2 jaar en niks eten, echt bijna niks

24-12-2018 14:05 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals vraag ik jullie advies, eetgedrag van peuterlief wordt steeds dramatischer. 2 jaar en een paar maanden nu.

Kan rustig om 12:00 met tegenzin iets eten en de volgende dag om 12:00 weer een hap, en in die tussentijd echt NIKS, geen hap, alleen water.

Hoe krijg ik toch wat gezonds naar binnen? ALs ik koekjes aanbied, weet ik zeker dat ze er wel naar grijpt. Ieder ander eten gaat gewoon niet.

Boterhammen? Alternatieven? Melk, yoghurt enzovoort lust ze niet, ook niet van die gezoete yoghurtjes.
viva-amber schreef:
25-12-2018 07:39
Het is niet eens vast voedsel..plus ze was 2 toen het gebeurde en geen 22.
Toen ik twee was moest ik op de kresj karnemelkse bloempap met grutten eten. Ik kan me die vreselijke warme zure meuk met slijmerige klontjes nog prima voor de geest halen. Als mijn moeder me dat ook nog voor zou schotelen naast dat kdv zou ik mijn mond ook stijf dichthouden.
Hier twee moeilijke eters gehad, met 13 en 15 mnd niets meer willen eten alleen wat ze zelf wilden.
Heel frustrerend!

Hier begonnen we met brood en boter
koekje/ fruitje
lunch met broodje met vleeswaren of iets anders.
fruitje/ fruitje
avondeten
yoghurt/vla of fles melk

dit is een normaal voedingspatroon.
Eten ze niet, dan niet.
Ik heb het met liefde klaar gemaakt, eet je niet dan niet. Maar je blijft wel aan tafel zitten en als je s avonds honger hebt, pech gehad. Vooral mijn zoon was een hardhoofd, die had echt wel honger maar dwars hij wilde niet, nou dat heb je toch honger...

Ga eerst eens aan een normaal voedselpatroon en wees consequent in je opvoeding.
Ik heb de oude topics eens doorgekeken...

Wat een bizar eetpatroon houd jij aan bij een klein kind, in je oude topic van een half jaar geleden, m'n mond viel open :woa:

Ik vind dat jouw huisarts een melding moet doen bij Veilig Thuis... Als hij/zij de details wist kreeg je zeker wel een doorverwijzing voor professionele hulp, maar je bent gewoon niet eerlijk daar en je rommelt zelf maar wat aan. Je beschadigt je kind hiermee.
LaFleurNoire schreef:
25-12-2018 10:11
Toen ik twee was moest ik op de kresj karnemelkse bloempap met grutten eten. Ik kan me die vreselijke warme zure meuk met slijmerige klontjes nog prima voor de geest halen. Als mijn moeder me dat ook nog voor zou schotelen naast dat kdv zou ik mijn mond ook stijf dichthouden.
Ik moest op de peuterspeelzaal van die droge ligameuk eten. Als ik ze niet at, kreeg ik ook geen drinken. Die koekjes heb ik nooit meer gegeten.
Wat je dochter is niet normaal.
Tips? Sta erop bij de huisarts dat ze je doorstuurt naar een kinderarts.
Ik heb dat hele rauwe eieren topic ook meegelezen toen.
Wat iemand eerder al zei, dit werk je zelf in de hand.
Wellicht heeft ze zich echt beroerd gevoeld bij die rauwe eieren en een verkeerde link gelegd.

Hier een dochter met de eetstoornis ARFID, waarschijnlijk ontstaan door zware reflux. Nu na therapie gaat dat stukken beter, dat hadden wij als ouders zelf niet bereikt. Dus, ik sluit me aan bij de rest, ga hulp zoeken
Solomio schreef:
25-12-2018 07:13
Die kinderarts weet dan blijkbaar weinig van psychologie.
Er zijn kinderen die zichzelf liever uithongeren dan dat ze dingen eten die ze niet lusten.
En dat zijn mss uitzonderingen, maar ik ken er al 3, dus zo uitzonderlijk zal het nou ook weer niet zijn.
Nou idd mijn zoon heeft als 3- jarige ook zo'n fase gehad, at nauwelijks, was uitgehongerd en om de haverklap ziek. Artsen zeiden dat het geen kwaad kon en ik gewoon gezond voedsel moest blijven aanbieden, en dan geen koekjes etc. tussendoor zodat hij later op de dag wel fruit en groente zou eten. Nou, mooi niet dus. Kon de deur amper meer uit omdat kind altijd ziek thuis was. Heb toen mijn eigen plan getrokken: geven wat hij wel wilde, ondanks dat hij verder niks at. Dat was vooral zoetigheid: Koek, snoep en toetjes + vitaminepil die eruit zag als snoep. Na een tijdje was hij weer aangesterkt en zijnwe langzaam teruggegaan naar een normaal voedingspatroon. Hij is nu net 5, nog een lastige eter maar het gaat al een stuk beter en er zijn inmiddels toch enkele groentes en fruit die hij echt graag eet.
Solomio schreef:
25-12-2018 07:13
Die kinderarts weet dan blijkbaar weinig van psychologie.
Er zijn kinderen die zichzelf liever uithongeren dan dat ze dingen eten die ze niet lusten.
En dat zijn mss uitzonderingen, maar ik ken er al 3, dus zo uitzonderlijk zal het nou ook weer niet zijn.
Ik heb zo'n kind.
En die liep soms te brullen van de honger en wilde ook gewoon eten net als ons maar dat wat er op tafel stond kon ze niet eten. Niet kunnen dus en niet niet willen.
Mieremuis schreef:
25-12-2018 11:22
Ik heb de oude topics eens doorgekeken...

Wat een bizar eetpatroon houd jij aan bij een klein kind, in je oude topic van een half jaar geleden, m'n mond viel open :woa:

Ik vind dat jouw huisarts een melding moet doen bij Veilig Thuis... Als hij/zij de details wist kreeg je zeker wel een doorverwijzing voor professionele hulp, maar je bent gewoon niet eerlijk daar en je rommelt zelf maar wat aan. Je beschadigt je kind hiermee.
De huisarts zal bij dit soort problematiek altijd eerst (pogen te) verwijzen naar hulpverlening alvorens een melding te maken.
Mth85 schreef:
25-12-2018 21:04
Ik heb zo'n kind.
En die liep soms te brullen van de honger en wilde ook gewoon eten net als ons maar dat wat er op tafel stond kon ze niet eten. Niet kunnen dus en niet niet willen.
Wat ontzettend verdrietig (en herkenbaar bij mijzelf)

Wat to haar kind aandoet is gewoon verwaarlozing/mishandeling. Bah!
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
26-12-2018 01:12
Wat ontzettend verdrietig (en herkenbaar bij mijzelf)

Wat to haar kind aandoet is gewoon verwaarlozing/mishandeling. Bah!
Dat is hartverscheurend idd, gelukkig nu na flink wat therapie gaat het stukken beter.
Als To geen hulp gaat zoeken gaat het dezelfde kant op.
En ik denk dat ze in eerste instantie hulp voor zichzelf nodig heeft. En niet eens voor haar dochter.
Maar to komt niet meer terug ben ik bang.
Mth85 schreef:
25-12-2018 21:04
Ik heb zo'n kind.
Nou ja, ik heb dus zelf ook zo'n kind.
Is nu 18 en nog steeds eet ie weinig en op sommige dagen niks.
Drinken idem. Hij drinkt liever niks dan bijv water.

Opmerkingen als: kind eet/drinkt wel wat ie nodig heeft vind ik dus ook echt riskant, omdat het mensen ten onrechte kan geruststellen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
26-12-2018 09:00
Nou ja, ik heb dus zelf ook zo'n kind.
Is nu 18 en nog steeds eet ie weinig en op sommige dagen niks.
Drinken idem. Hij drinkt liever niks dan bijv water.

Opmerkingen als: kind eet/drinkt wel wat ie nodig heeft vind ik dus ook echt riskant, omdat het mensen ten onrechte kan geruststellen.
Nou dat hè, of een gezond kind hongert of droogt zichzelf niet uit.
Mth85 schreef:
26-12-2018 10:09
Nou dat hè, of een gezond kind hongert of droogt zichzelf niet uit.
Maar dat klopt natuurlijk wel. Een kind dat zichzelf wél uithongert heeft een (eet)stoornis of een medisch probleem. En is dus niet gezond.
Frizz schreef:
26-12-2018 10:26
Maar dat klopt natuurlijk wel. Een kind dat zichzelf wél uithongert heeft een (eet)stoornis of een medisch probleem. En is dus niet gezond.
Klopt, dat bedacht ik me op het moment dat ik het neertypte.
Maar bij baby's die slecht drinken wordt het snel gezegd ter geruststelling voor ouders waardoor je je gewoon niet serieus genomen voelt.
Daarnaast vind ik dat er wel een gevaar in deze opmerking schuilt. Een kind zal eerst moeten uitdrogen of afvallen of niet meer groeien voordat je serieus genomen wordt.
Frizz schreef:
Maar dat weet je dus niet als ze nog zo klein zijn.
En juist dan wordt die opmerking vaak gemaakt.

Edit: wat Mth85 zegt dus.
solomio wijzigde dit bericht op 26-12-2018 10:39
4.48% gewijzigd

David Dunning
Mth85 schreef:
26-12-2018 10:31
Klopt, dat bedacht ik me op het moment dat ik het neertypte.
Maar bij baby's die slecht drinken wordt het snel gezegd ter geruststelling voor ouders waardoor je je gewoon niet serieus genomen voelt.
Daarnaast vind ik dat er wel een gevaar in deze opmerking schuilt. Een kind zal eerst moeten uitdrogen of afvallen of niet meer groeien voordat je serieus genomen wordt.
Daarom vind ik het eigenlijk ook wel bijzonder dat je na het eerste jaar nog maar zo weinig controles hebt bij het CB. Vanaf 2 gaan kinderen vaak kritischer eten en van veel ouders hoor ik dat peuters een lange fase kunnen hebben waarin ze weigeren groenten te eten. Hier ook zo, maar wanneer is het normaal gedrag en wanneer wordt het problematisch? Een extra controle om te kijken of het eet en groeit zou imo logisch zijn in deze fase
Daarbij hoeft het ook helemaal niet zo vreselijk ongezond te zijn: niet iedereen heeft bijv een even sterke honger- en dorstprikkel. Met een beetje pech komt je kind dan dus te kort, zonder dat het verder van alles mankeert.

Het hele idee dat bijv borstvoeding altijd exact de juiste samenstelling heeft is ook zo'n hardnekkige mythe. Pas toen ik mijn kind extra vocht gaf naast de BV ging het beter met hem. Was een tip van de wijkverpleegkundige.
Maar hoe vaak ik die tip ook doorgeef, ik word nog steeds voor gek verklaard. Want BV is heilig.

David Dunning
Solomio schreef:
26-12-2018 10:43
Daarbij hoeft het ook helemaal niet zo vreselijk ongezond te zijn: niet iedereen heeft bijv een even sterke honger- en dorstprikkel. Met een beetje pech komt je kind dan dus te kort, zonder dat het verder van alles mankeert.

Het hele idee dat bijv borstvoeding altijd exact de juiste samenstelling heeft is ook zo'n hardnekkige mythe. Pas toen ik mijn kind extra vocht gaf naast de BV ging het beter met hem. Was een tip van de wijkverpleegkundige.
Maar hoe vaak ik die tip ook doorgeef, ik word nog steeds voor gek verklaard. Want BV is heilig.
Vind ik ook kul. Mijn prematuurtjes groeiden niet op mijn melk, maar moest en zou blijven kolven, want dat was echt het beste voor ze. Na een paar dagen kunstvoeding had ik ze thuis en gingen ze als een malle vooruit.
Maar ik ga off topic 😁
Frizz schreef:
Uiteraard. Maar dergelijke stoornissen of medische problemen zijn lastig te achterhalen en daar begint men (lees: hulpverlening) niet zo snel aan tenzij het kind dermate ernstige problemen krijgt dat medisch ingrijpen noodzakelijk is.

Die kreet hebben wij ook talloze malen gehoord van huisarts en cb. Ontwikkeling goed, groei niet al te slecht=gezond. Stoornissen zijn bij een baby eigenlijk niet vast te stellen. Dochter heeft er meer dan 5 maanden over gedaan om beetje bij beetje ondervoed en later uitgedroogd te raken. Pas toen ze uitgedroogd en met hoge koorts in het ziekenhuis opgenomen werd (nadat we moesten praten als Brugman bij de huisarts om überhaupt doorverwezen te worden) werd er actie ondernomen, die eigenlijk alleen symptoombestrijding was, want ze wisten niet waarom ze niet at en dronk.

Pas jaren later, ze is nu bijna 12, werd de vermoedelijke oorzaak bekend, toen ze de diagnose ASS kreeg. Maar geen hulpverlener is ooit op dat idee gekomen en dus kregen we jarenlang te horen "een gezond kind...", terwijl wij vanaf haar derde jaar al aan ASS dachten en dat ook uitspraken.
TO, mijn dochter is 2 jaar en 9 maanden en weegt 10,8 kilo. Eet ook als een dooie vogel, maar ontwikkelt zich prima en groeit genoeg. Niet zo druk maken, of toch naar die diëtiste als je jd zo’n zorgen maakt. Dan moet je toch dat geld ervoor uit gaan trekken.
Volgens mij is het voor jou belangrijk om jouw focus op voeding eens wat aan te passen. Lijkt me niet prettig voor jezelf.
Zeepdoos25 schreef:
25-12-2018 10:42
Hier twee moeilijke eters gehad, met 13 en 15 mnd niets meer willen eten alleen wat ze zelf wilden.
Heel frustrerend!

Hier begonnen we met brood en boter
koekje/ fruitje
lunch met broodje met vleeswaren of iets anders.
fruitje/ fruitje
avondeten
yoghurt/vla of fles melk

dit is een normaal voedingspatroon.
Eten ze niet, dan niet.
Ik heb het met liefde klaar gemaakt, eet je niet dan niet. Maar je blijft wel aan tafel zitten en als je s avonds honger hebt, pech gehad. Vooral mijn zoon was een hardhoofd, die had echt wel honger maar dwars hij wilde niet, nou dat heb je toch honger...

Ga eerst eens aan een normaal voedselpatroon en wees consequent in je opvoeding.
Hier kan ik me geheel bij aansluiten. Ik heb ook bijna een jaar geworsteld met mijn peuter en na diverse topics heb ik bovenstaande ook toegepast.
Normaal voedingspatroon, alle voorschotelen. Eten mag, maar hoeft niet, volgende ronde nieuwe kansen en verder zitten we gewoon fijn samen aan tafel.
Niet teveel aandacht aan schenken. Negatieve aandacht is ook aandacht.
Het duurde een week/twee weken en toen begon het echt beter te gaan.
Het was taai, maar het voor ons uiteindelijk wel.
En als het niet zo is, probeer echt de diëtist.

Laat je ons nog eens weten hoe het vergaat?
Mth85 schreef:
26-12-2018 10:31

Zolang een kind groeit, niet uitgedroogd is en niet afvalt is er natuurlijk ook niet zoveel aan de hand.

Je kan niet iets behandelen wat nog geen probleem is
Maar je kunt wel ouderlijke bezorgdheid serieus nemen en een dooddoener als "een gezond kind droogt zichzelf niet uit" draagt daar niet aan bij.
Als je alleen afgaat op wel/niet ondervoed/afvallen en wel/niet uitgedroogd en dat als criterium neemt voor "gezond zijn" of "niet zoveel aan de hand", kun je wel eens het een en ander missen bij een kind dat nog niet of nauwelijks kan communiceren en afhankelijk is van volwassenen.
Het grote gros van de ouders is niet voor niets bezorgd en je kunt dan wellicht nog niet concreet behandelen, maar wel goed een vinger aan de pols houden.
sugarmiss schreef:
26-12-2018 11:07
Zolang een kind groeit, niet uitgedroogd is en niet afvalt is er natuurlijk ook niet zoveel aan de hand.

Je kan niet iets behandelen wat nog geen probleem is
Mijn kind begon met een maand of 7 extreem over te geven. 2 tot 3 x per dag een hele voeding.
Maar hij was nogal aan de maat (Michelinmannetje met 6 onderkinnen), dus er werd geen aandacht aan besteed.
Pas 5(!!!!!!) maanden later, toen ie nog steeds hetzelfde gewicht had werd ik doorgestuurd naar de kinderarts.

David Dunning
Frizz schreef:
25-12-2018 22:13
De huisarts zal bij dit soort problematiek altijd eerst (pogen te) verwijzen naar hulpverlening alvorens een melding te maken.
Ja weet ik, maar TO is niet eerlijk bij haar hulpverleners (want heeft ook zeker weten niet alle details aan haar huisarts verteld) dus ze zal bij een diëtiste of kinderarts ook haar eigen plan trekken, vanwege haar eigen eetstoornis of probleem wat ze dan ook heeft.

Ik denk dan ook dat er strenge controle op de situatie en het eetpatroon van arme dochter moet komen. Reguliere hulpverlening kan te weinig controle uitoefenen en niets verplichten en dan blijf je afhankelijk van de medewerking van TO, en die is daar duidelijk niet goed toe in staat door haar gebrek aan zelfinzicht :|

Ze 'doet alsof' ze hulp zoekt maar zolang ze niet eerlijk is naar haar artsen wat de situatie echt is, komt er niets effectiefs van de grond. Alleen al het feit dat ze het arme kind zo vaak rauwe eidooiers heeft gegeven :cry: :sick: doet alle alarmbellen bij hulpverleners afgaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven