in een anti-kraakwoning. Het kán echt wel hoor, zonder partner voor je 30e op jezelf wonen.
Precies. Kraakpand, op straat, bij mensen op de bank, als je geen huis meer hebt moet je toch iets en dan ga je dus wonen in een kamer waar precies een bed inpast en je kast met een slot op de gang en de rest gedeeld.
Ikigai schreef:
Ik ging op mijn 18e het huis uit. Het was daar simpelweg door alle problemen niet meer uit te houden, dus liever ging ik vol aan de bak, dan dat ik daar bleef hangen.

Ik heb het altijd zelf gered, zonder partner, woonde op een klein kamertje in een anti-kraakwoning. Het kán echt wel hoor, zonder partner voor je 30e op jezelf wonen.
Natuurlijk kan dat. Maar waar ben je heen gegaan dan?
Ik had het heel fijn thuis en kom uit een hecht gezin dus hoefde er gelukkig niet weg omdat het niet meer uit te houden was. En ja ik wilde ook graag op mezelf wonen, ik heb ook wel samen gewoond en veel in het buitenland gezeten, maar ik was maar wat blij dat mijn moeder ook wel begreep dat er gewoon geen woningen waren en dat de wachtlijsten echt onmogelijk zijn.
Ja ik had anti kraak kunnen gaan zitten, maar ik had in die tijd ook veel problemen en gedij beter bij een bekende omgeving. Ik was ook enorm gehecht aan mijn ouderlijk huis. Gelukkig heeft mijn moeder nooit gepusht en gaven we elkaar genoeg vrijheid om toch happy te zijn.
Overigens ben ik ver bovengemiddeld begaafd, maar lukte het toch niet om een opleiding te volgen (sorry Kukita, dat ik het wéér over mezelf heb).
En de omstandigheden om een opleiding te volgen zijn stukken moeilijker geworden sindsdien.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Serengeti schreef:
02-12-2018 09:14
Sommige mensen hebben geen geld om de wereld over te reizen.

En ik vind het arrogant om te denken dat de armere Nederlanders niet zouden weten dat het er in Yemen anders aan toe gaat dan in Nederland.
Dat!
En dat doet mij echt wel wat als ik dat op mijn tv zie.
Sterker nog.. Indien mogelijk maak ik wat over. Het is niet veel. Maar dat zie ik als mijn plicht. Dus niks knaps aan. En ook wel eens niet omdat het er ff niet inzit.

Ik blijf me verbazen over het beeld wat er is over mensen met een uitkering. En vooral dat mensen niet willen weten hoe het gaat.
Ik en een aantal anderen vertellen hun situatie maar het beeld blijft zoals het was.

Waarom?
Madrid87 schreef:
02-12-2018 10:31
Natuurlijk kan dat. Maar waar ben je heen gegaan dan?
Ik had het heel fijn thuis en kom uit een hecht gezin dus hoefde er gelukkig niet weg omdat het niet meer uit te houden was. En ja ik wilde ook graag op mezelf wonen, ik heb ook wel samen gewoond en veel in het buitenland gezeten, maar ik was maar wat blij dat mijn moeder ook wel begreep dat er gewoon geen woningen waren en dat de wachtlijsten echt onmogelijk zijn.
Ja ik had anti kraak kunnen gaan zitten, maar ik had in die tijd ook veel problemen en gedij beter bij een bekende omgeving. Ik was ook enorm gehecht aan mijn ouderlijk huis. Gelukkig heeft mijn moeder nooit gepusht en gaven we elkaar genoeg vrijheid om toch happy te zijn.
Maar dan moet je niet zeggen dat je niet uit huis kon. Je wilde het niet, dat is iets totaal anders.
Ikigai schreef:
02-12-2018 10:36
Maar dan moet je niet zeggen dat je niet uit huis kon. Je wilde het niet, dat is iets totaal anders.

Jij leest behoorlijk beroerd voor de intelligentie die je claimt te hebben.
Solomio schreef:
02-12-2018 09:31
Juist omdat er zo veel algemeenheden worden geroepen vind ik het van belang om het concreter te maken.
Mensen roepen van alles, maar een groot deel van wat ze roepen klopt niet.
Dat jij vindt dat ik zielig zit te doen zegt iets over jou: ik vind mezelf helemaal niet zielig, ik vind wel dat de maatschappelijke ontwikkelingen totaal de verkeerde kant op gaan, omdat er steeds meer mensen zijn die denken dat alles wat er gebeurt een gevolg is van je eigen keuzes.
Ik zie veel meer denigrerende posts dan jij, iig veel meer dan 'een handjevol'.
En weer eens!

Ik ben ook niet zielig of slachtoffer. Het is ff niet de algemeenheid maar een praktijkvoorbeeld.

Het is makkelijk om over algemeen te praten. Vaag, onpersoonlijk en je hoeft er niks mee.

Het is een kijkje in mijn wereld. That's all.
Tvp
Serengeti schreef:
02-12-2018 09:14
Sommige mensen hebben geen geld om de wereld over te reizen.

En ik vind het arrogant om te denken dat de armere Nederlanders niet zouden weten dat het er in Yemen anders aan toe gaat dan in Nederland.
Mijn vraag wat we eigenlijk nog meer verwachten van de staat met betrekking tot uitkeringen en armoede is nog steeds onbeantwoord.

Ad nauseam wordt ons verteld dat je de situatie niet mag vergelijken met Afrika of Yemen.Telkens weer die derdewereldlanden.
Maar als ik er dan op wijs dat wij het toch 300% beter geregeld hebben voor de armen dan andere Westerse, koude, ontwikkelde en welvarende landen (De VS, de UK om maar wat te noemen) dan blijft het opeens stil.

Mijn vraag is en blijft dus: wat wil je nog meer van de staat als zelfs óns systeem van uitkeringen, gegarandeerde gezondheidszorg en huisvesting niet genoeg is? Is het ooit genoeg? Zullen er niet altijd mensen zijn die het minder hebben?
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 02-12-2018 10:41
4.11% gewijzigd
Ikigai schreef:

Ik was 17. En ja ik heb het ook gered. Bij mensen slapen, antikraak en uiteindelijk bij een vriend op de bank omdat ik echt dakloos was.
10 jaar later een eigen huis gekocht, mezelf de pleuris gewerkt en alle kansen gepakt.

10 jaar later werd ik ziek. En nog door alle wijze keuzes en een leuke partner geen echte problemen.
Maar ik heb juist door alle shit geleerd dat het ook anders kan lopen en je een verder moet kijken dan je eigen huisje en kruisje.

Niet iedereen is zo fantastisch krachtig en slim zoals wij he? :roll:

En het is nu eenmaal zo dat de rijkdom en voorzieningen van de 30 jaar hiervoor niet meer aan de orde is. Alles is uitgekleed en wegbezuinigd, Geen normale huizen meer te huur, wachtlijsten voor hulp als ze het al kunnen betalen ect.

Gezonde mensen zonder echte problemen zien dat niet. Of eigenlijk ze willen dat niet zien. Want het fijner om te denken dat je zelf zo fantastisch bent en het andermans eigen schuld is.
Dat voelt beter voor hun egootjes.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 02-12-2018 10:41
0.39% gewijzigd
*Toos* schreef:
02-12-2018 10:29
Je zal je verbazen over het aantal onder het gemiddelde begaafden. Voor deze (grote!) groep mensen is een opleiding volgen veel te veel gevraagd. Voor hun is het geen kwestie van ‘even bikkelen’. Structureel overvraagd worden, wat in de huidige maatschappij gebeurt, is fnuikend en zorgt voor grotere problemen dan nodig was geweest.
Wat ik al zei: 95% heeft een opleiding, maar 5% verlaat tegenwoordig de opleiding zonder startkwalificatie.

Die groep van 5% zal bestaan uit mensen voor wie het te moeilijk is, díe moeten we steunen en steun ik ook erg graag. Helaas heeft niet iedereen de capaciteiten om mee te draaien in onze maatschappij.

Een ander deel zal andere problemen hebben waardoor het niet lukt, die moeten we helpen om toch een opleiding af te ronden. Daar ben ik ook helemaal voor.

Juist als je selectief bent kun je deze groep een stuk beter helpen. Nu gaat een groot deel van het geld naar mensen die prima kunnen werken, maar het gewoon vertikken om iets te doen. Zo zonde vind ik dat.

Van mij mogen de zwakbegaafden, ernstig gehandicapten en zieken juist wel het dubbele krijgen, zodat ze echt een fijn leven hebben en de rest moet harder worden aangepakt, zodat daar niet al het geld blijft hangen dat eigenlijk voor anderen bestemd is.
Het-groepje schreef:
02-12-2018 10:30
Precies. Kraakpand, op straat, bij mensen op de bank, als je geen huis meer hebt moet je toch iets en dan ga je dus wonen in een kamer waar precies een bed inpast en je kast met een slot op de gang en de rest gedeeld.
Dan was ik al veel vroeger in mijn leven vastgelopen.
*Toos* schreef:
02-12-2018 10:29
Je zal je verbazen over het aantal onder het gemiddelde begaafden. Voor deze (grote!) groep mensen is een opleiding volgen veel te veel gevraagd. Voor hun is het geen kwestie van ‘even bikkelen’. Structureel overvraagd worden, wat in de huidige maatschappij gebeurt, is fnuikend en zorgt voor grotere problemen dan nodig was geweest.
Ja en niet iedereen kan leren. Ik heb een hoog IQ maar ben een waardeloze leerling dankzij mijn concentratieproblemen.
Dus dat zegt ook niets.
kadanz schreef:
02-12-2018 10:40
Mijn vraag wat we eigenlijk nog meer verwachten van de staat met betrekking tot uitkeringen en armoede is nog steeds onbeantwoord.
Ad nauseam wordt ons verteld dat je de situatie niet mag vergelijken met Afrika of Yemen.Telkens weer die derdewereldlanden.
Maar als ik er dan op wijs dat wij het toch 300% beter geregeld hebben voor de armen dan andere Westerse, koude, ontwikkelde en welvarende landen (De VS, de UK om maar wat te noemen) dan blijft het opeens stil.

Mijn vraag is en blijft dus: wat wil je nog meer van de staat als zelfs óns systeem van uitkeringen, gegarandeerde gezondheidszorg en huisvesting niet genoeg is?

Zorgen dat voor bepaalde groepen dingen betaalbaar blijven. En maak bijvoorbeeld kinderbijslag inkomensafhankelijk zodat mensen als Benmama gewoon die fiets kunnen kopen.

Ik zie nu je edit. Ja, er zullen altijd mensen zijn die het minder hebben en dat is op zich niet erg. Als je je kinderen niet te eten kan geven, dan vind ik het persoonlijk wel erg.
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 02-12-2018 10:45
9.38% gewijzigd
Star² schreef:
02-12-2018 09:45
Ik zou een crowdfunding openen voor die fiets :proud:
Mag ik niet doen maar idee is leuk..
Kom maar op viva mensen wie start het op? :cheer:

Serieus. Ik mag dat dus echt niet zelf doen ook al zou ik dat willen.

Ik keek vanmorgen in mijn inbox en daar stond wel een waardevolle tip waar ik achteraan. Niet geschoten..
Ikigai schreef:
02-12-2018 10:36
Ja precies, lekker hotel mamma. Heerlijk. :facepalm:
the_Wicked_Witch schreef:
02-12-2018 10:38
Jij leest behoorlijk beroerd voor de intelligentie die je claimt te hebben.
Ze zegt zelf dat ze inderdaad anti-kraak had kunnen gaan zitten. Ze gedijt beter bij een bekende omgeving, nou hartstikke mooi, maar niet iedereen heeft die keuze. Ik gedij ook beter in een huis van een paar miljoen met uitzicht op de zee, maarja...

Ze geeft dus toe dat ze inderdaad een mogelijkheid had.
anoniem_371963 wijzigde dit bericht op 02-12-2018 10:49
1.20% gewijzigd
benmamma schreef:
02-12-2018 10:43
Mag ik niet doen maar idee is leuk..
Kom maar op viva mensen wie start het op? :cheer:

Serieus. Ik mag dat dus echt niet zelf doen ook al zou ik dat willen.

Ik keek vanmorgen in mijn inbox en daar stond wel een waardevolle tip waar ik achteraan. Niet geschoten..
Hoeveel inch moet die fiets zijn?
Lucifer2018 schreef:
Ik was 17. En ja ik heb het ook gered. Bij mensen slapen, antikraak en uiteindelijk bij een vriend op de bank omdat ik echt dakloos was.
10 jaar later een eigen huis gekocht, mezelf de pleuris gewerkt en alle kansen gepakt.

10 jaar later werd ik ziek. En nog door alle wijze keuzes en een leuke partner geen echte problemen.
Maar ik heb juist door alle shit geleerd dat het ook anders kan lopen en je een verder moet kijken dan je eigen huisje en kruisje.

Niet iedereen is zo fantastisch krachtig en slim zoals wij he? :roll:

En het is nu eenmaal zo dat de rijkdom en voorzieningen van de 30 jaar hiervoor niet meer aan de orde is. Alles is uitgekleed en wegbezuinigd, Geen normale huizen meer te huur, wachtlijsten voor hulp als ze het al kunnen betalen ect.

Gezonde mensen zonder echte problemen zien dat niet. Of eigenlijk ze willen dat niet zien. Want het fijner om te denken dat je zelf zo fantastisch bent en het andermans eigen schuld is.
Dat voelt beter voor hun egootjes.
Als je 17 bent en op straat slaapt dan zijn er ergens een paar stappen overgeslagen. Die constatering durf ik te maken, niet omdat ik zo fantastisch ben maar omdat dat dat gewoon een feit is. Een minderjarige slaapt niet zomaar uitzichtloos op straat, niet in NL.

Dat het wél gebeurt beaam ik direct. Je zegt het zelf dat je op je 17de op straat sliep. Maar wat had de staat nog meer moeten doen om dat te voorkomen?
redbulletje schreef:
02-12-2018 10:41
Dan was ik al veel vroeger in mijn leven vastgelopen.
Nou ik ook. Lijkt me verschrikkelijk. Ik ben sowieso niet goed met vreemden en moet er niet aan denken om met 3 onbekenden in een huis te moeten zitten. Ik heb het wel eens overwogen om een kamer bij iemand te gaan huren maar al die advertenties vond ik maar creepy en daar betaalde ik nog meer geld dan ik kostgeld aan mijn moeder gaf. Mijn moeder vond dat ook onzin en geen fijn idee.
Ze kent me goed genoeg om te weten dat dat niets voor mij is. Mijn broer heeft met 2 jongens in een piepklein flatje in Amsterdam gewoond, particulier, maar dat is echt mijn ergste nachtmerrie.
kadanz schreef:

Mijn vraag is en blijft dus: wat wil je nog meer van de staat als zelfs óns systeem van uitkeringen, gegarandeerde gezondheidszorg en huisvesting niet genoeg is? Is het ooit genoeg? Zullen er niet altijd mensen zijn die het minder hebben?
Heb jij niet meegekregen dat ons systeem de afgelopen jaren flink is uitgekleed?

Tien jaar geleden kon ik met mijn aanvullende verzekering nog onbeperkt naar fysio, nu nog maar 20 keer per jaar, waardoor ik minder ga dan eigenlijk gewenst.

Hoe het tien jaar geleden met de ggz zat weet ik niet, maar op dit moment vind ik het aantal behandelingen zeer beperkt.
Het kan veel erger. Denk dat we het daar allemaal over eens kunnen zijn en onszelf dankbaar mogen rekenen dat we in een land als Nederland mogen toeven. Uiteindelijk ga je jezelf echter meten aan mensen uit eigen land. Ik kan mij best voorstellen dat het niet prettig is om jaar in jaar uit in armetierige kledij van de kledingbank te moeten lopen, afhankelijk te moeten zijn van de voedselbank, terwijl de meeste mensen in je omgeving veel meer bewegingsvrijheid hebben. Boodschappen kunnen doen zonder elke stuiver te moeten omdraaien, elke maand nieuwe kleding kunnen permitteren, leuke dingen kunnen ondernemen. Een mens die minder re besteden heeft kan zich klein voelen daarnaast.
Armoede is dus ook een gevoel.

Anderzijds kan ik de andere kamp ook begrijpen. Ben een dame die onwijs kan genieten van materie, maar zou mij dat allemaal afgenomen worden ben ik niet minder gelukkig. Eenvoud siert en dient de mens, leren ten alle tijden gelukkig te zijn is een uitdaging maar wel iets om naar te streven vind ik..
Door in de eeuwige slachtofferrol te kruipen en jezelf de zieligste te vinden kom je niet ver.
En ja, ook ik heb barre tijden gekend in mijn jeugd maar mijn moeder gaf ons altijd mee kind, je bent zo zielig als jij je voelt. Je hebt kleding om het lijf, dan ka je gaan pruillippen dat het geen merk is of tevreden en dankbaar zijn met wat je hebt. Je hebt altijd een keuze.
Ik ben welgeteld één keer op vakantie geweest in mijn hele jeugd, maar we maakte er altijd een dolle boel van met de buurtkinderen die ook elke schoolvakantie aan huis gekluisterd zaten en ik vond het geweldig.
Heb daardoor nooit het gevoel gehad dat ik tekort kwam.

Rijk of arm, je moet er zelf wat van maken uiteindelijk.
Star² schreef:
02-12-2018 10:26
No shit Sherlock. Jij schrijft echter weer over je eigen fantastische keuze, niet iedereen heeft die keuze. Sommige mensen komen niet verder dan mbo-2 en dan kan je niet zo heel uitgebreid een vak kiezen waar veel vraag naar is.

En dan nog, mijn broer en schoonzus hebben allebei een mbo-diploma, werken 40/24 uur, 1 auto, 2 kinderen, geen gekke dingen/schulden verder, maar einde van de maand moet elk dubbeltje omgedraaid worden omdat ze anders geen geld voor boodschappen hebben.
Maar is dat armoede? Serieuze vraag. Want dat moeten wij ook. En ik ervaar mezelf absoluut niet als arm. Ik vind het eigenlijk wel logisch. Geen zorgen ergens over hoeven maken en de luxe van financiële ruimte is niet een basisbehoefte of een recht.
kadanz schreef:
02-12-2018 10:46
Als je 17 bent en op straat slaapt dan zijn er ergens een paar stappen overgeslagen. Die constatering durf ik te maken, niet omdat ik zo fantastisch ben maar omdat dat dat gewoon een feit is. Een minderjarige slaapt niet zomaar uitzichtloos op straat, niet in NL.

Dat het wél gebeurt beaam ik direct. Je zegt het zelf dat je op je 17de op straat sliep. Maar wat had de staat nog meer moeten doen om dat te voorkomen?
Dat zeg ik nergens. Beter lezen. Maar ik had op bepaald geen eigen dak meer. Geen eens een eigen kamertje.

Ik heb dus tijdens mijn aanvraag voor urgentie 5 maanden met mijn tas tussen vriendjes en kennissen en vrienden en antikraak gezeten.
En dat was al heel lang geleden. Nu is urgentie al helemaal niet meer te doen op diverse plekken in Nederland.

Daarnaast ging het mij daar helemaal niet om. Ik denk dat de Staat het toen beter voor elkaar had dan nu.

En dat er zat mensen zijn die het wel echt moeilijk hebben en nog gaan hebben als het zo doorgaat. Terwijl er zat geld is.

Beetje minder arrogant en egostrelerij zou een flink aantal van jullie beter staan. Brr.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 02-12-2018 10:58
15.89% gewijzigd
Madrid87 schreef:
02-12-2018 10:47
Nou ik ook. Lijkt me verschrikkelijk. Ik ben sowieso niet goed met vreemden en moet er niet aan denken om met 3 onbekenden in een huis te moeten zitten. Ik heb het wel eens overwogen om een kamer bij iemand te gaan huren maar al die advertenties vond ik maar creepy en daar betaalde ik nog meer geld dan ik kostgeld aan mijn moeder gaf. Mijn moeder vond dat ook onzin en geen fijn idee.
Ze kent me goed genoeg om te weten dat dat niets voor mij is. Mijn broer heeft met 2 jongens in een piepklein flatje in Amsterdam gewoond, particulier, maar dat is echt mijn ergste nachtmerrie.
Voor sommige mensen is het niet anders. Ik was dolblij met mijn kamertje waar ik me kon terugtrekken en waar niemand me lastigviel. Dat ik tien huisgenoten had en het huis altijd vuil was en de helft aan de drugs zat, of psychische problemen had en soms flipte, vond ik uiteraard niet zo fijn, maar ik maakte er het beste van en het was dikwijls ontzettend gezellig. Ik kijk nu met plezier terug op die tijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven