Hebben wij het zo slecht in Nederland?

01-12-2018 15:17 3238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me echt waarom mensen protesteren in Nederland. In Frankrijk zijn de mensen aan het protesteren (wat ik overigens ook wel begrijp), maar dat is niet te vergelijken met Nederland. De sociale voorzieningen in Frankrijk zijn niet zo goed als in Nederland.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.

Wat is hier zo slecht in Nederland dan?

- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen

Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
:hug:
PattyJupiter schreef:
02-12-2018 00:14
Ik vind dat er wel wat mis is en maak me ook zorgen over hoe dat moet in de toekomst.
Ik werk fulltime, maar vaak op basis van een nulurencontract. Dat wordt niet verlengd na de termijn waarop dat niet meer mag. Ik ga dan bij een ander bedrijf aan de slag, Een doodnormale gang van zaken in de zwembadbranche en de schoonmaak. Doordat ik van nulurencontract naar klein contract hop, bouw ik geen pensioen op, want dat is gebaseerd op het aantal vaste uren. Inderdaad liggen de banen in de schoonmaak voor het opscheppen, maar toch krijg je geen vast contract. Ik word ingeroosterd in blokken. 2.5 uur hier, 2 uur pauze, 3 uur daar. Gebroken diensten noemen we dat hip. Doodnormaal in de sport, zwembad en schoonmaakbranche. Ons loon ligt per uur maar net iets boven het minimum. Mocht er een kind verdrinken, dan zijn we hoofdelijk aansprakelijk. Als we dingen vergeten legt de werkgever een boete op, omdat de werkgever ook weer een hygiëne boete krijgt van de provincie. Die kan voor ons als werknemers oplopen tot 1000 euro.

Dan is er die zorgverzekering. Studerende kinderen krijgen zorgtoeslag, maar die is niet genoeg om het eigen risico van te dekken. Het komt erop neer dat wij dat dan maar betalen. Je laat je kind niet lopen met een blindedarmontsteking,

Reiskosten krijgen we niet volledig vergoed. Pas vanaf tien kilometer. In onze pauze rijden we tussen twee zwembaden op en neer. Je eet op de fiets of in de auto. Mijn man werkt zich ook de typhus, maakt veel overuren, maar die worden nadelig belast, Door de week zien we elkaar door onze werkuren nauwelijks. Voor omscholing ontbreekt tijd.

Wij werken beide fulltime, maar hebben moeite met gezond eten voor het gezin te kopen, omdat alles duurder wordt. Onze kinderen gaan en gingen niet op alle schoolreisjes, excursies mee. Op vakantie gaan we nauwelijks. Hoe het moet als mijn ouders in het land van herkomst overlijden is onduidelijk. We kunnen het nu niet betalen om met de kinderen heen en weer te gaan.

Wij wonen in een gewoon rijtjeshuis, in een buurt die als probleem bekend staat. Ik vind het wel meevallen. Je moet weten waar je je wel en niet ophoudt. Maar toch. Hoe moet ik nu later leven als ik nu geen pensioen opbouw, omdat ik geen vaste uren heb en geen tijd heb om me om te scholen? Ik vraag me af of ik mijn pensioen redt in de branches waarin ik werk. Zal ik tot mijn zeventigste voor een groep heen en weer kunnen springen in een warme ruimte. Mijn collega’s zijn allemaal rond de vijftig geblesseerd. Er zijn veel knie- en heupprobkemen, Probleem is dat je dan achteruit gaat in loon, omdat je die groepen niet meer draait. Je zakt dan een schaal terug.
Zal ik tot mijn zeventigste vloeren kunnen schrobben, trekken, ramen zemen op een ladder, vloerreinigers voort kunnen duwen?
Zal ik twee stuks fruit en de hoeveelheid groente kunnen blijven kopen die het Voedingscentrum voorschrijft? Ik kan dat niet van het bedrag dat het Nibud voorschrijft.

Ik had geen hesje aan, maar zorgen maak ik me zeker.
:hug: heel pittig!!!
Kukita-Del-Barrio schreef:
02-12-2018 10:03
Dat vraag ik mij dus ook af? Ze blijft in herhaling vallen over hoe weinig ze heeft en hoe zielieg en niet fijn het is om weinig te hebben maar tegelijk verwijt ze DutchessMM dat ze niet verder kijkt dan haar eigen bubbel. :sarcastic:

Als er iemand niet zielig is en doet is het Solo wel. Dit soort aanvallen, dat is dan weer wel sneu. Zet haar op de blokkeer als je het zo slecht trekt.
Star² schreef:
02-12-2018 10:06
Als er iemand niet zielig is en doet is het Solo wel. Dit soort aanvallen, dat is dan weer wel sneu. Zet haar op de blokkeer als je het zo slecht trekt.
Het is helemaal niet mijn bedoeling om solomio aan te vallen maar ze trekt het topic naar haarzelf toe door net te doen alsof ze door iedereen beschuldigd word van lui zijn of dat er ontkent word dat zij het moeilijk heeft. Dat is niet waar.
Het is ook complete bullshit dat je door wishful thinking of een schop onder je raas zomaar uit armoe kan kruipen maar het zijn er letterlijk maar 2 mensen in dit topic die dat beweerd hebben.
De rest geeft louter aan dat het in nederland best meevalt en dat armoede zeer zeer weinig voorkomt gelukkkig. Armoede helemaal uitroeien is alleen mogelijk in een utopie
anoniem_378266 wijzigde dit bericht op 02-12-2018 10:13
0.24% gewijzigd
Solomio schreef:
02-12-2018 08:09
Ik hoef ook geen geld of boodschappen van een ander.
Ik heb veel meer behoefte aan een beetje 'respect', gewoon voor vol te worden aangezien ondanks mijn uitkering en mijn 'luie' leventje.
En niet alsmaar te moeten horen/merken/voelen dat je eigenlijk niet meetelt als je niet hard werkt voor je geld.
Exact!

Uiteraard is het gepuzzel ook niet fijn. Maar respect is ook voor mij belangrijker.

Is ook mijn zwakke punt. Nog steeds te gevoelig voor respect krijgen.
Star² schreef:
02-12-2018 10:01
En jij denkt dat iedereen die keuze heeft? Of de capaciteit om sowieso een opleiding te volgen? Aandoenlijk.

En een woning met 'al tien jaar'? Ook al zo schattig.
Ik denk inderdaad dat de meeste mensen in staat zijn een opleiding te volgen.

Ik heb het altijd zelf moeten betalen en dat was echt wel bikkelen. Fulltime studeren, stage lopen (onbetaald) en dan 's avonds en in het weekend werken. Ik denk dat ik wel 60-70 uur in de week in de weer was. In de zomermaanden ging ik niet op vakantie, maar ging ik fulltime werken, zodat ik het volgende jaar weer mijn studie, huur en eten kon betalen en eens iets extra had om bijvoorbeeld goede schoenen of een jas te kopen, of die wasmachine te laten repareren om maar iets te noemen.
Star² schreef:
02-12-2018 10:01
En een woning met 'al tien jaar'? Ook al zo schattig.
Hier is de wachtlijst inderdaad ongeveer tien jaar. Als ik nu kijk zou ik bij sommige woningen al bovenaan eindigen. Over een jaar of twee heb ik het helemaal voor het uitkiezen.

Ik hoop er nooit gebruik van te hoeven maken, maar het is wel een fijn idee om die mogelijkheid te hebben.
Ikigai schreef:
02-12-2018 10:13

Ik heb het altijd zelf moeten betalen en dat was echt wel bikkelen. Fulltime studeren, stage lopen (onbetaald) en dan 's avonds en in het weekend werken. Ik denk dat ik wel 60-70 uur in de week in de weer was. In de zomermaanden ging ik niet op vakantie, maar ging ik fulltime werken, zodat ik het volgende jaar weer mijn studie, huur en eten kon betalen en eens iets extra had om bijvoorbeeld goede schoenen of een jas te kopen, of die wasmachine te laten repareren om maar iets te noemen.

Dat vind ik vrij beperkt. Je weet wat het gemiddelde opleidingsniveau in NL is? Geen hbo/wo in ieder geval.
Dat vraag ik mij dus ook af? Ze blijft in herhaling vallen over hoe weinig ze heeft en hoe zielieg en niet fijn het is om weinig te hebben maar tegelijk verwijt ze DutchessMM dat ze niet verder kijkt dan haar eigen bubbel. :sarcastic:
Huh? Je leest haar totaal verkeerd hoor. Ik lees iemand die het probeert uit te leggen, niet iemand die vindt dat ze zielig is. In tegendeel.
Life is short. Eat dessert first.
Star² schreef:
02-12-2018 10:16
Dat vind ik vrij beperkt. Je weet wat het gemiddelde opleidingsniveau in NL is? Geen hbo/wo in ieder geval.
https://longreads.cbs.nl/trends18/maats ... onderwijs/

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/36 ... epsklassen

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/47 ... -uitkering

Dit zijn de cijfers volgens cbs.
anoniem_373619 wijzigde dit bericht op 02-12-2018 10:22
24.32% gewijzigd
02-12-2018 10:12
Het is helemaal niet mijn bedoeling om solomio aan te vallen maar ze trekt het topic naar haarzelf toe door net te doen alsof ze door iedereen beschuldigd word van lui zijn of dat er ontkent word dat zij het moeilijk heeft. Dat is niet waar.
Het is ook complete bullshit dat je door wishful thinking of een schop onder je raas zomaar uit armoe kan kruipen maar het zijn er letterlijk maar 2 mensen in dit topic die dat beweerd hebben.
De rest geeft louter aan dat het in nederland best meevalt en dat armoede zeer zeer weinig voorkomt gelukkkig. Armoede helemaal uitroeien is alleen mogelijk in een utopie
Nope, dat doet ze absoluut niet.
Life is short. Eat dessert first.
DuchessMeganMarkle schreef:
02-12-2018 09:14
Als ik mijn eigen leven omschrijf heb ik het nooit goed gehad tot nu. Ik heb alleen maar ellende gekend en nooit geld gehad. Ouders die dood zijn, schulden en burn-out. Genoeg ellende. Ik wil dit nooit meer meemaken. En ook nooit een vaste baan, ik hops van de ene baan naar de andere baan. Ik wil gewoon een stabiele baan.

Ik, ik, ik...
Echt werkelijk, als ik iemand een paar levenslessen gun ben jij het.
Star² schreef:
Mbo is ook een opleiding :lightbulb:

Het percentage dat zonder startkwalificatie de opleiding verlaat daalt trouwens al jaren en ligt nu op ongeveer 5%.
anoniem_371963 wijzigde dit bericht op 02-12-2018 10:23
21.23% gewijzigd
Meer dan 4000 kinderen wonen tussen de junks in de daklozenopvang. Maar he, ze hebben een dak boven hun hoofd dus prima toch Duchess?

https://jeugdjournaal.nl/artikel/225900 ... pvang.html

Ik vind het om te janken.
Ikigai schreef:
Hier is de wachtlijst inderdaad ongeveer tien jaar. Als ik nu kijk zou ik bij sommige woningen al bovenaan eindigen. Over een jaar of twee heb ik het helemaal voor het uitkiezen.

Ik hoop er nooit gebruik van te hoeven maken, maar het is wel een fijn idee om die mogelijkheid te hebben.
Ik heb twaalf jaar moeten wachten en dan heb ik nog geluk gehad dat ik deze sloopwoning kon krijgen en dat er niemand kwam kijken bij de bezichtiging. Ik ging dus pas op mijn 30ste het huis uit. Tja als je geen partner kan vinden met een eigen huis kan je niet zoveel anders he. En niet iedereen heeft het geld om te studeren he, of kan het.

Wel handig dit topic, heb meteen even een vaste lasten lijstje gemaakt om te zien hoeveel ik nou echt over hou aan het eind van de maand, was meer dan ik dacht. Ga dus gewoon echt niet goed met mijn geld om. Wel een eye opener.
Ikigai schreef:
02-12-2018 08:55
Je kan ontzettend veel opvangen door de juiste keuzes te maken. Ik heb een opleiding gekozen waar altijd werk in zal zijn en waar ze veel mensen zoeken. Bewuste keuze.

Als ik ziek word, dan ben ik daar via mijn werk goed voor verzekerd. Komt mijn man te overlijden? Idem dito.

Ik sta al 10 jaar ingeschreven bij de sociale woningbouw in mijn stad, dus mocht het echt totaal mislopen allemaal, dan zou ik alsnog een passende woning krijgen met mijn kinderen.

Al dat soort zekerheden kun je zelf inbouwen. Toch zeker een uur of 30 blijven werken als vrouw, nadat je kinderen hebt gekregen is daar ook een belangrijke factor in. En als het goed gaat moet je nadenken over de toekomst. Zo zijn wij bijvoorbeeld het huis nu snel aan het afbetalen, zodat we straks als het misschien minder gaat, lage woonlasten hebben. Dat kost nu veel geld, maar straks hebben we er profijt van.

Heel veel mensen denken hier liever niet over na. En ja, dan kan het 'ineens' mislopen. Verstandig is dus om altijd een plan B te hebben en zoveel mogelijk dicht te timmeren.
Aha..
Daar is de reden van mijn bijstand, het ontbreken van plan B!

Er zit zeker wat in jouw redenering. Ook mensen zonder geldstress leven vaak in het nu en denken te weinig aan de toekomst en wat er mis kan gaan.

Helaas was een plan B hebben geen oplossing geweest.
Het had bijna een Wajong uitkering kunnen zijn maar voldeed heel ff niet aan 1 voorwaarde. ( fout van instantie) en dan had ik het iets ruimer gehad.

Gedeeltelijk eens maar niet helemaal.

Ik heb dus wel gewerkt. Zelfs een korte periode fulltime. Daarna 12-20 uur per week. Was de max voor mij toen.
watdachtjehiervan schreef:
02-12-2018 09:54
Dat inzicht mist Ikigai denk ik ook maar ik heb ook het idee dat jij denkt of dacht dat bij Ikigai alles aan komt waaien en vanzelf sprekend is.
Ik heb geen idee of het Ikigai is komen aanwaaien.
Ik mis bij haar inlevingsvermogen en ze lijkt me weinig bewust van het feit dat je ook gewoon een dosis geluk nodig hebt in het leven.
Ik heb op strategische momenten mensen ontmoet die mij geholpen hebben te komen waar ik nu ben. Ik heb die steun aangenomen (dat is een keus), maar het moet er wel zijn (dat is mazzel).
Die combinatie pakt niet bij iedereen even gunstig uit en dat kan het gevolg zijn van 'verkeerde' keuzes, of van 'pech'. Meestal zal het ook een combinatie zijn.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ikigai schreef:
02-12-2018 08:25
Mijn zus heeft al vanaf haar 15e een labeltje en leeft sinds die tijd van een uitkering. (...) Haar uitkering is 1200 euro per maand.
Kun je me vertellen welke uitkering dat is? Mijn vriendins Wajong is 917 euro, misschien kan zij ook de 30% hogere uitkering van je zus krijgen.
Madrid87 schreef:
02-12-2018 10:23
Ik heb twaalf jaar moeten wachten en dan heb ik nog geluk gehad dat ik deze sloopwoning kon krijgen en dat er niemand kwam kijken bij de bezichtiging. Ik ging dus pas op mijn 30ste het huis uit. Tja als je geen partner kan vinden met een eigen huis kan je niet zoveel anders he. En niet iedereen heeft het geld om te studeren he, of kan het.

Wel handig dit topic, heb meteen even een vaste lasten lijstje gemaakt om te zien hoeveel ik nou echt over hou aan het eind van de maand, was meer dan ik dacht. Ga dus gewoon echt niet goed met mijn geld om. Wel een eye opener.
Ik ging op mijn 18e het huis uit. Het was daar simpelweg door alle problemen niet meer uit te houden, dus liever ging ik vol aan de bak, dan dat ik daar bleef hangen.

Ik heb het altijd zelf gered, zonder partner, woonde op een klein kamertje in een anti-kraakwoning. Het kán echt wel hoor, zonder partner voor je 30e op jezelf wonen.
Welnee, ik ben niet zielig, dat maak jij ervan.
Ik heb meer dan veel mensen, ook in Nederland.
Maar ik kan veel dingen niet doen en dat is meestal prima, soms jammer, soms zelfs frustrerend.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ikigai schreef:
02-12-2018 10:21
Mbo is ook een opleiding :lightbulb:

No shit Sherlock. Jij schrijft echter weer over je eigen fantastische keuze, niet iedereen heeft die keuze. Sommige mensen komen niet verder dan mbo-2 en dan kan je niet zo heel uitgebreid een vak kiezen waar veel vraag naar is.

En dan nog, mijn broer en schoonzus hebben allebei een mbo-diploma, werken 40/24 uur, 1 auto, 2 kinderen, geen gekke dingen/schulden verder, maar einde van de maand moet elk dubbeltje omgedraaid worden omdat ze anders geen geld voor boodschappen hebben.
DuchessMeganMarkle schreef:
02-12-2018 08:59
Het leven is niet maakbaar daar ben ik mij heel goed bewust van. En ik heb zelf ook wel mindere tijden gekend. En daar ben ik dankbaar voor dat ik gebruik heb kunnen maken van sociale voorzieningen.
Gelukkig heb je nu een rijke vriend en een erfenis.
Ikigai schreef:

Tot voor kort hoefde je tot je 30e helemaal geen opleiding helemaal zelf moeten betalen.
Iets met de stufi.
watdachtjehiervan schreef:
02-12-2018 09:32
Dit inderdaad. Zowel Solomio als Ikigai gaan van twee uiterste uit. En jullie zitten beide vol met vooroordelen.
Succes komt je aanwaaien aan de ene kant en ongeluk heb je aan jezelf te danken aan de andere kant. Zo simpel is het beide niet.
Er zijn mensen waarbij succes komt aanwaaien maar je hebt ook mensen die er kei hard voor werken. Met de nodige tegenslagen.
Zo heb je mensen in de bijstand die daar zitten door verkeerde keuzes. Maar er zijn ook mensen die in de bijstand zitten door heel veel pech en ellende.
Dit idd. Maar dan nog, hoe je er ook in terecht komt, je krijgt wel geld. En dat is idd geen vetpot, maar je kunt er wel je basisbehoeften mee voldoen. Dus vind ik niet dat we in NL in die zin over armoede kunnen spreken. Onder armoede versta ik geen eten/drinken, dak boven je hoofd enz. Dan hoeft niet in ons land. Er is een vangnet, maar daar moet je dan wel op de juiste manier gebruik van maken. Dat bedoel ik met de keuzes die je maakt. Waarom kan anders de een er wel prima van rondkomen en de ander niet?
Sinjoren schreef:
02-12-2018 09:26
Ik weet goed waar ik het over heb :). Goed genoeg in elk geval om dit te kunnen inschatten voor wat het is: een goedkoop excuus :). Er zijn immers genoeg manieren om die problematiek te omzeilen. Maar laat anderen maar doen wat nodig is, zolang jij het maar niet moet doen.

Tot zover jouw "die belastingsteruggave hebben we eigenlijk niet nodig".
Volgens deze gedachtengang mogen alleen mensen meediscussiëren die hier hun hele huishoudboekje neerzetten. Nou, begin daar dan maar zelf mee of ga eens even van je high horse af met je zelf bedachte discussie regels.
Ondertussen heb ik als belastingbetaler gewoon een mening over hoe ook mijn belastinggeld uit wordt gegeven, ok?
Ikigai schreef:

Je zal je verbazen over het aantal onder het gemiddelde begaafden. Voor deze (grote!) groep mensen is een opleiding volgen veel te veel gevraagd. Voor hun is het geen kwestie van ‘even bikkelen’. Structureel overvraagd worden, wat in de huidige maatschappij gebeurt, is fnuikend en zorgt voor grotere problemen dan nodig was geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven