Teleurgesteld

12-12-2018 18:50 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag vroeg ik mijn moeder of ze wil oppassen morgen op onze zieke dochter. Ze is vrij, maar zei heel afwerend nee dat komt me niet uit. Moet nog boodschappen doen enzo.
Ze weet dat ik niet zomaar vrij kan nemen van mijn werk in de zorg voor zoiets. Zit er dus echt mee omhoog.
Ik voel me nu teleurgesteld in haar.
Ook oastte ze voorheen 2 dgn per maand op. Ik heb wisselend rooster en vroeg het dan minimaal maand van te voren.
Ook dat wil ze niet meer doen want ze kan moeten invallen, waar toe ze niet verplicht is. Oké daar heb ik me bij neergelegd. Is mijn keuze om te werken maar ook noodzakelijk kwaad. Al deed het me wel zeer dat ze nog wel op kind van mijn zus blijft passen. Die komt altijd vaste dag 1x per 2 weken. Dat kan dan wel.

Heb ik nou te hoge verwachtingen van haar en stel ik mezelf daardoor teleur steeds.
Ik heb voor alles over, ook gedaan toen ze enkele weken op bed lag ziek.
Andersom na spoedoperatie heeft ze mij nooit geholpen. Terwijl mijn hele gezin op zijn gat lag om zo maar te zeggen omdat ik tijdelijk uitgeschakeld was.
Ik zit ermee in mijn maag, zal ik hierover het gesprek aangaan met haar. Al zal dat met lood in mijn schoenen zijn. Wil geen ruzie of haar kwetsen ermee.
Bim schreef:
12-12-2018 20:18
Ik vind ook dat je moeder echt helemaal niets verplicht is en dat het jouw probleem is. Ook vind ik het goed dat je moeder dat gewoon duidelijk zegt.
Maar ik snap wel dat je het raar vindt dat je moeder wel vaak bij je zus oppast. Enig idee waarom? Is jullie gezin/kind drukker? Wonen zij om de hoek bij haar? Is de band met zus veel beter? Heb jij haar ergens in teleurgesteld? Krijgt ze een vergoeding bij zus?
Ik zou hierover met haar in gesprek gaan. Heb je zelf echt helemaal geen idee?
Enigste wat ik kan bedenken is dat hun band hechter is.

Ik heb mijn neus nu een paar keer gestoten en ga geen beroep meer op haar doen heb ik besloten.
anoniem_380052 wijzigde dit bericht op 12-12-2018 21:24
Reden: Aangepast
21.13% gewijzigd
Dat vind ik best verdrietig voor je :hug:
Beter een half motto....
Stampertje12 schreef:
12-12-2018 20:25
Wauw... "je bent de titel oma niet waard" als je niet een in moeders' ogen een goede reden hebt om niet op kleinkind te wachten...

Wat een bizar ouderwets denken dat grootouders de hele dag achter de geraniums zitten te wachten totdat ze op hun jengelende, krijsende, rennende, loopneuzerige kleinkind mogen passen en daarbij hun dochter op hun knieën moeten bedanken voor die gunst.
Dat wordt toch helemaal niet gezegd?
Volgens mij gaat het er meer om dat de hulp niet van twee kanten lijkt te komen. En nee, dat wil niet zeggen dat je als oma of opa 24/7 paraat moet staan. En ja dat kun je onredelijk vinden maar daar teleurgesteld over zijn kan ook zomaar gebeuren. Is heel menselijk.
Zeker als het wel bij je zus gebeurt.
Frenchiemoon schreef:
12-12-2018 20:27
We wonen allebei op loopafstand.
Mijn zus is wel een beetje haar lieveling denk ik.
Na mijn geboorte heeft ze flinke postnatale depressie gehad. Dat werd dik 35 jaar geleden nog niet echt erkend.
Denk dat daarom onze band anders is in opbouw en hechtheid.
Wij hebben 2 kinderen, die al naar de basisschool gaan en best al zelfstandig zijn.
Mijn zus een kindje van 2 en 2e op komst.
Enigste wat ik kan bedenken is dat hun band hechter is.

Ik heb mijn neus nu een paar keer gestoten en ga geen beroep meer op haar doen heb ik besloten.
Twee kleuters kunnen anders behoorlijk vermoeiend zijn.
minnimouse schreef:
12-12-2018 20:31
Volgens mij gaat het er meer om dat de hulp niet van twee kanten lijkt te komen. En nee, dat wil niet zeggen dat je als oma of opa 24/7 paraat moet staan. En ja dat kun je onredelijk vinden maar daar teleurgesteld over zijn kan ook zomaar gebeuren. Is heel menselijk.
Volgens mij zei ze vrij letterlijk dat als de reden van niet op willen passen niet naar haar zin voldoende goed is, dat ze dan de titel oma niet waard was. Immers moest ze dat maar overhebben voor dat kleinkind...
Stampertje12 schreef:
12-12-2018 20:05

Zo'n instelling kan bij iemand anders ook erg tegen het zere been zijn. Als je een paar keer te horen krijgt: "maar je hebt toch niets te doen en ik moet werken", dan denk je: ga het even lekker zelf oplossen dan... Wanneer je dan ook nog eens iedere keer naar diezelfde oma ipv een van de ander grootouders, familieleden oid toe gaat, dan kan dat heel goed overkomen bij iemand: mijn dochter heeft me alleen nodig om voor haar kind te zorgen
Waar haal je deze informatie vandaan.
Heb zulke uitspraken nooit gedaan.
Stampertje12 schreef:
12-12-2018 20:35
Volgens mij zei ze vrij letterlijk dat als de reden van niet op willen passen niet naar haar zin voldoende goed is, dat ze dan de titel oma niet waard was. Immers moest ze dat maar overhebben voor dat kleinkind...
Ook geen uitspraak van mij
Frenchiemoon schreef:
12-12-2018 20:41
Ook geen uitspraak van mij
Jeetje, wat voel je je snel aangesproken. Je kijkt niet eens waar iets een reactie op is (niet op jou namelijk).
Frenchiemoon schreef:
12-12-2018 20:37
Waar haal je deze informatie vandaan.
Heb zulke uitspraken nooit gedaan.
Nou dat is gewoon zo. Ik zeg toch niet dat jij dit gezegd hebt? Ik probeer aan te geven hoe mensen soms niet door hebben hoe ze op anderen over komen. Staat volgens mij nergens dat jij dit gezegd hebt.
Toen jij post operatieve zorg nodig had waar was je man dan? Het was toch niet de taak van je moeder om je te komen verzorgen?
Leeft je vader nog? Zo niet is zij alleen en had ze je hulp nodig.
Vele grootouders zien al dat oppassen op kleinkinderen als een last, goed van je moeder dat ze dat niet zomaar doet.
En ze heeft het blijkbaar jaren gedaan voor jouw 2 lagere schoolkinderen. Nu doet ze het een tijdje voor je zus die 1 kindje van 2 jaar heeft. Dat had ze nog te goed. Je moet dus niet jaloers zijn op je zus. Je moeder heeft dat voor jou ook gedaan.
Stampertje12 schreef:
12-12-2018 20:43
Jeetje, wat voel je je snel aangesproken. Je kijkt niet eens waar iets een reactie op is (niet op jou namelijk).
Sorry verkeerd gelezen dan.
Roodhaarr schreef:
12-12-2018 19:42
Ik denk dat het vooral pijn doet dat ze wel op het kind van je zus past. Weet je waarom ze dat wel wil doen?
Moeder heeft jaren 2 dagen per maand op de 2 van TO gepast, de zus heeft 1 kindje van 2 jaar, die had dus nog iets 'te goed', het is haar beurt.
Hadewychh schreef:
12-12-2018 20:49
Moeder heeft jaren 2 dagen per maand op de 2 van TO gepast, de zus heeft 1 kindje van 2 jaar, die had dus nog iets 'te goed', het is haar beurt.
Dat heeft ze slecht 2 jaar voor mij gedaan.
Verder altijd naar opvang toe geweest.
Ze heeft destijds zelf aangeboden ook op te willen passen.
Voortaan niks meer van haar verwachten, wordt je niet teleurgesteld ook.
Moet ze later ook niet jammeren dat de kleinkinderen zo weinig langs komen. Nee, want die hebben ook niet echt een band met haar opgebouwd.
ik geef mn bek ook maar een douw
'slechts' 2 jaar … echt hoe krijg je het uit je toetsenbord.

En wat een heisa omdat ze een keer 'nee' zegt.
Ik zeg altijd; op een vraag, kan ook nee het antwoord zijn.
Ik vind het echt onvoorstelbaar wat je haar allemaal verwijt, omdat ze niet direct op komt draven als het jou uitkomt.
Over zorgverlof in de zorg: het antwoord is "nee".
Tenzij ruimschoots van tevoren aangegeven bij een geplande zorgsituatie.

We staan met chronisch tekort aan het bed. Soms op halve sterkte. Denk je dan serieus dat je je 's ochtends om half zeven even af kunt melden met de mededeling "sorry, ik neem verlof op"?
Ik zou me schamen als moeder als mn dochter hulp nodig had, en ik niet wil komen omdat ik zg. boodschappen moet doen.
ik geef mn bek ook maar een douw
En ik snap TO volledig. Jammer dat sommige reaguurders de boel weer fors uit verband trekken om hun gelijk te kunnen halen. Het lijkt mij een redelijke vraag aan een oma om op te passen als voorheen de onderlinge verhoudingen dusdanig waren dat over en weer ondersteuning werd geboden.
Stampertje12 schreef:
12-12-2018 20:25
Wauw... "je bent de titel oma niet waard" als je niet een in moeders' ogen een goede reden hebt om niet op kleinkind te wachten...

Wat een bizar ouderwets denken dat grootouders de hele dag achter de geraniums zitten te wachten totdat ze op hun jengelende, krijsende, rennende, loopneuzerige kleinkind mogen passen en daarbij hun dochter op hun knieën moeten bedanken voor die gunst.
Wat een haatdragendheid tegen een kind wat je niet kent. En nergens zegt TO iets over op knieën bedanken.

Misschien moet TO maar eens zo over haar moeder gaan denken als ze ziek is :facepalm:
minnimouse schreef:
12-12-2018 20:31
Ik had dat gezegd.
Ik heb zo'n moeder, die de eerste twee keer dat ik vroeg om een keer op te passen op mijn oudste baby met zo'n idiote smoes kwam, dat ik het nooit meer heb gevraagd. Ze doet verder ook geen enkele moeite om een band op te bouwen met mijn kinderen. En in de afgelopen 15 jaar heeft ze maar liefst 3 keer een verjaardagscadeau gegeven aan ze (inmiddels 14 en 15) en hangt regelmatig aan de telefoon om te vertellen over wat voor avonturen ze nu weer heeft gehad met / welke cadeaus ze heeft gegeven aan haar andere kleinkinderen.
Ze heeft geen enkele band met die van mij. Dat is niet erg, ze zitten er ook niet op te wachten, de kinderen hebben zelf een andere oma geadopteerd en die geniet al jaren van ze en hoe ze opgroeien.
Dit heeft helemaal niets met oppassen te maken. Dit gaat over een oma die haar kinderen verschillend behandeld en ja, ik zou daar ook teleurgesteld over zijn.
Ik snap het wel, het is verdrietig als je moeder liever niet op je kinderen past. Het voelt ergens toch een beetje als een afwijzing van jou. Mijn moeder heeft nog nooit op mijn kinderen gepast. Ik heb het vroeger wel eens gevraagd, maar ze wilde nooit. Inmiddels vraag ik het niet meer. Ik vond het verdrietig, maar het went. Je kunt mensen niet dwingen :)
Over twee pagina's is TO verworden tot een ontaarde moeder die haar kinderen wekenlang bij moeder wil onderbrengen om ongestoord carrière te kunnen maken.

Oma is dan inmiddels een hulpbehoevend oudje dat van haar schamel AOW'tje haar half verweesde kleinkind in leven probeert te houden.
Frenchiemoon schreef:
12-12-2018 18:50
Ook oastte ze voorheen 2 dgn per maand op. Ik heb wisselend rooster en vroeg het dan minimaal maand van te voren.
Ook dat wil ze niet meer doen want ze kan moeten invallen, waar toe ze niet verplicht is. Oké daar heb ik me bij neergelegd. Is mijn keuze om te werken maar ook noodzakelijk kwaad. Al deed het me wel zeer dat ze nog wel op kind van mijn zus blijft passen. Die komt altijd vaste dag 1x per 2 weken. Dat kan dan wel.
Een vaste dag 1x per twee weken (bij je zus), of maandelijks 2 wisselende dagen (bij jou) vind ik ook wel verschil maken. En misschien kan je moeder de extra verdiensten van haar invalwerk goed gebruiken?
Dymphnatam schreef:
12-12-2018 21:05
En ik snap TO volledig. Jammer dat sommige reaguurders de boel weer fors uit verband trekken om hun gelijk te kunnen halen. Het lijkt mij een redelijke vraag aan een oma om op te passen als voorheen de onderlinge verhoudingen dusdanig waren dat over en weer ondersteuning werd geboden.
Het is een redelijke vraag, maar oma mag ook gerust nee zeggen, zonder dat ze daarvoor op haar kop hoeft te krijgen. Ze hoeft zich ook niet te verantwoorden.

Ik heb nog steeds niet gehoord waar de vader van het kind is. Kennelijk hebben de ouders alle reden om het kind niet te verzorgen, maar wordt dit van oma wel verwacht.

Vreemd verhaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven