Wil ik dit nog wel (onderwijs)
dinsdag 20 november 2018 om 18:51
... En wat kan ik dan in 's hemelsnaam gaan doen?
Een korte achtergrond. Ik werk nu 4 jaar in het onderwijs. Twee jaar vooral vervanging, afgelopen twee jaar op twee verschillende scholen gewerkt. Op de eerste school ging het niet lekker. Leerlingen waren brutaal tot het grove aan toe, er werd veel gepest en ik voelde mij niet gesteund door de leiding. Nu werk ik enkele maanden op een andere school, maar het gebeurt mij weer. En weer doet de leiding niks. Ik probeer aan de band te werken, leerlingen mogen bij mij veel, maar grove taal, aanvallend gedrag is meteen een uitstuurbrief. Die geef ik blijkbaar teveel, en ergens weet ik dat ook wel, maar ik trek het steeds slechter.
Kinderen van nu zijn ontzettend veeleisend. Ze willen overal het laatste woord, en weigeren te accepteren dat iets fout is, tot geschreeuw aan toe. Mail je de ouders over hun gedrag, dan krijg je als docent nog op je kop dat je geen rekening houdt met hun adhd/ass/odd. Want dat geeft een kind natuurlijk de vrijbrief om de les te storen, spullen van een medeleerling af te pakken, of de docent uit te schelden.
Ik ben eerstegraads en geef les op de havo, niet de doelgroep waar je van verwacht uitgescholden te worden voor k*hoer en andere 'mooie' termen. Ik ga met steeds meer tegenzin naar school. Laatst had ik langdurigere klachten na een operatie (waarmee ik wel geacht werd te werken), en ik merkte dat ik nog sneller geirriteerd raakte. Vandaag kreeg ik te horen dat ik niet goed functioneer de afgelopen tijd, en moet veranderen. Ik ben het ermee eens, ik was ook erg fel, maar ik ga nu twijfelen of ik het wel wíl,
Is het mij wel waard om soms met knallende koppijn en een vervelend gevoel te gaan slapen? De stress, het gevoel dat je niks bakt van je vak, De leiding die zogenaamd achter je staat maar ook niet, want de leerlingen brengen immers het geld binnen. Natuurlijk heb ik ook veel schatjes in mijn lessen, maar die raken vaak ondergesneeuwd door het gedram van de luide minderheid.
Als ik niet op deze school kan blijven volgend jaar ben ik bang dat ik gewoon echt niet meer verder wil. Blijkbaar ben ik, ondanks mijn bevoegdheid, gewoon niet geschikt, te streng, betrek ik alles te erg op mijzelf. Ik zit mezelf zo erg op te vreten op het moment, ik weet niet waar ik moet beginnen om de sfeer weer te verbeteren, om wat meer rust te creeeren in mijn hoofd, en al die andere problemen die ik tig keer per week van collega's meekrijg.
Maar wat moet ik dan? Ik heb een moderne Vreemde Taal gestudeerd, ik heb al die tijd alles in het onderwijs gedaan, van bijlessen in een huiswerkinstituut tot lesgeven zelf. Ooit heb ik nog kort in het klantcontact gewerkt, maar als ik iets nog erger haat is het volwassenen die mij uitschelden. Vertalen zou ik een onbetaalbare derde Master moeten halen, idem voor Tolken. Een tekstbureau neemt mij vast ook niet aan. Of een kantoorbaan met ' wo-werk- en-denkniveau? Moet men daar niet ook minstens 5 jaar ervaring voor hebben in de branche?
Ik weet het ook even niet meer....
Een korte achtergrond. Ik werk nu 4 jaar in het onderwijs. Twee jaar vooral vervanging, afgelopen twee jaar op twee verschillende scholen gewerkt. Op de eerste school ging het niet lekker. Leerlingen waren brutaal tot het grove aan toe, er werd veel gepest en ik voelde mij niet gesteund door de leiding. Nu werk ik enkele maanden op een andere school, maar het gebeurt mij weer. En weer doet de leiding niks. Ik probeer aan de band te werken, leerlingen mogen bij mij veel, maar grove taal, aanvallend gedrag is meteen een uitstuurbrief. Die geef ik blijkbaar teveel, en ergens weet ik dat ook wel, maar ik trek het steeds slechter.
Kinderen van nu zijn ontzettend veeleisend. Ze willen overal het laatste woord, en weigeren te accepteren dat iets fout is, tot geschreeuw aan toe. Mail je de ouders over hun gedrag, dan krijg je als docent nog op je kop dat je geen rekening houdt met hun adhd/ass/odd. Want dat geeft een kind natuurlijk de vrijbrief om de les te storen, spullen van een medeleerling af te pakken, of de docent uit te schelden.
Ik ben eerstegraads en geef les op de havo, niet de doelgroep waar je van verwacht uitgescholden te worden voor k*hoer en andere 'mooie' termen. Ik ga met steeds meer tegenzin naar school. Laatst had ik langdurigere klachten na een operatie (waarmee ik wel geacht werd te werken), en ik merkte dat ik nog sneller geirriteerd raakte. Vandaag kreeg ik te horen dat ik niet goed functioneer de afgelopen tijd, en moet veranderen. Ik ben het ermee eens, ik was ook erg fel, maar ik ga nu twijfelen of ik het wel wíl,
Is het mij wel waard om soms met knallende koppijn en een vervelend gevoel te gaan slapen? De stress, het gevoel dat je niks bakt van je vak, De leiding die zogenaamd achter je staat maar ook niet, want de leerlingen brengen immers het geld binnen. Natuurlijk heb ik ook veel schatjes in mijn lessen, maar die raken vaak ondergesneeuwd door het gedram van de luide minderheid.
Als ik niet op deze school kan blijven volgend jaar ben ik bang dat ik gewoon echt niet meer verder wil. Blijkbaar ben ik, ondanks mijn bevoegdheid, gewoon niet geschikt, te streng, betrek ik alles te erg op mijzelf. Ik zit mezelf zo erg op te vreten op het moment, ik weet niet waar ik moet beginnen om de sfeer weer te verbeteren, om wat meer rust te creeeren in mijn hoofd, en al die andere problemen die ik tig keer per week van collega's meekrijg.
Maar wat moet ik dan? Ik heb een moderne Vreemde Taal gestudeerd, ik heb al die tijd alles in het onderwijs gedaan, van bijlessen in een huiswerkinstituut tot lesgeven zelf. Ooit heb ik nog kort in het klantcontact gewerkt, maar als ik iets nog erger haat is het volwassenen die mij uitschelden. Vertalen zou ik een onbetaalbare derde Master moeten halen, idem voor Tolken. Een tekstbureau neemt mij vast ook niet aan. Of een kantoorbaan met ' wo-werk- en-denkniveau? Moet men daar niet ook minstens 5 jaar ervaring voor hebben in de branche?
Ik weet het ook even niet meer....
anoniem_379108 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 21:20
0.03% gewijzigd
zondag 2 december 2018 om 23:39
Ik zal het eens navragen waar het officiele document staat. De site is een doolhof.safrat schreef: ↑02-12-2018 22:49Maar dan heb je niet gekeken bij het examenreglement, want het PTO heeft niets met het examen te maken. Een examenreglement is verplicht en daar valt ook het schoolexamen onder. Een PTA is eigenlijk alleen de leerstof - wanneer je wat doet en hoe het getoetst wordt etc. Daar staan geen regels in. De regels voor de leerlingen staan in het schoolreglement en de regels voor het examen in het examenreglement. Soms overlapt dat.
zondag 2 december 2018 om 23:41
Precies.lemoos2 schreef: ↑02-12-2018 23:38Ergens geloof ik het wel. Heb op eerdere scholen wel mensen gezien die zo diep in de shit zaten dat ze de meest voor de hand liggende zaken niet meer konden zien/vinden. Ik geloof direct dat dit een school is waar men alleen nog reactief kan reageren i.p.v. proactief omdat iedereen langzaam verzuipt in de eigen ellende. Op een klein schooltje kun je met drie man het tij keren, op een leerlingpakhuis kun je maar twee dingen doen: meebuigen en afschakelen (na mij de zondvloed) of als je dat niet kan maken dat je wegkomt. En dat laatste kan ook betekenen (er moet immers brood op de plank komen) dat je een afspraak maakt met de arbo-arts en daar in duizend stukjes uiteen valt. Dan worden er wat coaches of mediators opgetrommeld.
Ik ben in het verleden ook wel van school naar school getrokken totdat ik een school vond waarvan de manier van omgaan met elkaar, onderwijsvisie en doelgroep mij als gegoten zaten. En dat betekende soms ook dat ik mijzelf een schooljaar lang heb moeten verbijten en op maandagochtend mijzelf echt een schop onder mijn hol moest verkopen. Al was het maar om het hondenvoer te kunnen betalen dacht ik dan bij mezelf. Nu zit ik al jaren op een plek die perfect bij mij past en waarvan ik hoop/denk dat zij het beste in mij naar boven halen (als in: voor deze doelgroep ben ik in de wieg gelegd, die kinderen hebben ook echt iets aan mij, het maakt wel degelijk een verschil uit of ik morgenvroeg weer voor hun neus sta. Deze kinderen motiveren mij om mijn kennis en vaardigheden op peil te houden en te verbeteren).

zondag 2 december 2018 om 23:42

Je hebt het nog nooit ergens lang genoeg volgehouden om enige ervaring die hierbij van belang is op te doen. Maar dat lag natuurlijk allemaal aan al die scholen en die rot-leerlingen.

zondag 2 december 2018 om 23:43
Ga je dan een afspraak maken bij de arbo-arts? Ik kan mij niet indenken dat dit topic jou wat oplevert. Misschien in eerste instantie om stoom af te blazen maar TO, dit helpt sinds blz. 20 toch niemand meer verder?

zondag 2 december 2018 om 23:43
Ik gok op schoolgids en dan helemaal naar beneden scrollen.KatherineClifton schreef: ↑02-12-2018 23:39Ik zal het eens navragen waar het officiele document staat. De site is een doolhof.

zondag 2 december 2018 om 23:48
Als ik denk aan Amsterdam-zuid, rijkeluisschool havo en protocollen kom ik op een stichting met scholen die in de schoolgids hun examenreglement hebben opgenomen. Vandaar. Ik kan het ook mis hebben.
zondag 2 december 2018 om 23:48
Ik ben geen examenklasmentor.
Arboarts lijkt mij een stap te ver. Ik ben liever ongelukkig en met werk dan ongelukkig en werkloos. Ik kan beter doorbijten en afwachten tot ik wat beters vind. Nu zijn er geen vacatures.

zondag 2 december 2018 om 23:50
zondag 2 december 2018 om 23:51
Nou ik vind er 10 in jouw regio.KatherineClifton schreef: ↑02-12-2018 23:48Ik ben geen examenklasmentor.
Arboarts lijkt mij een stap te ver. Ik ben liever ongelukkig en met werk dan ongelukkig en werkloos. Ik kan beter doorbijten en afwachten tot ik wat beters vind. Nu zijn er geen vacatures.
https://www.meesterbaan.nl/onderwijs/va ... functie=26
zondag 2 december 2018 om 23:53

zondag 2 december 2018 om 23:53
Nee, maar je weet toch wie de mentor is van de frauderende leerling? En je hebt echt geen ontslag op staande voet als je huilend bij de arbo-arts zit. Dan trek je zogenaamd ‘op tijd aan de bel’ en stel je jezelf ‘proactief’ op. Dan krijg je in ieder geval hulp bij de zooi waar je nu in zit. Dat je in ieder geval verder kan, op deze school of een andere school.KatherineClifton schreef: ↑02-12-2018 23:48Ik ben geen examenklasmentor.

zondag 2 december 2018 om 23:55
Ik zie het, maar die zijn of te ver weg, of te weinig fte, of 20 weken oud. En ik ben meer op zoek naar vacatures op het hbo.Tante_Ans schreef: ↑02-12-2018 23:51Nou ik vind er 10 in jouw regio.
https://www.meesterbaan.nl/onderwijs/va ... functie=26
zondag 2 december 2018 om 23:56
zondag 2 december 2018 om 23:56
Ik heb nu het examenreglement van de 7 grootste scholengemeenschappen van amsterdam bestudeerd, en in ieder staat dit opgenomen:
In gevallen waarin dit examenreglement niet voorziet, beslist de schoolleider. Hij maakt van het door hem genomen besluit zo spoedig mogelijk melding aan de secretaris van het eindexamen en alle andere betrokkenen.
Met andere woorden, staat het niet in het examenreglement, heb jij nog steeds geen zeggenschap, en bepaald de schoolleiding.
In gevallen waarin dit examenreglement niet voorziet, beslist de schoolleider. Hij maakt van het door hem genomen besluit zo spoedig mogelijk melding aan de secretaris van het eindexamen en alle andere betrokkenen.
Met andere woorden, staat het niet in het examenreglement, heb jij nog steeds geen zeggenschap, en bepaald de schoolleiding.
zondag 2 december 2018 om 23:59
Waarom toets je überhaupt als die toch niet meetelt. Die kinders worden al doodgegooid met deadlines.KatherineClifton schreef: ↑02-12-2018 23:56Maar daar staat dus niet in wat te doen bij een toets die niet meetelt. 4 havo is geen examenklas...
En is het niet zo dat het eindcijfer van de 4e klas voor 10 of 12% (of een ander x aantal procenten) meetelt als PTA cijfer? (DUS dat hij eigenlijk wel meetelt).