De clichévrouw in de Randstad

03-12-2018 14:38 436 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik merk dat ik, naast ook veel toffe, eigenwijze en unieke vrouwen, steeds weer hetzelfde cliché tegenkom. Ze is de vriendin van een vriend, een collega, een oud-studiegenote. En eigenlijk is ze gewoon hartstikke inwisselbaar, want zoals zij zijn er tig anderen. Ik vraag mij echt af of de clichévrouw het doorheeft dat ze een wandelende kopie is en oprecht al die dingen leuk vindt, of dat ze zelf geen karakter heeft en dus andere clichés na-aapt.

De cliché

1. Ze heet Claire, Sophie, of Fleur
2. Ze komt uit een gezin uit de hogere middenklasse
3. Ze heeft spw, psychologie, binnenhuisarchitectuur of rechten gestudeerd
4. Ze volgt elke trend. Broeken met gaten zijn in, dan heeft zij die ook. Ook heeft ze vaak lang blond haar in een warrige knot, of los.
5. Ze post de hele tijd foto's van gezonde salades op instagram met daaronder 'inspirerende' quotes over een gezonde geest. Ook volgt ze elk hypedieet.
6. Desalniettemin drinkt ze minstens een paar keer per week glazen zoete witte wijn met 'dinnetjes' die er precies zou uitzien als zij.
7. Op feestjes posten zij en haar dinnetjes altijd foto's op een rij met kushandjes
8. Haar muzieksmaak is top 40
9. Haar huis is vol met Xenos-troep
10. Ze heeft minstens 1x gebackpackt door ZO-Azie of Afrika en zal je er altijd aan herinneren.
11. Omdat ze zo begaan is met de zielige kindjes daar doneert ze elk jaar aan serious request
12. Ze loopt color runs en is op elk hip festival te vinden, want dst staat zo leuk op Instagram.

En ik vergeet er vast nog wat, maar pff, zoek toch een eigen identiteit...
De dinnetjes-types... Ja, ik ken ze wel. En dan 40+ en nog zo lekker gek, hihihi.
happybaby schreef:
03-12-2018 14:58
Je criteria vind ik niet helemaal passen, maar als ik tegen vriend zeg dat ik een gesprek had met 'zo'n meisje' dan weet hij precies waar ik op doel. Het fenomeen herken ik dus wel. Ik ben op zoek naar werk en vooral onder de recruiters van uitzendbureaus zijn ze goed vertegenwoordigd.
Ik vind het allemaal allang best, maar ik heb er nooit wat aan, omdat ze echt op een andere frequentie lijken te communiceren dan ik.

Nah ik wilde dit net neertypen, inderdaad!
Dit soort type dames hebben vaak een karamel kleurige vriendin in hun vriendinnengroep, en trots dat ze is op haar multiculti vriendinnengroep.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Maar kun je ervoor kiezen een Fleur te worden of wordt je zo geboren(gekleid)?
Ik ken ze ook, lekker boeiend. Laat ze gewoon.

Heel erg ja, vrouwen die van gezond eten houden, sporten, reizen, studeren en aan een goed doel doneren. Beetje last van jaloezie door al die vrouwen die het duidelijk beter voor elkaar hebben in het leven?
Jammer, joh. Verraad jij jezelf even als cliché net-niet vrouw.
Am Yisrael Chai!
MiniMe3 schreef:
03-12-2018 14:53
Nee hoor.

Blonde hoogopgeleide vrouwen met een warrige knot op hun haar drinken droge witte wijn of prosecco. Ook shoppen ze op MADE.com en zeker niet bij de Xenos. Xenos is voor het plebs.
Inderdaad.
TO, je komt over als een gefrustreerde wannabe. Ga daar eens aan werken ipv zo naar anderen te kijken.
fashionvictim schreef:
03-12-2018 15:11
Jammer, joh. Verraad jij jezelf even als cliché net-niet vrouw.
Haha ja, dat dus.
Je komt op mij over als een zeer ontevreden persoon. Je slaat om je heen, je vindt alles cliché, je vindt het onderwijssysteem te slap, je barst van de vooroordelen.

Is het voor jou geen tijd dat je emigreert en een nieuw bestaan opbouwt in een land waar je alles wel goed geregeld vindt, waar je de mensen uniek vindt, waar je misschien dan toch een man kan vinden?
Ah, mooi dat anderen er zich bij aansluiten, bij dat afkammen..van vrouwen waar niks mis mee is, en anderen niet lastigvallen,maar toch blijkbaar zulke irritaties kunnen oproepen bij anderen, die natuuuurlijk 'uniek' zijn.
Dat dacht ik ook, toen ik 18 was en naar een andere stad ging, en uit een totaal ander milieu kwam.
Toen vond ik deze vrouwen ook kakkers, geen levenservaring, tutjes, niet uniek..(want ik had inderdaad al veel meegemaakt en gezien en verloren, heel ander leven/gezin dan de meesten. Ook dan de meesten van 'jullie' waarschijnlijk, die nu zo reageren)
Nu zie ik hoe onvolwassen ik toen nog dacht.
karin6789 schreef:
03-12-2018 15:10
Maar kun je ervoor kiezen een Fleur te worden of wordt je zo geboren(gekleid)?

Als je voor je 20e in Amsterdam of Utrecht gaat wonen en studeren en lid wordt van een studentenvereniging kan je die kant op gekleid worden.

Edit: zie GlitGlam hierboven :D
Nee ze drinkt geen zoete witte, ze drinkt chardonnay. En haar haar is ook niet blond, het is balayage.
Naast de salades (allemaal vegan #nofilter) post ze ook nog regelmatig starbucks drankjes. Haar outfit bestaat vaak uit mom-jeans met een strak topje er boven. Kortom, ze is de #basicbitch.
Ik kam niemand af hoor, ik zeg alleen dat ik het type herken. Het interesseert mij verder niks hoe iemand wil zijn/is.
Because, het lollige is dat het zich daar zal herhalen. Ook in andere landen met unieke mensen (vanuit Nederlands oogpunt) zitten vol met cliché mensen.

Waarom? Omdat het mensen zijn. Zo uniek zijn we allemaal niet en het lijkt me doodvermoeiend om jezelf maar uniek te moeten vinden en naarstig op zoek te gaan naar je eigen uniekheid.

Duik lekker je eigen hokje in en ga dar rocken. Niets zo vermoeiend als mensen die wanhopig een bepaald subgroepje in willen en de ongeschreven regels niet snappen.
Koffiekop1 schreef:
03-12-2018 15:16
Als je voor je 20e in Amsterdam of Utrecht gaat wonen en studeren en lid wordt van een studentenvereniging kan je die kant op gekleid worden.

Ook met een tokkie voornaam en laag opgeleide ouders?
-Esmeralda- schreef:
03-12-2018 15:18
Ik kam niemand af hoor, ik zeg alleen dat ik het type herken.

Dit. Ik herken vooral mezelf en mijn dinnetjes.. :$
Koffiekop1 schreef:
03-12-2018 15:20
Dit. Ik herken vooral mezelf en mijn dinnetjes.. :$
:D
Ik heb er een aantal in de familie rondhuppelen. Ikzelf ben helaas geen hockeytutje en witte wijn drink ik ook al niet. Wel rode, maar dat telt niet.
Er is wel een subcultuur van vrouwenvrouwen die je vooral in groepjes aantreft. Parttime werkend in de sociale sector, lang blond haar (al dan niet uit een flesje), die hun broek in bruine kwaliteitslaarzen dragen. Hun kinderen heten Meander, Mendel, Fleur of Roos, en hun man doet ook net of hij vier dagen werkt maar heeft gek genoeg altijd een overleg op de dag dat hij de kinderen uit school moet halen. Ze drinken prosecco of rosé, in groepjes, en gaan regelmatig op vrouwenweekend.
karin6789 schreef:
03-12-2018 15:20
Ook met een tokkie voornaam en laag opgeleide ouders?

Mochten ze zich in die grootstedelijke studentenomgeving gaan begeven en zich open kunnen stellen voor een nieuwe omgeving, ja, dan wel denk ik. De standaard hockey-achtergrond is natuurlijk wel erg stereotype en leuk om over te grappen, de werkelijkheid ligt natuurlijk genuanceerder.

Het is gewoon een cultuurtje waar je in komt en in groeit.
Miskotto schreef:
03-12-2018 15:09
Nah ik wilde dit net neertypen, inderdaad!
Dit soort type dames hebben vaak een karamel kleurige vriendin in hun vriendinnengroep, en trots dat ze is op haar multiculti vriendinnengroep.
Vriendin is altijd half- indo, want een echte donkere vrouw is toch net een stapje te ver.
Herkenbaar. Ook hun dochters of jongere zussen zien er allemaal hetzelfde uit. Waar je nog niet zo lang geleden nog subculturen en diverse mode en muziekstijlen had is het nu een grote eenheidsworst. En preuts als de neten.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
Because schreef:
03-12-2018 15:14
Je komt op mij over als een zeer ontevreden persoon. Je slaat om je heen, je vindt alles cliché, je vindt het onderwijssysteem te slap, je barst van de vooroordelen.

Is het voor jou geen tijd dat je emigreert en een nieuw bestaan opbouwt in een land waar je alles wel goed geregeld vindt, waar je de mensen uniek vindt, waar je misschien dan toch een man kan vinden?
Ik ben niet wanhopig op zoek naar een man hoor.
MinkeDeWit schreef:
03-12-2018 15:25
Er is wel een subcultuur van vrouwenvrouwen die je vooral in groepjes aantreft. Parttime werkend in de sociale sector, lang blond haar (al dan niet uit een flesje), die hun broek in bruine kwaliteitslaarzen dragen. Hun kinderen heten Meander, Mendel, Fleur of Roos, en hun man doet ook net of hij vier dagen werkt maar heeft gek genoeg altijd een overleg op de dag dat hij de kinderen uit school moet halen. Ze drinken prosecco of rosé, in groepjes, en gaan regelmatig op vrouwenweekend.
Ze slikken ook nog wel eens een pilletje op festivals. Ik heb ze gespot, ze bestaan. Deze groep vrouwen behoren tot de laatste bezoekers der zonnestudio's of ze hebben echt goeie zelfbruiners. Uiteraard is hun kunstmatig verworven teint bescheiden, niet á la Rachel Hazes want dat is ordinair.
Koffiekop1 schreef:
Mochten ze zich in die grootstedelijke studentenomgeving gaan begeven en zich open kunnen stellen voor een nieuwe omgeving, ja, dan wel denk ik. De standaard hockey-achtergrond is natuurlijk wel erg stereotype en leuk om over te grappen, de werkelijkheid ligt natuurlijk genuanceerder.

Toen ik op de uni (pscyhologie, jaja) me opgaf voor hockeytraining (omdat ik thuis nog wedstrijden speelde, maar niet heen en weer wilde voor trainingen), zaten er bijzonder veel eerstejaars verenigingsmeisjes die 'ineens' op hockey gingen. Dus dat hockey kun je ook wel inhalen.
Koffiekop1 schreef:

Als je dat tenminste zelf wil.
Koffiekop1 schreef:
03-12-2018 15:16

Nee hoor. Want pas nog steeds niet in dat beeld. Maar als dat wel zo was geweest was daar ook niks mis mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven