Uitstrijkje tijdens zwangerschap

29-12-2018 17:57 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik ben op zoek naar wat ervaringsverhalen omtrent een uitstrijkje tijdens de zwangerschap..

Op dit moment ben ik 30 weken zwanger en heb ik last gehad van helderrood bloedverlies waarvoor ik controle heb gehad bij de gynaecoloog in het ziekenhuis.

Er is voorlopig geen sprake van een vroegtijdige bevalling en het bloedverlies komt ook niet van de placenta. Met de baby gaat het verder goed.

De gynaecoloog wil dus nog wat testen doen om wat zaken uit te sluiten zoals SOA's en evt baarmoederhalskanker.. In eerste instantie lijkt het erop dat ik een kwetsbare baarmoedermond heb.

Nu heeft de gyn dus aangegeven dat het uitstrijkje een behoorlijk bloedbad kan worden, dus ik ben benieuwd of iemand van jullie hier ervaring mee heeft en of een uitstrijkje (voor afwijkende cellen bij de baarmoedermond/baarmoederhals) heeft gezorgd voor een vroegtijdige bevalling..
deedee1989 wijzigde dit bericht op 29-12-2018 19:40
3.64% gewijzigd
Geen ervaring en geen verstand ervan maar is een paar weken wachten geen optie? Ik zou heel duidelijk risico's willen weten en wat ze evt kunnen vinden en wat evt behandelopties zijn op dat moment... In elk geval heel veel succes kan me voorstellen dat het best stressvol is.
He wat vervelend, heb dezelfde ervaring gehad als jij tijdens mijn eerste zwangerschap.
Continu bloedverlies, vaak helderrood. Bij mij zijn er meerdere uitstrijkjes gedaan waaronder een met een camera om te kijken of ze van binnen een oorzaak konden vinden.
Ja het bloedde wel na elk uitstrijkje maar daar ben je dan wel op voorbereid. 1 of 2 maandverbandjes waren bij mij voldoende om het bloed op te vangen.

Nooit echt uitsluitsel gehad waar het bloeden vandaan kwam. Had wel pap 3A maar dat is uiteindelijk na de bevalling langzaamaan naar pap 1 getrokken.
Tweede zwangerschap geen druppel bloed gehad.
Wat het ook kan zijn, een behandeling lijkt mij nu toch niet mogelijk. dus waarom dan zoveel risico nemen?
Don't cry, buy a bag and move on.
pimpelmeesje123 schreef:
29-12-2018 18:08
Geen ervaring en geen verstand ervan maar is een paar weken wachten geen optie? Ik zou heel duidelijk risico's willen weten en wat ze evt kunnen vinden en wat evt behandelopties zijn op dat moment... In elk geval heel veel succes kan me voorstellen dat het best stressvol is.
Daarvoor zou ik even moeten bellen.
Het bloedverlies en de spoed naar het ziekenhuis overviel mij 2e Kerstdag dus ik heb toen niet genoeg doorgevraagd..

Gyn gaf aan dat dit standaardonderzoeken zijn bij helderrood bloedverlies om uit te sluiten waar het vandaan komt..
k.middleton schreef:
29-12-2018 18:22
He wat vervelend, heb dezelfde ervaring gehad als jij tijdens mijn eerste zwangerschap.
Continu bloedverlies, vaak helderrood. Bij mij zijn er meerdere uitstrijkjes gedaan waaronder een met een camera om te kijken of ze van binnen een oorzaak konden vinden.
Ja het bloedde wel na elk uitstrijkje maar daar ben je dan wel op voorbereid. 1 of 2 maandverbandjes waren bij mij voldoende om het bloed op te vangen.

Nooit echt uitsluitsel gehad waar het bloeden vandaan kwam. Had wel pap 3A maar dat is uiteindelijk na de bevalling langzaamaan naar pap 1 getrokken.
Tweede zwangerschap geen druppel bloed gehad.
Thanks voor jouw verhaal! Hier is het precies andersom, dit is mijn 2e zwangerschap (eerste probleemloos doorgekomen)..

Heb woensdag al een uitstrijkje (met wattenstaafje) gehad voor een eiwittest, en daardoor vloei ik nu nog steeds (licht).. Daardoor gaf de gyn aan dat het uitstrijkje voor bmhk met een borsteltje gaat, dus vandaar het 'bloedbad'..

Dus jij had dat onverklaarbare bloedverlies.. Ben benieuwd of er bij mij iets uitkomt.. Maar door al dat inwendige onderzoek is er geen sprake geweest van een vroegtijdige bevalling? Dat vind ik dan wel weer fijn om te horen..
Een uitstrijkje een behoorlijk bloedbad? Of een biopt?

Ik had zelf een afwijkend uitstrijkje vlak vóór mijn zwangerschap, (Pap3a, bij colposcopie CIN2) waarvoor afwachtend beleid; controle na een half jaar. In de tussentijd werd ik dus zwanger. Bij de controle tijdens mijn zwangerschap een nieuw biopt, dat bloedde net zoals de eerste keer even, niet erg. Tijdens de zwangerschap kan de uitslag 'erger' zijn; dus dat er meer onrustige cellen worden gezien dóór de zwangerschap. Het was nu inderdaad CIN3, maar geen kankercellen. Dat willen ze eigenlijk behandelen, maar liever niet tijdens de zwangerschap. Ik zou met 30 weken opnieuw een biopt krijgen. Omdat er vanwege andere redenen een dreigende vroeggeboorte was, is er met 30 weken voor gekozen alleen te kijken. Het zag er nog steeds uit als CIN3, niet erger, dus besloten geen nieuw biopt te doen. 6 weken na de bevalling moet ik terug voor een nieuw biopt.
daenerys79 schreef:
29-12-2018 18:38
Wat het ook kan zijn, een behandeling lijkt mij nu toch niet mogelijk. dus waarom dan zoveel risico nemen?
Dat is niet helemaal waar, als er daadwerkelijk kwaadaardige cellen zitten, is snelle behandeling belangrijk. Er zal dan een afweging gemaakt moeten worden hoe snel eventueel een bevalling wordt gerealiseerd.

Ik begreep van mijn gynaecoloog dat een uitstrijkje absoluut geen extra risico geeft, de uitslag kan alleen wat minder betrouwbaar zijn. Een biopt geeft wel wat extra prikkeling van de baarmoedermond, daarom is er dus bij mij de laatste keer voor gekozen deze niet te doen.
daenerys79 schreef:
Als er een hoog risico zou zijn, zou de gyn dat op voorhand wel aangeven lijkt mij of überhaupt niet doen..
Onder invloed van hormonen kan de ontwikkeling van slechte cellen veel sneller gaan..
daenerys79 schreef:
Dat weet je omdat je arts bent?
Ik heb 2 uitstrijkjes gehad tijdens mijn zwangerschap wegens complicaties en bij beide keren had ik geen bloedverlies.

Ook geen vroegtijdige bevallen al was dit wel dreigend en de reden waarom ik uitstrijkjes nodig had, de uitstrijkjes heeft niet voor versnelling gezorgd.
anoniem_64afeac72af4d wijzigde dit bericht op 29-12-2018 19:11
39.64% gewijzigd
spraakwater schreef:
29-12-2018 18:55
Een uitstrijkje een behoorlijk bloedbad? Of een biopt?

Ik had zelf een afwijkend uitstrijkje vlak vóór mijn zwangerschap, (Pap3a, bij colposcopie CIN2) waarvoor afwachtend beleid; controle na een half jaar. In de tussentijd werd ik dus zwanger. Bij de controle tijdens mijn zwangerschap een nieuw biopt, dat bloedde net zoals de eerste keer even, niet erg. Tijdens de zwangerschap kan de uitslag 'erger' zijn; dus dat er meer onrustige cellen worden gezien dóór de zwangerschap. Het was nu inderdaad CIN3, maar geen kankercellen. Dat willen ze eigenlijk behandelen, maar liever niet tijdens de zwangerschap. Ik zou met 30 weken opnieuw een biopt krijgen. Omdat er vanwege andere redenen een dreigende vroeggeboorte was, is er met 30 weken voor gekozen alleen te kijken. Het zag er nog steeds uit als CIN3, niet erger, dus besloten geen nieuw biopt te doen. 6 weken na de bevalling moet ik terug voor een nieuw biopt.

Dat is niet helemaal waar, als er daadwerkelijk kwaadaardige cellen zitten, is snelle behandeling belangrijk. Er zal dan een afweging gemaakt moeten worden hoe snel eventueel een bevalling wordt gerealiseerd.

Ik begreep van mijn gynaecoloog dat een uitstrijkje absoluut geen extra risico geeft, de uitslag kan alleen wat minder betrouwbaar zijn. Een biopt geeft wel wat extra prikkeling van de baarmoedermond, daarom is er dus bij mij de laatste keer voor gekozen deze niet te doen.
Ja hij zei echt specifiek bloedbad en uitstrijkje (biopt heb ik niet voorbij horen komen) maar dat komt denk ik door de kwetsbaarheid van mijn baarmoedermond.. Die bloedt nu schijnbaar zo snel..

Maar thanks voor jouw verhaal! Ik begrijp hieruit dat je nog moet gaan bevallen? Ook voor jou spannende tijden dus.
Sophiever schreef:
29-12-2018 19:10
Ik heb 2 uitstrijkjes gehad tijdens mijn zwangerschap wegens complicaties en bij beide keren had ik geen bloedverlies.

Ook geen vroegtijdige bevallen al was dit wel dreigend en de reden waarom ik uitstrijkjes nodig had, de uitstrijkjes heeft niet voor versnelling gezorgd.
Ah ja dat uitstrijkje heb ik dus woensdag gehad en die zorgde voor behoorlijk wat bloedverlies.. Het uitstrijkje dat ik nu krijg is met een borsteltje ipv wattenstaafje, dus dat zou erger kunnen zijn.
Maar goed om te horen dat het ondanks de dreigende vroeggeboorte niet extra is aangewakkerd door de uitstrijkjes..
SallySpectra* schreef:
29-12-2018 18:59
Dat weet je omdat je arts bent?
kanker wordt of weggesneden of behandeld met chemo, Soa met zware antibiotica. lijkt mij niet echt mogelijk nu. daar hoef je toch geen arts voor te zijn?
Don't cry, buy a bag and move on.
daenerys79 schreef:
29-12-2018 19:42
kanker wordt of weggesneden of behandeld met chemo, Soa met zware antibiotica. lijkt mij niet echt mogelijk nu. daar hoef je toch geen arts voor te zijn?
Jawel en je geeft precies aan waarom.
daenerys79 schreef:
Volgens mij is dit ook totaal niet relevant voor mijn vraag..
daenerys79 schreef:
Weer niet waar. Bij het standaard bloedonderzoek tijdens de zwangerschap wordt bijvoorbeeld ook getest op meerdere soa's, juist omdat behandeling daarvan tijdens de zwangerschap belangrijk is. Vreemd om dit soort uitspraken te doen terwijl je duidelijk geen idee hebt waar je over praat.

@TO; klopt, ik moet nog bevallen! Bij het biopt hebben ze de baarmoedermond bij mij behandeld met zilvernitraat, dat stopt het bloeden. Dat doen ze vaker bij een biopt, maar niet bij een uitstrijkje voor zover ik weet. Misschien kunnen ze dat bij jou ook bij een uitstrijkje doen?
Ik zou sowieso af gaan op het advies van de gynaecoloog, ik merk dat ze erg voorzichtig zijn met álles tijdens zwangerschap; als hij/zij een uitstrijkje zinvol vindt, zou ik dat doen. Houd dan wel in je achterhoofd dat het wat 'erger' kan uitvallen dan daadwerkelijk is. Ik krijg daarom ook eerst een nieuw biopt na de bevalling, het kan goed zijn dat als de boel daar weer tot rust is gekomen, ook het uitstrijkje/biopt minder erg is (ander stadium) en behandeling niet nodig is.
Hoi To

Ik heb een uitstrijkje gehad met 28 weken bij mij was er ook veel bloedverlies ( komt dat je baarmoeder en dus ook je baarmoeder mond extra doorbloed zijn) onrustige cellen kunnen bloedingen veroorzaken met hun snelle delingen waardoor ze beschadigingen maken en juist in je zwangerschap gaat je celdeling sneller.waardoor de test juist heel belangrijk is om te doen aangezien het in je zwangerschap sneller van niet goed na heel fout kan gaan en dit in de gaten gehouden moet worden en als het mis gaat dat er vlug in gegrepen kan worden.

Bij mijn test was het wel een bloedbad maar er was voor gewaarschuwd dus ik schrok er niet van. Maar ik lag toen al in het ziekenhuis omdat ze mijn bloeddruk niet onder controle kregen dus ik werd al extra in de gaten gehouden.

En Als de gyn het niet vertrouwd na de behandeling dan laat hij je niet na huis gaan. En als je wel na huis gaat krijg je het nummer van de poli mee en moet je meteen bellen als je het niet vertrouwd. En dit ook gewoon doen liever 1 x te veel dan te weinig bellen.

En oja ik had ook verhoogt risco op een vroeg geboorte en ik ben ingeleid met 40.5 week omdat mijn weeen steeds niet doorzette
spraakwater schreef:
29-12-2018 20:14

@TO; klopt, ik moet nog bevallen! Bij het biopt hebben ze de baarmoedermond bij mij behandeld met zilvernitraat, dat stopt het bloeden. Dat doen ze vaker bij een biopt, maar niet bij een uitstrijkje voor zover ik weet. Misschien kunnen ze dat bij jou ook bij een uitstrijkje doen?
Ik zou sowieso af gaan op het advies van de gynaecoloog, ik merk dat ze erg voorzichtig zijn met álles tijdens zwangerschap; als hij/zij een uitstrijkje zinvol vindt, zou ik dat doen. Houd dan wel in je achterhoofd dat het wat 'erger' kan uitvallen dan daadwerkelijk is. Ik krijg daarom ook eerst een nieuw biopt na de bevalling, het kan goed zijn dat als de boel daar weer tot rust is gekomen, ook het uitstrijkje/biopt minder erg is (ander stadium) en behandeling niet nodig is.
Gynaecoloog had het idd over middelen om het bloeden te stelpen, daar bedoelde hij dan denk ik dat zilvernitraat mee. Maar op 2e Kerstdag was de poli niet open en op de verloskamer had hij die middelen niet dus dat wilde hij me niet aandoen.

Maar idd, goed om te weten dat de uitslag erger kan uitvallen, ben allang blij dat ze echt willen onderzoeken waar dit nu vandaan komt en ook dingen willen uitsluiten..

Jij heel veel succes nog tijdens de zwangerschap en met het biopt dat je na jouw bevalling nog krijgt.. Hopelijk is alles dan goed!
Hier ook een uitstrijkje gehad tijdens de zwangerschap vanwege bloedverlies. Ging prima, daarna nog wat licht bloedverlies gehad.
Pap1. Geen soa’s. Onverklaard bloedverlies gebleven.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Ik heb ook een uitstrijkje gehad tijdens de zwangerschap vanwege bloedverlies. Ik heb daarna nog wat licht bloedverlies gehad, niet extreem veel. Kwam uiteindelijk niets uit, er is nooit een oorzaak voor het bloedverlies gevonden. Geen vroegbevalling, ben uiteindelijk bevallen met 39 weken.
Bedankt voor het delen, browniechocolate, lux en Miek!

Hopelijk heb ik net als jullie (lux en Miek) licht bloedverlies en geen bloedbad..

Gyn heeft me hier ook wel op voorbereid Browniechocolate, maar misschien dat ik er juist daarom al zo tegenop zie.. Helemaal op Oudjaarsdag, maar goed ik wil de test ook niet uitstellen..
Hier inmiddels het uitstrijkje achter de rug en het is me 100% meegevallen.
De gyn verbaasde zichzelf ook over het bloedverlies, want dat was deze keer echt minimaal. Ik denk dat ik sinds vanmorgen 2 druppels bloed ben verloren.

Waarschijnlijk komt er niets uit het onderzoek, maar over 2 weken weet ik meer.

Overigens ook geen risico op een vroeggeboorte hierdoor, heb ik nagevraagd.
Wat fijn voor je! Succes met de rest van je zwangerschap!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven