Huisvrouw worden
zaterdag 1 december 2018 om 19:07
Wij hebben de beslissing genomen dat ik thuis blijf voor de kinderen en huisvrouw zal worden. Deze beslissing hebben wij echter al een jaar eerder genomen. Ik ben dus al een jaar thuis, had ook geen vaste job toen. Ik ben 27, mijn vriend is 38 en heeft een goede job. Financieel is dit geen enkel probleem. Alleen zit ik echter met enkele twijfels/vragen die sinds kort de kop op steken.
- Stel nu, na een hele lange tijd, dat één van ons twee een punt zet achter onze relatie. Wij zijn dit niet van plan maar zeg nooit nooit. Wat blijft er dan nog over voor mij (de huisvrouw)? Aangezien ik niet heb gewerkt en dus geen pensioen zal hebben.
- Wij weten absoluut niks af van trouwen (gezien de situatie gaan we sowieso trouwen). Welke huwelijksregeling zou het beste zijn voor een huisvrouw? Ik vermoed trouwen met gemeenschappelijke goederen? Is er iets wat wij zeker moeten regelen wil ik niet na een scheiding/overlijden met niets achter blijven?
En merken de dames die al langere tijd huisvrouw zijn op dat ze een zwakkere positie hebben tov hun werkende partner? Bijv in discussie’s. Mijn ouders vinden dat niet werkende en wel werkende partners nooit 100% gelijkwaardig zullen zijn.
- Stel nu, na een hele lange tijd, dat één van ons twee een punt zet achter onze relatie. Wij zijn dit niet van plan maar zeg nooit nooit. Wat blijft er dan nog over voor mij (de huisvrouw)? Aangezien ik niet heb gewerkt en dus geen pensioen zal hebben.
- Wij weten absoluut niks af van trouwen (gezien de situatie gaan we sowieso trouwen). Welke huwelijksregeling zou het beste zijn voor een huisvrouw? Ik vermoed trouwen met gemeenschappelijke goederen? Is er iets wat wij zeker moeten regelen wil ik niet na een scheiding/overlijden met niets achter blijven?
En merken de dames die al langere tijd huisvrouw zijn op dat ze een zwakkere positie hebben tov hun werkende partner? Bijv in discussie’s. Mijn ouders vinden dat niet werkende en wel werkende partners nooit 100% gelijkwaardig zullen zijn.
dinsdag 4 december 2018 om 21:18
Petje af! Kom je ook aan jezelf toe?LaFleurNoire schreef: ↑04-12-2018 21:10Ach, "gewoon eerlijk"!
De wekker gaat hier om 5.10. Man vertrekt om 5.30. Ik sta om 06.00 op, bonjour kinderen uit bed, waaronder 2 autistische kinderen. Ik zorg dat alles soepel verloopt want vooral bij de jongste moet alles op de minuut af gepland en in de goede volgorde, anders is het huis te klein.
Als ze naar school zijn stap ik in de auto naar de manege, of fiets naar een stal iets verderop. Ik rijd(verzorg, poets, was enzovoort) 4 keer per week twee paarden bij wiens eigenaren geen tijd hebben om dat te doen, daarnaast ben ik op woensdagmiddag paardrijjuf van kinderen van 6-8 jaar en doe ik stalwerk.
In ruil daarvoor krijgt mijn dochter privéles, en mogen wij van de bak gebruik maken met haar verzorgpony.
Ik rij regelmatig naar mijn moeder 100 kilometer verderop. Mijn vader is nog niet zo lang geleden heel plotseling overleden. En passant ga ik dan nog langs bij mijn halfzus die wegens bipolairiteit ook wel wat hulp kan gebruiken.
Daarnaast doe ik uiteraard het huishouden(6 personen). Mijn man is nu weer meer thuis, maar afgelopen twee jaar zat hij in het buitenland en was hij alleen de weekenden thuis. Hij werkt gemiddeld een uur of 50 per week, ZZP-er.
Dochter rijdt fanatiek paard, ik ga twee keer per week mee naar haar verzorgpony en twee keer per week rijden we met trailer naar de manege voor les.
Als er wedstrijden zijn op de manege ben ik invlechtjuf, opzadeljuf, zenuwachtige-kinderen-geruststeljuf, ringmeester en vraagbaak.
Bij allerlei andere evenementen ben ik vrijwilliger.
Zoon doet fanatiek aan atletiek, veel trainen, wedstrijden buiten de provincie.
Het meeste doe ik onder schooltijd. Met name de kinderen met ASS zijn er erg bij gebaat dat ik dan thuis ben. Therapie, trainingen, extra gesprekken op scholen.
Ja, in de tijd dat ik vrijwillig en mensen werk uit handen neem zou ik ook kunnen gaan werken. Ik heb een opleiding waar ik niks mee kan, een stoornis waardoor studierichtingen heel erg beperkt zijn en ik niet heel veel verder zal komen op de arbeidsmarkt en ik slechts ongeschoold werk kan doen waar ik ook nog eens geen reet mee verdien.
dinsdag 4 december 2018 om 21:18
Dat zorgt er wel voor dat ik me niet écht volledig op mijn werk kan storten en ik ben daar heus niet de enige in.
dinsdag 4 december 2018 om 21:19

dinsdag 4 december 2018 om 21:19
nina1966 schreef: ↑04-12-2018 20:37Trouwens ik krijg het idee dat het geroep van de dames die vinden dat je "moet" werken om zelfstandig te zijn van je man enz zelf juist heel erg aan hun man hangen en juist totaal onzelfstandig zijn. Ze hangen hun zgn onafhankelijkheid aan een baantje op.
Wat is er mis met sámen je bestaan runnen. Er zijn echt genoeg mannen die alles aan hun "huisvrouw" overlaten. Eigenlijk zijn zij de onzelfstandige afhankelijke partner.Als er een noodsituatie is moet eerst de vrouw gebeld voor de code van de bankOffeh, ff de vrouw vragen
![]()
Ja zo kan je alles wel omdraaien. Feit is wel dat als die man wil scheiden, mevrouw naar een flatje 3- hoog kan met de kinderen. Hij huurt gewoon een schoonmaakster in.
Overigens vind ik het leuk verzonnen maar ik ken werkelijk geen enkel stel in deze tijd waar de rollen zo stereotyp en traditioneel verdeeld zijn als jij nu schetst. Het lijkt wel een slechte Amerikaanse film met een dik verdienende, emotioneel hulpeloze, worcaholic zakenman en een kordate, immer zorgzame en dienstbare vrouw.
Wie kent nou écht zo’n stel (onder de 55 jaar)?
Enne.. baantje? Als mijn relatie stuk gaat dan gaat mijn leven qua inkomen, wonen en zorgverdeling exact zo
door als het nu is, alleen minus de relatie. Dankzij dat “baantje” van mij. Dat is geen “zogenaamde onafhankelijkheid” maar hele echte onafhankelijkheid. En dat vind ik een heerlijk idee voor mijn kinderen.
dinsdag 4 december 2018 om 21:20
Nou, dan ga je toch iemand onderhouden die al die zorgen van je schouders neemt zodat je je wel volledig op je werk kunt storten?
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
dinsdag 4 december 2018 om 21:23
Dit dus!minnimouse schreef: ↑04-12-2018 21:17Je hoeft je niet te verdedigen, LaFleurNoire
Iedereen maakt zijn eigen keuzes en het 1 is niet beter dan het andere.
Fijn dat je er zo voor je kinderen (en anderen) kunt zijn![]()
dinsdag 4 december 2018 om 21:23
Ik snap niet waarom er altijd zo hard geoordeeld moet worden over de keuzes van anderen. Keuzes waar je zelf ook nog eens geen enkele hinder van ondervindt. Ik werk 32 uur en mijn man ook. Heeft voordelen en nadelen. Momenteel met 2 kleine kinderen die veel ziek zijn vooral nadelen. Zouden we het financieel kunnen dragen zou hij een periode stoppen met werken. Maar dat zit er niet in, het zij zo. Niet werken heeft vast ook voor en nadelen. Het gaat erom dat je gezamenlijk een goede keus maakt die bij jullie en jullie situatie past.
Ik denk altijd, als mensen zo'n enorm sterke mening hebben over andermans keuzes, wat herken jij erin dat je je zo geroepen voelt jouw eigen keus indirect te gaan verdedigen.
Ik denk altijd, als mensen zo'n enorm sterke mening hebben over andermans keuzes, wat herken jij erin dat je je zo geroepen voelt jouw eigen keus indirect te gaan verdedigen.
dinsdag 4 december 2018 om 21:26
DIT EN NIET MEER.Lollypop04 schreef: ↑04-12-2018 21:23Ik snap niet waarom er altijd zo hard geoordeeld moet worden over de keuzes van anderen. Keuzes waar je zelf ook nog eens geen enkele hinder van ondervindt. Ik werk 32 uur en mijn man ook. Heeft voordelen en nadelen. Momenteel met 2 kleine kinderen die veel ziek zijn vooral nadelen. Zouden we het financieel kunnen dragen zou hij een periode stoppen met werken. Maar dat zit er niet in, het zij zo. Niet werken heeft vast ook voor en nadelen. Het gaat erom dat je gezamenlijk een goede keus maakt die bij jullie en jullie situatie past.
dinsdag 4 december 2018 om 21:26
dinsdag 4 december 2018 om 21:28
Koffiekop1 schreef: ↑04-12-2018 21:19Ja zo kan je alles wel omdraaien. Feit is wel dat als die man wil scheiden, mevrouw naar een flatje 3- hoog kan met de kinderen. Hij huurt gewoon een schoonmaakster in.
Overigens vind ik het leuk verzonnen maar ik ken werkelijk geen enkel stel in deze tijd waar de rollen zo stereotyp en traditioneel verdeeld zijn als jij nu schetst. Het lijkt wel een slechte Amerikaanse film met een dik verdienende, emotioneel hulpeloze, worcaholic zakenman en een kordate, immer zorgzame en dienstbare vrouw.
Wie kent nou écht zo’n stel (onder de 55 jaar)?
Enne.. baantje? Als mijn relatie stuk gaat dan gaat mijn leven qua inkomen, wonen en zorgverdeling exact zo
door als het nu is, alleen minus de relatie. Dankzij dat “baantje” van mij. Dat is geen “zogenaamde onafhankelijkheid” maar hele echte onafhankelijkheid. En dat vind ik een heerlijk idee voor mijn kinderen.
Ik ook. Wat heb je aan de goede carrière van je man, als hij weg valt door bijv. een scheiding? Dan zou je toch willen dat je meer in je eigen carrière had geïnvesteerd, zodat je financieel onafhankelijk kunt zijn.
Maar inderdaad, iedereen moet dit voor zichzelf weten. Dat ik me er niet goed bij voel om te worden onderhouden door een ander en zelf niks op te bouwen, wil niet zeggen dat dit fout is. Ik zou het alleen niet kunnen, ook al zitten er zeker ook voordelen aan.
ghost79 wijzigde dit bericht op 04-12-2018 21:33
10.01% gewijzigd
dinsdag 4 december 2018 om 21:32
Eerlijke vraag. Goede vraag ook.Lollypop04 schreef: ↑04-12-2018 21:23Ik denk altijd, als mensen zo'n enorm sterke mening hebben over andermans keuzes, wat herken jij erin dat je je zo geroepen voelt jouw eigen keus indirect te gaan verdedigen.
Mijn antwoord: de enige reden dat je kunt kiezen om niets te gaan verdienen is meestal omdat je een vrouw bent en de enige reden dat je ermee weg komt is omdat je een vrouw bent.
Ik ben een man. Zulke keuzes heb ik niet, domweg omdat ik een man ben. Ik zou er ook niet mee weg komen.
dinsdag 4 december 2018 om 21:33
Kan natuurlijk ook zijn dat mensen hun keus over hoe ze hun leven inrichten niet laten afhangen van een doem scenario. Valt ook wat voor te zeggen. Iedereen de vrijheid om eigen keuzes te maken.
dinsdag 4 december 2018 om 21:33
dinsdag 4 december 2018 om 21:37
Hoezo niet? Gewoon iemand vinden die je best wil onderhouden als jij het huishouden, de administratie en de zorg voor het kind volledig doet.Vanzai schreef: ↑04-12-2018 21:32Eerlijke vraag. Goede vraag ook.
Mijn antwoord: de enige reden dat je kunt kiezen om niets te gaan verdienen is meestal omdat je een vrouw bent en de enige reden dat je ermee weg komt is omdat je een vrouw bent.
Ik ben een man. Zulke keuzes heb ik niet, domweg omdat ik een man ben. Ik zou er ook niet mee weg komen.
dinsdag 4 december 2018 om 21:37
Dit schreef ik eerder ook al: voor mannen is het vanzelfsprekend dat ze gaan werken om in hun eigen onderhoud te voorzien, voor veel vrouwen is dat blijkbaar niet meer dan een optie. Dat getuigt voor mij van weinig volwassenheid of zelfstandigheid.
dinsdag 4 december 2018 om 21:38
Waarom niet? Ik ken meerdere stellen waarbij de moeder fulltime werkt en de vader parttime of helemaal thuis is.Vanzai schreef: ↑04-12-2018 21:32Eerlijke vraag. Goede vraag ook.
Maar dat klopt denk ik echt niet. Hangt ook af van de verwachtingen die je zelf hebt, of je partner heeft, of je omgeving, van de invulling van het zijn van een man in een relatie.Vanzai schreef: ↑04-12-2018 21:32Eerlijke vraag. Goede vraag ook.
Mijn man en ik hebben berekend of het mogelijk is dat hij een jaar onbetaald verlof op zou nemen. Maar dat kan niet uit. Ik verdien meer dus het was het logische uitgangspunt dat ik dan de kostwinner zou zijn. En dat zou ik opzich ook prima vinden. Maar we hebben gewoon beide salarissen nodig. Dat hij een man is en ik een vrouw is daarin geen onderdeel van de overweging geweest. Alleen de vraag hoe brengen we rust in ons gezin en hoe kunnen we dat financieel dragen.

dinsdag 4 december 2018 om 21:39
Vanzai schreef: ↑04-12-2018 21:32Eerlijke vraag. Goede vraag ook.
Nou niet zo zielig doen hoor. Ik ben een vrouw maar ik heb ook echt die keuze niet hoor. En mijn vriendinnen ook niet.
Tegenwoordig is het sowieso moeilijk om van 1 salaris rond te komen, ook al is het een goed salaris.
En ik ken persoonlijk geen man die zou accepteren dat zijn vrouw huisvrouw werd en hij overal alleen voor mag opdraaien. Het is niet eens een punt van discussie. De mannen die ik ken willen hun kinderen zien en geen 60 uur per week werken om hun vrouw en haar tennishobby te financieren.
dinsdag 4 december 2018 om 21:40
Ik ken er niet één. En je weet zelf ook dat die stellen (je kent er niet zomaar één, maar zelfs meerdere!) op geen enkele manier representatief zijn.
dinsdag 4 december 2018 om 21:41
Een jaar? Je weet zelf ook dat we het hier hebben over vrouwen die niet willen werken. Niet voor een jaar, maar gewoon niet.Lollypop04 schreef: ↑04-12-2018 21:38Maar dat klopt denk ik echt niet. Hangt ook af van de verwachtingen die je zelf hebt, of je partner heeft, of je omgeving, van de invulling van het zijn van een man in een relatie.
Mijn man en ik hebben berekend of het mogelijk is dat hij een jaar onbetaald verlof op zou nemen. Maar dat kan niet uit. Ik verdien meer dus het was het logische uitgangspunt dat ik dan de kostwinner zou zijn. En dat zou ik opzich ook prima vinden. Maar we hebben gewoon beide salarissen nodig. Dat hij een man is en ik een vrouw is daarin geen onderdeel van de overweging geweest. Alleen de vraag hoe brengen we rust in ons gezin en hoe kunnen we dat financieel dragen.