Werk & Studie alle pijlers

Onzker over sollicitatiebrief. Tips?

23-12-2018 22:00 21 berichten
Hallo, ik ben al een tijdje bezig met een carriere switch en heb er ook al div. topics over geopend. Onlangs een vraag over NCOI en een studie. Deze studie ga ik zeer waarschijnlijk toch niet volgen bij NCOI en in plaats daarvan bij een reguliere MBO opleiding doen. Dit is een opleiding in een technische richting (tekenaar constructeur) en aangezien de opleiding pas in aug. 2019 start, wil ik solliciteren voor een vrijwilligersfunctie om alvast ervaring en kennis op te doen. Dit ook op advies van de opleiding, omdat ik best wel wat praktijk kennis mis in vergelijking met studenten die doorstromen vanuit nivo 2 en 3.

Hoe dan ook: ik heb div. mailadressen gekregen om de brief naartoe te sturen en het is voor mij 25 jaar geleden ongeveer dat ik gesolliciteerd heb, dat ik hulp goed kan gebruiken. Ik vuur mijn vragen even 1 voor 1 af en hoop dat jullie kunnen helpen.

Wat is tegenwoordig de toon? Formeel of minder formeel? Geachte of Beste? In afwachting van uw antwoord of ik kijk uit naar uw reactie?
Stuur ik de brief als bijlage of meteen de tekst in de mail?
Wordt een opmaak gewaardeerd met kekke kleurtjes of moet ik de tekst bij voorkeur plat doorsturen?

Dan inhoudelijk: hoeveel vertel ik over mezelf? Het gaat in eerste instantie dus nogmaals om een vrijwilligersfunctie voor 16 uur per week. En hoe belangrijk is het om in die eerste brief een cv mee te sturen? Want dan heb ik een klein probleem: er is niks aan mijn werkverleden te zien, die duidt op ervaring of interesse in dit werkveld. Ik ga compleet omschakelen van zorg naar techniek en heb er geen ervaring of opleiding in. Wat ik wél heb, zijn een thuisstudie adhv een boek en een cursus autocad. Dat zijn de enige indicaties die (tastbaar) wijzen op mijn interesse.

Ik wil natuurlijk laten zien dat ik enthousiast ben en deze kans met beide handen aan wil grijpen, maar zoek nog een goede vorm.

Nu heb ik een lijst met 8 bedrijven en er wordt door familie geadviseerd om aan het bedrijf te laten weten waarom ik zo graag bij hen wil werken. Nu merk ik dat ik dat persoonlijk een beetje een dooddoener vind, want als het bedrijf me zou tegenstaan, zou ik niet solliciteren (tenzij ik anders geen inkomen zou hebben). En eerlijk, ik ken de bedrijven pertinent niet. Dus zou dan op basis vd website eoa lulverhaal moeten ophangen. Bedrijf A: jullie zijn zo lekker groot, ik denk dat jullie vele interessante projecten onder jullie hoede hebben. Bedrijf B: jullie zijn een kleinschalige organisatie en ik vind het prettig om heel nauw betrokken te zijn bij de radertjes onderling.

Vinden werkgevers dit serieus belangrijk? Ok, het geeft aan dat je de website hebt doorgenomen (wat ik logisch vind, anders weet je toch niks). En waar leg ik dan de focus op als ik het bedrijf niet ken? Gewoon wat dingen van de website vissen en aan elkaar plakken waarom ik specifiek dát fantastisch vind?

Hebben jullie nog andere tips voor me en wat ben ik vergeten?
Hoop dat jullie willen helpen mij uit de jaren 80 te halen en up to date willen brengen. Specifiek in deze mij onbekende mannensector. Alvast super bedankt!! :bigkiss:
Vrijwilligerswerk van 16 uur per week? Dat vind ik wel fors.

Heb je al gegoogled op je vraag? Half internet staat vol met tips voor brieven etc.

En uiteraard noem je in je brief waarom je voor dat bedrijf wil werken om reden X, Y en Z. De mensen die bij dat bedrijf werken vinden het over het algemeen wel prettig om te weten waarom je specifiek bij hen solliciteert.
En van tevoren bellen om wat vragen te stellen kan ook he.
Alle reacties Link kopieren
Het mooie, maar ook tegelijkertijd het lastige, van het schrijven van een motivatiebrief, is dat er niet één standaard voor is. Het hangt heel erg van het bedrijf af of je een formele of een informele toon gebruikt, of je voor een creatieve opmaak kiest of juist niet. Dan zou je op basis van de websites een inschatting moeten maken welke toon je zou moeten gebruiken.

Ik zou zelf wel direct een cv meesturen en dan in je motivatiebrief vertellen waarom je de werkervaringsplek wilt (juist omdat je nog geen ervaring hebt). Een cv laat wel zien dat je altijd wel werkzaam bent geweest, hoe actief je met scholing bent geweest, het geeft wel een kijkje in je arbeidsverleden. In je motivatiebrief motiveer je dus waarom ze jou aan moeten nemen. Wat heb jij het bedrijf te bieden? Het is natuurlijk heel mooi om te vertellen wat het bedrijf jóu te bieden heeft, maar het gaat een bedrijf natuurlijk meer om wat jij kunt brengen. Niet verzanden in nietzeggende dooddoeners zoals: 'Ik ben een teamplayer, maar ik kan ook goed alleen werken'. Dat kan iedereen als ernaar gevraagd wordt. Wees concreet wat je te bieden hebt en illustreer dat bijvoorbeeld met een kort voorbeeld.
Oh, en cv en motivatiebrief als bijlage toevoegen (bij voorkeur in pdf-bestand, dan kan de lay-out niet verspringen als het bestand geopend wordt).
Rejoy schreef:
23-12-2018 22:16
Oh, en cv en motivatiebrief als bijlage toevoegen (bij voorkeur in pdf-bestand, dan kan de lay-out niet verspringen als het bestand geopend wordt).
Dit idd. In Word staan ook kant en klare templates voor sollicitaties. In je mailtje een korte inleiding.
Ah, alvast bedankt voor de input. Ik merk dat ik het wel heel lastig vind om te weten waarom ik specifiek bij bedrijf x of y wil werken. Want heel eerlijk heb ik van al die bedrijven niet echt een voorkeur. Of tenminste niet een voorkeur waar zij wat mee kunnen :$

Want ik ben vooral behoeftig aan een plek, maakt nog niet zoveel gek uit welke dat is. En dat het op reisafstand ligt. En dat ik op basis vd telefoontjes die ik heb gepleegd de mogelijkheid reëel is dat ze stageposities hebben. En dan kom ik uit op deze 8 plekken. Verder nog niks gescreend, behalve dat het plekken zijn binnen de bouwwereld, waar mijn voorkeur sterk naar uitgaat. Maar daar zitten 2 grote spelers tussen met vergelijkbare websites en een aantal mediumspelers en 2 kleinere bedrijven. Maar welke van die 8 het zou moeten worden, heb ik echt echt echt geen gevoel bij. Ik ken geen van de partijen en ze bieden inhoudelijk ongeveer hetzelfde werk en hebben vergelijkbare reisafstand.

Dus ik vind dit echt heel erg lastig.
Wordt het stage of een werk-ervaringsplek? Vrijwilligerswerk past mijns inziens alleen in de non-profitsector.
Wat heb jij het bedrijf te bieden? Waarom moeten ze jou hebben?

Natuurlijk heb jij vooral belang bij het bedrijf, maar dat interesseert het bedrijf meestal niks. Zij willen iemand met potentie, iemand waar ze wat aan hebben, waarom hebben ze wat aan jou, wat kun jij goed?
Oh, zou het uitmaken hoe ik het noem? Werk-ervaringsplek klinkt wel veel mooier :thumbsup:
Het wordt in eerste instantie een werk ervaringsplek (onbetaald dus en niet gestuurd door een school) en in tweede instantie (als het aan beide zijden bevalt) een arbeidscontract voor een leer/werkplaats van 2 jaar als ik ben begonnen aan de opleding.
Rejoy schreef:
23-12-2018 22:38
Wat heb jij het bedrijf te bieden? Waarom moeten ze jou hebben?

Natuurlijk heb jij vooral belang bij het bedrijf, maar dat interesseert het bedrijf meestal niks. Zij willen iemand met potentie, iemand waar ze wat aan hebben, waarom hebben ze wat aan jou, wat kun jij goed?
Eerlijk? Dit klinkt natuurlijk niet goed en ik begrijp wat je bedoelt, maar NU hebben ze (nog!) niet veel aan me. Ze zullen eerst in me moeten investeren, voordat ze wat aan me hebben. Dus ik bied iets in potentie. Wat ik kan qua thuisstudie is hooguit de aanzet tot iets wat groeien moet. En die groei kan ik alleen maar maken als ik dat in de praktijk kan gaan beoefenen.
In potentie biedt ik (gratis) werkuren voor een functie waar werkgevers moeite in hebben om gevuld te krijgen, vanwege het lage personeels aanbod. Het is een schaarste functie. Maar is dat iets te vaag en te algemeen?
diyer schreef:
23-12-2018 22:38
Oh, zou het uitmaken hoe ik het noem? Werk-ervaringsplek klinkt wel veel mooier :thumbsup:
Het wordt in eerste instantie een werk ervaringsplek (onbetaald dus en niet gestuurd door een school) en in tweede instantie (als het aan beide zijden bevalt) een arbeidscontract voor een leer/werkplaats van 2 jaar als ik ben begonnen aan de opleding.
Ja, dat denk ik wel.
Oh, en laat je brief even nalezen op spelfouten. Carrièreswitch is bijvoorbeeld één woord.
Om te beginnen zou ik het niet hebben over "de brief" die je naar 25 adressen stuurt. Dat moeten 25 aparte brieven zijn.

Mijn ervaring is dat mensen in sollicitatiebrieven opeens heel formeel gaan schrijven. Omdat ze dit niet gewend zijn komt het heel krampachtig over. Schrijf een brief met taalgebruik waar je comfortabel mee bent. Wel netjes natuurlijk.

Daarnaast moet je er toch rekening mee houden dat ze de brief nauwelijks lezen. Dus hij moet spelfout vrij zijn (dat is echt een must) en niet te lang.
Ja, als er ook maar enigszins het gevoel uit je brief naar voren komt dat elke plek, om het even waar, voor jou voldoende is, dan is de brief niet goed.

Ik neem aan dat je inderdaad de websites en nieuwsberichten van de betreffende bedrijven doorspit, dan moet er toch wel iets zijn dat je aanspreekt? Je wil dit toch? Dat kan best hetzelfde zijn bij al die bedrijven, dat weten ze toch niet.

Wat betreft je gebrek aan werkervaring; daar is juist je brief zo fijn voor! Daar kun je je ommezwaai toelichten en aangeven wat je miste in je huidige werkveld en waarom je zo graag iets nieuws doet. En wat je brengt; er zijn vast competenties die ook toepasbaar zijn in het nieuwe veld. Opnoemen en SMART maken. Georganiseerd werken en dat blijkt uit dit en dat in mijn ervaring. Werken onder tijdsdruk, dat zie je hier terug. Secuur werken, organisatiesensitiviteit, en ga zo maar door, allemaal dingen die universeel zijn.

En ja, bij mensen die je niet kent, Geachte. Ik eindig wel altijd met dat ik mijn motivatie graag in een persoonlijk gesprek toelicht en met Met vriendelijke groet.
Ik ben van mezelf helaas vrij formeel :$ . Gebruik makkelijk grote woorden en mijn kinderen noemen me ouderwets (qua taal) haha. Niet dat dat wat zegt met de straattaal. Maar ben truttig in taal, dus iets hipper als ik vooral werk met dertigers is wel meegenomen.
Stampertje12 schreef:
23-12-2018 22:49

Daarnaast moet je er toch rekening mee houden dat ze de brief nauwelijks lezen. Dus hij moet spelfout vrij zijn (dat is echt een must) en niet te lang.
Een slechte brief wordt helaas vaak veel beter gelezen dan een gemiddelde of goede brief.

Spelling is inderdaad belangrijk, dat wilde ik ook nog zeggen, want er zit hier bijvoorbeeld al een onwijzigbare spelfout in de topictitel. Dat trekt meteen de aandacht.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 23-12-2018 22:57
Reden: Ik had zelf spelTfout geschreven! Wahahah!
0.41% gewijzigd
Nitflex, je hebt gelijk. Dat moet ik voorkomen, hoewel het nu nog wel eventjes zo voelt. Moet de puntjes op de i gaan zetten per bedrijf.

En dankjewel voor de input van eigenschappen. Dat is bruikbaar voor me. Daar moet ik allemaal nog even heel diep over gaan nadenken hoe ik die vertaalslag kan maken. Maar het begint te komen....
diyer schreef:
23-12-2018 22:44
Eerlijk? Dit klinkt natuurlijk niet goed en ik begrijp wat je bedoelt, maar NU hebben ze (nog!) niet veel aan me. Ze zullen eerst in me moeten investeren, voordat ze wat aan me hebben. Dus ik bied iets in potentie. Wat ik kan qua thuisstudie is hooguit de aanzet tot iets wat groeien moet. En die groei kan ik alleen maar maken als ik dat in de praktijk kan gaan beoefenen.
In potentie biedt ik (gratis) werkuren voor een functie waar werkgevers moeite in hebben om gevuld te krijgen, vanwege het lage personeels aanbod. Het is een schaarste functie. Maar is dat iets te vaag en te algemeen?
Natuurlijk wel! Ook al kun jij het specifieke beroep nog niet uitoefenen, je hebt vast competenties en eigenschappen die ervoor zorgen dat jij uiteindelijk goed gaat worden in je werk en wat jou daarmee een prettige leerling maakt. Je kunt bijvoorbeeld de nadruk leggen op waarom jij dit werk wil gaan doen, waarom past dit zo goed bij jou en wat merkt de werkgever daar nu al van? Wat heb jij meer of anders te bieden dan andere mensen die een werkervaringsplek willen, waarom moeten ze jou kiezen?
Is dit een voltijd of een deeltijdopleiding? Of moet je eerst niveau 3 doen voor je niveau 4 kan doen?
Want iemand van 16 die net van het vmbo (tl) komt mag ook naar niveau 4 en heeft dus ook geen ervaring.
Daarnaast, als het puur gaat om een werkplek en je dan ook nog verwacht dat een bedrijf in jou gaat investeren geef ik je eigenlijk weinig kans, zeker als je in het nieuwe schooljaar weer vertrekt. Ik zou dan een andere insteek kiezen en kijken welke bedrijven erkend zijn als stagebedrijf en dan kijken of je daar gedurende je opleiding stage kan komen lopen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Ik heb zelf een paar jaar geleden ook een flinke switch gemaakt. Wat ik toen gedaan heb is op een beurs mijn ‘verkoopverhaal’ verteld aan een heleboel IT bedrijven. Op die manier kon ik al een schifting maken welke bedrijven ervoor openstonden en welke alleen naar mij keken en dachten: jij past niet in ons standaard profiel. Daarna heb ik op basis daarvan al een 2tal openingen gevonden om verder kennis te maken. (In persoon, dus zonder brief)

Je zegt dat bedrijven moeite hebben met invullen van dit soort functies. Misschien zou je op basis van zo’n functie eens kunnen bellen. Stel je voor, zeg dat je in september start met de opleiding hiervoor en vraag of ze openstaan voor een kennismaking om te kijken wat jullien voor elkaar kunnen betekenen. In een gesprek kan je ze helpen om de voordelen in te zien van jou. (Al wat zelfstudie gedaan, misschien kan je al iets laten zien wat je getekend hebt? Dat ze je de komende tijd kunnen gegebruiken voor kleine klussen zonder vergoeding, straks een leer/werkplek en daarna misschien wel een volledig ingewerkte en gemotiveerde werknemer, die heel bewust deze richting gekozen heeft)

Bij een brief is de kans groot dat je op de ‘nee ik snap niet wat wehiermee moeten’ stapel beland.

Wat ik toen ook gedaan heb met behulp van een professional is het herschrijven van m’n CV. Dezelfde werkervaring, maar dan het accent op mijn iT ervaring. En een algemeen introductiestukje boven m’n CV met wie ik ben en waar ik naar op zoek was. Om bedrijven te helpen met het ‘plaatsen’ van mij.

Het hoeft niet altijd via de standaard weg met brief en CV. En misschien ook hulp inschakelen? Heel veel succes iig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven