Geld & Recht alle pijlers

Huisvrouw worden

01-12-2018 19:07 1645 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de beslissing genomen dat ik thuis blijf voor de kinderen en huisvrouw zal worden. Deze beslissing hebben wij echter al een jaar eerder genomen. Ik ben dus al een jaar thuis, had ook geen vaste job toen. Ik ben 27, mijn vriend is 38 en heeft een goede job. Financieel is dit geen enkel probleem. Alleen zit ik echter met enkele twijfels/vragen die sinds kort de kop op steken.

- Stel nu, na een hele lange tijd, dat één van ons twee een punt zet achter onze relatie. Wij zijn dit niet van plan maar zeg nooit nooit. Wat blijft er dan nog over voor mij (de huisvrouw)? Aangezien ik niet heb gewerkt en dus geen pensioen zal hebben.

- Wij weten absoluut niks af van trouwen (gezien de situatie gaan we sowieso trouwen). Welke huwelijksregeling zou het beste zijn voor een huisvrouw? Ik vermoed trouwen met gemeenschappelijke goederen? Is er iets wat wij zeker moeten regelen wil ik niet na een scheiding/overlijden met niets achter blijven?

En merken de dames die al langere tijd huisvrouw zijn op dat ze een zwakkere positie hebben tov hun werkende partner? Bijv in discussie’s. Mijn ouders vinden dat niet werkende en wel werkende partners nooit 100% gelijkwaardig zullen zijn.
SmoesDePoes schreef:
01-12-2018 23:50
Ja maar die dames zitten al 30+ jaar achter diezelfde kassa en hebben een vast contract. Die zijn niet de afgelopen maanden aangenomen.

TO, ik ben benieuwd of je nog terug komt. Je eerste bericht, en dan niet meer reageren. Riekt naar een onderzoekje voor een artikel of iets dergelijks.
Waar ik eerder woonde namen ze specifiek wat ouder personeel aan. Zeer beslist géén jonkies. In een buurt overspoelt met expats en yuppen met haast een oase van rust waar je ook eigenlijk altijd veel mensen ziet winkelen. Veel mensen kiezen daar toch voor en ze draaien goed zo te zien.
nessemeisje schreef:
04-12-2018 19:44
Hahaha, is het een raadspelletje? Do tell. Wat doet een huisvrouw wat een tegen-betaling-werkende persoon met een eigen huishouden níet doet?
Tot nu toe komt men niet veel verder dan: "Dat zeg ik niet" of "Je weet het niet".
Men komt niet verder omdat je toon de muziek maakt. Je manier van communiceren nodigt niet echt uit tot openheid, zeg maar.
nessemeisje schreef:
04-12-2018 19:55
Kijk, dat is gewoon eerlijk Madeliefjees en Janiva :thumbsup:
Als iemand nou wel een druk bestaan had getypt, was dat ook ‘kijk, dat is gewoon eerlijk, Hulde!’?

Niet dat ik hier een eerlijk antwoord op verwacht trouwens.
Benbits schreef:
04-12-2018 19:58
Ik kan de dingrn een stuk relaxter doen dan toen ik nog werkte. Ik heb tijd om bij mijn jongste te helpen op school, ook als er ad hoc hulp gevraagd wordt.

Verder kan ik meer tijd besteden aan mijn puber die worstelt met de zin van school. Kan ik tijd steken in mijn middelste die ondanks zijn tos en 2 jaar speciaal onderwijs nu op een havo niveau zit.

Kan ik mijn moeder bijstaan die psychisch de weg kwijt is.

Kan ik mijn man ontlasten die een zware baan heeft en daar zijn handen meer dan vol aan heeft.

En ja, ik heb ook tijd om te winkelen, een boek te lezen of de zolder eens grondig uit te mesten.

Goed beschreven. Dat zou ik ook zeker een voordeel vinden, dat je meer tijd en energie voor je kinderen hebt. Hier ook een zoon met tos/ass en een dochter met concentratie problemen, waardoor ze het best moeilijk heeft op school en ook oefenwerk mee naar huis krijgt. Als ik tegen 18.00 thuis kom, is er nog maar weinig tijd (en energie) om te oefenen. Dus dat moet vooral op mijn vrije dagen. Maar ik zou het niet kunnen, ik wil niet afhankelijk zijn van een ander. Dat maakt je zo kwetsbaar. Ook zou ik het gevoel hebben dat mijn eigen ontwikkeling dan stil staat en je wereldje wel heel klein wordt. En ik zou het ook niet eerlijk vinden naar mijn man toe. Maar ik zou me idd ook echt niet vervelen!
ghost79 wijzigde dit bericht op 04-12-2018 20:44
0.32% gewijzigd
LaFleurNoire schreef:
04-12-2018 20:16
Men komt niet verder omdat je toon de muziek maakt. Je manier van communiceren nodigt niet echt uit tot openheid, zeg maar.
En tóch zijn er wel degelijk dames die antwoord gegeven hebben.
De woorden zelfstandig en afhankelijk vliegen je om de oren. Ik ken meer werkende vrouwen die erg afhankelijk en onzelfstandig zijn dan "huisvrouwen" die dat zijn. De meeste huisvrouwen zijn heel zelfstandig op eigen benen staand en onafhankelijk. Dat hangt namelijk niet van je baan van dat moment af namelijk. Er is niets mis met "huisvrouw' zijn. Zeker niet als man een baan heeft waar je bij nacht en ontij maar klaar moet kunnen staan en het leven runnen een fulltime baan is.
Huisvrouw is niet de definitie van snoep etend op de bank zitten slonzen hé.
Hv betekend best heel vaak, en dan vooral bij mannen met een goede drukke baan, dat je een ontzettend druk bedrijf genaamd huis runt. Etentjes, agenda, financiën, kinderen, zakenreizen, kleding, sociale contacten, netwerken.... Echt je hebt er een dagtaak aan.
Een gewone simpele baan is echt vele malen minder intensief dan dat de meeste huisvrouwen het hebben.
Trouwens ik krijg het idee dat het geroep van de dames die vinden dat je "moet" werken om zelfstandig te zijn van je man enz zelf juist heel erg aan hun man hangen en juist totaal onzelfstandig zijn. Ze hangen hun zgn onafhankelijkheid aan een baantje op.
Wat is er mis met sámen je bestaan runnen. Er zijn echt genoeg mannen die alles aan hun "huisvrouw" overlaten. Eigenlijk zijn zij de onzelfstandige afhankelijke partner.Als er een noodsituatie is moet eerst de vrouw gebeld voor de code van de bank :rofl: Offeh, ff de vrouw vragen :D
nina1966 schreef:
04-12-2018 20:34
(...)
Hv betekend best heel vaak, en dan vooral bij mannen met een goede drukke baan, dat je een ontzettend druk bedrijf genaamd huis runt. Etentjes, agenda, financiën, kinderen, zakenreizen, kleding, sociale contacten, netwerken.... Echt je hebt er een dagtaak aan.
Een gewone simpele baan is echt vele malen minder intensief dan dat de meeste huisvrouwen het hebben.
De jaren '50 belden. Ze missen je.
Ghost79 schreef:
04-12-2018 20:31
Goede beschreven. Dat zou ik ook zeker een voordeel vinden, dat je meer tijd en energie voor je kinderen hebt. Hier ook een zoon met tos/ass en een dochter met concentratie problemen, waardoor ze het best moeilijk heeft ik school en ook oefenwerk mee naar huis krijgt. Als ik tegen 18.00 thuis kom, is er nog maar weinig tijd (en energie) om te oefenen. Dus dat moet voormalig op mijn vrije dagen. Maar ik zou het niet kunnen, ik wil niet afhankelijk zijn van een ander. Dat maakt je zo kwetsbaar. Ook zou ik het gevoel hebben dat mijn eigen ontwikkeling dan stil staat en je wereldje wel heel klein wordt. En ik zou het ook niet eerlijk vinden naar mijn man toe. Maar ik zou me idd ook echt niet vervelen!
Dat zou mij niet lukken in de situatie van benbits, het zou dan kiezen of delen zijn.
En je wereldje wordt niet per definitie klein met in dit geval zorgbehoevende kinderen.
Iemand die al dertig jaar hetzelfde werk doet, kan net zo goed een klein wereldje hebben.
Ghost79 schreef:
04-12-2018 20:31
Goede beschreven. Dat zou ik ook zeker een voordeel vinden, dat je meer tijd en energie voor je kinderen hebt. Hier ook een zoon met tos/ass en een dochter met concentratie problemen, waardoor ze het best moeilijk heeft ik school en ook oefenwerk mee naar huis krijgt. Als ik tegen 18.00 thuis kom, is er nog maar weinig tijd (en energie) om te oefenen. Dus dat moet voormalig op mijn vrije dagen. Maar ik zou het niet kunnen, ik wil niet afhankelijk zijn van een ander. Dat maakt je zo kwetsbaar. Ook zou ik het gevoel hebben dat mijn eigen ontwikkeling dan stil staat en je wereldje wel heel klein wordt. En ik zou het ook niet eerlijk vinden naar mijn man toe. Maar ik zou me idd ook echt niet vervelen!
Ik zeg ook niet dat ik nooit meer ga werken, maar op dit punt in ons gezinsleven is dit even het beste. Niets is voor eeuwig. Ik was ook afgeknapt op mijn werk, dus ik zal in de toekomst ook iets compleet anders gaan doen. Ik werkte op hbo niveau in een emotioneel zware baan. Na zelf prive een aantal tegenslagen gehad te hebben was ik doodongelukkig.

Het is dus zo gelopen.

Man en ik zijn al 100 jaar samen dus ik voel het niet zo dat ik van zijn geld leef. Maar idd, als je met zn 2en werkt ben je minder kwetsbaar.
nessemeisje schreef:
04-12-2018 20:38
De jaren '50 belden. Ze missen je.
Deze kan zo in de ‘Waar krijg jij kromme tenen van?’
nina1966 schreef:
De woorden zelfstandig en afhankelijk vliegen je om de oren. Ik ken meer werkende vrouwen die erg afhankelijk en onzelfstandig zijn dan "huisvrouwen" die dat zijn. De meeste huisvrouwen zijn heel zelfstandig op eigen benen staand en onafhankelijk. Dat hangt namelijk niet van je baan van dat moment af namelijk. Er is niets mis met "huisvrouw' zijn. Zeker niet als man een baan heeft waar je bij nacht en ontij maar klaar moet kunnen staan en het leven runnen een fulltime baan is.
Tja ik weet niet. Lijkt me dat er ook genoeg mensen zijn die een (drukke) baan hebben maar geen partner om alles mee te verdelen, en wel of geen kinderen. Die redden het dan ook zelf lijkt me?
nina1966 schreef:

Mij hoor je ook niet zeggen dat een hv niks te doen heeft. Ik merk zelf op mijn ‘vrije’ dagen hoe druk het is. Maar dat komt dan ook omdat alles in die twee dagen gepropt moet worden. Als je geen baan daarnaast hebt, kun je dit meer uitsmeren over de hele week. Dat lijkt me wel relaxter. En je hoeft bijv. niet je kind wakker te maken om 7.00 bij de oppas te zijn en dat soort dingen. Maar waar ik niet tegen zou kunnen, is dat mijn leven dan compleet in het teken van een ander staat. Dat je niks voor jezelf hebt. Je ondersteunt alleen maar anderen in hun werk, school, ontwikkeling enz. Maar waar blijf jijzelf dan?
Ghost79 schreef:
04-12-2018 20:50
Mij hoor je ook niet zeggen dat een hv niks te doen heeft. Ik merk zelf op mijn ‘vrije’ dagen hoe druk het is. Maar dat komt dan ook omdat alles in die twee dagen gepropt moet worden. Als je geen baan daarnaast hebt, kun je dit meer uitsmeren over de hele week. Dat lijkt me wel relaxter. En je hoeft bijv. niet je kind wakker te maken om 7.00 bij de oppas te zijn en dat soort dingen. Maar waar ik niet tegen zou kunnen, is dat mijn leven dan compleet in het teken van een ander staat. Dat je niks voor jezelf hebt. Je ondersteunt alleen maar anderen in hun werk, school, ontwikkeling enz. Maar waar blijf jijzelf dan?
Daar moet je wel voor oppassen inderdaad, maar ik neem aan dat je daar dan ook sneller tijd voor vrij kan maken, omdat je geen betaald werk hebt.
Ik denk dat je met iets voor jezelf hebben betaald werk bedoelt? Dat had ik en daar werd ik niet gelukkig van. Kan ook door het soort werk zijn gekomen.

Ik heb nu juist meer voor mezelf. Rust in mijn hoofd, rust in huis en tijd om bv een boek te lezen. Ik las altijd veel.

Ik probeer uit te vogelen waar ik wat werk betreft dan wel gelukkig van word.
Benbits schreef:
04-12-2018 20:42
Ik zeg ook niet dat ik nooit meer ga werken, maar op dit punt in ons gezinsleven is dit even het beste. Niets is voor eeuwig. Ik was ook afgeknapt op mijn werk, dus ik zal in de toekomst ook iets compleet anders gaan doen. Ik werkte op hbo niveau in een emotioneel zware baan. Na zelf prive een aantal tegenslagen gehad te hebben was ik doodongelukkig.

Het is dus zo gelopen.

Man en ik zijn al 100 jaar samen dus ik voel het niet zo dat ik van zijn geld leef. Maar idd, als je met zn 2en werkt ben je minder kwetsbaar.

Snap ik hoor, zeker in zo’n situatie. En als het kan, waarom ook niet? Het geeft ook veel rust lijkt me. En ook voldoening dat je dit kan doen voor je kinderen.
Dubbel
ghost79 wijzigde dit bericht op 04-12-2018 21:09
Reden: Dubbel
98.69% gewijzigd
[quote=Benbits post_id=29316200 time=1543952537 user_id=360173]
...
ghost79 wijzigde dit bericht op 04-12-2018 21:08
Reden: 3dubbel is wel erg veel viva
83.76% gewijzigd
Ach, "gewoon eerlijk"!

De wekker gaat hier om 5.10. Man vertrekt om 5.30. Ik sta om 06.00 op, bonjour kinderen uit bed, waaronder 2 autistische kinderen. Ik zorg dat alles soepel verloopt want vooral bij de jongste moet alles op de minuut af gepland en in de goede volgorde, anders is het huis te klein.
Als ze naar school zijn stap ik in de auto naar de manege, of fiets naar een stal iets verderop. Ik rijd(verzorg, poets, was enzovoort) 4 keer per week twee paarden bij wiens eigenaren geen tijd hebben om dat te doen, daarnaast ben ik op woensdagmiddag paardrijjuf van kinderen van 6-8 jaar en doe ik stalwerk.
In ruil daarvoor krijgt mijn dochter privéles, en mogen wij van de bak gebruik maken met haar verzorgpony.

Ik rij regelmatig naar mijn moeder 100 kilometer verderop. Mijn vader is nog niet zo lang geleden heel plotseling overleden. En passant ga ik dan nog langs bij mijn halfzus die wegens bipolairiteit ook wel wat hulp kan gebruiken.

Daarnaast doe ik uiteraard het huishouden(6 personen). Mijn man is nu weer meer thuis, maar afgelopen twee jaar zat hij in het buitenland en was hij alleen de weekenden thuis. Hij werkt gemiddeld een uur of 50 per week, ZZP-er.
Dochter rijdt fanatiek paard, ik ga twee keer per week mee naar haar verzorgpony en twee keer per week rijden we met trailer naar de manege voor les.
Als er wedstrijden zijn op de manege ben ik invlechtjuf, opzadeljuf, zenuwachtige-kinderen-geruststeljuf, ringmeester en vraagbaak.
Bij allerlei andere evenementen ben ik vrijwilliger.
Zoon doet fanatiek aan atletiek, veel trainen, wedstrijden buiten de provincie.

Het meeste doe ik onder schooltijd. Met name de kinderen met ASS zijn er erg bij gebaat dat ik dan thuis ben. Therapie, trainingen, extra gesprekken op scholen.

Ja, in de tijd dat ik vrijwillig en mensen werk uit handen neem zou ik ook kunnen gaan werken. Ik heb een opleiding waar ik niks mee kan, een stoornis waardoor studierichtingen heel erg beperkt zijn en ik niet heel veel verder zal komen op de arbeidsmarkt en ik slechts ongeschoold werk kan doen waar ik ook nog eens geen reet mee verdien.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 04-12-2018 21:13
0.05% gewijzigd
Huisvrouwen VS de werkende mens.

Who is THA bad aSs
nina1966 schreef:
Mensen die niet iemand hebben die ze van gratis geld voorziet doen dat allemaal naast de baan waarmee ze in hun eigen levensonderhoud (en in dat van hun kinderen) voorzien.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Benbits schreef:
04-12-2018 20:59
Ik denk dat je met iets voor jezelf hebben betaald werk bedoelt? Dat had ik en daar werd ik niet gelukkig van. Kan ook door het soort werk zijn gekomen.

Ik heb nu juist meer voor mezelf. Rust in mijn hoofd, rust in huis en tijd om bv een boek te lezen. Ik las altijd veel.

Ik probeer uit te vogelen waar ik wat werk betreft dan wel gelukkig van word.

Ik bedoel niet persé betaald werk, maar iets waardoor je leven niet alleen in het teken van anderen staat. Dit kan ook een cursus, hobby, vrijwilligerswerk of whatever zijn. Iets waardoor je ook jezelf blijft ontwikkelen en iets buiten het gezin hebt. Zodat je niet met lege handen staat als de kinderen het huis uit zijn of je man weg valt.
ghost79 wijzigde dit bericht op 04-12-2018 21:19
3.42% gewijzigd
LaFleurNoire
:-*

Ja Vanzai, supermensen heb je altijd.
LaFleurNoire schreef:
04-12-2018 21:10
Ik heb een opleiding waar ik niks mee kan, een stoornis waardoor studierichtingen heel erg beperkt zijn en ik niet heel veel verder zal komen op de arbeidsmarkt en ik slechts ongeschoold werk kan doen waar ik ook nog eens geen reet mee verdien.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-12-2018 09:45
Reden: Ongepast/op de man.
26.93% gewijzigd
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Je hoeft je niet te verdedigen, LaFleurNoire
Iedereen maakt zijn eigen keuzes en het 1 is niet beter dan het andere.
Fijn dat je er zo voor je kinderen (en anderen) kunt zijn :rose:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven