Zegt jaloezie iets over liefde?

21-12-2018 20:36 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me afvraag; zegt jaloezie iets over je gevoel voor je partner? Ik ben iemand die best veel & vaak nadenkt over bepaalde dingen. Wat ik me nu afvraag is; houdt jaloezie in dat je om iemand geeft of staat dat er los van?

Voorbeeld; als mijn vriend uitgaat, voel ik me de hele avond onrustig, omdat ik dan denk straks ontmoet hij iemand anders (ik vertrouw hem volledig hoor, die onzekerheid ligt bij mijzelf, altijd al gehad in relaties)
Zegt dit (naast mijn eigen onzekerheid ) iets over mijn gevoelens voor hem? Want als hij me niet wat/genoeg zou doen, zou ik me hier toch niet rot onder voelen?

Het volgende kwam nl. in me op; we hebben inmiddels 4 maanden met elkaar, maar ik weet niet in hoeverre ik hem zou missen als hij er niet zou zijn. Als ik dan denk dat hij een ander zou hebben, zou ik me heel erg rot voelen. Zegt dat iets óf niets?
Nee
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Onzekerheid, angst om hem te verliezen en bezitterigheid denk ik. Liefde niet zo.
Dat je jaloers bent zegt vooral wat over jou. Dat het iets zou zeggen over hoeveel je om je partner geeft is een excuus dat jaloerse mensen graag aanhalen, maar is onjuist.

Deze vraag, samen met je eerdere topic, geeft wel de indruk dat je niet erg stevig in je schoenen staat. Ben je überhaupt wel toe aan een relatie?
Maar is angst om hem te verliezen niet onderdeel van liefde?
Niemand wil ingeruild worden voor een ander. Dat is een menselijk ego-dingetje. Dat staat voor mij los van jaloezie of houden van.
P3arl schreef:
21-12-2018 20:41
Ik heb eerder angst dat ik ooit mijn man kwijt zal raken aan de dood dan aan een andere vrouw.
Erizon, ik mis gewoon relatie na relatie in het begin het gevoel voor altijd bij iemand te willen zijn. Is dat dan onreeel, moet ik die verwachting bijstellen of zijn ze het niet??

Ik heb zo’n fijne, leuke, knappe vriend, maar ik lees verhalen over mensen die gelijk overtuigd waren de ware te hebben gevonden. Als ik daar aan denk krijg ik het al Spaans benauwd, ondertussen ben ik wel gek met mijn vriend. Het voelt gewoon een beetje alsof ik de weg kwijt ben..
Ik denk ook dat jaloezie iets te maken heeft met de angst voor verlies. Iemand waar je veel voor voelt wil je ook graag bij je houden. Indirect is het wellicht een teken van liefde, maar voor de ander zal het zelden zo voelen. Gezonde liefde uit zich in andere dingen, angst uit zich in o.a. jaloezie.

Vervelend dat je dit zo ervaart, het lijkt me geen fijn gevoel en het brengt misschien ook onnidige onrust in je leven en je relatie.
Jaloezie heeft vooral veel te maken met je eigen onzekerheid en wat mij betreft weinig met liefde.
Ana_isabel, dat gevoel wat jij omschrijft heb ik ook nog niet. Dan denk ik; wanneer moet dat komen of er zijn.
Foechoer, dat klopt ja. Ik voel heel tegenstrijdig angst om me te binden, maar tegelijkertijd ook een grote angst om te verliezen.
Ik heb vroeger wel de nodige bagage in mijn rugzak gekregen waarvan ik nu een beetje denk; belemmert mij dit nu in mijn huidige relatie?
P3arl schreef:
21-12-2018 20:43
Erizon, ik mis gewoon relatie na relatie in het begin het gevoel voor altijd bij iemand te willen zijn. Is dat dan onreeel, moet ik die verwachting bijstellen of zijn ze het niet??

Ik heb zo’n fijne, leuke, knappe vriend, maar ik lees verhalen over mensen die gelijk overtuigd waren de ware te hebben gevonden. Als ik daar aan denk krijg ik het al Spaans benauwd, ondertussen ben ik wel gek met mijn vriend. Het voelt gewoon een beetje alsof ik de weg kwijt ben..
Je moet jezelf ook niet meten naar andermans situaties of relaties.
Je merkt vanzelf of iemand het voor je is.
Relaties zijn complex en afhankelijk van zoveel factoren waardoor het juist wel of geen kans van slagen heeft.
P3arl schreef:
21-12-2018 20:43

Ik herken dat gevoel op zich wel, maar je moet er uiteindelijk altijd rekening mee houden dat een ander ook weer een andere weg kan gaan. Je basisvertrouwen in het leven moet toch liggen in je eigen vermogen om er met jezelf uit te komen en op eigen benen te kunnen staan wanneer dat nodig is. Wat niet wegneemt dat het ontzettend leuk en fijn kan zijn om een tijdje (of voor de rest van je leven, maar dat kun je pas zeggen als het voorbij is) je leven met iemand te delen en heel veel van elkaar te houden.
P3arl schreef:
21-12-2018 20:44
Ana_isabel, dat gevoel wat jij omschrijft heb ik ook nog niet. Dan denk ik; wanneer moet dat komen of er zijn.
Ik ben dan ook al 20 jaar samen met hem :)
Wij hebben zoveel moeten leren samen. Dat kost nu eenmaal tijd en investering. Na 4 maanden was ik ook nog niet zover hoor.
Liefde...nee
Je eigen onzekerheid ....ja
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Er zijn geen garanties P3arl, met die onzekere uitkomst zul je moeten dealen.
P3arl schreef:
21-12-2018 20:41
Nee. In tegendeel. Liefde kent geen bezit, liefde is zelfgave.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Het kan je relatie denk wel belemmeren als je je geluk afhankelijk maakt van iemand anders. Als die ander van je 'moet' houden of dat moet bewijzen dan leg je een oneerlijke druk op diegene. De kans dat het stuk loopt wordt dan eerder groter dan kleiner. Zie een relatie als een fantastische mogelijkheid om dingen te delen met een ander, maar altijd vanuit een positie van vertrouwen in jezelf en respect voor elkaars autonomie.

Dat is althans de theorie, maar ik vind het zelf ook moeilijk om dit altijd voor ogen te houden. Wel denk ik dat als mijn vriend iets met een ander zou willen beginnen dat dat dan toch niet door mij of mijn angsten tegen te houden is. Ik denk ook niet dat dat zal gebeuren, maar zo wel, dan zien we dan wel weer. Wel denk ik bij het regelen van zaken onderling altijd ook aan het scenario dat de wegen weer eens scheiden en zorg ik ervoor dat ik me nooit gedwongen voel om de relatie om praktische overwegingen voort te moeten zetten.
Jaloezie heeft te maken met een jaloers karakter.
Angst om hem kwijt te raken heeft te maken met onzekerheid.
Ik denk dat je teveel nadenkt.
JollyRider schreef:
21-12-2018 20:53
Nee. In tegendeel. Liefde kent geen bezit, liefde is zelfgave.
Dit.
Ik leg mijn man niks op. Ik uit hooguit mijn ongenoegen aan hem en vice versa.
We begrijpen elkaar inmiddels goed genoeg om de ander zijn gevoel voor te laten gaan.
Ik houd echt heel veel van mijn man en ik kan mij de eerste keer dat ik hem zag nog herinneren omdat ik hem toen al zo leuk vond. Maar ik ben niet jaloers. Nooit geweest ook. Als hij denkt dat hij het elders beter kan krijgen moet hij gaan. Dat doet hij gelukkig al 12 jaar niet :heart:
Het leven is niet eerlijk
Ik voel wel soms eens een vlaag van lichte jaloezie als ik het gevoel heb dat mijn vriend een ander leuker vindt dan mij. Naar mijn idee heeft die jaloezie niets te maken met vertrouwen. Aan gevoelens voor een ander kan je niets doen. Ik zie het niet per se als iets dat fout is. Zolang je er maar eerlijk over bent naar partner en duidelijk een keuze maakt. Als hij smoor wordt op een ander zou ik hem dat gunnen. Dan zou ik hem dus wel kwijt zijn. En dat is wel een verdrietige gedachte, waarschijnlijk de oorzaak van mijn jaloezie.

Ongezonde jaloezie, controlerend gedrag enzo, heeft naar mijn idee niets met liefde te maken. Dan heb je denk ik ergens issues die opgelost moeten worden.
Wat voor issues?
Ik wil het wel omzetten naar jouw soort jaloezie aardvarkentje, maar ergens voelt dat dan niet als ‘genoeg’ dat ik hem dan een ander zou gunnen. Klinkt misschien heel krom.....
Maar zien jullie de jaloezie die ik omschrijf als; het is niet genoeg. Want als dat zo zou zijn, dan zou ik me er ook niet druk on maken toch? Kan me niet voorstellen dat ik enkel vanuit bezitterigheid een relatie met hem heb.
Al is jaloezie niet ‘t enige. Ik vind hem leuk, heb hem graag bij me of ben graag bij hem en ik wil graag seks met hem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven