leven na de dood
zaterdag 29 december 2018 om 00:22
wie gelooft er in leven na de dood? wie gelooft er in de hemel of de hel? geloof je dat als je praat tegen de overledene dat ze je kunnen horen of zien ook al kun je ze niet zien?
zelf mijn ouders verloren en ik vraag het me dikwijls af! is er na dit leven echt niks niet meer, gewoon een zwart gat? het lichaam is eigenlijk een verpakking maar waar gaat de inhoud van die verpakking heen als je dood gaat??? het moet toch ergens terecht komen?
zelf geloof ik wel in soort van reïncarnatie, of leven voor de geboorte.
wat zijn jullie meningen hier omtrent? zeer benieuwd.
zelf mijn ouders verloren en ik vraag het me dikwijls af! is er na dit leven echt niks niet meer, gewoon een zwart gat? het lichaam is eigenlijk een verpakking maar waar gaat de inhoud van die verpakking heen als je dood gaat??? het moet toch ergens terecht komen?
zelf geloof ik wel in soort van reïncarnatie, of leven voor de geboorte.
wat zijn jullie meningen hier omtrent? zeer benieuwd.
zaterdag 29 december 2018 om 11:05
Tja, dat gaat alweer over die god uit de bijbel en daar geloof ik dus niet in, integendeel.
Het valt me ook altijd op dat veel atheïsten dat zijn naar aanleiding van de god uit de bijbel en nooit de moeite hebben genomen om eens verder te kijken dan hun neus lang is.
zaterdag 29 december 2018 om 11:08
Als je nu in zo'n arm oorlogsland zit kan 't natuurlijk alleen maar beter worden. Wij daarentegen. Het westen takelt al af terwijl wij ons leven leven.Tinkerbel1000 schreef: ↑29-12-2018 10:49als je zegt van reincarnatie, kan niet beter worden dan nu,..ik denk niet als je dakloos bent of geboren ergens in oorlogsland dat mensen geloven dat volgende leven beter zal zijn.
Mij lijkt reincarnatie de hel. Ik vind 1 leven moeten leven al zwaar, laat staan als je telkens weer opnieuw moet beginnen! Liever niet dus!
zaterdag 29 december 2018 om 11:09
Reïncarnatie is een thema in vrijwel alle godsdiensten. Onderdeel van het pakket aan aannames teneinde de mens middels schuld-en-boete en angst (hemel, hel, duivel, uitverkorenen etc.) te 'beheersen' (the lord is my shepherd)
Reïncarnatie op zich is een studie waar je je hele leven zoet mee bent. Je brein kan het nooit bevatten, wellicht benaderen. Bestudeer oude culturen en hun beleving van dood (Tibet, oude Egypte (!), Hindoes, Native Indians, Aboriginals etc). En daarnaast esoterische bronnen (over ziel, geest (spirit) , etherisch lichaam, energieen ...) En dan de verbanden tussen die zaken.... Kom je meer te weten dan op een Viva forum... Ok, je bent dan wel tig jaar verder.
Dat is wel een groot offer in deze tijd van instant 'knowledge', dus geloof maar wat je gelooft... En vergeet niet: er is leven voor de dood...
Reïncarnatie op zich is een studie waar je je hele leven zoet mee bent. Je brein kan het nooit bevatten, wellicht benaderen. Bestudeer oude culturen en hun beleving van dood (Tibet, oude Egypte (!), Hindoes, Native Indians, Aboriginals etc). En daarnaast esoterische bronnen (over ziel, geest (spirit) , etherisch lichaam, energieen ...) En dan de verbanden tussen die zaken.... Kom je meer te weten dan op een Viva forum... Ok, je bent dan wel tig jaar verder.
Dat is wel een groot offer in deze tijd van instant 'knowledge', dus geloof maar wat je gelooft... En vergeet niet: er is leven voor de dood...
zaterdag 29 december 2018 om 11:10
En Cateau, dat gaat dus inderdaad over de God uit de bijbel en de God uit de gereformeerde kerk waarin ik ben opgevoed. En dat is dus ook precies de reden waarom ik niet meer naar de kerk ga. Kan ik niets mee! En toch geloof ik wel in een God als schepper van alles. En ook in leven na de dood. Ik zie het alleen veel breder nu. Hoe ouder is word, hoe meer ik denk te snappen van dingen, al weet ik pas hoe alle puzzelstukken in elkaar passen als ik zelf ben overleden. En daar vertrouw ik op. Ik ga mijn echte Ahaaaaaa! nog wel krijgen.
zaterdag 29 december 2018 om 11:11
Ik voel die kinderlijke angst weer over woorden over de hel..
Ik ga jaarlijks naar een spiritueel festival. Daar is zoveel gelijkheid, respect en liefde. Er is daar een vibe die iedereen daar kan voelen.
Meer dan de helft is zeker geen christen, wel hele liefdevolle mensen die de ander behandelen met respect.
Die gaan naar de hel?
Ik kende heel veel christenen die niet van zichzelf hielden, niet voor zichzelf en anderen leefden, die boosheid en wrok met zich meedroegen, die intens ongelukkig waren, die riepen om Gods hulp en het niet kregen.
Zij gaan naar de hemel, omdat zij Jezus in hun hart hebben?
Ik ben het anders gaan zien..ik geloof wel in reincarnatie. Puur op gevoel en de onverklaarbare verhalen van anderen.
Ik geloof dat we hier zijn om onszelf te ontwikkelen. Hoe dan ook. Dus ook zoals hierboven geschreven: voortplanten als enige doel.
Dat alles oke is, zolang jij het oke vindt.
Redbulletje, dat klinkt moeilijk.
Ik ken iemand die contact legt met overledenen. Ze legde uit dat doden niet altijd het contact kunnen maken. Dat ze soms nog niet zover zijn. Zo mijn vader. Ik wil heel graag vragen of hij nu begrijpt dat ik niet geloof in de hel. En nog 100en andere vragen. Met hem communiceren zonder de starheid van het geloof. Dat stond altijd in ons midden en ik heb mijn spiritualiteit verborgen gehouden. Ik weet namelijk hoe erg het is voor hem te denken dat hij zonder mij in de hemel is en ik voor eeuwig zou branden in de hel.
Misschien kan ik pas contact maken als ik ook overleden ben. Ik hoop echt veel eerder.
Mooi verhaal over die peer! Grappig hoe onverwachts zoiets altijd in werking wordt gezet!
Ik ga jaarlijks naar een spiritueel festival. Daar is zoveel gelijkheid, respect en liefde. Er is daar een vibe die iedereen daar kan voelen.
Meer dan de helft is zeker geen christen, wel hele liefdevolle mensen die de ander behandelen met respect.
Die gaan naar de hel?
Ik kende heel veel christenen die niet van zichzelf hielden, niet voor zichzelf en anderen leefden, die boosheid en wrok met zich meedroegen, die intens ongelukkig waren, die riepen om Gods hulp en het niet kregen.
Zij gaan naar de hemel, omdat zij Jezus in hun hart hebben?
Ik ben het anders gaan zien..ik geloof wel in reincarnatie. Puur op gevoel en de onverklaarbare verhalen van anderen.
Ik geloof dat we hier zijn om onszelf te ontwikkelen. Hoe dan ook. Dus ook zoals hierboven geschreven: voortplanten als enige doel.
Dat alles oke is, zolang jij het oke vindt.
Redbulletje, dat klinkt moeilijk.
Ik ken iemand die contact legt met overledenen. Ze legde uit dat doden niet altijd het contact kunnen maken. Dat ze soms nog niet zover zijn. Zo mijn vader. Ik wil heel graag vragen of hij nu begrijpt dat ik niet geloof in de hel. En nog 100en andere vragen. Met hem communiceren zonder de starheid van het geloof. Dat stond altijd in ons midden en ik heb mijn spiritualiteit verborgen gehouden. Ik weet namelijk hoe erg het is voor hem te denken dat hij zonder mij in de hemel is en ik voor eeuwig zou branden in de hel.
Misschien kan ik pas contact maken als ik ook overleden ben. Ik hoop echt veel eerder.
Mooi verhaal over die peer! Grappig hoe onverwachts zoiets altijd in werking wordt gezet!
zaterdag 29 december 2018 om 11:11
Ik vond dat als kind al volkomen ongeloofwaardig. Kom op zeg; een schepper die alle leven heeft gemaakt en die niet eens in staat is om alle op deze wereld levende mensen gezamenlijk toe te spreken vanaf zijn wolk? Het patertje dat ons communieles kwam geven noemde mij 'n duivelskind toen ik zijn theorie in twijfel trok en de mijne uitsprak. Ik was 8.Tuingravin schreef: ↑29-12-2018 10:55Strontvliegje, met jouw uitleg over de ellende in de wereld en dat God zo lang mogelijk wacht zodat zoveel mogelijk mensen zich kunnen bekeren, ben ik ook opgevoed. Ik blijf het een moeilijk verhaal vinden.
zaterdag 29 december 2018 om 11:12
Precies hetzelfde hier. Wij hebben ook iets afgesproken (ook al geloofde mijn vader niet dat er nog iets was na de dood). Ook mijn vader zou er alles aan gedaan hebben om mij een teken te geven, maar niets hoor... nog niet eens iets wat ik nog als 'toeval' op zou hebben kunnen vatten.redbulletje schreef: ↑29-12-2018 10:11Als hij mij een seintje (ons afgesproken seintje) geeft, dan zou ik er 'n stuk geruster op zijn. Dus juist als hij ziet dat het niet goed met me gaat zou hij iets doen als hij daartoe in staat was. In een schepper/god heb ik nooit geloofd, maar dat je naar 'n volgend level gaat, daar stond ik nog wel enigszins voor open.
zaterdag 29 december 2018 om 11:15
Sabeltandcavia schreef: ↑29-12-2018 10:33Ik vind het een afschuwelijk idee dat de doden nog hier zouden zijn en ons kunnen zien. Stel je voor, je bent dood. Dan moet je dus machteloos toekijken hoe je geliefde nabestaanden verdriet hebben zonder dat jij er bent om ze te troosten. Of je hoort mensen dingen over je beweren en je kunt niet zeggen dat het héél anders in elkaar zit
.
Niet meer mee mogen doen. Alleen maar mogen toekijken. Onzichtbaar zijn. Ik wil niet dat het zo is en ik wens het niemand toe. Ik wil dat mijn vader ergens is waar hij ons vergeten is, zodat hij ons niet kan missen zoals we hem missen. En anders kan er maar beter niets zijn.
Ja dit! Ik las laatst dit, ik vind het echt afschuwelijk:
https://www.independent.co.uk/life-styl ... 32921.html
zaterdag 29 december 2018 om 11:18
Het leuke van dat hele reïncarnatie-idee, is dat je er zelf geen flauw benul van hebt wat je in een vorig leven was. Dus dan maakt het toch ook niet uit?redbulletje schreef: ↑29-12-2018 11:08Als je nu in zo'n arm oorlogsland zit kan 't natuurlijk alleen maar beter worden. Wij daarentegen. Het westen takelt al af terwijl wij ons leven leven.
Mij lijkt reincarnatie de hel. Ik vind 1 leven moeten leven al zwaar, laat staan als je telkens weer opnieuw moet beginnen! Liever niet dus!
zaterdag 29 december 2018 om 11:19
Ja, dat ahagevoel komt en dat is het vertrouwen waar ik het over had.Tuingravin schreef: ↑29-12-2018 11:10En Cateau, dat gaat dus inderdaad over de God uit de bijbel en de God uit de gereformeerde kerk waarin ik ben opgevoed. En dat is dus ook precies de reden waarom ik niet meer naar de kerk ga. Kan ik niets mee! En toch geloof ik wel in een God als schepper van alles. En ook in leven na de dood. Ik zie het alleen veel breder nu. Hoe ouder is word, hoe meer ik denk te snappen van dingen, al weet ik pas hoe alle puzzelstukken in elkaar passen als ik zelf ben overleden. En daar vertrouw ik op. Ik ga mijn echte Ahaaaaaa! nog wel krijgen.
Het is ook bezopen dat je alleen als een stuk vlees over de aarde zou dwalen zonder dat daar enige reden voor is.
God is goed! Wij hebben helaas een vrije wil waar niets of niemand iets over te zeggen heeft en dat maakt voor veel mensen dit leven een hel, maar ook dat komt goed, want God, moeder aarde en de natuur streven naar balans en ieder krijgt het zijne.
Dat is het enige in de bijbel waar ik in geloof en wordt wereldwijd verkeerd geïnterpreteerd en dat is: Wat gij niet wilt dat u geschied, doet dat ook een ander niet. Dat is geen pleitbezorging tot redelijk gedrag, maar een waarschuwing voor karma.
zaterdag 29 december 2018 om 11:24
Ik geloof dat ons ego, ziel, geest en lichaam een geheel zijn. Als je hersenen sterven is het klaar en afgelopen.
We zijn hetzelfde als al het andere op aarde wat 'levend' genoemd wordt: tijdelijk, een deel van een wonderschoon en veranderend fenomeen.
Wat me blij maakt is dat ik niet de enige ben die zo denkt. Ik dacht al bij de topictitel dat ik weer de enige zwartkijker zou zijn.
We zijn hetzelfde als al het andere op aarde wat 'levend' genoemd wordt: tijdelijk, een deel van een wonderschoon en veranderend fenomeen.
Wat me blij maakt is dat ik niet de enige ben die zo denkt. Ik dacht al bij de topictitel dat ik weer de enige zwartkijker zou zijn.
zaterdag 29 december 2018 om 11:35
Wel weer grappig dat je jezelf dan een zwartkijker noemt.parbleumondieu schreef: ↑29-12-2018 11:24Ik geloof dat ons ego, ziel, geest en lichaam een geheel zijn. Als je hersenen sterven is het klaar en afgelopen.
Want ik vind dit juist een hoopvol perspectief. Het idee van een eeuwig leven is voor mij juist zwartkijken.
zaterdag 29 december 2018 om 11:58
Als ik de ideeën van een Christen 'bezopen' zou noemen (wat ik niet doe, ik haat 'ik heb gelijk want dat voel/weet ik gewoon'-discussies, daar komen nou juist oorlogen van) ben ik respectloos en laat ik de ander niet in zijn waarde. Grappig dat dat respect andersom niet zo opgaat en atheïsten dit soort opmerkingen wel maar gewoon dienen te incasseren.
zaterdag 29 december 2018 om 12:03
Je hoeft van mij niets te incasseren. Dit is mijn mening en je kan ermee doen wat je wilt. Ik vind een aantal ideeën van christenen ook bezopen, dus wat dat betreft genoeg mensen die redenen denken te hebben om oorlog met me te voeren.Koffiehagedis schreef: ↑29-12-2018 11:58Als ik de ideeën van een Christen 'bezopen' zou noemen (wat ik niet doe, ik haat 'ik heb gelijk want dat voel/weet ik gewoon'-discussies, daar komen nou juist oorlogen van) ben ik respectloos en laat ik de ander niet in zijn waarde. Grappig dat dat respect andersom niet zo opgaat en atheïsten dit soort opmerkingen wel maar gewoon dienen te incasseren.
zaterdag 29 december 2018 om 12:08
Wie zegt dat er geen reden is? Ik geloof alleen niet dat de reden gevonden kan worden in de hedendaagse verschijning van de homo sapiens. Dat zou echt wel gek zijn, miljarden jaren van leven en nog miljarden jaren te gaan met ontelbare variaties van levensvormen en dan zouden wij net de bedoeling zijn geweest.
Misschien is er ook geen reden en is het een wonderbaarlijk gedoe van de complexe moleculen. Onder het motto 'het werkt dus het werkt'.
Misschien is er ook geen reden en is het een wonderbaarlijk gedoe van de complexe moleculen. Onder het motto 'het werkt dus het werkt'.
zaterdag 29 december 2018 om 12:08
God heeft de wereld perfect en zonder pijn, ziekte en ellende geschapen. Maar toen kwam de duivel en die heeft de mens verleid om zonde te gaan doen en zo kwam met de zonde ook de ellende en pijn in de wereld. Door die zondeval hebben de mensen nu een keus, wil je met God leven of liever zonder? En hoewel God het liefst alle mensen bij zich wil hebben dringt hij zich niet op, we mogen zelf kiezen.
God had direct na de zondeval de wereld weg kunnen vagen en nog steeds kan hij dat op elk moment doen maar hij doet het niet omdat hij van de mensen houdt. Hij wil zoveel mogelijk mensen de keus geven om voor hem te kiezen, hij wil er niet 1 onnodig verloren laten gaan.
Waarom mensen ziek worden en de een wel geneest en de ander niet dat weet ik niet. Ik weet wel dat Jezus elke ziekte heeft overwonnen, in zijn naam mogen we genezing uitspreken.
In de bijbel staat dat het lijden van deze tijd in geen verhouding staat tot de heerlijkheid waarin we straks mogen zijn. Daar hou ik me aan vast. Ik zou het liefst hebben dat Jezus vandaag nog terugkomt maar tegelijk zie ik zoveel mensen die Jezus niet kennen en daar word ik dan erg verdrietig van. Wat dat betreft ben ik het met God eens, wacht nog maar even met terug keren, dan kunnen er nog meer mensen tot Jezus komen.
God had direct na de zondeval de wereld weg kunnen vagen en nog steeds kan hij dat op elk moment doen maar hij doet het niet omdat hij van de mensen houdt. Hij wil zoveel mogelijk mensen de keus geven om voor hem te kiezen, hij wil er niet 1 onnodig verloren laten gaan.
Waarom mensen ziek worden en de een wel geneest en de ander niet dat weet ik niet. Ik weet wel dat Jezus elke ziekte heeft overwonnen, in zijn naam mogen we genezing uitspreken.
In de bijbel staat dat het lijden van deze tijd in geen verhouding staat tot de heerlijkheid waarin we straks mogen zijn. Daar hou ik me aan vast. Ik zou het liefst hebben dat Jezus vandaag nog terugkomt maar tegelijk zie ik zoveel mensen die Jezus niet kennen en daar word ik dan erg verdrietig van. Wat dat betreft ben ik het met God eens, wacht nog maar even met terug keren, dan kunnen er nog meer mensen tot Jezus komen.
zaterdag 29 december 2018 om 12:09
En ik ben atheïst en ben het volkomen met je eens dat het behoorlijk bezopen is dat we hier op de aardkluit er maar wat van moeten proberen te maken. Want nee, ik geloof totaal niet in een god of iets dergelijks of in een Hoger Doel. Dus ja, je wordt geboren, je rommelt wat aan en gaat dan dood. En dat is het dan.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
zaterdag 29 december 2018 om 12:09
Lady_Day schreef: ↑29-12-2018 06:55Ik geloof niet in het concept van een hemel en hel, maar heel lang geloofde ik wel dat er 'iets' was. En stiekem wil ik het nog steeds geloven, maar na het overlijden van mijn vader is het stil gebleven. Heel stil.
Misschien is zijn ziel wel ergens maar zo los van de aarde dat hij mij niet kan bereiken. Maar ik geloof niet langer dat hij mij kan bereiken. Dan had hij dat al lang gedaan. Hij voelt niet eens ver weg meer. Hij is er gewoon niet.
Zaken als reincarnatie... ja, er zijn veel verhalen. Ik neig er steeds meer naar dat het allemaal hersenspinsels zijn. Een soort deja vu. Ik hoop het maar. Ik heb geen zin om terug te komen.
zaterdag 29 december 2018 om 12:10
Ik begrijp je niet zo goed.Cateautje schreef: ↑29-12-2018 11:05Tja, dat gaat alweer over die god uit de bijbel en daar geloof ik dus niet in, integendeel.
Het valt me ook altijd op dat veel atheïsten dat zijn naar aanleiding van de god uit de bijbel en nooit de moeite hebben genomen om eens verder te kijken dan hun neus lang is.
Wanneer je atheïst bent heb je volgens jou nooit de moeite genomen om eens "verder te kijken dan je neus lang is"?
zaterdag 29 december 2018 om 12:11
Afgelopen zomer heb ik eindelijk eens het boek ‘de dag dat ik Jezus ontmoette. Bekentenissen van een moderne ongelovige’ gelezen, van Charlotte Rorth. Lag al een jaar opstapel, kon ik me er in eerste instantie niet toe aanzetten, eenmaal begonnen kon ik t niet meer wegleggen. Ik vond dit boek mind-blowing. Sindsdien is Jezus weer in mijn leven. Wbt ‘ leven na de dood’, ik zie het zelf als een soort transitie naar een andere dimensie. In mijn leven heb ik diverse bijzonder toevalligheden meegemaakt, wat eventueel ‘spiritueel’ was. Ook na mijn vaders dood had ik een bijzonder moment (kan toeval uiteraard zijn). Ongeveer een week na zijn overlijden (mijn vader was zeer gelovig in God), sprak ik in gedachte tegen mijn vader, iets in de trant van ‘ik hoop dat je in de hemel bent, laat het me weten als dat lukt’ - terwijl ik dit dacht zapte ik gedachteloos langs tv zenders en bleef ergens steken in een film. Vrijwel direct zag ik toen een man die zei ‘ ja, er is leven na de dood en het is hier zo mooi’. Ik vond dat toevallig, of misschien wel meer dan toeval.
zaterdag 29 december 2018 om 12:14
Oh jeetje, ik zet veel neer om niet te generaliseren. Maar goed, veel atheïsten zijn zo bijbels als wat. Dat is een feit.Timetraveler schreef: ↑29-12-2018 12:10Ik begrijp je niet zo goed.
Wanneer je atheïst bent heb je volgens jou nooit de moeite genomen om eens "verder te kijken dan je neus lang is"?
zaterdag 29 december 2018 om 12:15
Ik vind het van nogal wat hoogmoed getuigen dat dat alleen voor ons geldt. Voor hetzelfde dienen we na de dood alle eendagsvliegen, wat voor doel hebben die beestjes nu, alleen maar voedsel voor een paar vissen/vogeltjes, dat zal de schepper toch ook wel belonen na hun dood?
die ik wilde bestaat al...