Stemmingswisselingen vriend

02-12-2018 13:13 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren goed nieuws te horen gekregen, vriend overspoelt me met complimenten, een leuke avond met lekker eten etc.

Vandaag is het goede nieuws opeens slecht nieuws. "je brengt ons in de problemen" en "je denkt nooit na" zijn een paar kreten die ik dan boos naar mijn hoofd gesmeten krijg.

Vriend is nu de hele dag chagrijnig en valt me op elk klein dingetje aan, bijvoorbeeld de manier hoe ik mijn tas neerzet, of als ik even zucht.

Hij heeft dit wel vaker, dat hij opeens van gedachten veranderd en dat alles slecht is wat eerst goed was.

Bijvoorbeeld met ons eerste huis, we waren dolgelukkig en hadden zin om aan de slag te gaan. Gaat er 1 klein dingetje mis tijdens de verbouwing, dan is het gelijk een "kuthuis" en "hadden we hier nooit moeten gaan wonen". Het was trouwens binnen 1 dag opgelost, dus er was niks aan de hand.

Ik weet dat hij morgen waarschijnlijk weer de oude is en ik weet eigenlijk ook niet wat ik met dit topic wil, misschien van me af schrijven en jullie meningen hierover vragen.

Herkent iemand dit in zijn of haar partner?
Nee, niet herkenbaar. Zou hier ook absoluut niet mee kunnen leven. Het zou maken dat ik erg onzeker werd, en de hele dag op mijn tenen zou gaan lopen.
Zo'n relatie wil ik niet.
Totaal niet herkenbaar en ook ik zou daar echt niet mee kunnen leven. Als ik jou was zou ik je vriend hier op aanspreken en duidelijk maken dat zulk gedrag niet acceptabel is. Hij kan best een keer een rot humeur hebben, maar dat hoeft hij niet zo op jou af te reageren.
Ja hoor mijn man kan ook zo doen. Maar ik zelf ook.
Dat is voor mij niet herkenbaar en zou dit dus niet pikken.
Ik zou hem aanraden om zijn hoofd even onder de koude waterkraan te houden.
Dan kan hij af koelen.
Nee, lijkt me verschrikkelijk, zo’n onvoorspelbare partner.
Wat gaat dat worden als jullie kinderen hebben? Moeten zij zijn grillen dan ook maar ondergaan?
Ik heb ook zo'n ex. Blij dat het uit is, werd er zo gespannen van.
Nou, zou met deze man maar geen kinderen krijgen dan.
Er zullen hier nooit kinderen komen, dus ik zal de enige zijn die er last van heeft.

Ik durf hem er niet goed op aan te spreken, ik ben bang dat ik het dan alleen maar erger maak.

Hij is trouwens weer de oude, kwam uit het niets naar me toe en alles was weer normaal, ook niet meer over gepraat.

Ik weet dat het nu een goed moment is om het er over te hebben omdat hij nu rustig is maar ik ben bang dat ik hem dan weer boos maak.

Hoe zou ik dit kunnen bespreken?
Lobobumi schreef:
02-12-2018 20:05
E
Ik durf hem er niet goed op aan te spreken, ik ben bang dat ik het dan alleen maar erger maak.

Hij is trouwens weer de oude, kwam uit het niets naar me toe en alles was weer normaal, ook niet meer over gepraat.

Ik weet dat het nu een goed moment is om het er over te hebben omdat hij nu rustig is maar ik ben bang dat ik hem dan weer boos maak.

Lijkt dit je een goede situatie?Ik zou zeggen stop met deze vriend.
Lobobumi schreef:
Er zullen hier nooit kinderen komen, dus ik zal de enige zijn die er last van heeft.

Door hem te bellen en te zeggen dat je hem nooit meer wil zien.
wat een kleuter
Mijn ex had dit, en dat bleek een persoonlijkheidsstoornis. Ik liep ontzettend op mijn tenen, vreselijk moeilijk om mee om te gaan.
Door zelf eens een keer flink boos te worden op hem......en dan een leukere te zoeken......waar je wel alles mee kunt bespreken.
Wat een gedoe......
Ik ken ook zo iemand en vond het heel vreemd gedrag.. en wat bleek: borderline.. Ik zou me goed gaan afvragen of je hier wel mee om kunt blijven gaan. Wat voor basis heb je als je dit soort dingen niet durft te bespreken omdat hij mogelijk weer van stemming veranderd? Ik snap dat je dat niet durft, de kans zit er idd in. Maar de vraag is of je dit op langere termijn wel vol kunt blijven houden.
Iemand zal zich alleen aan kunnen passen als hij of zij weet dat een ander last ondervindt. Doen ze dat niet dan weet je dat je niet belangrijk genoeg voor ze bent. Trek daar je conclusie uit.
die ik wilde bestaat al...
Tegengas gaan geven. Echt duidelijk gaan maken dat je er niet van gediend bent om continu het slachtoffer te zijn van zijn nukken en grillen.

''Jantje lacht, Jantje huilt'', en jij hebt daar maar eindeloos in mee te buigen zeker?
Hij mag wel eens gaan leren zijn moodswings meer onder controle te houden, of het in ieder geval niet op jou te gaan botvieren.

Je moet hem beslist niet gaan pappen, pleasen of sussen wanneer hij zich weer zo laat gaan. Maak hierin je grenzen kenbaar.

Laatst hoorde ik de uitspraak: ''Geef mensen altijd alles wat ze willen, en ze zullen je van harte gaan minachten!''

Vond ik wel een goeie..
Lobobumi schreef:

Door op een rustig moment eens aan te geven dat je merkt dat je vriend erg snel van humeur kan wisselen. Dat je dat vervelend vindt want je weet nooit hoe hij zal reageren. En dat je er ook wel van kan schrikken.
Herkenbaar. T is nu mn ex
Been there, done that, got the T-shirt.
Lobobumi schreef:

Als je voortdurend bang moet zijn voor zijn reacties, omdat die onvoorspelbaar zijn, dan is het toch geen leuk leven meer?
Je vriend is bij tijd en wijlen een driftige kleuter. Jij past je daaraan aan en bent zelfs bang voor hem, of in ieder geval voor zijn boosheid. Leuke man, zeg. Waarom pik je dat? Het is totale minachting naar jou toe, maar jij vindt het blijkbaar oké.
Ik zou hem buiten schoppen.
Maar goed, jij wil dat misschien niet, want hij is vast héél lief. Tijd voor een goed gesprek dus. Zonder dat jij direct in de onderdanige angstige houding schiet. Daar walst hij overheen. Gewoon omdat het kan, want jij pikt het.
Zeg, als het weer gebeurt : Piet, ik zie dat je boos bent. Ik ga op deze manier niet met jou praten. En als hij weer afgekoeld is, kunde praten. Uitleggen wat dit gedrag met jou doet. Of zelfs gewoon zeggen dat het te kinderachtig voor woorden is. Bied een cursus anger management aan, kan ook nog.
Jammer dat je geen grenzen wil aangeven uit angst dat het erger wordt.

Stel je grenzen, maak duidelijk dat je dit gedrag niet pikt van hem. Als het inderdaad erger wordt is hij niet de juiste voor je.
Lobobumi schreef:

Heel simpel en recht voor z'n raap:

"Luister schat, zaterdag ben je dol enthousiast over mijn idee en zondag is het ineens allemaal kut en loop je me volledig af te branden. Je gedraagt je als een cranky kleuter en geeft mij het idee dat ik door een mijnenveld moet lopen om jou niet te laten ontploffen. Dit soort gedrag vertoon je vaker en ik ben dat zat. Dus... de volgende keer als jij in een slechte bui bent, ga je dat niet op mij afreageren. Als je je niet in kunt houden tegenover mij, dan ga je maar een eind hardlopen, fietsen, rond rijden of whatever, maar je doet normaal tegen mij!"

Als hij hier niet normaal op reageert en verder niks mee doet. Zou ik nog eens heel goed na gaan denken of hij wel de juiste man voor je is.
Tiswa schreef:
03-12-2018 14:17
Heel simpel en recht voor z'n raap:

"Luister schat, zaterdag ben je dol enthousiast over mijn idee en zondag is het ineens allemaal kut en loop je me volledig af te branden. Je gedraagt je als een cranky kleuter en geeft mij het idee dat ik door een mijnenveld moet lopen om jou niet te laten ontploffen. Dit soort gedrag vertoon je vaker en ik ben dat zat. Dus... de volgende keer als jij in een slechte bui bent, ga je dat niet op mij afreageren. Als je je niet in kunt houden tegenover mij, dan ga je maar een eind hardlopen, fietsen, rond rijden of whatever, maar je doet normaal tegen mij!"

Als hij hier niet normaal op reageert en verder niks mee doet. Zou ik nog eens heel goed na gaan denken of hij wel de juiste man voor je is.

Dit dus!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven