Hebben wij het zo slecht in Nederland?
zaterdag 1 december 2018 om 15:17
Ik vraag me echt waarom mensen protesteren in Nederland. In Frankrijk zijn de mensen aan het protesteren (wat ik overigens ook wel begrijp), maar dat is niet te vergelijken met Nederland. De sociale voorzieningen in Frankrijk zijn niet zo goed als in Nederland.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.
Wat is hier zo slecht in Nederland dan?
- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen
Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.
Wat is hier zo slecht in Nederland dan?
- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen
Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.

zondag 2 december 2018 om 10:52
Ik lees het anders.Kukita-Del-Barrio schreef: ↑02-12-2018 10:03Dat vraag ik mij dus ook af? Ze blijft in herhaling vallen over hoe weinig ze heeft en hoe zielieg en niet fijn het is om weinig te hebben maar tegelijk verwijt ze DutchessMM dat ze niet verder kijkt dan haar eigen bubbel.![]()
En ik weet niet of je mij hetzelfde ziet schrijven. Maar ik verwacht geen hogere uitkering. Ik verwacht ook geen pb met aanbiedingen.
Dat is helemaal niet waarom ik schrijf.
Een kijkje in mijn keuken. Hoe het concreet gaat bij mij en bij vele anderen.
Reden: het zijn algemeenheden. En.. Vooroordelen. En daar ben ik te gevoelig voor.
Spreek voor mezelf dus niet voor Solo.
En de maar virtuele hug is wel degelijk fijn om te krijgen. Persoonlijk liever een hug dan 10 euro als ik moet kiezen.
Niet omdat ik dan " zielig" kan blijven. Maar omdat het respect hebben voor mij betekent. En dat heb ik, blijkbaar, nodig.

zondag 2 december 2018 om 10:53
Wie kan zijn kinderen en zichzelf geen eten geven? Heb ik daar overheen gelezen?Star² schreef: ↑02-12-2018 10:42Zorgen dat voor bepaalde groepen dingen betaalbaar blijven. En maak bijvoorbeeld kinderbijslag inkomensafhankelijk zodat mensen als Benmama gewoon die fiets kunnen kopen.
Ik zie nu je edit. Ja, er zullen altijd mensen zijn die het minder hebben en dat is op zich niet erg. Als je je kinderen niet te eten kan geven, dan vind ik het persoonlijk wel erg.
zondag 2 december 2018 om 10:54
40 uur per week werken en dan zonder te bescheiden durven zeggen dat we het in Nederland goed hebben... kom op je bent een slaaf voor de staat. En maar telkens belasting betalen, ondanks er veel belasting gepikt worden zijn de staatschuld nog steeds niet afgelost. Schuld juist neemt toe. Dat komt omdat banken zelf geld creeren uit het niet en dat is dan schuld en daarop komt ook nog rente. Stel je leent 100 euro met een 10% procent rente. Dat is dan in totaal 110 euro. Waar haal je dat 10 euro?? Juist weer van de banken. Dus dit rente systeem klopt voor geen ene meter. Alleen de minderheid profiteren ervan en de meerderheid alleen maar betalen. Belasting is niet maken van wegen, maar meer aflossen van schulden.

zondag 2 december 2018 om 10:54
Dat is dus de hamvraag. Het blijft angstvallend stil.kadanz schreef: ↑02-12-2018 10:40Mijn vraag wat we eigenlijk nog meer verwachten van de staat met betrekking tot uitkeringen en armoede is nog steeds onbeantwoord.
Ad nauseam wordt ons verteld dat je de situatie niet mag vergelijken met Afrika of Yemen.Telkens weer die derdewereldlanden.
Maar als ik er dan op wijs dat wij het toch 300% beter geregeld hebben voor de armen dan andere Westerse, koude, ontwikkelde en welvarende landen (De VS, de UK om maar wat te noemen) dan blijft het opeens stil.
Mijn vraag is en blijft dus: wat wil je nog meer van de staat als zelfs óns systeem van uitkeringen, gegarandeerde gezondheidszorg en huisvesting niet genoeg is? Is het ooit genoeg? Zullen er niet altijd mensen zijn die het minder hebben?
Volgens mij is de boodschap van het topic niet dat niemand het moeilijk heeft maar dat armoede in nederland meevalt. Vervolgens melden zich allerlei verongelukte forumers om te vertellen hoe zielig slecht hun privé situatie wel niet is. Dat kan maar wat wil je nu eigenlijk? En vooral, wat is je punt? Dat er heel veel armoede is in nederland? Dat het niet welvarend genoeg is? Dat er meer genivelleerd moet worden?? Dat jouw uitkering te laag is? Dat het pas goed is op het moment dat iedereen een auto en een verre vakantie kan betalen?? Wat is het?

zondag 2 december 2018 om 10:55
Lollypop04 schreef: ↑02-12-2018 10:50Maar is dat armoede? Serieuze vraag. Want dat moeten wij ook. En ik ervaar mezelf absoluut niet als arm. Ik vind het eigenlijk wel logisch. Geen zorgen ergens over hoeven maken en de luxe van financiële ruimte is niet een basisbehoefte of een recht.
Nee, dat is geen armoede. Maar ik kan me voorstellen als 1 van de banen weg zou vallen, dat het dan wel armoede zou kunnen worden.

zondag 2 december 2018 om 10:57
Niemand hier, maar ik durf zomaar te stellen dat er schrijnendere gevallen zijn die hier niet reageren. Overigens is er wel een aantal keer geschreven dat ouders zelf niet (of 1 x per dag een droge boterham) eten om hun kinderen maar eten te kunnen geven.

Dat zal best. Wij hebben toen ik 19 was ook een vriendin van mij in huis genomen die het thuis niet meer trok met haar ouders. Die heeft hier bijna een jaar in de logeerkamer geslapen voordat ze ineens vertrok als een dief in de nacht. Nooit meer wat van gehoord. Geen bedankje gehad.Ikigai schreef: ↑02-12-2018 10:52Voor sommige mensen is het niet anders. Ik was dolblij met mijn kamertje waar ik me kon terugtrekken en waar niemand me lastigviel. Dat ik tien huisgenoten had en het huis altijd vuil was en de helft aan de drugs zat, of psychische problemen had en soms flipte, vond ik uiteraard niet zo fijn, maar ik maakte er het beste van en het was dikwijls ontzettend gezellig. Ik kijk nu met plezier terug op die tijd.
Ik was dolblij met mijn vertrouwde, veilige omgeving waar er nooit over me geoordeeld werd en ik altijd bij mijn moeder terecht kon als er iets was. Daar ben ik haar heel dankbaar voor. Er zouden veel mensen een moord doen voor hoe gezellig het bij ons thuis was altijd.
Ik heb het heel zwaar gehad vroeger op school en kampte al jong met allerlei psychische problemen waaronder chronische depressie. Maar ik was thuis altijd veilig, altijd geliefd. Als ik dat niet had gehad was ik er allang niet meer geweest. Dus ja ik heb lang thuis gewoond en wat mensen daarvan vinden kan me eerlijk gezegd weinig schelen.
Waarom moet iedereen overal maar zoveel van vinden tegenwoordig? Laat mensen toch gewoon.

Ja. Maar dat is een andere discussie. Het is geen armoede. We hebben het niet slecht.redbulletje schreef: ↑02-12-2018 10:48Heb jij niet meegekregen dat ons systeem de afgelopen jaren flink is uitgekleed?
Tien jaar geleden kon ik met mijn aanvullende verzekering nog onbeperkt naar fysio, nu nog maar 20 keer per jaar, waardoor ik minder ga dan eigenlijk gewenst.
Hoe het tien jaar geleden met de ggz zat weet ik niet, maar op dit moment vind ik het aantal behandelingen zeer beperkt.

zondag 2 december 2018 om 10:58
Er zijn wel meer mensen die zich ongelukkig en eenzaam voelen.Ikigai schreef: ↑02-12-2018 08:25Mijn zus heeft al vanaf haar 15e een labeltje en leeft sinds die tijd van een uitkering. Dat is dus zo iemand die alles doet en kan (ze gaat ieder jaar een maand lang op reis, heeft een auto, gaat vaak op stap, heeft een mooie woning, altijd leuk gekleed, etc.)
Maar wat ik weet en de rest van de wereld niet (ze houdt het angstvallig geheim), is dat mijn ouders veel voor haar betalen.
En nog iets wat ik weet, is dat ze vaak doodongelukkig is en zich eenzaam voelt en ervan baalt dat ze niet zelfstandig is. Dus van de buitenkant lijkt het erop alsof zij een geweldig leventje leidt, maar in werkelijkheid zit het heel anders in elkaar.
Ik vind het wel sneu voor haar dat ze die aandoening heeft, maar wat betreft geld zit ze goed. Haar uitkering is 1200 euro per maand en ze krijgt nog zo'n 500 van mijn ouders. Dan werkt ze nog zwart (anders wordt het van haar uitkering afgetrokken), waarmee ze nog zo'n 100-300 euro per maand binnenharkt.
Al met al heel riant dus, zo tegen de 2000 euro netto voor haar alleen.
Een ‘labeltje’ en ze is ‘niet zelfstandig’ zeg je?? Als ik lees wat ze allemaal heeft en doet (meer dan de gemiddelde burger!!) en ook nog eens erbij zwart werkt geloof ik er geen moer van dat zij een uitkering “nodig” zou hebben. Ze rijdt auto, reist, heeft een mooie woning, leuk gekleed, gaat vaak op stap en werkt gewoon! Inderdaad. En haar ouders pamperen haar met een dik bedrag per maand extra, laat me raden omdat ze “zelfstandig” in een koopwoning woont?
anoniem_6643168982c66 wijzigde dit bericht op 02-12-2018 11:00
1.96% gewijzigd

zondag 2 december 2018 om 10:59
In vergelijking met een hoop andere landen die de eerste levensbehoeften niet hebben, is NL natuurlijk gewoon heel goed.
Er zijn ook veel voorzieningen voor mensen hier, en het merendeel heeft hier toegang tot.
Aan de andere kant zie ik dat het niet houdbaar is. Te veel mensen, te veel star ingerichte regels, te veel verspilling van de overheid.
Je kunt ook door 1 administratieve misstap behoorlijk in de problemen raken heb ik gemerkt. Niet eens van mij zelf overigens, maar van de overheidsdienst zelf. Iemand die een laag IQ heeft had daar nooit uit gekomen. Daar zie ik wel wat verbeterpunten.
Ik denk ook wel dat in NL je heel veel hulp krijgt met van alles. De keerzijde is dat elke dienst er een doekje tegen het bloeden tegenaan gooit, waar door er toeslagen constructies bedacht worden en je 10 jaar op een huurwoning kunt wachten.
Mijn eigen ervaringen met armoede heb ik nooit gezocht in een externe factor. Dat was uiteindelijk mijn eigen schuld. Natuurlijk is er te discussiëren over in hoeverre ik er iets aan kan doen hoe ik ben en hoe mijn jeugd was, maar ja ik blijf verantwoordelijk. Overigens nooit beroep gedaan op sociale voorzieningen, dus ik zou niet eens NL de schuld kunnen geven.
Er zijn ook veel voorzieningen voor mensen hier, en het merendeel heeft hier toegang tot.
Aan de andere kant zie ik dat het niet houdbaar is. Te veel mensen, te veel star ingerichte regels, te veel verspilling van de overheid.
Je kunt ook door 1 administratieve misstap behoorlijk in de problemen raken heb ik gemerkt. Niet eens van mij zelf overigens, maar van de overheidsdienst zelf. Iemand die een laag IQ heeft had daar nooit uit gekomen. Daar zie ik wel wat verbeterpunten.
Ik denk ook wel dat in NL je heel veel hulp krijgt met van alles. De keerzijde is dat elke dienst er een doekje tegen het bloeden tegenaan gooit, waar door er toeslagen constructies bedacht worden en je 10 jaar op een huurwoning kunt wachten.
Mijn eigen ervaringen met armoede heb ik nooit gezocht in een externe factor. Dat was uiteindelijk mijn eigen schuld. Natuurlijk is er te discussiëren over in hoeverre ik er iets aan kan doen hoe ik ben en hoe mijn jeugd was, maar ja ik blijf verantwoordelijk. Overigens nooit beroep gedaan op sociale voorzieningen, dus ik zou niet eens NL de schuld kunnen geven.

zondag 2 december 2018 om 10:59
Meerdere keren door mij benoemd!kadanz schreef: ↑02-12-2018 10:40Mijn vraag wat we eigenlijk nog meer verwachten van de staat met betrekking tot uitkeringen en armoede is nog steeds onbeantwoord.
Ad nauseam wordt ons verteld dat je de situatie niet mag vergelijken met Afrika of Yemen.Telkens weer die derdewereldlanden.
Maar als ik er dan op wijs dat wij het toch 300% beter geregeld hebben voor de armen dan andere Westerse, koude, ontwikkelde en welvarende landen (De VS, de UK om maar wat te noemen) dan blijft het opeens stil.
Mijn vraag is en blijft dus: wat wil je nog meer van de staat als zelfs óns systeem van uitkeringen, gegarandeerde gezondheidszorg en huisvesting niet genoeg is? Is het ooit genoeg? Zullen er niet altijd mensen zijn die het minder hebben?
zondag 2 december 2018 om 11:00
Dat kan ik me voorstellen. Maar als 1 van die banen wegvalt, om welke reden dan ook, dan is er het vangnet. Dat is geen vetpot maar die garantie vind ik persoonlijk een luxe situatie. Het vreemde vind ik dat we dat vangnet al als vanzelfsprekend zijn gaan zien en vinden dat men recht heeft op meer, ruimer. Maar zo vanzelfsprekend is dat vangnet niet als je het vergelijkt met heel veel landen, ook westerse landen. Of het over de tijd heen bekijkt. Dat je iets relatief dan als armoede kan ervaren dat geloof ik wel, dat er altijd mensen tussen wal en schip zullen vallen ook, maar overall hebben mensen het hier echt goed.

zondag 2 december 2018 om 11:02
Anekdotes dus.
Natuurlijk zijn er schrijnende gevallen, en dat breekt mijn hart. Maar heeft dat iets te maken met wat we hier bespreken?
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 02-12-2018 11:03
15.10% gewijzigd

zondag 2 december 2018 om 11:02
Toeslagen blijven verhogen is niet de oplossing. Nog verder nivelleren door allerlei zaken inkomensafhankelijk te maken is echt niet de oplossing en daarmee verklein je de middenklasse. Dit is nu al een groot issue in NL. Dat betekent gewoon dat er een nieuwe groep ontstaat die net buiten de boot valt. En dan wat? Weer een smak geld er tegenaan gooien?Star² schreef: ↑02-12-2018 10:42Zorgen dat voor bepaalde groepen dingen betaalbaar blijven. En maak bijvoorbeeld kinderbijslag inkomensafhankelijk zodat mensen als Benmama gewoon die fiets kunnen kopen.
Ik zie nu je edit. Ja, er zullen altijd mensen zijn die het minder hebben en dat is op zich niet erg. Als je je kinderen niet te eten kan geven, dan vind ik het persoonlijk wel erg.
Geloof me, ik sympatiseer echt wel met mensen die het moeilijk hebben maar zoals ik eerder zei voor elk euro die je aan die groep geeft gaat het ten koste van een ander groep, meestal de middenklasser. De groep aan de onderkant word alleen maar groter door dat soort nuteloze maatregelen.
Voor de duidelijkheid ik heb het antwoord ook niet. Ik denk dat het simpelweg niet haalbaar is om elke nederlander uit armoede te krijgen. Het kan simpelweg niet.

zondag 2 december 2018 om 11:03
Ik reageer ff via pb.

zondag 2 december 2018 om 11:04
Als er sprake is van een dubbel inkomen en er valt één in komen weg, dan is er geen vangnet.Lollypop04 schreef: ↑02-12-2018 11:00Dat kan ik me voorstellen. Maar als 1 van die banen wegvalt, om welke reden dan ook, dan is er het vangnet. Dat is geen vetpot maar die garantie vind ik persoonlijk een luxe situatie. Het vreemde vind ik dat we dat vangnet al als vanzelfsprekend zijn gaan zien en vinden dat men recht heeft op meer, ruimer. Maar zo vanzelfsprekend is dat vangnet niet als je het vergelijkt met heel veel landen, ook westerse landen. Of het over de tijd heen bekijkt. Dat je iets relatief dan als armoede kan ervaren dat geloof ik wel, dat er altijd mensen tussen wal en schip zullen vallen ook, maar overall hebben mensen het hier echt goed.

Joh laat gaan! Mensen oordelen toch wel.
Goedemorgen! Hoe is het met jou en de kleine rakker?

TheMan90 schreef: ↑02-12-2018 10:5440 uur per week werken en dan zonder te bescheiden durven zeggen dat we het in Nederland goed hebben... kom op je bent een slaaf voor de staat. En maar telkens belasting betalen, ondanks er veel belasting gepikt worden zijn de staatschuld nog steeds niet afgelost. Schuld juist neemt toe. Dat komt omdat banken zelf geld creeren uit het niet en dat is dan schuld en daarop komt ook nog rente. Stel je leent 100 euro met een 10% procent rente. Dat is dan in totaal 110 euro. Waar haal je dat 10 euro?? Juist weer van de banken. Dus dit rente systeem klopt voor geen ene meter. Alleen de minderheid profiteren ervan en de meerderheid alleen maar betalen. Belasting is niet maken van wegen, maar meer aflossen van schulden.
De minderheden..die zich in rap tempo vermenigvuldigen en waarvan 90% nooit zal werken

zondag 2 december 2018 om 11:06
Dat is toch gewoon bij welk inkomen je welk bedrag gaat nivelleren? Juist daarmee kan je die groep helpen.Kukita-Del-Barrio schreef: ↑02-12-2018 11:02Toeslagen blijven verhogen is niet de oplossing. Nog verder nivelleren door allerlei zaken inkomensafhankelijk te maken is echt niet de oplossing en daarmee verklein je de middenklasse. Dit is nu al een groot issue in NL. Dat betekent gewoon dat er een nieuwe groep ontstaat die net buiten de boot valt. En dan wat? Weer een smak geld er tegenaan gooien?
Geloof me, ik sympatiseer echt wel met mensen die het moeilijk hebben maar zoals ik eerder zei voor elk euro die je aan die groep geeft gaat het ten koste van een ander groep, meestal de middenklasser. De groep aan de onderkant word alleen maar groter door dat soort nuteloze maatregelen.
Voor de duidelijkheid ik heb het antwoord ook niet. Ik denk dat het simpelweg niet haalbaar is om elke nederlander uit armoede te krijgen. Het kan simpelweg niet.

zondag 2 december 2018 om 11:07
90% van de minderheid bedoel je? Ja dan heb je gelijk. Het verschil tussen arm en rijk wordt elke dag groter. Als je NOS (fake news) kijkt dan gaat alles prima.
anoniem_376937 wijzigde dit bericht op 02-12-2018 11:11
36.84% gewijzigd